Nadejście nowego sezonu to i odsłony kolejnych premier sprzętowych, na których wygodniej ma być nam pokonywać kolejne kilometry. Dziś prezentujemy Wam nową odsłonę osprzętu SRAM Force AXS.

„Najnowszy. Najbardziej precyzyjny. Ulepszony”.

Nowy SRAM Force AXS jest już dostępny; niezwykle precyzyjny, ulepszony o najnowsze technologie, sprawdzane przez zawodowców, zarazem na wskroś uderzający estetyką. Nowa seria dostępna dla rowerów szosowych i gravelowych, nowe zakresy przełożeń, z nowo zaprojektowanymi manetkami.

Manetki – są zdecydowanie smuklejsze, mają też precyzyjniejsze przełożenie odczuwanej siły hamowania. Nowy SRAM Force AXS to coś więcej, niż tylko kolejna aktualizacja osprzętu. To nowe podejście do projektowania osprzętu.

Małe zmiany o wielkim znaczeniu

Choć niektóre zmiany sprawiają wrażenie niewielkich wizualnie – to ich modernizacja ma duże znaczenie; zmieniony został chociażby kształt górnej części dźwigni zmiany biegów (tzw. kapturka), by zapewnić stabilniejsze oparcie dla dłoni o większym rozmiarze, pozwalając na lepsze owinięcie kciuka. Ma to niebagatelne znaczenie i podczas sprintów, i przy wspinaczce czy też podczas jazdy po nierównościach terenu przy eksplorowaniu tras gravelowych. Lepszy chwyt to większa pewność prowadzenia roweru – potwierdzą to także specjaliści od wyścigów przełajowych. Wszystko dla wygody i precyzji prowadzenia; przy jednoczesnym całkowicie intuicyjnym dostępie do zmian biegów i bez utraty siły, niezbędnej do hamowania.

Technologie

SRAM Force AXS to także łatwa konfiguracja, prosta personalizacja i niezawodność. Logika zmiany przełożeń jest czysto intuicyjna. Bezprzewodowa łączność kompatybilna z modułem sterującym SRAM – Blipbox.

Dźwignia hamulca wykonana z włókna węglowego to oszczędność wagi przy jednoczesnej łatwości obsługi, gwarantującej pełną kontrolę nad zmianą przełożeń i hamowaniem. W pracach serwisowych uzupełnianie płynów usprawnia wykorzystanie nowej technologii – Bleeding Edge.

Przerzutka Force AXS

Nowoczesna. Praktyczna. Uniwersalna. Szosa, CX, gravel, niezobowiązujące przejażdżki. Jedna przerzutka – wiele zastosowań; zarazem prezentuje się ultranowocześnie. Obsłużyć może dowolne rozmiary kasety (od 10-28, do 10-36), działa także w systemie pojedynczego lub dwurzędowego systemu zmiany przełożeń. Zmiana przełożenia jest szybka, precyzyjna, a specjalny amortyzator Orbit utrzymuje pełną kontrolę nad łańcuchem niezależnie od pokonywanych przeszkód.

Przerzutka XPLR AXS

Uosobienie siły niezależnie od warunków. Dedykowana do systemu jednorzędowego, zaprojektowana do kaset 10-44 lub 10-36, działająca pewnie na szosie i na singieltrackach. Bezprzewodowy, sprawdzony już system zmiany przełożeń eTap, wyposażony w łączność AXS sprawia, że przerzutka staje się najbardziej niezawodna wtedy, gdy tego najbardziej potrzebujesz.

Force AXS – przerzutka przednia

Błyskawiczne i pewne zmiany przełożeń, za każdym razem, gdy ich potrzebujesz. Ta przerzutka wykorzystuje wszystko to, co wiemy o zmianie przełożeń, by zapewnić jej precyzyjne działanie. Jest zoptymalizowana do działania pod kątem 13 zębowej przerwy między zębatkami, a wykorzystana technologia Yaw sprawia, że zapomnieć już możemy o trymowaniu przerzutki.

Przerzutka AXS Wide – przednia (szeroka)

Lekko zmodernizowana wersja przerzutki Force AXS; zopytmalizowana została do wykorzystania z mniejszymi tarczami 43/30T na szerokich ramionach korby, tu także zastosowana została technologia Yam (nie wymagająca trymowania przerzutki). Bezprzewodowa zmiana przełożeń oparta jest na intuicyjnym działaniu eTap – czyli znanym już i sprawdzonym systemie z łatwą konfiguracją bezprzewodową, z możliwością monitorowania oraz sprawnej personalizacji. Co jeszcze? Niezawodność. Dobrze sprawdza się w zastosowaniu z mechanizmami korbowymi, dedykowanymi jeździe terenowej, z wykorzystaniem prześwitu dla opon 700×45 (lub 27,5×2,1).

Force AXS – pomiar mocy

Nowością w całym systemie Force AXS jest dokładny pomiar mocy; najlżejszy, najsztywniejszy i najdokładniejszy zintegrowany pomiar w swojej klasie. Oparty o technologię Quarq D-Zero z dokładnością pomiaru +/-1,5%, odporny na zmiany temperatury, z precyzyjną i szybką zmianą przełożeń. Wydajność i trwałość w jednej, wizualnie dopracowanej, karbonowej perfekcji.

W pełni zintegrowany, by uzyskać jak najniższą wagę, przy jednoczesnej doskonałej pracy, pomiar działający obustronnie z bardzo dużą dokładnością, unikalny kształt tarczy sprawia, że mechanizm jest lżejszy, a równocześnie sztywniejszy i trwalszy.

Pomiar (jednostronny) oczywiście dostępny jest także w wersji przerzutki przedniej Force AXS Wide – dedykowanej do rowerów gravelowych i mtb. Jazda w wymagającym terenie nie jest żadnym wyzwaniem dla pomiaru mocy Quarq.

Bateria – wytrzymuje do 400 godzin jazdy, z wymienialną przez użytkownika baterią AAA, pomiar oczywiście jest wodoodporny (klasa IPX7 – wytrzymałość do jednego metra zanurzenia w czasie do pół godziny). Korba jest ledwie 40 g cięższa od standardowej, pozbawionej pomiaru mocy.

Mechanizm korbowy Force

Przekładnia X-Range zyskuje na rozpoznawalności dzięki ciasnym, odstępom między zębatkami; co w połączeniu z kasetą o szerokim zakresie pozwala na uzyskiwanie większego zasięgu przy jednoczesnej rzadszej zmianie przełożeń. Dzięki temu dłużej można pozostać na dużej zębatce z przodu; wcześniej to rozwiązanie znane było tylko z Red, obecnie trafiło do Force. X-Range to większy zasięg i płynna zmiana przełożeń; a unikalny kształt tarczy sprawia, że jest ona lżejsza przy zachowaniu stabilności i trwałości.

Do korb o kombinacjach tarcz: 50/37, 48/35 i 46/33 można dołożyć pomiar mocy.

Mechanizm korbowy Force 1

To wyjątkowa, pojedyncza tarcza, która w zestawie z kasetą o szerokim zakresie doskonale sprawdzić może się i w jeździe na czas, i na szosie, na gravelu czy też w jeździe triathlonowej. Wystarczy wybrać odpowiadającej nam wielkości tarczę – i możemy ruszać w drogę. Lekkie a zarazem mocne zębatki z mocowaniem bezpośrednim wyposażone są w technologię X-Sync, mającą za zadanie maksymalne trzymanie łańcucha.

Tak samo sprawdza się mechanizm korbowy Force 1 Wide – dedykowany rowerom gravelowym (lub innym, o napędzie 1x). Także można je „dozbroić” w pomiar mocy.
Dołożenie zintegrowanego pomiaru mocy Quarq do jednorzędowych tarcz jest stosunkowo proste; zapewnia on najlżejszy, najsztywniejszy i zarazem najdokładniejszy zespół napędowy z pomiarem mocy. Pomiar jest dwustronny, działający z dokładnościa do +/-1,5%.

Ulepszenie ramienia korby o pomiar mocy Force AXS

Jako że obecnie trening w oparciu o pomiar mocy stał się już standardem, wyszliśmy na przeciw z możliwością łatwej modernizacji osprzętu Force AXS o pomiar mocy właśnie; w oparciu o urządzenie Quarq, montowane w suporcie – daje to pełną integrację za wykorzystaniem niewidocznego miernika. Doskonałe wyniki w oparciu o wyjątkowo lekką, mieszczącą się w suporcie, technologię Quarq.

Wydajność baterii do 400 godzin, z możliwością samodzielnej wymiany baterii. Wodoodporność kategorii IPX7, przy wadze ledwie 40 gram wyższej, niż w przypadku standardowego suportu.

Dodatkowa personalizacja?

Ależ proszę:
Kaseta XG-1290 w kolorystyce tęczy; dla kolarzy, wymagających odrobinę większego blasku – SRAM oferuje teraz limitowaną wersję kasety XG-1290 z tęczowym wykończeniem. Nawet w tłumie zwróci uwagę.

Kaseta ze stopniową progresją biegów między kolejnymi zębatkami; pięć przeskoków po jednym zębie, z zapewnieniem większego zakresu zmian, wykonana z jednoczęściowego korpusu X-Dome ze stali, obrabianej maszynowo, która wpłynęła na obniżenie masy.
Tęczowa kolorystyka dostępna w kasetach 10-28 i 10-33.

Coś więcej? Personalizacja łańcucha?

Też mamy taką możliwość. Odrobina więcej blasku – łańcuch SRAM oferuje taką możliwość w limitowanej wersji RED Flattop z tęczowym wykończeniem.
Technologia Flattop umożliwia zastosowanie nieco węższego łańcucha, dającego cichszą pracę ale bez zmian jeśli chodzi o jego wytrzymałość i trwałość. Chromowane płytki łańcucha i rolki ogniw mają wpływ na mniejszą zużywalność, co wpływa na jego żywotność.

Ładowarka na cztery baterie AXS

Gdy zajdzie potrzeba szybkiego naładowania kilku akumulatorów AXS na raz, ładowarka na cztery gniazda staje się niezbędnym narzędziem. Zasilana przez USB-C naładuje cztery akumulatory w tym samym czasie, co pojedyncza ładowarka; a zrobi to jeszcze szybciej, gdy podepniemy mniej, niż cztery akumulatory.

Dodatkowo mamy funkcję szybkiego ładowania – gdy na szybko potrzebujemy doładować akumulatory do poziomu 75%. Czas ładowania dla czterech akumulatorów – to 60 minut (szybciej, gdy ładujemy dwa lub mniej akumulatory). Stan naładowania pokazują wskaźniki LED.

Nowa grupa SRAM FORCE ma być dostępna w sprzedaży od marca 2023.

Poprzedni artykułUmag Trophy LADIES 2023: Alessia Vigilia wygrywa, Katarzyna Wilkos 4.
Następny artykułTrofeo Laigueglia 2023: Nans Peters jak w wielkich tourach
"Master of disaster" Z wykształcenia operator saturatora; brak możliwości pracy w wyuczonym zawodzie rekompensuję jeżdżąc rowerem i amatorsko się ścigając, bardzo lubię też o tym pisać. Rytm tygodnia, miesiąca i roku wyznacza mi rower. Lubię się ścigać, i gdy jakiś wyścig mi nie wyjdzie, to wśród kolegów-kolarzy mówię, że jestem redaktorem sportowym, a gdy jakiś tekst mi nie wyjdzie, wśród redaktorów mówię, że jestem kolarzem-amatorem. I tylko do teraz nie rozgryzłem, czy bardziej lubię się ścigać, czy też pisać o tym, dlatego nadal zamierzam czynić i jedno i drugie, póki starczy sił.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Łukasz
Łukasz

Moim zdaniem absolutnie nic na plus.
Używam zarówno grupę Red AXS jaki i poprzednią – Force AXS, więc wyrobiłem sobie opinię o obu grupach.
Nowy Force to przede wszystkim pozbycie się zalet starszej grupy jakimi niewątpliwie są:

– klamkomanetki z gniazdem pod przewodowe, dodatkowe przyciski (poprzednie rozwiązanie było zaletą gdyż i tak można było podłączyć bezprzewodowe przyciski, ale użytkownikowi pozostawiono wybór. Wybór ten usunięto w nowej odsłonie)

– przednie zębatki montowane na pająku (różnica wagi między zintegrowanymi zębatkami z pomiarem mocy „RED” a wersją z „FORCE” – czyli pająk + duża zębatka + mała zębatka + śruby to około 100g co czyni je najdroższymi „stu gramami” w rowerze). Przy poprawnej eksploatacji, wymianie łańcucha, czyszczeniu i dbaniu o napęd żywotność małej zębatki to około dwa lata. Korzystając z opcji zniżki jaką daje SRAM na wymianę zużytych zębatek RED (ale tylko z pomiarem mocy) na nowe to koszt około 400€. Mała zębatka Force to około 30€, duża to około 120€. Wnioski niech każdy wyciągnie sam.