fot. CeramicSpeed

DriveEn ma mieć dwukrotnie wyższą efektywność od napędu Shimano Dura-Ace.

Duńska firma znana jest z tworzenia niesamowitych łożysk, które zmniejszają tarcie i w ten sposób pozwalają na efektywniejszą jazdę. Tym razem jednak CeramicSpeed wygrał nagrodę Eurobike Award za stworzenie niesamowitego napędu, który może zrewolucjonizować kolarstwo.

fot. CeramicSpeed

Główną różnicą jest fakt, że… brak łańcucha. Napęd przenoszony jest przez obracającą się półoś z dwoma elementami stykającymi się z nietypowymi zębatkami skierowanymi prostopadle do roweru.

Według producenta użycie 13-rzędowej kasety (z przodu mamy jednorzędową korbę) bardzo zmniejsza tarcie – przy 250W w stosunku do Shimano Dura-Ace o 49%, a do łańcucha CeramicSpeed UFO o 32%. Wszystko po to, by stworzyć napęd, który będzie tracił na tarciu zaledwie 1% wytwarzanej przez kolarza mocy.

Półtora roku temu stworzyliśmy projekt nazwany „Pogoń za 1% napędem”. Pytanie brzmiało – jak stworzyć napęd z efektywnością 99%? Koncepcja półosi powstała niemal od razu – to tylko jedna ruchoma część zamiast wielu w łańcuchu i kółeczkach. Taki pomysł był już od dawna, ale z przekładniami stożkowymi, które wytwarzają ogromne tarcie. Stwierdziliśmy, że musimy to poprawić i tak powstały elementy toczące

– mówi Jason Smith z CeramicSpeed.

fot. CeramicSpeed

Efektywność DriveEn spada przy 380W, co sprawia, że firma nadal poszukuje kolejnych usprawnień. Niestety ciekawy wynalazek na razie nie doczekał się kompatybilnego roweru czy przerzutek. Pomysł jednak wydaje się być możliwą przyszłością kolarstwa.

Poprzedni artykułNaszosowe oceny: złe miejsce, zły czas
Następny artykułWout Van Aert o krok od porozumienia z LottoNL – Jumbo
Menedżer sportu, fotograf. Zajmuje się sprzętem, relacjami na żywo i wiadomościami. Miłośnik wszystkiego co słodkie, w wolnym czasie lubi wyskoczyć na rower żeby poudawać, że poważnie trenuje.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments