fot. Tour of the Alps

Do sporych zmian doszło na włoskiej, proteamowej scenie. Zniknęła z niej ekipa Drone Hopper – Androni Giocattoli, a jej miejsce – jako trzeciej drużyny drugiej dywizji z Półwyspu Apenińskiego – zajął Team Corratec. Oprócz tej formacji, w nowym sezonie z włoską licencją będą ścigać się EOLO-Kometa i Green Project-Bardiani CSF Faizané.

Mimo wpływów w kilku ekipach, włosi wciąż nie mają swojej ekipy WorldTeams. Na brak drużyn drugiej dywizji, a tym samym miejsca do rozwoju dla swoich kolarzy, nie mogą jednak narzekać. W przyszłym roku ponownie będziemy oglądali trzy włoskie zespoły ProTeams – Green Project-Bardiani CSF-Faizané, który – trzymając się swojej nazwy – wrócił do zielonych strojów, a także EOLO-Kometa i Team Corratec – jedna z czterech nowych ekip ProTeams.

W składach powyższych ekip, tworzonych głównie przez młodych zawodników lub takich, którzy są tam od zawsze, znajdziemy kilka włoskich gwiazd, jak: Vincenzo Albanese, Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa), Valerio Conti (Team Corratec) czy Filippo Fiorelli (Green Project-Bardiani CSF-Faizané).

Porównując z sezonem 2022, zabraknie natomiast takich kolarzy, jak: Filippo Zana, Sacha Modolo, Alessandro Fedeli, a z zagranicznych zawodników Natnaela Tesfatsiona, który był jednym z najlepszych podopiecznych Gianniego Savio. Ekipa Włocha od przyszłego roku będzie ścigała się z licencją kontynentalną.

Główne gwiazdy Green Project-Bardiani CSF-Faizanè, Team Corratec oraz EOLO-Kometa na sezon 2023:

a) na klasyfikacje generalne wyścigów wieloetapowych:
Jeśli chodzi o zestawienie liderów na „generalki”, dobrze prezentuje się EOLO-Kometa. W barwach drużyny Alberto Contadora znów zobaczymy Lorenzo Fortunato, który jest w stanie wygrywać wyścigi pierwszej kategorii, a także plasować się w szerokich czołówkach imprez worldtourowych. W mniej górzystych wyścigach, ekipa może liczyć na Vincenzo Albanese, który, niczym Wout van Aert, potrafi prawie wszystko. Warto mieć też oko na młodych zawodników, jak: Alessandro Fancellu czy Davide Piganzoli, którzy w przyszłym roku mogą rozwinąć skrzydła.

Solidnie wygląda również potencjał ekipy Green Project-Bardiani CSF-Faizané, w składzie której znalazło się kilku kolarzy, mogących śmiało myśleć o walce o czołowe lokaty w górzystych wyścigach etapowych, raczej tych pierwszej kategorii. Mowa tu między innymi o takich kolarzach, jak: doświadczony Davide Gabburo, Luca Covili, Riccardo Lucca czy utalentowani Henok Mulubrhan i Alex Tolio.

Liderami Team Corratec na etapówki powinni być natomiast Valerio Conti, który wciaż może pokusić się o jakiś solidny występ, choć raczej ciężko wyobrazić sobie go wygrywającego, a także German Nicolás Tivani, który największe sukcesy odnosił w imprezach drugiej kategorii w Ameryce Południowej.

b) na sprinty:
Każda z trzech włoskich formacji ProTeams ma w swoim składzie szybkich zawodników, lecz są to kolarze, którzy nie sięgają często po zwycięstwa. Mogą natomiast zagwarantować liczne miejsca w czołówkach wyścigów ze średnią obsadą. Najlepiej wypada tu EOLO-Kometa, mająca w swoich szeregach wzmiankowanego Vincenzo Albanese, ale także Giovanniego Lonadriego i Mirco Maestriego. W sprinterskich końcówkach w zielonych strojach Bardiani powinni być widoczni Filippo Fiorelli i Luca Colnaghi, a Team Corratec, po odejściu Dusana Rajovicia, najprawdopodobniej będzie stawiał na Nicolasa Dalla Valle, który w tym roku najlepiej prezentował się na rumuńskich szosach.

c) na klasyki:
Klasyki to pojęcie bardzo szerokie, obejmujące wyścigi od Omloop Het Nieuwsblad, przez Memoriał Henryka Łasaka, po Il Lombardia. Włoskie ekipy najbardziej, co oczywiste, będą skupiały się na charakterystycznych… włoskich klasykach, poprowadzonych po pagórkowatym terenie. Poszczególni kolarze powinni włączać się w nich w walkę o najwyższe pozycje.

Swoją szybkość i wytrzymałość będą chcieli wykorzystać wspomniani Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, a także nowy nabytek Team Corratec, Alexander Konychev, który w przyszłym roku powinien dostać więcej szans jazdy na własne konto. Należy zwracać też uwagę na takich kolarzy, jak: Lorenzo Fortunato, Davide Bais (EOLO-Kometa), Henok Mulubrhan (Green Project-Bardiani CSF-Faizané) oraz Valerio Conti (Team Corratec).

d) na czasówki:
Spośród kategorii, w których oceniamy poszczególne drużyny, najmniej okazale prezentuje się jazda na czas. Włoskie ekipy drugiej dywizji nie słyną ze znakomitych czasowców i w przyszłym roku w ich składach również ich nie uświadczymy. W zasadzie tylko o dwójce zawodników można powiedzieć, że specjalizują się w tej konkurencji. Są to Erik Fetter z EOLO-Kometa, aktualny mistrz Węgier, a także Charlie Quarterman (Team Corratec). Nie są to jednak wybitni czasowcy.

e) kolarze, na których warto zwrócić uwagę:
Młodych kolarzy we włoskich ekipach jest jak gwiazd na niebie. Pytanie tylko, którzy zabłysną w sezonie 2023… W przypadku EOLO-Kometa, o dobre wyniki mogą pokusić się młodzi: Davide Piganzoli, Simone Raccani, Fernando Tercero, a także nieco bardziej doświadczony Mattia Bais, specjalizujący się w ucieczkach.

Green Project-Bardiani CSF Faizané jest „najmłodszą” ekipą drugiej dywizji. Młodzi kolarze już w przyszłym sezonie mogą na dobre zapaść nam w pamięć. Na ten moment, warto zwracać uwagę takich zawodników, jak:Omar El Gouzi, Mattia Petrucci, pierwszoroczny orlik Matteo Scalco, Alessio Martinelli czy utalentowany Amerykanin Jarred Scott, który, swoją drogą, pasuje do zespołu pełnego Włochów jak pięść do nosa.

Najmniej imponuje, jak we wszystkich kategoriach, skład Team Corratec. Spośród kolarzy tej ekipy, warto przyglądać się młodemu Karelowi Vackowi, dobrze radzącemu sobie w trudnym terenie.

Skład formacji EOLO-Kometa na sezon 2023:
🇮🇹 – Vincenzo Albanese, Davide Bais, Mattia Bais, Mattia Bais, Simone Bevilacqua, Alessandro Fancellu, Lorenzo Fortunato, Andrea Garosio, Francesco Gavazzi, Giovanni Lonardi, Mirco Maestri, Andrea Pietrobon, Davide Piganzoli, Simone Raccani, Samuele Rivi
🇪🇸 – Alex Martin, David Martin, Javier Serrano, Diego Pablo Sevilla, Fernando Tercero
🇭🇺 – Erik Fetter

Skład formacji Green Project-Bardiani CSF-Faizanè na sezon 2023:
🇮🇹 – Luca Colnaghi, Lorenzo Conforti, Luca Covili, Omar El Gouzi, Filippo Fiorelli, Davide Gabburo, Filippo Magli, Martin Marcellusi, Alessio Martinelli, Alessio Nieri, Riccardo Lucca, Luca Paletti, Giulio Pellizzari, Mattia Petrucci, Alessandro Pinarello, Luca Rastelli, Matteo Scalco, Alessandro Santaromita, Manuele Tarozzi, Alex Tolio, Alessandro Tonelli, Enrico Zanoncello, Samuele Zoccarato
🇪🇸 – Iker Bonillo
🇺🇸 – Jared Scott
🇪🇷 – Henok Mulubrhan

Skład formacji Team Corratec na sezon 2023:
🇮🇹 – Matteo Amella, Davide Baldaccini, Valerio Conti, Stefano Gandin, Alessandro Iacchi, Alexander Konychev, Giulio Masotto, Marco Murgano, Simone Olivero, Lorenzo Quartucci, Attilio Viviani, Samuele Zambelli
🇭🇷 – Antonio Barać
🇬🇧 – Charlie Quarterman
🇷🇸 – Veljko Stojnić
🇨🇭 – Jan Stöckli
🇦🇷 – German Nicolás Tivani
🇳🇱 – Etienne van Empel
🇨🇿 – Karel Vacek

Podsumowanie
Składy włoskich zespołów ProTeams nie powalają na łopatki, ale właściwie w każdej drużynie znajdą się kolarze, mogący bez kompleksów walczyć o wygrane z zawodnikami ekip WorldTeams. Przede wszystkim formacje z Półwyspu Apenińskiego będą jednak świetną platformą do rozwoju dla wielu młodych zawodników, którzy znaleźli się w szeregach EOLO-Kometa, Team Corratec i, w szczególności, Green Project-Bardiani CSF-Faizané. Włoskie ekipy będziemy mogli oglądać głównie w ich ojczyźnie – można spodziewać się, że zespoły (największy znak zapytania stoi przy Team Corratec) otrzymają dzikie karty na największe imprezy w Italii, gdzie będą starały się o niespodziankę, a także aktywnie będą prezentowały loga sponsorów w odjazdach.

Poprzedni artykułGreen Project-Bardiani CSF-Faizanè wraca do zielonych strojów
Następny artykułFelipe Orts na dłużej w Burgos-BH
Szukam ciekawych historii w wyścigach, które większość uważa za nieciekawe.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments