W najbliższą niedzielę zostanie rozegrana 96. edycja Liège-Bastogne-Liège. Jest to ostatni wiosenny klasyk w tym roku. Przedstawiamy trasę i kolarzy tego najstarszego wyścigu kolarskiego.
Po raz pierwszy na trasie z Liège do Bastogne i z powrotem kolarze zawodowi ścigali się w 1894 roku, amatorzy w 1892. Z tego powodu wyścig ten nazywany jest La Doyenne (Najstarsza). Liège-Bastogne-Liège należy do pięciu Pomników Kolarstwa obok Mian-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Paryż-Roubaix i Giro di Lombardia.
Parę dni przed Liège kolarze rywalizują we Fleche Wallonne, innym klasyku, którego trasa wiedzie przez Ardeny. Kiedyś oba wyścigi były rozgrywane w ten sam weekend. Jedynie sześciu zawodnikom udało się „ustrzelić” ardeński dublet tego samego roku, byli to: Szwajcar Ferdi Kübler (dwukrotnie w 1951 i 1952 roku), Belgowie Stan Ockers (1955) i Eddy Merckx (1972), Włosi Moreno Argentin (1991) i Davide Rebellin (2004) oraz Hiszpan Alejandro Valverde (2006). W tym roku szansę na dołączenie do tego szacownego grona ma urzędujący mistrz świata Cadel Evans.
Trasa
Bezpośrednia droga z Liège do Bastogne liczy 95 kilometrów. Jednak powrotna trasa do Liège wije się i zawraca, co powoduje wydłużenie jej do 163 kilometrów. Łącznie kolarze pokonają 258 kilometrów. Druga część zawiera wiele krótkich, sztywnych wzniesień takich jak Stockeu, Haute-Levée, La Redoute, i Saint-Nicolas. Jednym z najsłynniejszych podjazdów jest Côte de la Redoute (2.1km, 8.4%) znajdujące się na 223. kilometrze. Niezwykle stroma górka jest bardzo często świadkiem pierwszej selekcji spośród faworytów.
Po kolejnych trzech kilometrach czeka Côte de la Roche aux Faucons (1.5km, 9.9%). Jest to wzniesienie dodane do trasy dopiero w 2008 roku, ale okazało się decydujące w zeszłym sezonie, kiedy Andy Schleck odjechał na nim od peletonu. Później Luksemburczyk nie dał szans Philippowi Gilbertowi i wygrał wyścig z przewagą 1:16 nad drugim Rodriguezem.
Ostatnim poważnym wzniesieniem jest Côte de Saint-Nicolas (1.0km, 11.1%). Jeśli kolarze pokonają go razem, jedyną szansą na oderwanie się od grupki pozostanie finałowy, mniejszy podjazd przed metą.
Wyścig kończy się na północnych przedmieściach Liège w dzielnicy Ans. Na ostatnim kilometrze przed metą droga wznosi się, co w przypadku finiszu może gwarantować duże emocje. Wielość podjazdów daje dużo okazji do ataków, dlatego wyścig często nagradzał agresywnych i odważnych kolarzy takich jak Michele Bartoli, Danilo Di Luca czy Paolo Bettini.
Mapa Liège-Bastogne-Liège 2010:
10 kluczowych podjazdów na trasie Liège-Bastogne-Liège:
Km 69.0 – Côte de la Roche-en-Ardenne – 2.8 km (4.9%)
Km 116.0 – Côte de Saint Roch – 0.8 km (12 %)
Km 159.0 – Côte de Wanne – 2.7 km (7%)
Km 166.0 – Côte de Stockeu (Stèle Eddy Merckx) 1.1 km (10.5%)
Km 186.0 – Col du Rosier – 6.4 km (4%)
Km 198.0 – Col du Maquisard – 2.8 km (4.5%)
Km 209.0 – Mont-Theux – 2.7 km (5.2%)
Km 223.0 – Côte de la Redoute – 2.1 km (8.4%)
Km 238.0 – Côte de la Roche aux Faucons – 1.5 km (9.9%)
Km 252.0 – Côte de Saint-Nicolas – 1.0 km (11.1%)
Profil Liège-Bastogne-Liège 2010
Ostatni kilometr:
Faworyci
Po środowej Strzale Walońskiej grupa pretendentów do zwycięstwa w Liège jest stosunkowo klarowna. Wśród nich trzeba wymienić: Cadela Evansa (BMC) triumfatora z Walonii, Andiego Schlecka (Saxo Bank) zwycięzcę Liège sprzed roku, miejscowego bohatera Philippa Gilberta (Omega Pharma-Lotto) oraz dwukrotnie wygrywającego w Liège (2006 i 2008) Alejandro Valverde (Caisse d’Epargne). W świetnej dyspozycji jest również mistrz wielkich Tourów Alberto Contador z Astany, któremu jednak może brakować doświadczenia niezbędnego do wygrywania trudnych klasyków. Groźni będą także drugi we Fleche Wallonne Joaquin Rodriguez (Katusha) oraz piąty Damiano Cunego (Lampre-Farnese Vini). Wszyscy ci kolarze są głodni sukcesu i żądni walki, co powinno zagwarantować niezwykle ciekawe niedzielne popołudnie.
Niedawne wypowiedzi kierownictwa UAE Team Emirates potwierdziły kilkumiesięczne spekulacje. Tadej Pogačar wystartuje w Giro d'Italia i Tour de France po to, by wy...
Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia swojej przeglądarki. Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.