Odkąd firma CeramicSpeed stworzyła pierwszy wózek tylnej przerzutki wiadomym było, że jest to najbardziej wydajne rozwiązanie do tego elementu rowerowego napędu.

Kluczem do sukcesu systemu OSPW są nie tylko łożyska ceramiczne, ale przede wszystkim kółeczka o zwiększonym rozmiarze. Większy promień kółeczek przekłada się bezpośrednio na mniejsze zgięcie każdego ogniwa łańcucha przechodzącego przez kółeczko, co z kolei skutkuje mniejszymi stratami oporu. Rozważania teoretyczne potwierdzone zostały setkami godzin testów w laboratorium, a następnie osiągami w warunkach wyścigowych począwszy od mistrzostwa świata w triathlonie Ironman, na etapach wielkich tourów, czy kolarskich monumentów.

Jednak konkurencja nie śpi, więc aby pozostać na „prowadzeniu” konieczne było szukanie kolejnych sposobów oszczędzania cennych watów. Po minimalizacji sił tarcia zarówno w łożyskach, jak i w łańcuchu zwrócono uwagę na aspekt aerodynamiczny konstrukcji. Zwrócono się w tym celu do Simona Smarta, założyciela brytyjskiej firmy Drag2Zero, który swoje doświadczenie z Formuły 1 przenosi do kolarstwa od 2007 roku. Po dwóch latach prac podpartych wieloma godzinami spędzonymi w tunelu aerodynamicznym powstał wózek CeramicSpeed OSPW Aero.

Pierwszym, co rzuca się w oczy jest jego zabudowana konstrukcja. Wewnątrz niej kryje się mechanizm z dużymi kółeczkami oraz łożyskami ceramicznymi, z których znana jest firma CeramicSpeed. Pomimo zastosowania aerodynamicznej osłony udało się utrzymać masę wózka na bardzo niskim poziomie nie poświęcając sztywności całej konstrukcji. Dowodem tego jest przede wszystkim dożywotnia gwarancja, której udziela producent, a także atest UCI.

Powyższy wykres przedstawia zysk czasowy wyrażony w sekundach na godzinę jazdy przy określonej prędkości. Zysk ten jest wynikiem większej sprawności układu napędowego, oraz aerodynamiki w porównaniu ze standardowym wózkiem tylnej przerzutki Shimano Ultegra 8150. Prezentowane na wykresie dane są uśrednione dla sześciu kątów wiatru pozornego. Prezentowane wyniki pochodzą z obliczeń matematycznych potwierdzonych testami w tunelu aerodynamicznym przeprowadzonymi przez zespół Simona Smarta.

Wózek CeramicSpeed OSPW Aero kosztuje 3399 złotych i dostępny jest w trzech wersjach kompatybilnych z tylnymi przerzutkami Shimano serii Dura Ace 9100/9150, Ultegra 8000/8050 SS, Shimano Dura Ace 9200/9250 i Ultegra 8100/8150, a także SRAM Red AXS i Force AXS.

Dystrybutor: Pro Bikes

Poprzedni artykułLennard Kämna, Patrick Gamper i Ben Zwiehoff na dłużej w BORA – hansgrohe
Następny artykułWalka o koszulki z orzełkiem – zapowiedź Mistrzostw Polski 2022
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
zbig
zbig

u mnie „argumentacja zysków” przywodzi na myśl reklamy suplementów diety,dobrze ,że chociaż cena przystępna…😀

hmmm
hmmm

Cytat z tekstu: „Większy promień kółeczek przekłada się bezpośrednio na mniejsze zgięcie każdego ogniwa łańcucha przechodzącego przez kółeczko, co z kolei skutkuje mniejszymi stratami oporu”. Albo ja nie potrafię myśleć – ale moim zdaniem dla korzyści kolarza powinno być odwrotnie – większa strata oporu moim zdaniem niesie zawsze większe korzyści. W każdym mechanizmie dąży się do minimalizowania strat jakie daje opór – czyli w rezultacie dąży się do minimalizowania oporu…

Edek
Edek

To itak nic nie zmieni bo stare szimano jest mocne przeżutki ate są chińskie i bubler