fot. Jumbo-Visma

Podczas Paryż-Roubaix część kolarzy Jumbo-Visma skorzysta z technologii KAPS firmy Graava, która umożliwia regulowanie ciśnienia w oponach.

W ubiegłym roku z podobnego systemu korzystał Team DSM (choć akurat oni współpracowali z inną firmą) i choć ich najlepszy kolarz zajął wówczas dopiero 18. miejsce, to nie dziwi fakt, że inne ekipy próbują powielać takie rozwiązania. W końcu Paryż-Roubaix kolarze naprzemiennie pokonują asfalt i bruki. Ciśnienie w oponach, które byłoby optymalne przy jeździe po tym pierwszym znacząco zwiększa bowiem ryzyko złapania gumy na drugim. A to oznacza, przynajmniej w teorii, że możliwość jego regulacji byłaby bardzo przydatna.

Gravaa przedstawiła się nam jeszcze przed ubiegłorocznym Paryż-Roubaix, ale skontaktowaliśmy się z nimi nieco później. Nasze rozmowy na dobre rozkręciły się w grudniu 2022. To właśnie wtedy przeprowadziliśmy pierwszy test podczas rekonesansu trasy Paryż-Roubaix. Wyniki były pozytywne. Doświadczyliśmy wielu zalet technicznych i jednocześnie zauważyliśmy, że KAPS (Kinetic Air Pressure System) zapewnia większy komfort jazdy na rowerze. Kolarze, którzy korzystali z systemu, doświadczali mniejszego bólu ramion po pokonaniu kolejnego brukowanego odcinka.

– mówił Jenco Drost – przedstawiciel Jumbo-Visma odpowiadający za kwestie sprzętowe.

Zespół nie wyklucza także, że Paryż-Roubaix nie będzie wcale jedynym wyścigiem, w którym system znajdzie swoje zastosowanie. W komunikacie czytamy, że przydatny może być choćby na brukowanych pagórkach – wkrótce dokonamy oceny systemu w kontekście każdego wyścigu i każdego zawodnika – zapewniał Drost.

A skoro już jesteśmy przy zawodnikach, to warto zauważyć, że na rozwiązanie zdecydowała się niecała połowa zawodników Jumbo-Visma, którzy wystartują w wyścigu. Chodzi o Dylana Van Baarle, Christophe’a Laporte’a i Edoardo Affiniego. Z kolei pozostali – Tim Van Dijke, Timo Roosen, Nathan Van Hooijdonck i, co najistotniejsze – największa gwiazda drużyny – Wout Van Aert, pojadą bez KAPS. Ekipa nie wyjaśniła powodów takiej decyzji, jednak można przypuszczać, że po prostu woli sprawdzić system w warunkach bojowych, nim zdecyduje się mu zaufać w stu procentach.

 

 

Poprzedni artykułAlberto Bettiol nie wystartuje w Paryż-Roubaix | Solidny skład Soudal-Quick Step
Następny artykułHeinrich Haussler kończy karierę z powodu problemów z sercem
Trenował kolarstwo w Krakusie Swoszowice i biegi średnie w Wawelu Kraków, ale ulubionego sportowego wspomnienia dorobił się startując na 60 metrów w Brzeszczach. W 2017 roku na oczach biegnącej chwilę wcześniej Ewy Swobody wystartował sekundę po wystrzale startera, gdy rywale byli daleko z przodu. W pisaniu refleks również nie jest jego mocną stroną, ale stara się nadrabiać jakością.
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
klm
klm

Ile to waży?

Pat
Pat

ale jak wrócić do poprzedniego ustawienia jak już raz się opuści ciśnienie?

klm
klm

@Pat
Są dwa rozwiązania. Jedno z zasobnikiem i drugie powyższe, nielimitowane z pompką w pieście.

Zdzisiek
Zdzisiek

@Pat pierwsza część wyścigu jest bez sektorów brukowych więc można oszczędzić siły jadąc na wyższym ciśnieniu, następnie spuścić na sektory brukowane i dojechać tak do końca.