Nowoczesna technologia, intuicyjna bezprzewodowa zmiana przełożeń, innowacyjne przełożenia, zintegrowany pomiar mocy, łączność AXS i niezawodne hamulce tarczowe, za niewielką cenę. Taka jest nowa grupa SRAM Rival eTap AXS.

Z elektronicznymi grupami osprzętu jest niemal tak samo jak z hamulcami tarczowymi. Twardogłowi tradycjonaliści odsądzają je od czci i wiary, a entuzjaści nowinek nie mogą się nachwalić ich zalet. W porównaniu do konkurencji firma SRAM nie ma zbyt dużego, bo raptem 6-letnie doświadczenie z elektronicznym osprzętem, jednak nie można odmówić jej innowacyjności. W 2015 roku na rynek trafiła topowa elektroniczna grupa SRAM RED eTap. Charakteryzowała się ona tym, że przerzutki posiadały własne źródła zasilania, a sygnały sterujące wysyłane były z klamkomanetek bezprzewodowo. Cztery lata później zaprezentowano szosową elektroniczną grupę SRAM RED eTap AXS i dedykowane kolarstwu górskiemu elektroniczne grupy XX1 Eagle AXS oraz XX0 Eagle AXS. Grupy te posiadały 12-rzędowe kasety, możliwość obsługi korby z 1 i 2 wieńcami, a także oferowały łączność, obsługę i konfigurację za pomocą transmisji Bluetooth LE. Niedługo później do szosowej grupy RED eTap AXS dołączyła niższa grupa Force eTap AXS. Teraz przyszła pora na kolejną elektroniczną szosową grupę amerykańskiego producenta, a mianowicie SRAM Rival eTap AXS. Grupa ta przeznaczona jest dla użytkowników, którym zależy na takiej nowoczesnej technologii, jak intuicyjna bezprzewodowa zmiana przełożeń, innowacyjne przełożenia, zintegrowany pomiar mocy, łączność AXS i niezawodne hamulce tarczowe, za niewielką cenę.

Klamkomanetki i hamulce hydrauliczne ED-RIV-D1 łączą w sobie bezprzewodową zmianę przełożeń, doskonałe i niezawodne hamowanie, a także rewolucyjną logikę zmiany przełożeń eTap. Dzięki łączności AXS użytkownik ma możliwość łatwej personalizacji działania sytemu eTap AXS z poziomu aplikacji AXS na kompatybilnym smartfonie. Coś co mnie osobiście najbardziej przeszkadzało, czyli kształt klamkomanetek został całkowicie przeprojektowany i są one teraz bardziej ergonomiczne, szczególnie w górnej części, dzięki czemu osoby o różnych rozmiarach dłoni mogą się nimi komfortowo posługiwać. Do tego dochodzi możliwość regulacji wysięgu klamki, a także teksturowane powierzchnie klamek i manetek dla pewnego chwytu.

Zintegrowany z korba miernik mocy PM-RIV-D1 wykorzystuje sprawdzoną technologię firmy Quarq i oś DUB, dzięki czemu kompatybilny jest z większością ram dostępnych na rynku. Pomiar mocy jest jednostronny i odbywa się w osi korby, a następnie wynik jest podważany i podawany jako całkowita wartość generowanej mocy. Takie podejście jest w większości wypadków całkowicie akceptowalne i obecne na rynku od dłuższego czasu, a jego największą zaletą jest stosunkowo niski koszt w porównaniu z urządzeniami mierzącymi mocy w pająku. Za zasilanie odpowiada jedna bateria AAA, która wystarczy na ponad 400 godzin pracy. Miernik ten jest niesłychanie lekki, ponieważ w porównaniu do zwykłej korby wersja z miernikiem jest cięższa o jedynie 40 gram. Miernik dostępny jest w trzech wersjach, tj. standardowej (z wieńcami liczącymi 48 i 35 zębów lub 46 i 33 zęby), szerokiej (dla szerokich ram umożliwiających montaż kół o rozmiarze do 700x45c lub 27.5×2.1” z wieńcami liczącymi 43 i 30 zębów) oraz jednorzędowej (z wieńcami liczącymi od 38 do 46 zębów).

Korba FC-RIV-D1 wykonana jest ze szczotkowanego aluminium i wykorzystuje oś DUB. Technologia ta zwiększa żywotność osi, łatwość instalacji i kompatybilność z większością ram dostępnych na rynku. Różnica w wielkości wieńców wynosząca 13 zębów przekłada się na dokładniejszą i płynniejszą zmianę przełożeń z przodu. Korba dostępna jest w wielu długościach i w trzech wersjach, tj. standardowej (z wieńcami liczącymi 48 i 35 zębów lub 46 i 33 zęby), szerokiej (dla szerokich ram umożliwiających montaż kół o rozmiarze do 700x45c lub 27.5×2.1” z wieńcami liczącymi 43 i 30 zębów) oraz jednorzędowej (z wieńcami liczącymi od 38 do 46 zębów).

Przednia przerzutka FD-RIV-E-D1 jest zoptymalizowana do współpracy z wieńcami X-Range i wykorzystuje technologię Yaw, dzięki której nie jest konieczne przesuwanie wózka dla skrajnych przełożeń. Przerzutka ta cechuje się dokładną, płynną, intuicyjną i bezprzewodową zmianą przełożeń. Dzięki łączności AXS użytkownik ma możliwość łatwej personalizacji jej pracy. Dla szerokiej korby konieczne jest zastosowanie dedykowanej jej przedniej przerzutki FD-RIV-EW-D1.

Tylna przerzutka RD-RIV-E-D1 kompatybilna jest z napędami zarówno 1- jak i 2-rzędowymi. Posiada ona sprzęgło sprężynowe dzięki czemu jej praca jest cicha, a ryzyko spadnięcia łańcucha jest zminimalizowane do zera. Przerzutka ta cechuje się dokładną, płynną, intuicyjną i bezprzewodową zmianą przełożeń. Obsługuje ona 12-rzędowe kasety z zębatkami o rozmiarze do 36 zębów.

Kaseta CS-XG-1250-D1 wykonana ze stali niklowo-chromowej posiada 12 ciasno stopniowanych zębatek o dużym zakresie począwszy od najmniejszej zębatki liczącej 10 zębów. Dzięki temu skok pomiędzy kolejnymi przekroczeniami jest gładki, a sama zmiana przełożeń płynna i dokładna. Zakres zębatek jest tak dobrany, aby spełnić oczekiwania kolarzy szosowych i szutrowych. Kasety te współpracują z bębenkami XDR i dostępne są w zakresach 10-28T, 10-30T, 10-33T oraz 10-36T.

Łańcuch CN-RIV-D1 wykorzystuje technologię Flattop dzięki czemu jest lżejszy, silniejszy i cichszy niż jego poprzednia wersja, a także jest kompatybilny z innymi 12-rządowymi napędami eTap AXS, tj. Force, RED, XX0 Eagle i XX1 Eagle. Łańcuch wykorzystuje spinki Flattop PowerLock i mierzy 120 ogniw.

O ile wielkich technologicznych nowinek tutaj nie znajdziemy to znamiennym jest zejście do trzeciej grupy od góry z elektryfikacją. Gdyby szukać analogii to w przypadku japońskiej konkurencji musielibyśmy mówić o elektronicznej i 12-rządowej 105-ce. Włosi co prawda wypuścili na rynek elektroniczną grupę Chorus, jednak jest ona 11-rzędowa. Co to oznacza dla użytkownika?

Przede wszystkim będzie ona w zasięgu większej liczby odbiorców. Dla przykładu cena tylnej przerzutki SRAM Rival eTap AXS stanowi mniej niż 50% ceny tylnej przerzutki SRAM RED eTap AXS i około 70% ceny tylnej przerzutki SRAM Force eTap AXS. Do tego dochodzą tańsze mierniki mocy. Dzięki możliwości dowolnego tasowania poszczególnymi komponentami grup serii AXS najmniejszego problemu nie stanowi wyposażenie roweru szutrowego w 1-rzędową korbę Rival AXS, klamkomanetki szosowe Rival AXS i przerzutkę XX1 eTap AXS z kasetą o rozpiętości od 10 do 50 zębów. Podobnie ma się rzecz z rowerami triathlonowym.

Zmorą wszystkich ram czasowych jest prowadzenie przewodów elektrycznych wewnątrz ramy, a grupy AXS problem ten rozwiązują. W końcu bardzo ważnym jest możliwość przełożenia baterii pomiędzy przednią i tylną przerzutką. W przypadku elektronicznych grup osprzętu konkurencji z centralną baterią jej rozładowanie oznacza brak możliwości zmiany przełożeń. W przypadku firmy SRAM w razie potrzeby wystarczy przełożyć baterię z przedniej do tylnej przerzutki (zazwyczaj to ta druga szybciej się rozładowuje) i mieć możliwość zmiany przełożeń z tylu. Na pewno niejedna osoba zastanawiać się będzie nad dostępnością części. Według dystrybutora który odpowiada za Polskę, większość jest już dostępna, a brakujące komponenty dotrą w maju i czerwcu.

Ceny poszczególnych komponentów SRAM Rival eTap AXS:

Mechanizm korbowy – 619 PLN

Mechanizm korbowy z pomiarem mocy – 1649 PLN

Klamkomanetka (lewa lub prawa) – 919 PLN

Przerzutka przód – 809 PLN

Przerzutka tył – 1189 PLN

Kaseta – 569 PLN

Łańcuch – 139 PLN

Więcej na www.sram.com

guest
2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Franek
Franek

Dodali też Gx AXS no ale to MTB

KLM
KLM

Stylistycznie to powrót do starych, smutnych czasów z historii SRAM.