Nowa seria Ultegra R8100 teraz w wersji 12-rzędowej z bezprzewodową zmianą biegów Di2 oraz szybszymi przerzutkami. Po raz pierwszy w historii w grupie ULTEGRA znalazł się (opcjonalny) miernik mocy oraz wykonane w całości z karbonu bezdętkowe koła, przeznaczone do hamulców tarczowych. 

Shimano Ultegra 8100

Nowy DURA-ACE został zaprojektowany dla tych, którzy za wszelką cenę poszukują rozwiązań zapewniających im przewagę konkurencyjną, natomiast nowa ULTEGRA stanowi wcielenie tych technologii w życie. Seria R8100 dzieli sportowe DNA z serią R9200, zapewniając użytkownikom doskonałe osiągi na wszystkich polach dzięki wykorzystaniu odkryć nauki o prędkości.

Zmiana przełożeń ULTEGRA

ULTEGRA R8100 posiada identyczną jak Dura-Ace R9200 platformę Di2, zmodyfikowaną tak, by poprawić szybkość zmiany przełożeń; w serii R8100 wprowadzono też bezprzewodowe połączenie manetki z przerzutką, zapewniające absolutną niezawodność zmiany przełożeń.

W nowej serii Dura-Ace oraz nowej serii ULTEGRA zastosowano tę samą platformę technologiczną, dzięki czemu użytkownicy ULTEGRA odnoszą wiele korzyści:

  • Ta sama nowa platforma Shimano Di2 z ulepszoną konstrukcją silnika w przerzutkach, co poprawia prędkość przetwarzania, tj. skraca czas reakcji silnika oraz zwiększa wydajność przekładni, aby umożliwić najszybszą zmianę przełożeń w historii Shimano. W rezultacie czas zmiany przełożenia dla tylnej przerzutki ULTEGRA skraca się o 58%, zaś dla przedniej przerzutki ULTEGRA – o 45% w porównaniu z poprzednią wersją tylnej przerzutki Dura-Ace RD-R9150.
  • Absolutną niezawodność zapewnia połączenie przewodowe, zastosowane tam, gdzie ma to sens. Akumulator Di2 (BT-DN300) połączony jest z przerzutką przednią (FD-R8150) i tylną (RD-R8150) nowymi przewodami SD-300 o mniejszej średnicy. Jeden akumulator wewnętrzny stanowi proste rozwiązanie ułatwiające ładowanie i zapewnia stabilne połączenie pod wysokim napięciem z przerzutkami, przyczyniając się do najszybszej zmiany przełożeń w historii Shimano. Badania wykazały, że akumulator BT-DN300 wytrzymuje nawet do 1000 km na jednym ładowaniu. Przyciski zmiany biegów są zasilane bateriami CR1632, które wystarczają na około 1,5-2 lata użytkowania.
  • Zabezpieczony i zastrzeżony układ scalony o wysokiej prędkości przetwarzania danych i niskim zużyciu energii znacznie zmniejsza ryzyko zakłóceń ze strony urządzeń zewnętrznych.
  • Nowa tylna przerzutka ULTEGRA pełni także funkcję punktu ładowania systemu (zastępując ładowarkę Shimano SM-BCR2) oraz zapewnia połączenie z klamkomanetkami i urządzeniami innych producentów (zastępując moduł bezprzewodowy EW-WU111). Dodatkowo, dzięki swojej zintegrowanej konstrukcji, tylna przerzutka umożliwia obsługę systemu Di2 oraz kontrolę trybu zsynchronizowanej zmiany przełożeń, zastępując Złącze-A (EW-RS910), które we wcześniejszej serii było wbudowane w kierownicę lub ramę.

Przerzutki ULTEGRA różnią się jednak od przerzutek DURA-ACE konstrukcją. Przednia i tylna przerzutka DURA-ACE R9200 ważą odpowiednio 96 g i 215 g, natomiast masa ULTEGRA R8100 to odpowiednio 116 g i 262 g, co łącznie daje różnicę 67 g.

Interfejs sterowania ULTEGRA

Shimano zrównoważyło komfort, wygląd i aerodynamiczne korzyści ULTEGRA z niezrównaną ergonomią, by poprawić osiągi podczas podjazdów, sprintów lub jazdy na czas.

