Filippo Ganna już za kilka dni zaatakuje rekord świata w jeździe godzinnej używając, jak twierdzi firma Pinarello, pierwszego na świecie roweru torowego wydrukowanego w 3D, wykonanego z stopu skandowo-aluminiowo-magnezowego specjalnie dla Włocha.
Bolide F HR 3D, bo tak zowie się ta maszyna, został wyprodukowany we współpracy z brytyjską firmą drukującą 3D Metron Advanced Equipment i jest pierwszym wydrukowanym w 3D aerodynamicznym rowerem zgodnym z przepisami UCI, a jednocześnie przeszedł testy bezpieczeństwa ISO4210 po wysłaniu go do niezależnego laboratorium w Niemczech.
Nowy Bolide F HR 3D wykorzystuje nowe zasady profilowania rur, które nie wymuszają już zasady proporcji 3:1. Oprócz tego Pinarello zastosował zwężone piasty kół i zwężony suport, aby zmniejszyć powierzchnię czołową. Wybór druku 3D skrócił czas produkcji. Rura podsiodłowa i sztyca mają specjalną konstrukcję, którą Pinarello nazywa technologią Airstream. Mówi się, że ta cecha projektowa minimalizuje opór powodowany przez obszar ramy.
Inżynier INEOS Grenadiers, Dan Bigham, jechał prototypem Bolide F HR 3D, kiedy tego lata ustanowił aktualny rekord świata wynoszący 55,548 km. Filippo Ganna ma nadzieję, że wykorzysta swoją moc i doświadczenie aby wyśrubować ten rekord jeszcze bardziej. Swoją próbę bicia rekordu godzin rozpocznie w sobotę 8 października o godzinie 20:00 na torze Grenchen w Szwajcarii, czyli w dokładnie tym samym miejscu gdzie Dan Bigham ustanowił aktualny rekord.
Rower trafi do sprzedaży, bo zgodnie z przepisami UCI sprzęt zastosowany do prób w jeździe godzinnej na czas musi być ogólnodostępny, ale już teraz producent zastrzegł, że będzie budowany tylko na żądanie, a jego cena będzie horrendalnie wysoka. Cóż, ciekawy sposób obchodzenia przepisów.
Nieustanne innowacje i badania to podstawa sukcesu, jeśli chcesz zbudować najszybszy rower do jazdy na czas na torze. Od rekordu świata Miguela Induraina po ostatnie złote medale w wyścigu drużynowym w Tokio, Pinarello zawsze wyznaczał złoty standard w tym segmencie. Ścisła współpraca z Filippo Ganną i zespołem INEOS Grenadiers w celu opracowania tego rewolucyjnego produktu jest częścią DNA naszej firmy. A wynik tych ekstremalnych badań, ducha innowacji, który generuje, oraz technologia, którą wytwarza, są następnie rozpowszechniane w całej gamie produktów Pinarello
— powiedział na temat tego sprzętu sam Fausto Pinarello.
Niezależnie od tego, czy Filippo Ganna pobije obecny rekord godziny jednego może być pewny – próbę podejmie na prawdopodobnie najdroższym rowerze torowym, jaki kiedykolwiek stworzono do tego zadania.
Behind the scenes with @Pinarello_com 🎥🔥
A snapshot of what it took to produce the Bolide F HR 3D ahead of @GannaFilippo’s #UCIHourRecord ⏱🇮🇹👀 pic.twitter.com/22lcUUtQMb
— INEOS Grenadiers (@INEOSGrenadiers) October 4, 2022
Ech, bez przeżytek.
„Pinarello zastosował zwężone piasty kół i zwężony suport, aby zmniejszyć powierzchnię czołową.”
Ciekwe, bo od dekady all producenci wmawiają że grubsze rury, obręcze i opony to mnieszy opór aero.
” już teraz producent zastrzegł, że będzie budowany tylko na żądanie, a jego cena będzie horrendalnie wysoka. Cóż, ciekawy sposób obchodzenia przepisów „
Dlaczego obchodzenie przepisów?
Przecież każdy, wg deklaracji Piny może zamówić i kupić.
Wszystkie dobre rowery są zamawiane, malowane i składane na zamówienie i to trwa, więc nie ma tu niczego dziwnego. A w tym przypadku rama jest drukowana pod sylwetkę użytkownika co do milimetra a nie na oko, czyli wg rozmiaru 56 czy 58, dlatego zawalanie tym półek sklepowych byłoby bez sensu, tym bardziej w owej horendalnej cenie.
Przepisy UCI stanowią, że rower do bicia rekordu w jeździe godzinnej na czas musi być ogólnodostępny. Ten nie będzie – nikt nie wyprodukuje nigdy drugiego egzemplarza, ot taki zapis pojawił się, żeby mieć wymówkę, że jak coś to zrobimy. Tak przynajmniej brzmi w oryginale wydźwięk wypowiedzi pana Pinarello.
Reply to Jakub Jarosz:
Skoro takie są przepisy, to znaczy że jeśli Pan wyłoży kasę, to taki rower Panu muszą wydrukować, gdyż w przeciwnym wypadku rozumiem że rekord zostanie unieważniony. Tak więc śmiało:) Jeśli odmówią, to Pana oskarżenia staną w prawdzie. Bo na razie są zwyczajnie nieuczciwe.
Na Pinarello Dogma również nie wszystkich stać, a czyż nie jest on ogólnodostępny? W przypadku Bolide F HR 3D jest tak samo tyle ze z wyższą półką cenową. Jak Kalego stać to przepisowo, a jak Kalego nie stać to obchodzienie przepisów.
Wbrew pozorom po pobiciu rekordu może znaleźć się spora grupa osób nie wiedzących co zrobić z forsą lub traktujących to jako inwestycję.