Fot. SRAM

Jak grzyby po deszczu – mimo trwającej suszy – pojawiły się w ostatnim, bardzo krótkim czasie nowinki techniczne od Campagnolo i Shimano; obecnie do trwającego wyścigu zbrojeń dołącza też nowa wersja Apex SRAM`a. Poniżej kilka słów, czego możemy się po niej spodziewać tuż po premierze Apexa.

Trwający sezon obfituje w nowinki techniczne, do opisywanego niedawno osprzętu Campagnolo i Shimano dołącza teraz kolejna odsłona Apexa od SRAM `a. Jak przystało na obecne standardy, będzie to grupa 12 rzędowa, i występować będzie w dwóch wersjach – bezprzewodowej AXS i klasycznej, mechanicznej. Dodatkiem do premierowej grupy będzie nowa wersja przerzutki X1 Eagle, w pełni kompatybilne z dotychczasową grupą, co stanowić będzie znaczne poszerzenie możliwości jej wykorzystania.

Co ma nam do zaproponowania nowy Apex?

Otóż, główną ideą jej powstania było poszerzenie zakresu i możliwości jej stosowania. Szeroki zakres przełożeń, które daje grupa 1×12, z powodzeniem wykorzystywany być może do rowerów gravelowych, pozwoli na większą elastyczność jazdy na rowerze szosowym i dokona wyłomu w barierach, stojących przez 11 rzędowymi grupami w rowerach MTB. Cechą charakterystyczną tej grupy jest jej uniwersalność i pełen wachlarz możliwych zastosowań.

Jakość to znak firmowy; niezależnie, czy w systemie bezprzewodowym AXS, czy też w grupie mechanicznej DoubleTap, Apex daje gwarancję płynnej i niezawodnej zmiany przełożeń, pewne trzymanie łańcucha oraz pełne kontrolowanie pracy hamulców hydraulicznych. Bonusem jest w pełni intuicyjna obsługa osprzętu, byś mógł skupić się na tym, co najważniejsze – przyjemności, płynącej z jazdy.

Kilka szczegółów technicznych poszczególnych elementów osprzętu:

Apex AXS, klamkomanetki ED-APX-D1

Pewne, zarazem płynne hamulce hydrauliczne, zestawione z 12 rzędowym bezprzewodowym osprzętem to intuicyjna zmiana przełożeń, charakterystyczna dla całej grupy. Lekko zmodyfikowany kształt kaptura jest odpowiedzą na różne rozmiary dłoni, zapewniając wygodny chwyt, kontrolę hamulców i przełożeń, niezależnie od warunków atmosferycznych. Jedna manetka do zmiany „w dół”, jedna do zmiany „w górę”; nie ma nic więcej, co by mogło rozpraszać ani zakłócać obsługę. Prostota, ergonomia i komfort.

  • AXS to łatwa konfiguracja bezprzewodowa, pełna personalizacja i niezawodność,
  • Intuicyjna i logiczna zmiana przełożeń,
  • Pewne i mocne tarczowe hamulce hydrauliczne,
  • Zoptymalizowany kształt kaptura do każdego rozmiaru dłoni,
  • Łopatki zmiany przełożeń pokryte teksturą, zapewniającą wygodę i kontrolę.

Apex XPLR AXS, tylna przerzutka RD-APX-1E-D1

Dedykowana do kaset o szerokim zakresie; do zębatek 36T lub 44T, wyposażona w sprzęgło sprężynowe, zapewniające bezbłędną pracę nawet w ciężkim terenie. Oczywiście sprawdza się także w rowerze szosowym, wymagającym lżejszych przełożeń. Innowacyjna i intuicyjna zmiana przełożeń, łączność bezprzewodowa to jej główne cechy.
Dedykowana do kaset o rozpiętości 11-44T XPLR, 10-44 T XPLR, 10-36 T XPLR.

X1 Eagle AXS, tylna przerzutka RD-X-1E-A1

Uniwersalność; to słowo najlepiej opisuje Eagle AXS. Począwszy od długich tras, przez szlaki terenowe MTB oraz zawody gravelowe i wszystko, co znajdziemy pośrodku – przerzutka ta stanowi najlepszy wybór dla rowerzystów, szukających wygodnej i niezawodnej przerzutki w każdym terenie. Kompatybilna z całym systemem Eagle. Czerpiąc z niezawodności systemu AXS do rowerów górskich, Eagle wykorzystuje system sprzęgła przeciążeniowego, co czyni go znacznie bardziej wytrzymałym i niezawodnym.

  • Łatwa konfiguracja bezprzewodowa, monitorowanie, pełna personalizacja idąca w parze z niezawodnością,
  • Kompatybilna z kasetami Eagle 50T lub 52T, wyposażona w sprzęgło przeciążeniowe,
  • Technologia Cage Lock umożliwiająca szybką wymianę koła lub instalację łańcucha.

Korba Apex AXS – rozszerzenie z pomiarem mocy PM-APX-ASSY-D1

Niezawodność pomiaru mocy jest obecnie czymś oczywistym; tu także SRAM wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, dając możliwość dołożenia do korby Apex AXS pomiaru mocy. Korzysta on z technologii DUB (pomiar ukryty w korbie) pasuje do większości rowerów przy pozostaniu praktycznie niewidocznym.

  • Lewostronny pomiar mocy, ukryty w korbie, niezawodny i dokładny pomiar,
  • Zasilany wymienną baterią AAA o długiej żywotności – ponad 400 godzin pracy,
  • Wodoodporność na poziomie IPX7 – do jednego metra przez pół godziny,
  • Lekka konstrukcja – o 40 gram lżejsza od tradycyjnej korby.

Apex 03 – 1×12

Najnowsza technologia 12 rzędowej grupy osprzętu w systemie mechanicznym; by móc uczynić zadość jeżdżącym na mechanicznym systemie, ale w niezawodności grupy bezprzewodowej. Jest to napęd 1×12 z kasetą o szerokim zakresie przełożeń, systemem sprzęgła, utrzymującego łańcuch oraz z najnowszymi rozwiązaniami ergonomicznymi, wpływającymi na intuicyjność obsługi. Już nic nie będzie cię rozpraszać w czasie jazdy.

Apex system hamulców tarczowych SD-APX-D1

Dźwignie hamulców Apex zmodyfikowane zostały by móc współpracować z systemem 12 biegowym, z przełożeniami 1xEagle i XPLR. Poprawiona została ergonomia elementów sterujących hamowaniem, jak i kształt samej „klamki”, by dopasować ją do najszerszego zakresu rozmiarów dłoni. Intuicyjna obsługa i możliwość pełnej personalizacji.

  • Poprawiony i pokryty teksturą dla lepszego chwytu kształt kapturka klamkomanetki hamulców hydraulicznych, dostosowanych do systemu 12 rzędowego,
  • Złącze Stealth-a-majig usprawniające konfigurację

Apex hamulce tarczowe DB-APX-D1

Tarczowe hamulce hydrauliczne, zapewniające moc hamowania wraz z pełną modulacją siły hamowania. Ergonomiczne i pokryte teksturą kapturki klamek poprawiają chwyt i pewność zmiany przełożeń i hamowania. Dopasowane do większego rozstawu wielkości dłoni użytkowników.

Apex XPLR tylna przerzutka RD-APX-1-D1

Jeśli uniwersalność roweru jest Twoim głównym założeniem, to wybrać musisz przerzutki, radzące sobie z każdym terenem. Apex XPLR daje Ci odpowiedź, gwarantując płynną pracę w dużym zakresie przełożeń, pewnym trzymaniem łańcucha i prostotą obsługi systemu 1×12. Przy zębatce 44T i 12 rzędach z tyłu po prostu możesz więcej.
Kompatybilny z łańcuchami Flattop, kompatybilny z 12 rzędowymi mechanicznymi manetkami Apex i Eagle,
Sprzęgło, kontrolujące pracę łańcucha, system X-Horizon ograniczający ruch przerzutki po osi poziomej, eliminując zjawisko tzw. ghost shiftingu,
Technologia Cage Lock ułatwiająca szybką wymianę koła lub instalację łańcucha.

Apex Eagle przerzutka tylna RD-APX-152-D1

Zakres przełożeń Eagle na kierownicy typu „baranek”? Teraz to możliwe, przerzutka Apex Eagle pracuje cicho i pewnie, działając w systemie 12 rzędowych kaset Eagle, wyposażonych w system trzymania łańcucha. Jest to innowacyjne połączenie systemu, uprzednio dedykowanemu rowerom górskim, z rowerami szosowymi.
W pełni kompatybilny z kasetami Eagle 50T i 52T, kompatybilny z 12 rzędowymi manetkami mechanicznymi,
Dedykowany do łańcucha Eagle, wyposażony z sprzęgło, kontrolujące napięcie łańcucha,
Wyposażony w system X-Horizon oraz technologię Cage Lock.

APEX 1 Wide Crankset FC-APX-1W-D1

Jeśli chcesz radzić sobie z wieloma dyscyplinami wymagającymi uniwersalności, system 1×12 daje ci odpowiedź; pojedyncza tarcza z mechanizmem korbowym Apex 1 Wide z aluminiowymi korbami, lekkim suportem i wytrzymałymi zębatkami X-SYNC. Wszytko, by łańcuch trzymał się pewnie, a jego szeroka linia pracy daje szeroki wachlarz zastosowań.

Kaseta XPLR PG-1231 CS-PG-1231-D1

Kaseta o maksymalnym zasięgu; 12 rzędów 11-44T w systemie 2x zapewnia pełen zakres przełożeń z równoczesnym możliwym zastosowaniem w systemie 1x. Płynna praca łańcucha, płynna i ciasna progresja zębatki przy szybszych przełożeniach i większych odstępach przy jeździe pod górę.

Łańcuch APEX CN-APX-D1

Nie sam wygląd się liczy; technologia Flattop to coś więcej, niż nowoczesny wygląd łańcucha. To też wpływ na jego niewielką wagę, trwałość i wytrzymałość. Dedykowany do systemów 12 rzędowych (łańcuch jest węższy i pracuje ciszej), wyposażony także w funkcję Flattop PoweLock. A wygląd… polerowana stal z szarym wykończeniem dodaje elegancji.

Apex S-300 tarcza hamulcowa DB-S300-A1

Apex; moc, niezawodność, niewielka waga i płaski zacisk hamulcowy – czego chcieć więcej? Najwyższa modulacja i pewność działania w pakiecie. Sprawdzone i pewne technologie dźwigni – tłoki, uszczelki, zbiornik płynu. Kompaktowy korpus dźwigni z DirectLink.

Dystrybutor w Polsce: Aspire

 

Poprzedni artykułTour de Suisse 2023: Bahrain-Victorious i Tudor wycofują się w hołdzie dla Gino Mädera
Następny artykułRobert Gesink z nowym kontraktem i zapowiedzią końca kariery
"Master of disaster" Z wykształcenia operator saturatora; brak możliwości pracy w wyuczonym zawodzie rekompensuję jeżdżąc rowerem i amatorsko się ścigając, bardzo lubię też o tym pisać. Rytm tygodnia, miesiąca i roku wyznacza mi rower. Lubię się ścigać, i gdy jakiś wyścig mi nie wyjdzie, to wśród kolegów-kolarzy mówię, że jestem redaktorem sportowym, a gdy jakiś tekst mi nie wyjdzie, wśród redaktorów mówię, że jestem kolarzem-amatorem. I tylko do teraz nie rozgryzłem, czy bardziej lubię się ścigać, czy też pisać o tym, dlatego nadal zamierzam czynić i jedno i drugie, póki starczy sił.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Janek
Janek

Dlaczego nie ma podpisu pod artykułem informacja producenta? Jak to się ma w stosunku do prawa prasowego w Polsce? Przecież tak formułowane są materiały dla prasy tworzone przez producentów.