fot. Amstel Gold Race

Dość zaskakująco, w rankingach zestawiających budżety poszczególnych ekip WorldTeams, AG2R Citroën Team plasuje się w czołówce. Nie wygląda to tak kolorowo jeśli chodzi o zwycięstwa i wysokie miejsca w najbardziej prestiżowych wyścigach – w tej materii francuska drużyna jest niczym nie wyróżniającą się, średnią ekipą najwyższej dywizji.

Gdyby AG2R Citroën Team porównać do łańcucha rowerowego, byłby to drogi produkt, w którym brakowałoby kilku ogniw. Dodatkowo, część z nich byłaby mocno zużyta i raczej nadająca się do wymiany, a niektóre, mimo że nowe, byłyby jeszcze nie nasmarowane.

Francuska drużyna, w którą pompowane są niemałe pieniądze, po raz kolejny nie zachwyca swoim składem – w zasadzie, w porównaniu do poprzedniego roku, wygląda on jeszcze gorzej. Nie ma w nim już: Boba Jungelsa, Clementa Champoussina czy Liliana Calmejane’a, a w ich miejsce wskoczyli młodzi, gniewni: Bastien Tronchon, Alex Baudin i Pierre Gautherat. Czy jest to zmiana na dobre? Na pewno nie w krótkiej perspektywie.

Po raz kolejny głównym liderem francuskiej formacji będzie Benoît Cosnefroy, w północnych klasykach ekipa będzie liczyła na sukces duetu Greg Van Avermaet-Oliver Naesen, który kiedyś w końcu musi nadejść, natomiast w Wielkich Tourach, a raczej tylko w Tour de France – zdecydowanie najważniejszym trzytygodniowym wyścigu dla AG2R Citroën Team – w walkę o klasyfikację generalną będzie chciał włączyć się Ben O’Connor. W tym roku drużyna Vincenta Lavenu triumfowała 11 razy – w przyszłym nie należy spodziewać się drastycznej zmiany tej liczby.

Główne gwiazdy AG2R Citroën Team na sezon 2023:

a) na klasyfikacje generalne wyścigów wieloetapowych:
W przeciwieństwie do omawianego przed wczoraj Jumbo-Visma, włodarze AG2R Citroën Team nie dysponują wachlarzem liderów na „generalki” wieloetapowych wyścigów. Nie oznacza to jednak, że francuska ekipa nie ma w nich czego szukać, a to za sprawą Bena O’Connora. Australijczyk po odejściu Romaina Bardet wszedł w jego buty i zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej Tour de France. Plasował się również wysoko w hiszpańskiej Vuelcie, a także uplasował się na najniższym stopniu podium Criterium du Dauphine – to wyniki napawające optymizmem. Oprócz niego, jest też Felix Gall, który w tym roku solidnie prezentował się w Itzulia Basque Country czy Tour of the Alps. Nie sprawdził się jednak jako lider na Giro d’Italia i nie wiadomo, czy będzie w stanie powalczyć o wysokie miejsce w końcowej klasyfikacji trzytygodniowego wyścigu.

b) na sprinty:
W składzie AG2R Citroën Team znajdziemy kilka „dynamicznych nazwisk”, ale trzeba uczciwie przyznać, że nie robią one większego wrażenia. Najszybszym kolarzem zespołu wydaje się Marc Sarreau – nie jest to imponujące, jednak należy zaznaczyć, że przynajmniej jest to zawodnik, który potrafi wygrywać. W tym roku zanotował 4 triumfy. O solidne pozycje, lecz raczej nie o zwycięstwa, mogą pokusić się Clement Venturini czy Lawrence „ósme miejsce” Naesen.