Nowe bezprzewodowe klamkomanetki ULTEGRA do hydraulicznych hamulców tarczowych i napędu 2×12 (ST-R8170) mają teraz podniesioną część uchwytu z lekkim zakrzywieniem do wewnątrz i zwiększoną powierzchnię między manetką a kierownicą, aby poprawić poziom komfortu i kontroli. Zapewnia to rowerzystom lepszy chwyt palca wskazującego i kciuka na uchwycie klamkomanetki oraz lepszy chwyt trzema palcami pod dźwignią hamulca, jednocześnie zapewniając łatwy dostęp do dźwigni zmiany biegów podczas jazdy w dolnym chwycie. Kolejna zmiana dotyczy zwiększonej odległości między przyciskami Di2 na dźwigni, co pozwala na lepsze rozróżnienie przycisków zmiany biegów w górę i w dół, szczególnie w rękawiczkach lub mokrymi palcami.

Manetki ULTEGRA ST-R8170 działają wykorzystując połączenie bezprzewodowe, zasilane bateriami CR1632. Pozwala to uprościć instalację i zlikwidować porty pancerzy przerzutkowych w ramie lub kierownicy, a w połączeniu z wewnętrznym prowadzeniem przewodów hamulcowych umożliwia uzyskanie czystego kokpitu.

Klamkomanetki ST-R8170 są kompatybilne z nowymi, mniejszymi przyciskami zmiany biegów. Manetki Shimano do sprintu (SW-R801-S) lub do podjazdów (SW-R801-T) mogą być używane z obejmą lub mogą być zintegrowane z kierownicą wyposażoną w odpowiedni port, np. nową kierownicą PRO Vibe Evo. Te nowe, bardziej kompaktowe opcje satelitarnej zmiany biegów można zamontować na dolnych chwytach kierownicy za pomocą kabla 100 mm (SW-RS801-S) lub na górze kierownicy za pomocą kabla Di2 260 mm (SW-RS801-T).

Interfejs sterowania oferuje oczywiście kilka przydatnych opcji dostosowywania dzięki zaktualizowanej aplikacji E-TUBE, która jest teraz kompatybilna z serią ULTEGRA R8100. Podobnie jak poprzednie wersje, E-TUBE Project w wersji 4.0.0 umożliwia konfigurowanie ustawień, takich jak w pełni zsynchronizowana lub półsynchronizowana zmiana przełożeń, Multi-Shift, prędkość zmiany przełożeń i mapowanie przycisków zmiany biegów w klamkomanetkach. Można również skonfigurować połączenia z komputerami rowerowymi innych producentów, aby wyświetlać informacje systemu Di2.

Niewielkie różnice w konstrukcji manetek skutkują różnicą 41 g między manetkami DURA ACE ST-R9270 (350 g) i ULTEGRA ST-R8170 (391 g).

Układ napędowy ULTEGRA

W nowej serii ULTEGRA dostępne są dwie nowe 12-rzędowe kasety HYPERGLIDE+: 11-30T i 11-34T. Wersja 11-30T została zoptymalizowana pod kątem zmiany przełożeń między 6., 7. i 8. zębatką, aby zachować znak rozpoznawczy Shimano, jakim jest płynne i spójne stopniowanie.

W połączeniu z szybką i gładką zmianą biegów uzyskaną dzięki przemyślanemu profilowi ramp kasety, pozwala to na płynniejszą zmianę przełożeń zarówno w górę, jak i w dół kasety, nawet przy dużym obciążeniu.

W rezultacie nie ma już potrzeby przerywania przyspieszenia i zmniejszania nacisku na pedały podczas zmiany biegów. Dzięki kasetom ULTEGRA z technologią HYPERGLIDE+ kolarze mogą teraz „wcisnąć gaz” i zmieniać biegi jeszcze szybciej, z płynniejszą kadencją i krótszym czasem zmiany przełożeń.

Kasety ULTEGRA są wyposażone w nowy wzór wielowypustów, który jest również wstecznie kompatybilny z 11-rzędowymi bębenkami piast, co oznacza, że nowe komponenty ULTEGRA R8100 mogą być stosowane z wcześniejszymi wersjami 11-rzędowych kół Shimano.

Po raz pierwszy w historii mechanizm korbowy ULTEGRA jest dostępny w wersji z miernikiem mocy FC-R8100-P, która zapewnia ponad 300 godzin jazdy dzięki zintegrowanemu, wodoodpornemu akumulatorowi litowo-jonowemu. Dane dla lewej i prawej nogi są zbierane przez własne tensometry Shimano umieszczone na obu ramionach korby. Miernik mocy ULTEGRA wykorzystuje technologię Bluetooth i ANT+ do przesyłania danych.

Mechanizm korbowy, zarówno w wersji z miernikiem mocy, jak i bez miernika, jest dostępny w kombinacji 50-34T lub 52-36T, z ramionami o długości 160, 165, 170, 172,5 i 175 mm. Mechanizm korbowy ULTEGRA z miernikiem mocy waży 769 g, czyli jest zaledwie o 21 g cięższy niż analogiczna wersja z serii Dura-Ace, ważąca 748 g.

Napęd ULTEGRA R8100 wykorzystuje taki sam 12-rzędowy łańcuch, jaki zastosowano w serii Shimano XT M8100, co upraszcza wymagania magazynowe dla sprzedawców i rowerzystów.

Układ hamulcowy ULTEGRA

Nowe komponenty hamulców Shimano ULTEGRA zapewniają lepszą kontrolę przy ciaśniejszych, szybszych i bardziej agresywnych liniach pokonywania zakrętów, charakterystycznych dla wyścigów szosowych. Dzięki zastosowaniu w dźwigniach hamulcowych technologii SERVO WAVE, zaczerpniętej z systemów hamulcowych Shimano MTB i Gravel uzyskano mniejszy skok jałowy dźwigni; tym samym klocki hamulcowe szybciej stykają się z tarczą, co pozwala na lepsze wyczucie i modulację hamulców, a to z kolei skutkuje szybszym działaniem i większą pewnością na trudnych technicznie trasach.

Ponadto, obniżono poziom hałasu dzięki o 10% większemu prześwitowi między klockami a tarczą oraz zastosowaniu tarcz Shimano RT-MT800. Rezultatem jest cichszy system, uzyskany dzięki mniejszemu odkształceniu termicznemu tarczy i ograniczeniu niepożądanego kontaktu klocków z tarczą w czasie jazdy.

Konserwacja hamulców także stała się łatwiejsza. Teraz, dzięki odseparowaniu portu odpowietrzającego i śruby zaworu, możliwe jest odpowietrzenie hamulca bez zdejmowania zacisku (BR-R8170) z ramy. Nowy lejek i element dystansowy do tłoczków również pomagają usprawnić proces odpowietrzania.

Nowe zaciski hamulcowe ULTEGRA ważą 282 g (para), natomiast masa pary zacisków DURA-ACE to 229 g.

Koła ULTEGRA

Ostatnią składową nauki o prędkości są koła, stanowiące ostatni element systemu przekształcającego moc generowaną przez rowerzystę w prędkość. Po raz pierwszy w historii Shimano prezentuje wykonane w całości z karbonu, bezdętkowe koła ULTEGRA przeznaczone do hamulców tarczowych, dostępne w trzech wersjach.

Podobnie jak w przypadku nowych kół DURA-ACE, ich doskonałe właściwości jezdne to rezultat idealnego zrównoważenia trzech kluczowych czynników – redukcji oporu bez poświęcania kontroli, zwiększenia sztywności i lżejszej konstrukcji.

Trzy wysokości obręczy zapewniają rowerzystom różne korzyści w zakresie osiągów.

  • Koło C36 (WH-R8170-C36-TL zostało zaprojektowane z myślą o podjazdach i jest najlżejszą dostępną wersją o masie 1488 g para (dla porównania, masa kół DURA-ACE WH-R9270-C36-TL wynosi 1350g).
  • Koło C50 (WH-R8170-C50-TL) to wszechstronne koło, w którym doskonale zrównoważono opór powietrza, sztywność boczną i jezdną, masę oraz sterowność. Masa kół ULTEGRA C50 wynosi 1570 g para (masa kół DURA-ACE WH-R9270-C50-TL: 1461g).
  • Koło C60 (WH-R8170-C60-TL) cechuje się najbardziej aerodynamicznymi właściwościami i jest przeznaczone do sprintów i jazdy z dużą prędkością. Projektując je, skoncentrowano się na zmniejszeniu oporu powietrza oraz zwiększeniu sztywności bocznej i sztywności jazdy. Masa kół ULTEGRA C60 wynosi 1649 g para (masa kół DURA-ACE WH-R9270-C60-TL: 1609g).

Wzmocniono sztywność jazdy, aby zwiększyć odczucie bezpośredniego napędzania podczas przyspieszania; w rezultacie nowe koła ULTEGRA C36 cechują się o 9% większą sztywnością w porównaniu z obecną wersją kół Dura-Ace C40-TL.

ULTEGRA R8100

Badania Shimano w dziedzinie nauki o prędkości przeniosły rozwój rowerów szosowych na zupełnie nowy poziom. Przeprojektowane komponenty ULTEGRA, takie jak manetki, zaciski hamulcowe, koła, przerzutki, kasety i mechanizmy korbowe oraz nowe okablowanie EW-SD300 i akumulatory Di2 dowodzą, że Shimano nie szczędzi wysiłków w pogoni za prędkością na wyższym poziomie, zaprzęgniętą do praktycznych zastosowań.
W tabeli prezentującej wszystkie nowe produkty przedstawiono ich kompatybilność z obecnie dostępnymi komponentami.

Rowerzyści jeżdżący na komponentach ULTEGRA mają szansę znacząco poprawić swoje osiągi dzięki filozofii przyświecającej naszym projektantom podczas opracowywania nowej serii DURA-ACE, z którą ULTEGRA dzieli wiele rozwiązań technologicznych, zastosowanych m.in. w bezprzewodowych manetkach ULTEGRA, mierniku mocy ULTEGRA czy wykonanych całkowicie z karbonu bezdętkowych kołach ULTEGRA.

Ale nie wierz nam na słowo. Spróbuj sam.

Komponenty ULTEGRA R8100 będą dostępne w sprzedaży od października 2021.

Sugerowane ceny detaliczne Shimano Ultegra 8100:

Koło przód WH-R8170 – 3409 PLN (dla każdej wysokości stożka)

Koło tył WH-R8170 – 4002 PLN (dla każdej wysokości stożka)

Mechanizm korbowy 12 rz. R8100 – 1366 PLN

Przerzutka przód R8150 – 1174 PLN

Przerzutka tył R8150 – 1843 PLN

Kaseta Ultegra 12 rz. R8100 – 524 PLN

Zestaw hamulca tarczowego przód (klamka + zacisk) – 2308 PLN

Zestaw hamulca tarczowego tył (klamka + zacisk) – 2311 PLN

Dźwignia przerzutki / hamulca tarczowego lewa R8170L – 1677 PLN

Dźwignia przerzutki / hamulca tarczowego prawa R8170R – 1677 PLN

Galeria zdjęć – Shimano Ultegra 8100:

 

Poprzedni artykułVuelta a España 2021: Fabio Jakobsen wygrywa po raz trzeci
Następny artykułNowy Shimano Dura-Ace 9200, studia nad nauką o prędkości
Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
zbig Machander
zbig Machander

okazuje się ,że wersja poprzednia to zwykłe gówno a ja tak wierzyłem w jej reklamę…😀

Jan
Jan

Jakiś postęp technologiczny widać. Najbardziej oczekiwałem kaset z zębatką 10, dołożenie 12 zębatki ale w rozpiętości 11 zębów to zwykła kosmetyka a nie postęp.

Mac
Mac

Ulala. Podpisuje sie pod Zbigiem i Janem 🙂
A za 2-3 lata znow poprawia wszystko o 50% i dojdzie koronka 10rz to razem 100% lepsze beda.

Aa no i chyba od teraz nowego roweru na ultegrze za mniej niz 20-25k sie nie kupi 😀
To sie robi sport luxusowy…. Grupa ultegry 10 tysi bez kol…wooow

KLM
KLM

MSRP Shimano zawsze odstawało znacząco od oferty w sklepach dla grup szosowych.

amonek
amonek

Niebawem to Sora będzie dla nas luxusem.

Marcin
Marcin

Zrobią nowe 105: „lepsze niz ultegra R8000”, „jedyna 12 rzedowa mechaniczna grupa shimano”. Cyk i ceny od 15k (decathlon) lub inne marki od 20k.
Potem tiagra: „nowa grupa ma 11 rzedową kasetę, a zmiana biegow jest szybsza niz w 105 R7000” i cyk tiagra w treku za jedyne 14 999 zl.
Na koniec będzie hit hitów: nowa sora. „To najlepsza sora w historii” „10 rzedowa kaseta i zmiana przelozen szybsza i precyzyjniejsza niz w tiagra 4700” i cyk: spec zacznie do tarmaca SL4 czy ileś tam sore ladować w promocji za 11 999 zl.

MArcin
MArcin

No i grupa kupiona za 8999. Stara się sprzeda na OLX i nie ma tragedii.