Dziennikarze Global Cycling Network przygotowali zestawienie, w którym przeanalizowali podstawowe rowery wszystkich 18 World Teamów i poszeregowali je pod kątem wagi. Różnice nie są wielkie, acz to zawsze 800 gramów różnicy między najlżejszą a najcięższą maszyną.
Kwestie sprzętowe od zawsze mocno rozgrzewają kibiców, a zatem przyjrzeć się im postanowili dokładniej dziennikarze GCN obecni podczas Santos Tour Down Under. Panowie udali się do każdej z ekip ze swoją wagą i sprawdzili rowery, które te używały podczas australijskiego wyścigu. To o tyle istotne, że w dzisiejszym peletonie zespoły korzystają z wielu konfiguracji, zatem na innym wyścigu ranking ten mógłby ulec pewnym zmianom.
Zgodnie z przepisami UCI rower nie może ważyć mniej niż 6,8 kilograma. To znacząco zatrzymało rozwój technologii, podobnie jak ograniczenia dotyczące kształtu ram. W praktyce zatem trwa walka o detale, a wszystkie maszyny wyglądają dość podobnie. Wciąż jednak w zestawieniu widać pewnych liderów.
Jednocześnie, co dość ciekawe, spośród 18 ważonych rowerów tylko jeden ważył mniej niż 7 kilogramów, a i to tylko o kilka gramów. Pokazuje to całkowitą zmianę w myśleniu w porównaniu z tym, co mieliśmy np. 5 lat temu, kiedy to rowery w większości ważyły poniżej minimalnego limitu 6,8 kg i wymagały dodawania obciążników wokół suportu lub wewnątrz sztycy, aby osiągnąć wymaganą masę.
Do tego ogólnego wzrostu masy częściowo przyczyniło się kilka czynników technologicznych, takich jak hamulce tarczowe i opony inne niż szytkowe. Istnieje również tendencja do skupiania się na innych obszarach osiągów roweru, na przykład optymalizacja aerodynamiczna położyła mniejszy nacisk na masę.
Ranking wagi rowerów World Teamów:
- Bora-hansgrohe / Specialized SL8 / 6.98kg
- Groupama-FDJ / Wilier Filante SLR / 7.08kg
- Soudal Quick-Step / Specialized SL8 / 7.17kg
- Team Jayco AlUla / Giant Propel / 7.24kg
- Team dsm-firmenich PostNL / Scott Foil / 7.28kg
- Cofidis / Look 795 Blade RS / 7.32kg
- Ineos Grenadiers / Pinarello Dogma F / 7.35kg
- UAE Team Emirates / Colnago V4RS / 7.4kg
- Arkéa-B&B Hotels / Bianchi Specialissima / 7.41kg
- Bahrain Victorious / Merida Reacto / 7.43kg
- Decathlon AG2R La Mondiale Team / Van Rysel RSR / 7.45kg
- Alpecin-Deceuninck / Canyon Ultimate / 7.48kg
- Movistar Team / Canyon Aeroad / 7.54kg
- Astana Qazaqstan Team / Wilier Filante SLR / 7.57kg
- Team Visma-Lease a Bike / Cervélo S5 / 7.59kg
- Lidl-Trek / Trek Madone / 7.61kg
- Intermarché-Wanty / Cube Litening Aero / 7.76kg
- EF Education-EasyPost / Cannondale SystemSix / 7.78kg
Dziennikarze GCN przygotowali także analizę, w której obliczyli jaką różnicę stanowiłoby to dla ważącego 70 kilogramów kolarza na Alpe d’Huez, przy mocy wyjściowej 6 W/kg. Chociaż na pierwszy rzut oka różnica wagi nie jest wielka to wyniki mogą szokować. Przy tej samej mocy najcięższy rower ukończyłby wspinaczkę o 26 sekund wolniej niż najlżejszy. To może z łatwością zadecydować o zwycięstwie lub porażce w tego typu terenie, choć jednocześnie warto pamiętać, że zespoły zapewne postawią na dalszą optymalizację przed tego typu kluczowymi wspinaczkami.
