Masaż mięśniowo-powięziowy zwany popularnie rolowaniem to jeden z lepszych domowych sposobów na zadbanie o własne ciało pomiędzy treningami.

Teorii na temat stosowania rolki jest wiele i większość z nich jest prawdziwa, a kwestią do dyskusji jest cel masażu i technika jego wykonywania. Rolowanie powoduje zwiększenie przepływu kwasu hialuronowego pomiędzy warstwami powięzi otaczającej mięśnie oraz organy wewnętrzne. Pobudza receptory nerwowe, czucie głębokie, zwiększa siłę mięśniową i zakres ruchomości.

Stosując jednak tę metodę automasażu musimy zdać sobie sprawę, że rolowanie podobnie jak inny trening jest bodźcem obciążającym dla naszego organizmu i nie zawsze dłużej, mocniej oznacza lepiej.

Ze względu na cel takiego masażu możemy go podzielić:

  • Rolowanie przed treningiem – jako forma rozgrzewki – krótki 10-minutowy, delikatny masaż całego ciała. Wystarczy kilka ruchów rolki na poszczególnych partiach mięśniowych których celem jest uelastycznienie, rozluźnienie tkanek i ukrwienie ich przed wysiłkiem
  • Rolowanie po treningu – jeśli twoim celem jest przyspieszenie procesów regeneracyjnych to podobnie jak podczas rozgrzewki przy użyciu rolki – wykonaj krótkie i delikatne rolowania 2-4 ruchy na poszczególnych partiach mięśniowych do pierwszego odczucia rozluźnienia – to zupełności wystarczy. Chodzi o to by nie potęgować obciążającego bodźca treningowego.
  • Rolowanie jako trening, którego celem jest mocne przebudowanie powięzi. Rolowanie każdej partii mięśniowej ok 10 razu obciąża nasz układ ruchu i możesz po nim poczuć spadek mocy i sprawności przez kilka kolejnych dni.

Delikatne rolowanie możesz stosować codziennie jako trening uzupełniający, który doskonale stymuluje receptory, dając odruchowe odczucie rozluźnienia całego ciała. Rolkę należy dobierać indywidualnie, szczególnie nie powinna ona być ani za twarda ani za miękka, ponieważ albo będzie wzmagała odczucie bólu podczas masażu lub w przypadku rolki zbyt miękkiej będzie on mało efektywny.

Pamiętaj by unikać rolowania obszarów kostnych i ograniczyć się do tkanek miękkich. Korzystaj ze specjalnie wyprofilowanych rolek do masażu okolic kręgosłupa oraz kulistych w przypadku mięśni pośladkowych.