Shimano projektuje w pełni bezprzewodowy zestaw osprzętu – najnowsze rysunki pokazują baterię, umieszczoną w tylnej przerzutce.
Wiele wskazuje, że niebawem zobaczymy kolejną odsłonę przerzutek Shimano;, tym razem przejdą one pełną metamorfozę stając się całkowicie bezprzewodowymi – potwierdzają to dwa patenty, opublikowane przez japońskiego producenta. Owe pokazują odmienne od dotychczasowych projekty z oddzielnymi bateriami, umieszczonymi w każdej z przerzutek.
Od niedawna Shimano stosuje półbezprzewodowe grupy elektroniczne – Dura-Ace, Ultegra i 105 Di2 (wersje z hydraulicznymi hamulcami). Komunikują się one bezprzewodowo z klamkomanetkami, ale podłączone są przewodowo do centralnie umiejscowionej baterii – stąd nazwa „półbezprzewodowe”.
Gdy nowa wersja wejdzie do seryjnej produkcji, Shimano dołączy do swoich dwóch głównych konkurentów – SRAM i Campagnolo – jeśli chodzi o w pełni bezprzewodowy zestaw. Jako pierwsza zrobiła to grupa SRAM (eTap AXS) nieco później dołączyło Campagnolo z zestawem Super Record EPS; premiera tego ostatniego miała miejsce w 2023 roku. Shimano swoje patenty złożyło pod koniec lutego; na jednym ze szkiców widać sześcienne urządzenie w tylnej przerzutce – to właśnie tam jest umiejscowione „źródło energii elektrycznej”. To rewolucja w stosunku do centralnie umiejscowionej baterii – w sztycy podsiodłowej.
Kolejny patent, z kwietnia, przedstawia tego samego typu szkic, także z baterią umiejscowioną baterią w przerzutce. Żaden z patentów nie przedstawia szkicu przedniej przerzutki, jednak z treści patentu wyraźnie wynika, że źródło energii znajduje się i w przedniej i w tylnej przerzutce – czyniąc ten zestaw w pełni bezprzewodowym. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy będą one wymienne – tak jak jest to w zestawie SRAM AXS. Shimano za to potwierdziło, że obie baterie mogą być podłączone do innych źródeł zasilania za pomocą kabla elektrycznego – najpewniej znaczy to, że możliwe też będzie uruchomienie zestawu w sposób działający obecnie, z centralnie umiejscowioną baterią.
Brak też jest na chwilę obecną informacji, do jakich zestawów grupowych system ten potencjalnie będzie używany.
Największe szanse są, że po raz pierwszy tenpatent pojawi się w Cues DI2.
No to SRAM w tym roku dogoni Shimano w szybkości zmiany biegów a w przyszłym roku Shimano dogoni SRAMa w kwestii technologii wireless. Czy koło się zamknie i zacznie się kupowanie oczami nowej grupy bo różnice będą jeszcze mniejsze.
Będzie zasadnicza różnica taka, że SRAM będzie dalej twardy i trwały, ale za to cena kasety jak za prezydenta.
Shimano będzie miękkie i nietrwałe ale za to tańsze kasety. Co kto lubi.
Ultegra mechaniczna była super, RED też jest super i a czy ktoś kupi 105/rivala to też tak będzie.
Autor artykułu pisze bzdury. Pierwszą grupą bezprzewodową był Mavic. Nie działał i był mało popularny, ale był i to było pierwsze. Drugą grupą, był SRAM eTap, sam „eTap” bez AXS.
Nie no, dopiero co kupiłem nową Ultegre
Jakieś źródło tej informacji?