Wygodny czy szybki? Dla wielu producentów to dwa przeciwstawne kierunki przy projektowaniu swoich rowerów szosowych. Niemiecka firma Canyon od kilku lat wychodzi poza schemat i proponuje zupełnie nowy segment rowerów o podwyższonym komforcie, jednocześnie nie rezygnując z wyścigowego zacięcia.
Przez ostatnie tygodnie testowaliśmy nowy Endurace CF SLX 8 Disc eTap, który sprytnie łączy poszczególne elementy wyposażenia, tak by wpisywały się w wyżej wymieniony schemat.
1. Rama i geometria
Sercem roweru jest rama sygnowana symbolem CF SLX, co oznacza ultralekkie włókno węglowe charakteryzujące się dużą sztywnością oraz rozwiązaniami dbającymi o komfort podczas codziennych jazd. Warto dodać, że jest to bardziej zaawansowany karbon, którego Caynon używa w swoich rowerach, a waga w rozmiarze M to jedynie 820 g.
Geometria w modelu Endurace mimo, że nastawiona na zwiększony komfort nie odbiega znacząco od modelu Ultimate, za przykład niech posłuży wysokość główki ramy – 139 mm vs 130 mm w testowanym rozmiarze S. Kolejnym elementem łączącym komfort z osiągami
jest wyróżniająca się rura górna, która ma specjalne aeorodynamiczne kształty. Ponadto, więcej komfortu zapewnia zintegrowany z ramą zacisk sztycy, dzięki któremu ma ona większe pole do uginania się.
2. Koła i opony
Endurace CF SLX 8 Disc eTap na pokładzie ma zestaw kół amerykańskiego producenta Reynolds, tu oznaczone jako AR41 o profilu 41 mm, szerokością wewnętrzną na poziomie 21mm oraz wagą zestawu 1630g. Całość oczywiście w technologii tubless oraz zastosowaną tu oponą Schwalbe Pro One TLE o szerokości 30 mm. Całość składa się na bardzo uniwersalną propozycję w tym segmencie, sprawdzającą się zarówno podczas pokonywania szybkich płaskich odcinków jak i pokonywania długich podjazdów w górskim terenie.
3. Grupa osprzętowa i pomiar mocy
Testowy egzemplarz wyposażony został w 12 rzędową, bezprzewodową grupę SRAM Force eTap axs z wbudowanym, obustronnym pomiarem mocy Quarq. Przełożenia ze stopniowaniem 10-33 oraz 48/35 to lubiana przeze mnie konfiguracja górska, którą testowałem już wcześniej przy okazji innych rowerów. Daje możliwość podjechania pod każdą ściankę, nie powoduje łapania dziur przy szukaniu przełożenia, a na płaskich odcinkach nie brakuje kadencji. Jak zawsze warto wspomnieć o możliwości przekładania baterii w przerzutkach w razie rozładowania na trasie czy programowania i konfiguracji działania grupy poprzez aplikację.
W zestawie otrzymujemy pomiar mocy Quarq, który sprawdzał się poprawnie – nie zanotowałem w czasie testów jakiś nieuzasadnionych pików mocy, a rozkład nogi lewa/prawa nie różnił się od wyników z pomiaru z jakiego korzystam na co dzień. To, że otrzymujemy go w zestawie jest niewątpliwie dużym plusem.
4. Pozostałe komponenty
Zintegrowana kierownica wraz z mostkiem to niewątpliwie świetne rozwiązanie. Zastosowana w testowym modelu sprawdziła się dobrze i nie mam do niej zastrzeżeń. Chwyt jest pewny i nie powoduje zmęczenia zarówno w dolnym jak i górnym chwycie, ale nie jest to tylko zasługa samej kierownicy. Użyta owijka jest chyba najgrubszą owijką jaką testowałem. Świetnie zatrzymuje nawet spocone dłonie.
Video test:
5. Podsumowanie
Caynon Endurace CF SLX 8 disc eTap to niewątpliwie duże zaskoczenie w niektórych aspektach jak wydajność i przenoszenie mocy, w zastosowanej tu ramie, ale również
kołach czy szerokich oponach wcale nie będącymi nastawionymi tylko na komfort. Początkowa pozycja była dla mnie dość wyprostowana po przesiadce z mojego codziennego
roweru typu aero i miałem pewną obawę o szybkość, to paradoksalnie pobiłem kilka osobistych rekordów również na płaskich odcinkach. Wszystko przez to, że zwiększona wygoda pozwalała mi częściej łapać dolny chwyt, w którym byłem w stanie wygodniej jechać i pokonywać dłuższe odcinki. Sumując wagę na poziomie 7,8 kg, świetną responsywną ramę oraz wygodę wynikającą z zastosowanych rozwiązań i komponentów mogę śmiało stwierdzić, że to rower bardzo uniwersalny i kilka ustawień pozycji może mocno popchać go w stronę zwiększonego komfortu lub sportowego zacięcia.
Więcej na: www.canyon.com
Jak wygląda kwestia „uruchomienia” pomiaru mocy? Gdzieś czytałem, że trzeba wnieść dodatkową opłatę czy płacić abonament.
Jaki jest maksymalny rozmiar opony, którą zmieści rama?