Wygodny czy szybki? Dla wielu producentów to dwa przeciwstawne kierunki przy projektowaniu swoich rowerów szosowych. Niemiecka firma Canyon od kilku lat wychodzi poza schemat i proponuje zupełnie nowy segment rowerów o podwyższonym komforcie, jednocześnie nie rezygnując z wyścigowego zacięcia.

Przez ostatnie tygodnie testowaliśmy nowy Endurace CF SLX 8 Disc eTap, który sprytnie łączy poszczególne elementy wyposażenia, tak by wpisywały się w wyżej wymieniony schemat.

1. Rama i geometria

Sercem roweru jest rama sygnowana symbolem CF SLX, co oznacza ultralekkie włókno węglowe charakteryzujące się dużą sztywnością oraz rozwiązaniami dbającymi o komfort podczas codziennych jazd. Warto dodać, że jest to bardziej zaawansowany karbon, którego Caynon używa w swoich rowerach, a waga w rozmiarze M to jedynie 820 g.

Geometria w modelu Endurace mimo, że nastawiona na zwiększony komfort nie odbiega znacząco od modelu Ultimate, za przykład niech posłuży wysokość główki ramy – 139 mm vs 130 mm w testowanym rozmiarze S. Kolejnym elementem łączącym komfort z osiągami
jest wyróżniająca się rura górna, która ma specjalne aeorodynamiczne kształty. Ponadto, więcej komfortu zapewnia zintegrowany z ramą zacisk sztycy, dzięki któremu ma ona większe pole do uginania się.

2. Koła i opony

Endurace CF SLX 8 Disc eTap na pokładzie ma zestaw kół amerykańskiego producenta Reynolds, tu oznaczone jako AR41 o profilu 41 mm, szerokością wewnętrzną na poziomie 21mm oraz wagą zestawu 1630g. Całość oczywiście w technologii tubless oraz zastosowaną tu oponą Schwalbe Pro One TLE o szerokości 30 mm. Całość składa się na bardzo uniwersalną propozycję w tym segmencie, sprawdzającą się zarówno podczas pokonywania szybkich płaskich odcinków jak i pokonywania długich podjazdów w górskim terenie.

3. Grupa osprzętowa i pomiar mocy

Testowy egzemplarz wyposażony został w 12 rzędową, bezprzewodową grupę SRAM Force eTap axs z wbudowanym, obustronnym pomiarem mocy Quarq. Przełożenia ze stopniowaniem 10-33 oraz 48/35 to lubiana przeze mnie konfiguracja górska, którą testowałem już wcześniej przy okazji innych rowerów. Daje możliwość podjechania pod każdą ściankę, nie powoduje łapania dziur przy szukaniu przełożenia, a na płaskich odcinkach nie brakuje kadencji. Jak zawsze warto wspomnieć o możliwości przekładania baterii w przerzutkach w razie rozładowania na trasie czy programowania i konfiguracji działania grupy poprzez aplikację.

W zestawie otrzymujemy pomiar mocy Quarq, który sprawdzał się poprawnie – nie zanotowałem w czasie testów jakiś nieuzasadnionych pików mocy, a rozkład nogi lewa/prawa nie różnił się od wyników z pomiaru z jakiego korzystam na co dzień. To, że otrzymujemy go w zestawie jest niewątpliwie dużym plusem.

4. Pozostałe komponenty

Zintegrowana kierownica wraz z mostkiem to niewątpliwie świetne rozwiązanie. Zastosowana w testowym modelu sprawdziła się dobrze i nie mam do niej zastrzeżeń. Chwyt jest pewny i nie powoduje zmęczenia zarówno w dolnym jak i górnym chwycie, ale nie jest to tylko zasługa samej kierownicy. Użyta owijka jest chyba najgrubszą owijką jaką testowałem. Świetnie zatrzymuje nawet spocone dłonie.

Video test:

5. Podsumowanie

Caynon Endurace CF SLX 8 disc eTap to niewątpliwie duże zaskoczenie w niektórych aspektach jak wydajność i przenoszenie mocy, w zastosowanej tu ramie, ale również
kołach czy szerokich oponach wcale nie będącymi nastawionymi tylko na komfort. Początkowa pozycja była dla mnie dość wyprostowana po przesiadce z mojego codziennego
roweru typu aero i miałem pewną obawę o szybkość, to paradoksalnie pobiłem kilka osobistych rekordów również na płaskich odcinkach. Wszystko przez to, że zwiększona wygoda pozwalała mi częściej łapać dolny chwyt, w którym byłem w stanie wygodniej jechać i pokonywać dłuższe odcinki. Sumując wagę na poziomie 7,8 kg, świetną responsywną ramę oraz wygodę wynikającą z zastosowanych rozwiązań i komponentów mogę śmiało stwierdzić, że to rower bardzo uniwersalny i kilka ustawień pozycji może mocno popchać go w stronę zwiększonego komfortu lub sportowego zacięcia.

Więcej na: www.canyon.com

guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Damian
Damian

Jak wygląda kwestia “uruchomienia” pomiaru mocy? Gdzieś czytałem, że trzeba wnieść dodatkową opłatę czy płacić abonament.
Jaki jest maksymalny rozmiar opony, którą zmieści rama?