c) na klasyki:
W 2017 roku duet Greg Van Avermaet i Oliver Naesen budziłby postrach rywali. Teraz… straszy trochę mniej. Obaj Belgowie mają problem z nawiązaniem walki z nowymi gwiazdami północnych klasyków, ale – dopóki nie skończą się ścigać – nie będzie można ich lekceważyć. Na bruku dobrze radzą sobie też Stan Dewulf oraz Damien Touze. Klasyki to nie tylko kostka – w trudniejszym terenie ekipa będzie liczyła na znakomitego Benoît Cosnefroy, który śmiało może myśleć o dołożeniu do swojego dorobku kolejnego worldtourowego zwycięstwa. Jak dla każdego francuskiego zespołu, bardzo istotny będzie Puchar Francji, a tam – oprócz wymienionych kolarzy – o wygrane mogą pokusić się Dorian Godon, były triumfator tego cyklu, czy młody Paul Lapeira.

d) na czasówki:
Po odejściu Boba Jungelsa ciężko doszukiwać się tu kogoś, kto chociaż trochę przypominałby czasowca. Jak na górala, dobrze w walce z czasem radzi sobie Ben O’Connor, jednak nie na tyle, by regularnie plasować się w czołówkach.

e) na górskie etapy:
Oprócz wspomnianego już Bena O’Connora i Felixa Galla, francuska ekipa może liczyć na ekspozycję sponsorów na górskich etapach za sprawą Geoffreya Boucharda, zwycięzcy klasyfikacji górskiej Giro d’Italia i Vuelta a Espana, Nansa Petersa, mającego w swoim dorobku etapy Wielkich Tourów, a także wszechstronnego Auréliena Paret-Peintre, który prawie w każdym terenie może pokazać się z dobrej strony. Warto mieć też na uwadze Jaakko Hänninen, który, po kilku cichych latach, świetnie poradził sobie w wymagającym Tour de l’Ain, zajmując czwartą pozycję.

f) kolarze, na których warto zwrócić uwagę:
W składzie AG2R Citroën Team jest kilku zawodników, o których warto wspomnieć. Jednym z nich jest wzmiankowany już Paul Lapeira – dla dynamicznego francuza może to być przełomowy sezon. To samo można powiedzieć o Bastienie Tronchonie, który już na stażu pokazał swój potencjał, wygrywając etap Vuelta a Burgos i zajmując 15. miejsce w Tour du Luxembourg. Swego rodzaju pewniakiem do dostarczenia francuskiej ekipie wielu solidnych wyników jest natomiast dynamiczny Andrea Vendrame, potrafiący ścigać się z powodzeniem w pagórkowatym i górzystym terenie.

Skład formacji AG2R Citroën Team na sezon 2023:
🇫🇷Alex Baudin, Clément Berthet, Geoffrey Bouchard, Mikaël Cherel, Benoît Cosnefroy, Pierre Gautherat, Dorian Godon, Paul Lapeira, Aurélien Paret-Peintre, Valentin Paret-Peintre, Nans Peters, Nicolas Prodhomme, Antoine Raugel, Valentin Retailleau, Marc Sarreau, Damien Touzé, Bastien Tronchon, Clément Venturini
🇧🇪Stan Dewulf, Lawrence Naesen, Oliver Naesen, Greg Van Avermaet
🇮🇹Andrea Vendrame
🇦🇺Ben O’Connor
🇫🇮Jaakko Hänninen
🇦🇹Felix Gall
🇺🇸Larry Warbasse
🇨🇭Michael Schär

Podsumowanie
Skład AG2R Citroën Team nie wygląda imponująco – można nawet powiedzieć, że jest średnia w każdej części kolarskiego rzemiosła. W jednych trochę lepsza (klasyki), a w innych gorsza, dużo gorsza (sprinty, jazda na czas)… Stąd też ocena 2,5/10 – ciężko oczekiwać po tych kolarzach cudów, choć nie można wykluczyć, że zespół skończy sezon z kilkoma wartościowymi wynikami. Potencjał nie jest jednak niesamowity.

Nasza ocena potencjału ekipy AG2R Citroën Team na sezon 2023: 2,5/10
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments