fot. Dariusz Krzywański / DkpCycling&Life

World Tour, World Team, Pro Team, druga dywizja, drużyna kontynentalna, ekipa krajowa, DN1… długo mógłbym wymieniać terminy, którymi określamy rangi zespołów. W drugim Kolarskim ABC pora wytłumaczyć wszystko w tym temacie od A do Z.

Pierwszy artykuł z nowego cyklu Kolarskie ABC dotyczył rankingów i próbował kompleksowo wytłumaczyć jak powstają, do czego służą i jak je interpretować. Tworząc tamten tekst szybko zdałem sobie jednak sprawę, że by stworzyć jasny i przejrzysty przegląd takowych należy pochylić się także nad terminologią używaną w kolarstwie, w tym przede wszystkim tą dotyczącą drużyn. Spróbuję tworząc ten artykuł wejść w skórę laika i tłumaczyć kolejne elementy kompleksowo, acz mam świadomość ryzyka, że niektóre sprawy mogę błędnie potraktować jako oczywiste. Z góry zachęcam zatem do śmiałego zadawania pytań – kiedy jak nie pod takim cyklem? Podzielcie się także propozycjami następnych tematów, albowiem choć wypisałem sobie ich dość sporo to chętnie poznam Waszą opinię.

Drużyny – wprowadzenie

Kolarstwo jako sport mocno się zmieniało na przestrzeni wieków. Zmieniała się zatem struktura peletonu, kategorie zespołów, ich prawa i obowiązki. W poniższym tekście skupię się zatem na tym, co aktualne, opierając się głównie na dokumentach Międzynarodowej Unii Kolarskiej (skrót UCI).

Drużyny – męska hierarchia

UCI dzieli zespoły na 3 poziomy zarejestrowane wewnątrz swoich struktur. Na czele znajdziemy World Teamy, czyli 18 najlepszych zespołów posiadających obowiązek udziału w wyścigach World Tour (z pewnymi wyjątkami, o których następnym razem). Ekipy te posiadają szereg przywilejów i obowiązków dotyczących kalendarza, liczby zatrudnianych zawodników czy minimalnej pensji. Ich licencja przyznawana jest na 3 lata na podstawie kryterium sportowego – rankingu trzyletniego (obecnie 2023-25). Jest to tzw. pierwsza dywizja.

Idąc w dół hierarchii znajdziemy Pro Teamy. Są to ekipy, których prawa i obowiązki są analogicznie nieco mniejsze – niżej wypiszę najważniejsze cechy w formie tabeli. Tu również istnieje minimalna pensja, obowiązek pełnego programu antydopingowego, acz jednocześnie zespoły te by brać udział w najważniejszych wyścigach muszą korzystać z tzw. dzikich kart, których ograniczoną liczbę posiadają do rozdania organizatorzy wyścigów World Tour. To tzw. druga dywizja.

Na dole struktur UCI znajdziemy Continental Team, czyli drużyny kontynentalne. Tu mamy do czynienia z dużo mniejszymi składami i brakiem pensji minimalnej, a kolarze tych ekip nie podlegają aż tak restrykcyjnym przepisom antydopingowym. Zespołów tych nie zobaczymy na starcie największych wyścigów świata z cyklu World Tour. To tzw. trzecia dywizja.

Istnieje także cały szereg zespołów nie zarejestrowanych w szosowych strukturach UCI – są to tzw. grupy krajowe, które w zależności od państwa mogą być szeregowane w różny sposób. W Polsce nie posiadamy dalszych podziałów, ale np. we Francji istnieje DN1, DN2 i DN3, czyli 3 poziomy ekip zarejestrowanych wyłącznie w narodowym związku.

Zespół World Team (WT) Pro Team (PRT) Continental Team (CT) Amatorski z punktu widzenia UCI
Dywizja Pierwsza Druga Trzecia
Liczba drużyn 18 Teoretycznie nieograniczona, obecnie 17 Nieograniczona, obecnie 175 Nieograniczona, nie do policzenia
Licencja Przyznawana na 3 lata Przyznawana co roku Przyznawana co roku
Wyścigi World Tour Obligatoryjne poza pewnymi wyjątkami Dzięki dzikim kartom
Wyścigi ProSeries Dozwolone Dozwolone Dozwolone po spełnieniu pewnych warunków
Wyścigi pierwszej kategorii Dozwolone Dozwolone Dozwolone
Wyścigi drugiej kategorii Dozwolone w ograniczonej liczbie Dozwolone Dozwolone
Minimalna liczba kolarzy 27 20 10
Maksymalna liczba kolarzy 30 30 16
Minimalna pensja Tak Tak Nie Nie

 

Drużyny męskie – problematyka nazw

Spora osób interesujących się kolarstwem z punktu widzenia teoretyka mylnie używa zamiennie zwrotu „World Tour” i „World Team”. To pierwsze, to nazwa cyklu, drugie zaś jest oficjalnym nazewnictwem zespołów. „Drużyna World Tour” jest jednak jak najbardziej akceptowalnym zwrotem w mowie potocznej i jest to termin w pełni zrozumiały dla praktycznie każdego fana kolarstwa.

Problem zaczyna się z osobami pamiętającymi starsze czasy. World Tour jako cykl powstał bowiem w miejsce Pro Touru, co rodzi dziś konflikt na linii rozróżniania pierwszej i drugiej dywizji.

Drużyny – żeńska hierarchia

Czymże byłyby dokumenty UCI bez wszechobecnego skomplikowania? Podobnie jak w przypadku rankingów, tak i w przypadku zespołów nie można 1:1 przełożyć struktury męskiej na kobiecą. Tu jednak, na szczęście, różnic jest zdecydowanie mniej.

Panie posiadają jedynie 2 dywizje, czyli Women’s World Teamy oraz Women’s Continental Teamy. Pierwsza, w większości tematów, jest analogicznym odpowiednikiem męskich World Teamów, druga zaś odpowiada zespołom kontynentalnym mężczyzn, acz z kilkoma przywilejami – przede wszystkim tym dotyczącym prawa do dzikich kart na największe wyścigi Women’s World Tour.

Zespół Women’s World Team

(WWT)

Women’s Continental Team (CTW) Amatorski z punktu widzenia UCI
Dywizja Pierwsza Druga
Liczba drużyn 15 Nieograniczona, obecnie 54 Nieograniczona, nie do policzenia
Licencja Przyznawana docelowo na 3 lata (acz aktualnie trwa pierwszy, 2-letni cykl 2024-25) Przyznawana co roku
Wyścigi Women’s World Tour Obligatoryjne poza pewnymi wyjątkami Dzięki dzikim kartom
Wyścigi ProSeries Dozwolone Dozwolone Dozwolone
Wyścigi pierwszej kategorii Dozwolone Dozwolone Dozwolone
Wyścigi drugiej kategorii Dozwolone Dozwolone
Minimalna liczba kolarek 10 8
Maksymalna liczba kolarek ?* (obecnie najwięcej, 19, ma Fenix i Lidl) 16
Minimalna pensja Tak Nie Nie

*nie byłem w stanie znaleźć w dokumentach czy istnieje ograniczenie

Drużyny – opinia

Bardzo popularne w sieci jest oczekiwanie, że polskie zespoły awansują do drugiej dywizji. Co jednak faktycznie daje status Pro Teamu w stosunku do poziomu kontynentalnego? Jedynym przywilejem jest możliwość ubiegania się o dzikie karty, a jeśli takowych się nie otrzyma to pozostają jedynie koszty – począwszy od minimalnej pensji, poprzez wymóg zatrudnienia minimum 20 kolarzy, aż po inne kwestie formalne.

To sprawia, że drugą dywizję w ostatnich latach opuszczały kolejne zespoły z USA, Nowej Zelandii, Danii czy Portugalii czy Kolumbii – jeszcze 5 lat temu Pro Teamów było 25, dziś jest ich 17. Dzikie karty trafiają bowiem tylko do kilku najlepszych zespołów oraz ekip pochodzących z kraju gospodarza wyścigu.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że obie tabelki jasno pokazały różnice między poszczególnymi dywizjami. W następnym tekście przyjrzę się kategoriom wyścigów, co jeszcze bardziej powinno wyjaśnić pozostające po tej lekturze znaki zapytania. Jeśli jednak już dziś macie jakieś pytania to śmiało zachęcam do korzystania z opcji komentowania – tak w portalu, jak i w mediach społecznościowych.


Dotychczasowe teksty w ramach Kolarskiego ABC:

Poprzedni artykułProces zabójcy Davide Rebellina jeszcze potrwa. Sąd nie zgodził się na niski wyrok
Następny artykułParyż-Nicea 2024: Wilco Kelderman złamał obojczyk
Niegdyś zapalony biegacz, dziś sędzia siatkówki z Pomorza, przy okazji aktywnie grający w jednej z trójmiejskich drużyn. Fan kolarskich statystyk i egzotycznych wyścigów. Marzenie związane z tą dyscypliną? Wyjazd na Mistrzostwa Świata do Rwandy w 2025 roku.
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Marcin
Marcin

Z racji że jestem kolarzem amatorem który zaczął jeździć w wieku średnim, chętnie bym poczytał o treningu, taktyce, specjalizacji itd. Zarówno z perspektywy zespołów jak i zawodników, i to nie tylko tych z górnej półki, ale także na poziomie województwa, kraju, grupy wiekowej etc.

Grzegorz
Grzegorz

Zdjęcie z MP Ostrołęka 2023?

Jeremiasz
Jeremiasz

Jeżeli było już o rankingach i o drużynach to przydało by się zrobić jeszcze o wyścigach, chodzi o ich rodzaje, różnice między wyścigami jednodniowymi a kilkudniowymi, taktyki poszczególnych ekip na poszczególne wyścigi (jednodniowe, czy na jakiś etap – sprinterski, górski), w zależności jakich mają zawodników w składzie. Jeżeli chodzi o takie luźne to można spróbować na przykład opisywać zawodników, żeby każdy wiedział kto jest pomocnikiem, czy może jedzie na generalkę. Albo jest sprinterem lub góralem. I wiedział jak powinien jeździć, jakie ma cele. Przedstawić historię zawodników, czy ich osiągnięcia oraz ich aktualną formę. Wiem że to ostatnie jest bardziej w zapowiedziach danych wyścigów ale uważam że można każdemu przedstawić danych zawodników żeby podczas transmisji wiedział o kogo chodzi a nie szukał wyników z poprzednich wyścigów, które zajmował miejsce i dzięki temu wiedział czy jest dobry czy słaby, czy już coś wygrał, czy jeszcze nie. Aha jeszcze jedno jakby zrobić tekst o zakładach bukmacherskich, jacy bukmacherzy mają najlepszą ofertę i na co i jak najlepiej obstawiać. Czy się w ogóle opłaca.