Cannon grubas a nie wygląda, Trek to wiadomo.
EF Education-EasyPost na pewno pod Alpe d’Huez nie wybierze Cannondale SystemSix a SuperSix. Podobnie ja wiele innych teamów, więc całe obliczenia nie mają sensu moim zdaniem.
Ciekawa rzecz…
Do autora jednakoż prośba, aby uważniej sprawdzał co publikuje.. 😉
PozdRower
„Do autora jednakoż prośba, aby uważniej sprawdzał co publikuje..” – dziękuję za jakże merytoryczny komentarz, dzięki któremu nadal nie wiem co uważa Pan za błąd w tym tekście 😉
Wyliczenie z watami raczej bez sensu. Wymienione tu rowery przeznaczone są na płaskie etapy. Na górskie będą zabierać inne, lżejsze modele.
Trek ma jedne z najcięższych ram, wysokie stożki – do przewidzenia. Co do ekip na canyonach, ultimate to drugi najlżejszy rower w WT, więc tutaj musiał być zważony na bardzo ciężkich kołach. Specyfikacja specyfikacji nie równa. S-Works SL8 na cięższym REDzie z body o 200g lżejszy niż na lekkim dura Ace z quick stepu.
Takie wrażenie nie ma sensu, bo każda ekipa stosuje inne koła, pedały, opony, a tu rowery były ważone ze wszystkim.
Jeśli weźmiemy pod uwagę, że każdemu zakładamy te same koła i grupę to najlżejszy jest Tarmac SL8
Dalej mamy canyona ultimate.
Canyon aeroad, Giant propel czy Scott foil ważą bardzo podobnie, jakieś 300g więcej niż Tarmac. Ale wystarczy zmienić koła, pedały i opony i można zrobić +/- pół kilograma.
Ja sam mam dwa komplety kół.
Jeden na stożkach 50/60 + opony/ mleko.
Drugi na stożkach 35 + opona z dętka.
Tylko na tym zestawie mam około 400g różnicy w wadze.
A jak ktoś wsadzi jakieś ultra lekkie pedały np. speedplay nano w miejsce dura Ace to znowu urwie z tej suchej wagi ponad 50g.
Takie wrażenie to sztuka dla sztuki – powinno się podać pełna specyfikację ważonych rowerów.
Np. Niemiecki Tour magazine gdy robi testy rowerów to rozkręca je na części pierwsze, waży suche framesety i zestawy kołowe, przeprowadza testy sztywności i w tunelu.
Może się różnie wydawać, ale taki trek madone jest o 550g cięższy na samej ramie z widelcem od tarmaca sl8. Propel tylko 280g.
A np. van rysel RCR będący rowerem soft aero, z najlepszym wynikiem w tunelu aero z całego WT ma lżejszą ranę niż trek Emonda…
Zgadzam się, stąd dopisałem moją adnotację do wyliczeń przedstawionych przez dziennikarzy GCN. Tekst jest zwyczajną ciekawostką i tak bym go traktował.
Panie Jakubie, uwaga co do czytania przed publikacją zapewne odnosiła się do błędów stylistycznych i składniowych. W pierwszym dwóch akapitach są trzy babole, w ostatnim jeden.
800 gramów, gramÓW!
O wadze roweru decyduje w dużej mierze zawodnik i mechanik. W zależności od profilu trasy dobiera się podzespoły. Czasem kosztem aerodynamiki czy komfortu zwiększa się nieznacznie waga. Jednak te 6.8 kg jest osiągalne dla wszystkich i do tego się dąży. Dobrze, że jest ten limit bo wyrównuje szanse i zapewnia bezpieczeństwo.
Cannondale supersix śmigają i jest poniżej 7kg
Ja mam frameset Cannondale SuperSix Evo może sprzed 10 lat waga ramy 690 gram a widelca poniżej 300 i na kołach przednie Bontrager Aeolus 30 mm oraz tylnym Lighweight Millenstein coś ok. 50 mm oba z szytkami – waży 6100 gram, ale już z Zipp 808 ok. 7 kg