Foto: Shimano

Dobiega końca czwarty sezon ostatniej wersji topowej szosowej grupy osprzętu japońskiego producenta Shimano, więc nic dziwnego, że coraz usilniej wypatrujemy jej następczyni.

O ile wprowadzenie na rynek elektronicznej grupy osprzętu Dura-Ace Di2 w 2009 roku było krokiem milowym, to wydaje się, że konkurencja w postaci firm SRAM, Campagnolo, czy Rotor zostawiła Japończyków nieco w tyle. Jedni poszli w bezprzewodową komunikację pomiędzy manetkami i przerzutkami, inni doszli do 13-rzędowych kaset, albo zastąpili elektronikę hydrauliką. 11 przełożeń i sterowanie przewodowe na tle konkurencji zaczęło trącić myszką… ale wszystko wskazuje na to, że już niebawem, no właśnie, Shimano dorówna konkurencji.

Co prawda podczas minionego Tour de France nie dojrzeliśmy żadnych nowinek Shimano jeśli chodzi o osprzęt, ale zawodnicy Groupama FDJ i Team Sunweb jechali na prototypowych kołach japońskiego producenta. Na początku października belgijska telewizja VTM wyemitowała serial dokumentalny „Ik ben Remco”, którego bohaterem jest wschodząca gwiazda belgijskiego kolarstwa szosowego Remco Evenepoel. Ciekawskie oko oglądając ten materiał wyłapie między innymi tylną przerzutkę wyglądem przypominającą obecną przerzutkę Shimano Dura-Ace, ale bez przewodu elektrycznego.

Jednak największą podstawę do snucia domysłów dała analiza wniosków patentowych złożonych przez firmę Shimano wykonana przez Alana Cote. Zobaczmy więc jak wygląda przyszłość według Shimano.

Klamkomanetki (patent 20200346710)

Klamkomanetki mają być wyposażone w bezprzewodowe moduły komunikacyjne odpowiedzialne za przesyłanie sygnałów sterujących do przerzutek. Za zasilanie odpowiedzialne mają być baterie pastylkowe, jednak nie ma pewności co do miejsca ich zlokalizowania, ponieważ we wniosku pojawiają się dwa potencjalne miejsca – w obudowie obok nadajnika, bądź na końcu dźwigni. Niewykluczone jednak, że bateria będzie zbędna, bo we wniosku patentowym pojawia się wzmianka o wewnętrznym systemie zasilania, który mógłby wykorzystywać ruch klamki i dźwigni go generowania prądu elektrycznego i następnie magazynować go. Dostępne mają być wersje zarówno do kierownic szosowych, jak i triathlonowych, oraz do hamulców hydraulicznych i mechanicznych.

Przerzutki (patent 10766569)

Z wniosku patentowego jasno wynika, że każda z przerzutek ma wbudowany odbiornik bezprzewodowy odpowiedzialny za komunikację z klamkomanetkami, a więc wydawać by się mogło, że to koniec z przewodami. Potwierdzać to mogą informacje o wbudowanych bateriach, jakie mają znajdować się w każdej przerzutce, choć przeczy temu wzmianka o jednej baterii centralnej umieszczanej wewnątrz ramy. Tak więc więcej pytań, niż odpowiedzi.

Kasety (patent 20200346713)

Podobnie ma się kwestia kaset. Wnioski patentowe napisane są takim językiem, aby pokryć jak największe spektrum rozwiązań jednocześnie nie ujawniając za dużo. Wśród opisanych kaset nie brakuje wariantów 12-rzędowych o rozpiętości od 10 do 48 zębów. Pytanie czy nie jest to patent generalny, obejmujący zarówno kasety przeznaczone do kolarstwa szosowego, jak i górskiego.

Pewnym jest, że nowa grupa osprzętu Shimano Dura-Ace jest tuż za rogiem i kwestią najbliższych miesięcy jest jej oficjalna prezentacja. Zapewne będzie bezprzewodowa, jednak nie mam stuprocentowej pewności co do 12-rzędowej kasety. Pożyjemy, zobaczymy. Bardziej ciekawi mnie natomiast kwestia, czy Japończycy zaprezentują coś, czego konkurencja jeszcze nie ma?

Poprzedni artykułVictor Campenaerts zostaje w Team Qhubeka ASSOS
Następny artykułBracia Izagirre i Luis León Sánchez przedłużyli kontrakty z Astana – Premier Tech
Oficer marynarki handlowej z wykształcenia i zawodu. Pracę na morzu łączy z pasją do kolarstwa, a w szczególności do klasyków. Ma jedną wadę - lubi pływać przed i biegać po rowerze.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments