Kiedy pierwszy TCR pojawił się w pro peletonie ponad 20 lat temu, wywołał kontrowersje. Wyglądał inaczej niż jakiekolwiek inne rowery w profesjonalnych wyścigach szosowych tamtych czasów, a rywalizujące ze sobą zespoły zastanawiały się, czy sponsorowany przez Gaint’a Team ONCE miał nielegalne wspomaganie mechaniczne. Urzędnicy ze światowej organizacji kolarskiej zostali wezwani do ustalenia, czy rower był legalny.

Pierwsza rama TCR była wyraźnym odejściem standardowej konstrukcji roweru szosowego, która panowała przez dziesięciolecia. Jego radykalna geometria odznaczała się. „Kompaktowa” rama, w której górna rura mocno opadała ku dołowi od główki do sztycy. Compact Road inspirował się rowerami górskimi, stosunkowo nowymi na początku lat 90. Burrows wspólpracował z Giantem, aby stworzy ramy Compact Road, które oferowały kilka oczywistych zalet. Opadająca górna rura stworzyła mniejszy przedni trójkąt, była zarówno lżejsza, jak i sztywniejsza niż standardowe ramy z poziomymi górnymi rurami. Tylny trójkąt był również mniejszy, co oprócz oszczędności na wadze poprawiło również przeniesienie mocy i wydajność.

Pierwszy TCR zapoczątkował również nową erę w produkcji wysokiej klasy rowerów szosowych. Geometria Compact Road sprawiła, ze o wiele łatwiej dopasować kolarza do roweru, regulując po prostu wysokość sztycy i długość mostka. Wczesne rowery zespołu ONCE były natychmiast rozpoznawalne dzięki dłuższym sztycom, które nadawały im profil bardziej przypominający rowery górskie. Druga zaleta było to, ze dłuższe sztyce mogły być ukształtowane dla lepszej aerodynamiki lub wykonane z włókna węglowego w celu zwiększenia tłumienia drgań i łagodzenia nierówności.

TCR zapoczątkował przełomowe rozwiązania połączenia ramy z pozostałymi częściami roweru. Giant stworzył zintegrowaną sztycę (ISP), aby zmniejszyć masę i zwiększyć pochłanianie drgań. Wprowadziliśmy nowe konstrukcje sterów i suportów, aby poprawić sztywność i wydajność. Opracowaliśmy bezproblemową integrację hamulców tarczowych, aby zapewnić rowerzystom lepszą kontrolę i większy prześwit dla większych opon. Z biegiem lat dodaliśmy długą listę innych ulepszeń, w tym wewnętrzne prowadzenie przewodów, kokpity z mniejszą liczbą odstających elementów oraz integrację pomiaru mocy i danych. Wszystkie te stopniowe ulepszenia przyczyniły się do ewolucji nie tylko TCR, ale także pozostałych szosowych Giantów.

Kontynuacją tradycji zapoczątkowanej ponad 20 lat temu jest flagowy model nowej kolekcji, TCR Advanced SL. Powstał w wyniku zespołowego wysiłku inżynierów i menedżerów produktu Gianta, czołowych ekspertów w dziedzinie aerodynamiki, a także najlepszych zawodowych zawodników, w tym mistrza olimpijskiego Grega Van Avermaeta, i innych zawodników CCC Team oraz personelu technicznego. Prace nad projektem rozpoczęły się od ustalenia bardzo trudnego do osiągnięcia celu: uczynić TCR-a jeszcze bardziej wydajnym. Nowy TCR Advanced SL miał generować większą prędkość z każdego obrotu pedału. Aby to osiągnąć, nasz zespół przeanalizował każdy aspekt roweru, od surowców po zupełnie nowe procesy produkcyjne. Powstała nawet nowa receptura lakieru, aby zminimalizować masę.

Głównym przełomem tej generacji TCR są lepsze parametry aerodynamiczne przy zachowaniu najlepszego stosunku sztywności do masy. Każdy kształt rury został zmodyfikowany w celu zmniejszenia oporu bez dodawania jednego grama lub narażania na szwank cech, które uczyniły TCR czołowym profesjonalnym rowerem wyścigowym ostatnich dwóch dekad.

Podobnie jak w pierwotnym TCR, potrzeba było ogólnej koncepcji dla osiągnięcia tego celu. Na kolejnych stronach przedstawiono szczegóły dotyczące inżynierii, rozwoju aerodynamicznego i szczegółów technicznych, które sprawiają, że jest to najszybszy TCR w historii.

Każdy rower z serii TCR 2021 został zaprojektowany i zaprojektowany z myślą o następujących trzech czynnikach wydajności :

NAJWYŻSZA W SWOJEJ KLASIE EFEKTYWNOŚĆ

Wysoki stosunek sztywności do masy jest cechą charakterystyczną TCR. Aby zachować tę istotną przewagę, TCR Advanced SL wykorzystuje najnowocześniejsze materiały kompozytowe, przeprojektowane kształty rur i zaawansowane techniki zrobotyzowanej laminacji. Rezultatem jest żwawość, natychmiastowe przyspieszenie i lepsza wydajność na podjazdach, wynikająca z większej o 26,3% sztywności ramy i widelca w porównaniu z kluczowymi rowerami konkurencji.

ZAAWANSOWANA AERODYNAMIKA

Nowy TCR jest bardziej aerodynamiczny. W tej dziedzinie, w porównaniu z poprzednią generacją, osiągnięto najbardziej wymierne zyski. Każdy kształt rury został przeanalizowany, zaprojektowany i przetestowany w celu stworzenia ogólnej struktury o znacznie niższym oporze przy szerszym zakresie kątów wiatru. Rezultatem jest TCR, który jest szybszy niż kiedykolwiek, zwłaszcza w sprintach i pojedynczych ucieczkach.

CAŁKOWITA KONTROLA

Od ulepszonej integracji hamulców tarczowych po zupełnie nowe kompozytowe systemy kół, które zapewniają większą stabilność przy wiatrach bocznych i są bardziej przyjazne dla użytkownika, wykorzystując opony bezdętkowe. Nowy TCR zapewnia większą kontrolę w różnych warunkach jazdy po szosach. Nowy widelec kompozytowy może pochwalić się o 35% większą sztywnością skrętną w porównaniu z flagowymi modelami konkurencji, co zapewnia niezrównaną precyzję kierowania. Dodatkowy prześwit ramy i widelca umożliwia stosowanie opon o większej objętości, do 32 mm, co zapewnia płynniejszą i szybszą jazdę na wszystkich rodzajach nawierzchni drogowych.

Poprawa aspektów aerodynamicznych ramy zwykle oznacza zwiększenie masy. Aby utrzymać najlepszy w klasie stosunek sztywności do masy, trzeba było zminimalizować masę, gdzie to możliwe, żeby skompensować dodatkową masę w obszarach ramy, które zostały zmodyfikowane do poprawy aerodynamiki. Zadanie to zostało osiągnięte dzięki wykorzystaniu czterech najnowocześniejszych procesów produkcyjnych:

NAJNOWOCZEŚNIEJSZY MATERIAŁ KOMPOZYTOWY

Zupełnie nowy surowiec klasy profesjonalnej jest tkany we własnej fabryce kompozytów Giant, aby wyprodukować ramę jeszcze lżejszą i sztywniejszą niż poprzednia generacja. Materiał ten wykorzystuje również żywicę Carbon Nanotube Technology w celu poprawy odporności na uderzenia.

ZAAWANSOWANA ROBOTYZACJA LAYUPU

Giant Manufacturing zainwestował w nowy proces zrobotyzowanego układania materiału w najważniejszych obszarach ramy i widelca. Ultraprecyzyjne rozmieszczenie 150 mniejszych formatek kompozytowych skutkuje niższą masą ramy i widelca.

CIĘCIE LASEROWE

Podczas gdy poprzednie generacje ram TCR opierały się na warstwach kompozytowych wycinanych mechanicznie, obecnie do produkcji wykorzystywana jest nowa technologia ultraprecyzyjnych cięć laserowych. Przekłada się to na mniejsze, ale bardziej skomplikowane kształty rozkrojów, co skutkuje niższą masą całkowitą gotowej konstrukcji.

TECHNIKA WYKOŃCZENIA

Nasz nowy proces malowania ThinLine zastosowany w TCR Advanced SL 0 Disc wykorzystuje minimalną ilość lakieru, aby w porównaniu z tradycyjną siedmiowarstwową powłoką lakierniczą zaoszczędzić nawet 50 gramów. Ponadto opatentowany ochraniacz 3M służy do wzmocnienia zintegrowanej sztycy (ISP) pod instalację jarzma siodła, redukując masę bez utraty bezpieczeństwa.

Ostatnią granicą osiągów rowerów szosowych jest dążenie do poprawy aerodynamiki. Podczas gdy masa i sztywność odgrywają podstawową rolę w ogólnej wydajności, minimalizacja oporu aerodynamicznego pozostaje najważniejszą determinantą realnych zysków. Aby opracować kształty, które najlepiej funkcjonują jako kompletny system zapewniający doskonałą aerodynamikę, zespół inżynierów Gianta połączył metody obliczeniowe (Computational Fluid Dynamics – CFD) z testami w tunelu aerodynamicznym. Centralnym elementem tego procesu jest założenie, że każdy produkt musi działać tak dobrze na drodze, jak w tunelu aerodynamicznym.

Aby konsekwentnie osiągać niższe współczynniki oporu przy szerszym zakresie kątów wiatru pozornego, w porównaniu z tradycyjnymi rurami wykorzystującymi kształt kropli nowa rama TCR Advanced SL wykorzystuje sekcje aero o profilu ściętych elips. Zaprojektowaliśmy przepływ aerodynamiczny wokół dolnej rury i rury podsiodłowej ze standardowymi bidonami 650 ml – to zbliża nas do warunków rzeczywistych. Następnie udoskonaliliśmy cały system, w tym ramę, widelec, kokpit i koła, w tunelu aerodynamicznym GST w Immenstaad w Niemczech.

Z prac nad Propel Advanced SL wiedzieliśmy, że poprawna integracja hamulców tarczowych zmniejsza opór w porównaniu z tradycyjnymi hamulcami szczękowymi. To samo dotyczy nowej ramy TCR Advanced SL Disc. Położenie tradycyjnych zacisków (z przodu lub za koroną/ramionami widelca) zaburza opływ. Otwarcie obszaru korony widelca przez umieszczenie zacisków hamulca tarczowego przy piaście oznacza, że powietrze opływające zacisk zostało już wyrównane przez krawędź czołową opony/koła. Efekt ten jest dodatkowo wzmocniony przez nowy symetryczny widelec TCR, który wygładza opływ powietrza nad zaciskiem. Oprócz ramy i widelca stworzyliśmy również nową kierownicę Contact SLR z elementami aero i zmodyfikowanym prowadzeniem kabli, aby zapewnić inteligentną równowagę między aerodynamiką, ergonomią jazdy i przyjazną dla użytkownika konserwacją.

Po zakończeniu pierwszej fazy prac inżynieryjnych i rozwojowych przeszliśmy do testów w tunelu aerodynamicznym GST. Aby jak najlepiej symulować rzeczywiste warunki jazdy do odwzorowania rzeczywistych sił i warunków jazdy bez niespójnych zmiennych pojawiających się w czasie testów z udziałem ludzi, użyliśmy ruchomego manekina. Podczas gdy inne marki zazwyczaj używają statycznego manekina, nasza dynamiczna wersja dokładnie ujawnia aerodynamiczny wpływ kolarza podczas pedałowania. Testy obejmowały prędkość wiatru 40 km/h z kątami odchylenia od -15 do +15 stopni. Dzięki ruchomemu manekinowi, wirującym kołom i funkcjonującemu układowi napędowemu byliśmy w stanie stworzyć możliwie najbardziej „rzeczywistą” analizę aerodynamiczną. Ta żmudna procedura testowania pomogła nam wyrzeźbić projekt nowego TCR i dostroić ogólny system, który uwzględnia siły aerodynamiczne działające na kolarza i rower. Podsumowując, nawet dzięki czołowemu w tej kategorii stosunkowi sztywności do masy, nowy TCR Advanced SL Disc przewodzi stawce również jeśli chodzi o walory aerodynamiczne.

Nowa rama została zaprojektowana z myślą o zaktualizowanej technologii hamulców tarczowych z mocowaniem Flat-Mount, co zapewnia stałą siłę hamowania w każdych warunkach. Przednie (12 x 100 mm) i tylne (12 x 142 mm) wkręcane osie zapewniają niezrównaną precyzję i sztywność układu kierowniczego przy jednoczesnej redukcji masy.

System kół CADEX dodatkowo poprawia kontrolę nad flagowym modelem TCR Advanced SL Disc. Zarówno przednie, jak i tylne koła są wyposażone w aerodynamiczne obręcze 42 mm, uwzględniające też możliwość prowadzenia w wielu różnych sytuacjach z wiatrem poprzecznym. Rezultatem jest rower, który nie tylko przecina wiatr szybciej, ale także pokonuje zakręty z większą precyzją i kontrolą.

Aby zwiększyć sztywność układu kierowniczego, nasi inżynierowie całkowicie przeprojektowali widelec, od wkręcanej weń osi po koronę. Zapewnia to o 35% większą sztywność skrętną i poprawia aerodynamiczny przepływ powietrza przez zacisk hamulca – bez zwiększania masy w porównaniu z widelcem w poprzedniej generacji TCR.

W nowych modelach TCR zwiększono również prześwit ramy i widelca. Zawodnicy mogą teraz wybierać opony o dużej objętości, nawet do 32 mm, aby uzyskać lepszą przyczepność na zakrętach, wydajność toczenia i prowadzenia na trudniejszych nawierzchniach.

Nowy TCR będzie oferowany w czterech wersjach. Jedna z tradycyjnymi hamulcami, a trzy pozostałe wersje z hamulcami tarczowymi.

Więcej na www.giant-bicycles.com/pl/tcr

Poprzedni artykułZwift Tour for All: Gogl pokonuje rywali, Van Avermaet drugi!
Następny artykułZwift Tour for All: Ashleigh Moolman najlepsza na 2. etapie.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments