World Tour, World Team, Pro Team, druga dywizja, drużyna kontynentalna, ekipa krajowa, DN1… długo mógłbym wymieniać terminy, którymi określamy rangi zespołów. W drugim Kolarskim ABC pora wytłumaczyć wszystko w tym temacie od A do Z.
Pierwszy artykuł z nowego cyklu Kolarskie ABC dotyczył rankingów i próbował kompleksowo wytłumaczyć jak powstają, do czego służą i jak je interpretować. Tworząc tamten tekst szybko zdałem sobie jednak sprawę, że by stworzyć jasny i przejrzysty przegląd takowych należy pochylić się także nad terminologią używaną w kolarstwie, w tym przede wszystkim tą dotyczącą drużyn. Spróbuję tworząc ten artykuł wejść w skórę laika i tłumaczyć kolejne elementy kompleksowo, acz mam świadomość ryzyka, że niektóre sprawy mogę błędnie potraktować jako oczywiste. Z góry zachęcam zatem do śmiałego zadawania pytań – kiedy jak nie pod takim cyklem? Podzielcie się także propozycjami następnych tematów, albowiem choć wypisałem sobie ich dość sporo to chętnie poznam Waszą opinię.
Drużyny – wprowadzenie
Kolarstwo jako sport mocno się zmieniało na przestrzeni wieków. Zmieniała się zatem struktura peletonu, kategorie zespołów, ich prawa i obowiązki. W poniższym tekście skupię się zatem na tym, co aktualne, opierając się głównie na dokumentach Międzynarodowej Unii Kolarskiej (skrót UCI).
Drużyny – męska hierarchia
UCI dzieli zespoły na 3 poziomy zarejestrowane wewnątrz swoich struktur. Na czele znajdziemy World Teamy, czyli 18 najlepszych zespołów posiadających obowiązek udziału w wyścigach World Tour (z pewnymi wyjątkami, o których następnym razem). Ekipy te posiadają szereg przywilejów i obowiązków dotyczących kalendarza, liczby zatrudnianych zawodników czy minimalnej pensji. Ich licencja przyznawana jest na 3 lata na podstawie kryterium sportowego – rankingu trzyletniego (obecnie 2023-25). Jest to tzw. pierwsza dywizja.
Idąc w dół hierarchii znajdziemy Pro Teamy. Są to ekipy, których prawa i obowiązki są analogicznie nieco mniejsze – niżej wypiszę najważniejsze cechy w formie tabeli. Tu również istnieje minimalna pensja, obowiązek pełnego programu antydopingowego, acz jednocześnie zespoły te by brać udział w najważniejszych wyścigach muszą korzystać z tzw. dzikich kart, których ograniczoną liczbę posiadają do rozdania organizatorzy wyścigów World Tour. To tzw. druga dywizja.
Na dole struktur UCI znajdziemy Continental Team, czyli drużyny kontynentalne. Tu mamy do czynienia z dużo mniejszymi składami i brakiem pensji minimalnej, a kolarze tych ekip nie podlegają aż tak restrykcyjnym przepisom antydopingowym. Zespołów tych nie zobaczymy na starcie największych wyścigów świata z cyklu World Tour. To tzw. trzecia dywizja.
Istnieje także cały szereg zespołów nie zarejestrowanych w szosowych strukturach UCI – są to tzw. grupy krajowe, które w zależności od państwa mogą być szeregowane w różny sposób. W Polsce nie posiadamy dalszych podziałów, ale np. we Francji istnieje DN1, DN2 i DN3, czyli 3 poziomy ekip zarejestrowanych wyłącznie w narodowym związku.
Zespół | World Team (WT) | Pro Team (PRT) | Continental Team (CT) | Amatorski z punktu widzenia UCI |
Dywizja | Pierwsza | Druga | Trzecia | – |
Liczba drużyn | 18 | Teoretycznie nieograniczona, obecnie 17 | Nieograniczona, obecnie 175 | Nieograniczona, nie do policzenia |
Licencja | Przyznawana na 3 lata | Przyznawana co roku | Przyznawana co roku | – |
Wyścigi World Tour | Obligatoryjne poza pewnymi wyjątkami | Dzięki dzikim kartom | – | – |
Wyścigi ProSeries | Dozwolone | Dozwolone | Dozwolone po spełnieniu pewnych warunków | – |
Wyścigi pierwszej kategorii | Dozwolone | Dozwolone | Dozwolone | – |
Wyścigi drugiej kategorii | – | Dozwolone w ograniczonej liczbie | Dozwolone | Dozwolone |
Minimalna liczba kolarzy | 27 | 20 | 10 | – |
Maksymalna liczba kolarzy | 30 | 30 | 16 | – |
Minimalna pensja | Tak | Tak | Nie | Nie |
Drużyny męskie – problematyka nazw
Spora osób interesujących się kolarstwem z punktu widzenia teoretyka mylnie używa zamiennie zwrotu „World Tour” i „World Team”. To pierwsze, to nazwa cyklu, drugie zaś jest oficjalnym nazewnictwem zespołów. „Drużyna World Tour” jest jednak jak najbardziej akceptowalnym zwrotem w mowie potocznej i jest to termin w pełni zrozumiały dla praktycznie każdego fana kolarstwa.
Problem zaczyna się z osobami pamiętającymi starsze czasy. World Tour jako cykl powstał bowiem w miejsce Pro Touru, co rodzi dziś konflikt na linii rozróżniania pierwszej i drugiej dywizji.
Drużyny – żeńska hierarchia
Czymże byłyby dokumenty UCI bez wszechobecnego skomplikowania? Podobnie jak w przypadku rankingów, tak i w przypadku zespołów nie można 1:1 przełożyć struktury męskiej na kobiecą. Tu jednak, na szczęście, różnic jest zdecydowanie mniej.
Panie posiadają jedynie 2 dywizje, czyli Women’s World Teamy oraz Women’s Continental Teamy. Pierwsza, w większości tematów, jest analogicznym odpowiednikiem męskich World Teamów, druga zaś odpowiada zespołom kontynentalnym mężczyzn, acz z kilkoma przywilejami – przede wszystkim tym dotyczącym prawa do dzikich kart na największe wyścigi Women’s World Tour.
Zespół | Women’s World Team
(WWT) |
Women’s Continental Team (CTW) | Amatorski z punktu widzenia UCI |
Dywizja | Pierwsza | Druga | – |
Liczba drużyn | 15 | Nieograniczona, obecnie 54 | Nieograniczona, nie do policzenia |
Licencja | Przyznawana docelowo na 3 lata (acz aktualnie trwa pierwszy, 2-letni cykl 2024-25) | Przyznawana co roku | – |
Wyścigi Women’s World Tour | Obligatoryjne poza pewnymi wyjątkami | Dzięki dzikim kartom | – |
Wyścigi ProSeries | Dozwolone | Dozwolone | Dozwolone |
Wyścigi pierwszej kategorii | Dozwolone | Dozwolone | Dozwolone |
Wyścigi drugiej kategorii | – | Dozwolone | Dozwolone |
Minimalna liczba kolarek | 10 | 8 | – |
Maksymalna liczba kolarek | ?* (obecnie najwięcej, 19, ma Fenix i Lidl) | 16 | – |
Minimalna pensja | Tak | Nie | Nie |
*nie byłem w stanie znaleźć w dokumentach czy istnieje ograniczenie
Drużyny – opinia
Bardzo popularne w sieci jest oczekiwanie, że polskie zespoły awansują do drugiej dywizji. Co jednak faktycznie daje status Pro Teamu w stosunku do poziomu kontynentalnego? Jedynym przywilejem jest możliwość ubiegania się o dzikie karty, a jeśli takowych się nie otrzyma to pozostają jedynie koszty – począwszy od minimalnej pensji, poprzez wymóg zatrudnienia minimum 20 kolarzy, aż po inne kwestie formalne.
To sprawia, że drugą dywizję w ostatnich latach opuszczały kolejne zespoły z USA, Nowej Zelandii, Danii czy Portugalii czy Kolumbii – jeszcze 5 lat temu Pro Teamów było 25, dziś jest ich 17. Dzikie karty trafiają bowiem tylko do kilku najlepszych zespołów oraz ekip pochodzących z kraju gospodarza wyścigu.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że obie tabelki jasno pokazały różnice między poszczególnymi dywizjami. W następnym tekście przyjrzę się kategoriom wyścigów, co jeszcze bardziej powinno wyjaśnić pozostające po tej lekturze znaki zapytania. Jeśli jednak już dziś macie jakieś pytania to śmiało zachęcam do korzystania z opcji komentowania – tak w portalu, jak i w mediach społecznościowych.
Dotychczasowe teksty w ramach Kolarskiego ABC:
Z racji że jestem kolarzem amatorem który zaczął jeździć w wieku średnim, chętnie bym poczytał o treningu, taktyce, specjalizacji itd. Zarówno z perspektywy zespołów jak i zawodników, i to nie tylko tych z górnej półki, ale także na poziomie województwa, kraju, grupy wiekowej etc.
Zdjęcie z MP Ostrołęka 2023?
Tak.
Jeżeli było już o rankingach i o drużynach to przydało by się zrobić jeszcze o wyścigach, chodzi o ich rodzaje, różnice między wyścigami jednodniowymi a kilkudniowymi, taktyki poszczególnych ekip na poszczególne wyścigi (jednodniowe, czy na jakiś etap – sprinterski, górski), w zależności jakich mają zawodników w składzie. Jeżeli chodzi o takie luźne to można spróbować na przykład opisywać zawodników, żeby każdy wiedział kto jest pomocnikiem, czy może jedzie na generalkę. Albo jest sprinterem lub góralem. I wiedział jak powinien jeździć, jakie ma cele. Przedstawić historię zawodników, czy ich osiągnięcia oraz ich aktualną formę. Wiem że to ostatnie jest bardziej w zapowiedziach danych wyścigów ale uważam że można każdemu przedstawić danych zawodników żeby podczas transmisji wiedział o kogo chodzi a nie szukał wyników z poprzednich wyścigów, które zajmował miejsce i dzięki temu wiedział czy jest dobry czy słaby, czy już coś wygrał, czy jeszcze nie. Aha jeszcze jedno jakby zrobić tekst o zakładach bukmacherskich, jacy bukmacherzy mają najlepszą ofertę i na co i jak najlepiej obstawiać. Czy się w ogóle opłaca.
Akurat charakterystykę poszczególnych kolarzy „tłukliśmy” przez niemal 3 miesiące w ramach Naszosowych podsumowań sezonu (https://naszosie.pl/tag/naszosowe-podsumowanie-sezonu/) i Naszosowych zapowiedzi sezonu (https://naszosie.pl/tag/naszosowa-zapowiedz-sezonu/). Ciężko zresztą szufladkować kolarzy – ten, który w jednym wyścigu jest liderem, w innym może być tylko pomocnikiem.
Co do wyścigów to najprawdopodobniej właśnie o nich będzie kolejny tekst z tego cyklu.