Fot. BMC Polska

Korzenie firmy BMC sięgają 1986 roku, kiedy to powstała i zajmowała się montażem i dystrybucją rowerów marki Raleigh. Dopiero w 1994 roku, po utracie prawa do dystrybucji marki Raleigh, firma BMC zaczęła produkować własne rowery, jednak była do działalność na bardzo małą skalę. Wszystko zmieniło się w 2000 roku, kiedy Andy Rihs został większościowym udziałowcem BMC.

Był on także właścicielem profesjonalnej drużyny kolarskiej Phonak Cycling Team i tym samym szwajcarskie rowery trafiły do zawodowego peletonu. W 2007 roku w Szwajcarii firma BMC otworzyła laboratorium Impec, czyli centrum innowacji, w którym prowadzone są badania dotyczące nowatorskich pomysłów w konstrukcji rowerów w oparciu o nowoczesne zasoby, a ich wyniki wdrażane w technologię produkcji rowerów marki BMC. Nowe podejście do projektowania, produkcji, dystrybucji rowerów oraz przemyślana strategia biznesowa podparta odpowiednim marketingiem doprowadziły firmę w ciągu raptem kilkunastu lat w okolice szczytu piramidy producentów rowerów. Na rowerach firmy BMC wygrywano wyścig Tour de France, zdobywano tytuły mistrzów olimpijskich, mistrzów świata indywidualnie i drużynowo na szosie, oraz w kolarstwie górskim, czy triathlonie. Poniżej przedstawiamy nowości od szwajcarskiego producenta przygotowane na nadchodzący sezon 2021.

BMC Teammachine SLR 01 ONE 

Dziesięciolecie modelu Teammachine firma BMC postanowiła uczcić jego odświeżeniem. BMC Teammachine jest flagowym modelem szwajcarskiego producenta i jednocześnie najlżejszym modelem wyścigowym. Podążając za najnowszymi trendami przygotowany na 2021 rok Teammachine SLR 01 jest nie tylko lżejszy i sztywniejszy, ale także zoptymalizowany pod kątem poprawy aerodynamiki.

W najwyższej wersji rama Teammachine SLR 01 waży 820 gramów (w rozmiarze M), a widelec 345 gramów, co w sumie ze sztycą i śrubami daje 1655 gramów (w porównaniu z 1815 gramami w poprzedniej generacji), a więc mamy do czynienia z 9% spadkiem masy. Wynik ten udało się uzyskać pomimo użycia większej ilości materiału w okolicy wkładu suportu, ale zabieg ten w połączeniu z nowym ułożeniem włókien węglowych pozwolił na zwiększenie sztywności ramy średnio o 20% w stosunku do poprzednika.

Mówiąc o optymalizacji aerodynamicznej mam na myśli przede wszystkim zmianę kształtu profili ramy oraz przeprojektowany widelec. Przydało się tutaj także doświadczenie zdobyte podczas projektowania modelu Timemachine, czego dowodem są zintegrowane uchwyty na bidony, jednak w przypadku Teammachine dodatkowo zoptymalizowano je pod kątem zmniejszenia masy. Jednak największym aerodynamicznym dodatkiem jest zintegrowany kokpit ICS z całkowicie wewnętrznym prowadzeniem przewodów i z dedykowanymi uchwytami dla liczników firm Wahoo i Garmin. Wszystkie te zabiegi optymalizacyjne przełożyły się na zmniejszenie oporu aerodynamicznego o 6% w stosunku do poprzedniego modelu.

Rama: Temamachine SLR 01 Premium Carbon ICS
Widelec: Temamachine SLR 01 Premium Carbon ICS
Kokpit: ICS Carbon
Siodełko: Selle Italia Flite Boost Carbon
Sztyca: Temamachine SLR 01 Premium Carbon D-Shape
Hamulce: SRAM RED eTap AXS HRD
Tarcze hamulcowe: SRAM Centerline XR CL (160 mm)
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Przednia przerzutka: SRAM RED eTap AXS
Tylna przerzutka: SRAM RED eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM RED AXS (48/35 T)
Kaseta: SRAM RED XG-1290 12s (10-28 T)
Łańcuch: SRAM RED 12s
Obręcze: DT Swiss PRC 1100 db Dicut
Piasty: DT Swiss PRC 1100 db Dicut
Opony: Vittoria Corsa (25 mm)
Masa: 6,57 kg (rozmiar M)
Cena: 48 490 złotych

BMC Roadmachine 01 ONE

Model Roadmachine to rower na całodzienne wyprawy na szosie. Jego pierwowzorem był zaprezentowany w 2013 roku model GF01, którego Greg Van Avermaet używał podczas wiosennych klasyków słynących z brukowanych i szutrowych odcinków. O tym, że Roadmachine przystosowany jest do jazdy na asfalcie o gorszej jakości niech świadczy chociażby fakt, że prześwit pozwala na założenie o opon o szerokości do 33 mm.
Jednak szerokość opon, to nie wszystko. Rower ten stworzono z myślą o szerokim gronie użytkowników, który będą mogli przyjąć na nim komfortową pozycję nie rezygnując z lekkości, sztywności i integracji. Kokpit ICS cechuje się wewnętrznym prowadzeniem przewodów, a konstrukcja ta jest bardzo estetyczna. Nowa sztyca z profilem w kształcie litery D dodatkowo zwiększa komfort podczas jazdy dzięki innowacyjnemu systemowi mocowania.

Projektanci nie zapomnieli także o mocowaniu zasobnika na rurze górnej, a w miejsce punktów mocowania błotników jakie posiadała poprzednia wersja roweru Roadmachine pojawiła się opcja montażu błotnika za siodełkiem, którą nazwano DFender.

Rama: Roadmachine 01 Premium Carbon ICS
Widelec: Roadmachine 01 Premium Carbon ICS
Kierownica: BMC RCB01 Carbon
Mostek: BMC ICS 01
Siodełko: Fizik Argo Tempo R1
Sztyca: Roadmachine 01 Premium Carbon D-Shape
Hamulce: SRAM RED eTap AXS HRD
Tarcze hamulcowe: SRAM Centerline XR CL (160 mm)
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Przednia przerzutka: SRAM RED eTap AXS
Tylna przerzutka: SRAM RED eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM RED AXS (46/33 T)
Kaseta: SRAM RED XG-1290 12s (10-33 T)
Łańcuch: SRAM RED 12s
Obręcze: ENVE 3.4 AR Disc
Piasty: Chris King R45D
Opony: Vittoria Corsa Control TLR G+ (28 mm)
Masa: 7,41 kg (rozmiar M)
Cena: 46 390 złotych

BMC Timemachine 01 ROAD ONE

Rower BMC Timemachine jest wyścigową maszyną o fantastycznych właściwościach aerodynamicznych i integracji na najwyższym poziomie. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę współpracę z inżynierami Sauber, czyli specjalistami od aerodynamiki ze szwajcarskiego zespołu wyścigowego rywalizującego w Formule 1. O ile pierwsza wersja tego roweru miała za zadanie zoptymalizowanie aerodynamiki bez kompromisów względem komfortu, to w przypadku nowego Timemachine chciano wykorzystać wszystkie właściwości aerodynamiczne poprzednich modeli przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu podczas jazdy.

W tym celu wykorzystano zastosowaną w modelu Roadmachine technologię TCC, czyli optymalizacji transferu mocy oraz oporów toczenia przy jednoczesnym osiąganiu dużych prędkości. Również widelec został zaprojektowany i wykonany w technologii TCC celem połączenia wydajności aerodynamicznej z optymalnym ugięciem. Wszystko to znacznie poprawiło komfort jazdy na BMC Timemachine 01 ROAD, jednak nie zapominajmy, że jest to sprzęt do walki z czasem.

Zintegrowany dwuczęściowy kokpit ma całkowicie wewnętrznie prowadzone przewody i pozwala na lepsze dostosowanie do wymiarów zawodnika. Do tego dochodzą na prawdę głębokie profile niemal wszystkich rur. Najbardziej charakterystyczną cechą Timemachine jest jednak modułowy system integrujący w aerodynamicznej jednostce zarówno schowek, jak i bidony. Dodatkowo mamy tu takie elementy jak osłona przedniego hamulca, nowa sztyca (która dodatkowo poprawia komfort jazdy), czy wycięcie w rurze podsiodłowej na tylne koło.

Rama: Timemachine 01 Road Premium Carbon with Aero Module ICS
Widelec: Timemachine 01 Premium Carbon with Integrated Aero Cover ICS
Kierownica: BMC ICS Aero
Mostek: BMC ICS Aero
Siodełko: Fizik Argo Vento R1
Sztyca: Timemachine 01 Road Premium Carbon Aero
Hamulce: SRAM RED eTap AXS HRD
Tarcze hamulcowe: SRAM Centerline X CL (160 mm)
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Przednia przerzutka: SRAM RED eTap AXS
Tylna przerzutka: SRAM RED eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM RED AXS (48/35 T)
Kaseta: SRAM RED XG-1290 12s (10-28 T)
Łańcuch: SRAM RED 12s
Obręcze: DT Swiss ARC 1100 Dicut Carbon
Piasty: DT Swiss ARC 1100 Dicut
Opony: Vittoria Corsa (25 mm)
Masa: 8,03 kg (rozmiar M)
Cena: 46 390 złotych

BMC URS 01 ONE

Tworząc rower gravelowy inżynierom firmy BMC przyświecała myśl stworzenia roweru łączącego trzy style jazdy – ambitnego ścigania się na szutrach, wielogodzinnej przygody bocznymi drogami oraz wyprawy z sakwami. Wynikiem tego jest mieszanka szosowego Roadmachine i górskiego Teamelite, czyli model URS, którego nazwa bierze się od „unrestricted”, czyli niczym nieograniczony.

Rama charakteryzuje się stosunkowo krótkimi dolnymi widełkami tylnego trójkąta (425 mm we wszystkich rozmiarach) przy znacznej bazie kół (1064 mm w rozmiarze M), kątem główki ramy wynoszącym 70 stopni i krótkim mostkiem (50 mm w rozmiarze M), co stawia jej geometrię pomiędzy rowerami szosowymi i górskimi. Jeśli do tego dodamy prześwit umożlwiający założenie opon o szerokości do 45 mm (w rozmiarze 700c, lub 47 mm w rozmiarze 650b) i system tłumienia MTT w tylnym trójkącie, to mamy do czynienia z rowerem, na którym można się z powodzeniem ścigać na szutrach, ale także wygodnie pokonywać szlaki w cięższym technicznie terenie.

Minimalistyczny system tłumienia MTT (Micro Travel Technology) umieszczony jest w górnych widełkach tylnego trójkąta charakteryzuje się 10-milimetrowym skokiem i wykorzystuje elastomer. Rozwiązanie takie jest proste, skuteczne, bezobsługowe, bezawaryjne oraz przede wszystkim znacznie poprawia komfort jazdy. Co prawda sztyca montowana fabrycznie ma znany z modeli szosowych szwajcarskiego producenta profil w kształcie litery D, jednak nic nie stoi na przeszkodzie zainstalowania w jej miejsce sztycy regulowanej o średnicy 27,2 mm korzystając ze specjalnej podkładki.

O tym, że URS może być wykorzystywany do całodniowych wypraw niech świadczy przystosowanie widelca do poprowadzenia dodatkowego przewodu zasilającego oświetlenie z opcjonalnej przedniej piasty z dynamem. Dodatkowo mamy możliwość instalacji trzeciego koszyka na bidon pod rurą dolną oraz zasobnika na rurze górnej. Producent nie zapomniał o możliwości montażu błotników, w czym pomagają dedykowane punkty mocujące. Uwagę zwraca wykończenie ramy dowodzące przygotowaniu jej do wykorzystania w terenie, ponieważ widelec, rura dolna i dolne widełki tylnego trójkąta zabezpieczone są gumowymi ochraniaczami, oraz taśmą ochronną.

Rama: URS 01 Premium Carbon with Micro Travel Technology ICS
Widelec: URS 01 Premium Carbon ICS
Kierownica: Easton EC70 AX
Mostek: BMC ICS 01
Siodełko: WTB SL8 Titanium
Sztyca: URS 01 Road Premium Carbon D-Shape
Hamulce: SRAM RED eTap AXS HRD
Przednia tarcza hamulcowa: SRAM Centerline X CL (180 mm)
Tylna tarcza hamulcowa: SRAM Centerline X CL (160 mm)
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Tylna przerzutka: SRAM RED eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM RED 1 AXS (38 T)
Kaseta: SRAM Eagle XG-1295 12s (10-50 T)
Łańcuch: SRAM X01 Eagle 12s
Obręcze: ENVE G23
Piasty: ENVE G23
Opony: WTB Raddler (40 mm)
Masa: 8,19 kg (rozmiar M)
Cena: 40 090 złotych

Więcej na: www.bmc-switzerland.pl

Poprzedni artykułMichael Valgren łączony z EF Pro Cycling
Następny artykułNo to wio! – zapowiedź 5. etapu Vuelta a España 2020
Oficer marynarki handlowej z wykształcenia i zawodu. Pracę na morzu łączy z pasją do kolarstwa, a w szczególności do klasyków. Ma jedną wadę - lubi pływać przed i biegać po rowerze.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments