Premiera nowej grupy osprzętu – SRAM Red AXS

O ile niedawno dało się tylko zaobserwować nową grupę SRAM`a na pierwszym etapie Giro D`Italia, o tyle teraz mamy możliwość zapoznania się z przygotowanym przez producenta opisem i specyfikacją. Jeśli chodzi o same ścisłe parametry techniczne, tu odeślę Was do strony producenta; jest ich zwyczajnie za dużo, by zmieścić w tym artykule.

Co o grupie mówi amerykański producent? Każda część od nowa zaplanowana, od nowa przemyślana, od nowa zaprojektowana. I przetestowana. Wszystko, by uczynić jazdę bezproblemową; to lekkie odczucie hamowania i doskonałej ergonomii, z płynnymi zmianami przełożeń, z pełną bezprzewodowością i rozszerzonym wachlarzem przełożeń. Nowy Red ma odpowiadać każdemu kolarzowi, niezależnie od jego zaawansowania. To też dokładny pomiar mocy, nowe punkty zmiany przełożeń, większa regulacja hamulców i odjęty najważniejszy element – waga. Każdy z elementów zestawu został „odchudzony”.

RED AXS
System hamulcowy HRD

Nowy system reklamowany jest hasłem „hamowanie jednym palcem na wyciągnięcie ręki”- i coś w tym jest, bo dźwignia hamulca i osłony zostały tak zaprojektowane, że pozwalają na lepsze hamowanie nawet jednym palcem. Jest to przełomowe rozwiązanie dopasowujące dźwignie do wszelkich rozmiarów dłoni oraz łatwego dostępu do dźwigni, co w połączeniu z płynnym hamowaniem pozwala na wygodne i pewne ich używanie niezależnie od chwytu na kierownicy. Nowy kształt uchwytów i dźwigni pozwala na spersonalizowaną konfigurację, bez ryzyka przycięcia palców. Wygodniejsze ułożenie palców na dźwigniach to też mniejsze zmęczenie przy dłuższych treningach, a dodatkowe przyciski na uchwytach pozwalają na zmianę przełożeń lub kontrolowanie urządzeń ANT+ przy wykorzystani kciuków.

Zaciski hamulcowe są nie tylko sztywniejsze, ale i lżejsze, z bardzo dużym prześwitem przy klockach hamulcowych, zapewniających bezszumową pracę. A odchudzanie? Na zaciskach „zdjęto” aż 83 gramy.

Przerzutka przednia RED AXS

To niezawodność zmian i cicha praca zestawu. Nowy RED wykorzystuje technologię Yaw (elektroniczne korekta przełożeń), poprawiającą szybkość zmiany przełożeń, przy jednoczesnej eliminacji tarcia łańcucha przy wszystkich kombinacjach.

Przerzutka tylna RED AXS

Serce ekosystemu AXS jest lżejsze, bardziej wydajne i bardziej wszechstronne, niż kiedykolwiek wcześniej. Obejmuje zakres kaset od 10-28T do 10-36T; co ze zwiększonymi zębatkami wpływa na zmniejszenie oporów łańcucha i zwiększa jego efektywność. Od zera stworzony został też tłumik olejowy Orbit, utrzymujący niezawodną pracę przerzutki na nierównościach. Jest kompatybilny z jedno i dwurzędowym systemem (szosowym i terenowym).

Pomiar mocy RED AXS

Z dotychczasowych zintegrowanych pomiarów mocy ten jest najlżejszy, najsztywniejszy i najbardziej dokładny; wagę osiągnięto dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji korpusu korby z włókna węglowego. Dokładność pomiaru +/-1,5% bez względu na zmiany temperatury, i największy z dotychczas stosowanych zakres długości korb.

RED 1 AXS
Pomiar mocy RED 1 AXS

Jak w podstawowym modelu; SRAM zastosował te same, nowoczesne rozwiązania; najlżejszy zintegrowany pomiar mocy, z dokładnością pomiaru 1,5% niezależnie od temperatury, z zamocowaną bezpośrednio aerodynamiczną zębatką. Także rozszerzona została dostępność długości korb.

Korby RED

Lżejsza i sztywniejsza, dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej konstrukcji z włóka węglowego – pozwoliła ona „zbić” z wagi 29 g, a by pozostać na czele trendów dopasowywania podzespołów do wymagań zawodników, wprowadzona została korba o długości 160 mm. Przełożenia X-Range minimalizują zmianę kadencji podczas zmiany przełożeń, co przekłada się na maksymalizowanie przenoszenia mocy.

Kaseta RED ZG-1290

Dotychczas często stawaliśmy przed wyborem – dokładność skoku kasety versus jej szeroki zakres. SRAM odpowiedział na to wyzwanie; najnowsza i najlżejsza kaseta otwiera pełny zakres możliwości wyboru przełożeń. Kasety RED o przełożeniu 10-30T i 10-36T, pozwalająca na zastosowanie szosowe i terenowe. Precyzja kaset pozwala na wymagającą jazdę po trudnym terenie, jak i podczas rozgrywek sprinterskich.

Łańcuch RED

Stworzony został najbardziej wytrzymały, zarazem najlżejszy łańcuch w historii SRAM`a. Bez kompromisów. Konstrukcja HollowPin jest i lekka, i wytrzymała, z dodanymi wycięciami minimalizującymi wagę (13 gram) w każdym elemencie łańcucha. Lżejszy. Szybszy. Wytrzymalszy.

 

Poprzedni artykułGiro d’Italia 2024: Wiemy co zamiast Passo dello Stelvio
Następny artykułMathieu van der Poel podjął decyzję w temacie kalendarza startów
"Master of disaster" Z wykształcenia operator saturatora; brak możliwości pracy w wyuczonym zawodzie rekompensuję jeżdżąc rowerem i amatorsko się ścigając, bardzo lubię też o tym pisać. Rytm tygodnia, miesiąca i roku wyznacza mi rower. Lubię się ścigać, i gdy jakiś wyścig mi nie wyjdzie, to wśród kolegów-kolarzy mówię, że jestem redaktorem sportowym, a gdy jakiś tekst mi nie wyjdzie, wśród redaktorów mówię, że jestem kolarzem-amatorem. I tylko do teraz nie rozgryzłem, czy bardziej lubię się ścigać, czy też pisać o tym, dlatego nadal zamierzam czynić i jedno i drugie, póki starczy sił.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Anty hiphop
Anty hiphop

Wygląd – porażka