O tym, że prezentacja najnowszej wersji modelu Canyon Aeroad nadchodzi wielkimi krokami przekonaliśmy się jeszcze przed startem Wielkiej Pętli. Na Instagramowych profilach męskich drużyn Movistar i Arkea Samsic, oraz żeńskiej Canyon-SRAM pojawiły się pierwsze zdjęcia nowych Aeroadów już w połowie sierpnia, jednak po raz pierwszy w zawodowym peletonie nowa wersja Aeroada na chwilę pojawiła się już rok temu, a dokładniej podczas jesiennych belgijskich klasyków, kiedy to dosiadał jej Mathieu van der Poel.

Od września 2019 roku nowy Aeroad znajduje się na także liście rowerów dopuszczonych do rywalizacji przez UCI pod nazwą Aeroad CFR Disc R065. Nawet podczas gdy Warren Barguil korzystał z nowego Aeroada dopiero w tegorocznym Delfinacie, to żadne oficjalne zdjęcia nie były publikowane w mediach społecznościowych. Podczas prezentacji ekip przed startem Tour de France, która miała miejsce w Nicei, część zawodników ekip Movistar i Arkea Samsic pojawiła się na nowych wersjach Aeroada. Należeli do nich między innymi były mistrz świata Alejandro Valverde i Warren Barguil. Osobiście spodziewałem się oficjalnej prezentacji podczas listopadowych targów Eurobike, jednak już teraz niemiecki producent odkrył karty.

Model Canyon Aeroad dostępny jest na rynku od 2015 roku, a jego najnowsza wersja jest trzecią generacją. Jedno spojrzenie na nowego Aeroada i w oczy rzucają się dwie rzeczy – rower posiada większe przekroje niemal wszystkich rur, oraz w najwyższych kokpity z całkowicie wewnętrznym prowadzeniem przewodów.

Zacznijmy jednak od początku, a więc od ramy. Znacznemu zwiększeniu uległy między innymi główka ramy, rura dolna, rurki tylnego trójkąta, rura podsiodłowa oraz sztyca. Również w okolicy suportu widać o wiele więcej materiału. Przekroje są nie tylko głębsze, ale i szersze. W przypadku sztycy mówimy o dwukrotnie głębszym profilu niż w poprzednim modelu. Wszystkie te zabiegi miały na celu dalszą optymalizację aerodynamiczną roweru, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu, oraz zwiększeniu sztywności ramy. Poprzedni model Aeroada w niezależnych testach wypadał jako jeden z najbardziej zaawansowanych aerodynamicznie modeli rowerów szosowych dostępnych na rynku, jednak dzięki współpracy z inżynierami z firmy SwissSide udało się podniesienie poprzeczki jeszcze wyżej.

 

W porównaniu z poprzednim modelem nowy Aeroad pozawala na zaoszczędzenie 7,4 W przy prędkości 45 km/h (jeśli w tunelu aerodynamicznym badalibyśmy sam rower). Umieściwszy na nim manekin (a właściwie część manekina od pasa w dół), to nowy Aeroad pozwala zaoszczędzić 4,4 W przy tej samej prędkości. Jeśli umieścimy na ramie dwa bidony (oprócz manekina), to oszczędność w stosunku do poprzedniego modelu wynosi 5,4 W przy tej samej prędkości i konfiguracji. Wartości te są średnimi ważonymi dla całego zakresu kątów wiatru pozornego z jakimi można się spotkać podczas jazdy. Z jednej strony liczby te są niewielkie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że odnosimy się do roweru, który był jednym z najbardziej zoptymalizowanych aerodynamicznie, to wówczas robią one wrażenie. A można było urwać jeszcze 4 waty, jednak odbyłoby się to kosztem spadku komfortu, czego producent wolał uniknąć.

Przy takim wzroście rozmiaru profili ramy pierwszym co przychodzi na myśl jest nieuchronny wzrost masy i to znaczny. Jednak taka logika nie ma tutaj zastosowania. Okazuje się, że dzięki zastosowaniu włókna węglowego Toray M40X i ich innowacyjnemu ułożeniu model topowej ramy CFR w rozmiarze M waży 915 gramów, a widelec 425 gramów. W porównaniu z poprzednim flagowym modelem Aeroada, tj. CF SLX, cały frameset (rama, sztyca, kokpit, itp.) w identycznym rozmiarze jest o 168 gramów lżejszy. Nowe włókna to nie wszystko, ponieważ powiększając niektóre przekroje wykorzystano bardzo sprytny zabieg, jak na przykład w przypadku sztycy SP0046. Jej rdzeń nie różni się od tej z poprzedniego modelu, tylko powyżej rury górnej dołożono profil został powiększony stosując bardzo lekki materiał. A jak to się przekłada na masę całego roweru? W przypadku modelu Canyon Aeroad CFR w rozmiarze L wyposażonego w osprzęt Shimano Dura-Ace Di2 i wysokoprofilowe koła DT Swiss pod opony całkowita masa bez pedałów wynosi 7,3 kg. Zastosowawszy lżejsze koła można bez problemu zbliżyć się do masy minimalnej przewidzianej w regulaminie Międzynarodowej Unii Kolarskiej. I to przy hamulcach tarczowych! Tak więc wynik jest świetny. Być może dlatego Alejandro Valverde na nowym Aeroadzie przejechał wszystkie etapy tegorocznego wyścigu Tour de France (razem z podjazdem podczas górskiej czasówki), choć do dyspozycji miał także swój ulubiony model Ultimate.

Zwiększone profile wpłynęły także na zwiększenie sztywności ramy. W ujęciu całkowitym mówimy o średnio 14% wzroście w stosunku do poprzedniego modelu. W okolicy wkładu suportu sztywność wzrosła o 16%, w główce ramy o 15%, a w widelcu o 12%. W połączeniu ze spadkiem masy przełożyło się to na znaczny wzrost stosunku sztywności do masy. Wspomniałem już o tym, że producentowi zależało na zachowaniu poziomu komfortu, jakim szczycił się poprzedni model. Aby to osiągnąć należało zastosować kolejnych kilka sprytnych rozwiązań. Pierwszym z nich jest mocowanie sztycy. Znajduje się on 10 cm poniżej górnym krańcem rury podsiodłowej, co znacznie wpłynęło na zwiększenie odcinka na jakim sztyca może się uginać. Kolejną kwestią jest zwiększenie prześwitów pomiędzy widełkami tylnego trójkąta i w widelcu, oraz szerokości opon. Seryjnie na przednim kole umieszona jest opona o szerokości 25 mm, a na tylnym 28 mm. Dodatkowo tylne koło ma profil szerszy niż przednie koło. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby założyć jeszcze szersze opony. Co prawda producent deklaruje maksymalną szerokość jako 30 mm, jednak przy prześwicie wynoszącym 44 mm wartość ta wydaje się to bardzo konserwatywna.

Zmianie uległa także geometria ramy. Już nie jest tak agresywna i zadziwiająco blisko jej do wspomnianego wcześniej modelu Ultimate. W przypadku rozmiaru M stack wzrósł 9 mm, a reach zmalał o 5 mm. W przełożeniu na ludzki język oznacza to, że pozycja na rowerze nie jest tak niska i wyciągnięta, jak w przypadku poprzedniej wersji Aeroada. Powrócono także do krótszych tylnych widełek, dzięki czemu rower jest bardziej responsywny.
Oprócz samej ramy najwięcej uwagi w nowym Aeroadzie przyciąga nowy zintegrowany i regulowany kokpit CP0018. Przy jego projektowaniu skupiono się na poprawie aerodynamiki, co osiągnięto między innymi stosując wewnętrzne prowadzenie przewodów, ale jednocześnie starano się nie iść na kompromisy w kwestii komfortu i ergonomii. Profil kokpitu jest gładki, brak w nim ostrych krawędzi, no i udało się go odchudzić w stosunku do poprzednika o 37 gramów, co stanowi 10% masy. Największą zaletą CP0018 nie jest jednak aerodynamika (choć ta stoi na bardzo wysokim poziomie), a możliwość regulacji jego szerokości, oraz wysokości. Tak! Nie przywidziało się wam. Kierownica nowego Aeroada ma zmienną szerokość, a jej ustawienie na rurze sterowej także można zmieniać. Wszystko dzięki trzyczęściowej konstrukcji. CP0018 zbudowany jest z trzech części – części głównej (swoim kształtem przypominającą literę T) i dwóch części bocznych. Części boczne wsuwają się w część główną i mocowane są za pomocą dwóch śrub. Użytkownik może w prosty sposób zmienić szerokość kierownicy w zakresie od o 40 milimetrów (po 20 milimetrów na każdą stronę). Na przykład dla rozmiarów M i L mamy możliwość samodzielnej regulacji szerokości kierownicy w zakresie 39, 41 i 43 cm. Co więcej, po wykręceniu śrub i wyciągnięciu części bocznych z części głównej kokpitu można o wiele łatwiej umieścić rower w walizce na czas transportu. A przewody hamulcowe? Żaden problem. Są one odpowiednio dłuższe i pozwalają na takie zabiegi. Jeśli zaś chodzi o część główną, to w miejscu, gdzie tradycyjnie zaczyna się mostek, znajduje się otwór, który umieszcza się na rurze sterowej, a następnie mocuje do niej przykręcając jedną śrubę obsługującą mechanizm klinowy umieszony wewnątrz. Dzięki takiemu rozwiązaniu można bez przycinania rury sterowej zmieniać wysokość umieszczenia kierownicy w zakresie od 0 do 15 mm. Rozwiązanie to jest wprost genialne i okazuje się, że pomimo początkowych obaw kokpit wcale nie stracił na sztywności. Szukając na siłę wad tego kokpitu trzeba wskazać konieczność posiadania specjalnego narzędzia (dostarczanego przez producenta wraz z rowerem) do montażu kokpitu na rurze sterowej, oraz dostępności tylko jednego kąta nachylenia kokpitu (-6 stopni), choć niebawem pojawi się możliwość zakupu wersji z nachyleniem -17 stopni. Podstawowa wersja modelu Aeroad (tj. CF SL) posiada klasyczny kokpit.

Wszystko wskazuje na to, że Niemcom udało się udoskonalić niemal perfekcyjny aerodynamiczny rower szosowy. Już poprzedni model Aeroada był klasą samą dla siebie, jednak teraz jest jeszcze lepszy. Poprawienie aerodynamiki nie odbyło się kosztem zwiększenia masy, a rower zyskał także na sztywności, responsywności i wygodzie. Jednak jego największą zaletą może być cena, ponieważ w stosunku do rowerów tej kasy produkowanych przez inne firmy jest po prostu tańszy. Owszem, jego zakup przez internet może niejedną osobę odstraszyć, jednak Canyon posiada na swojej stronie świetne narzędzia pomagające w wyborze rozmiaru. A jest w czym wybierać, ponieważ w dwóch najwyższych wersjach (CFR i CF SLX) mamy 7 rozmiarów (zaczynając od osób mierzących mniej niż 164 cm wzrostu, a kończąc na osobach wyższych niż 194 cm wzostu), a w wersji CF SL także rozmiar 3XS na kołach o rozmiarze 650b.

Canyon Aeroad CFR Disc EPS

Rama: Canyon Aeroad CFR Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Fizik Arione R3
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Campagnolo Super Record Disc
Tylni hamulec: Campagnolo Super Record Disc
Tarcze hamulcowe: Campagnolo 03 AFS CL
Klamkomanetki: Campagnolo Super Record EPS Disc 12s
Przednia przerzutka: Campagnolo Super Record EPS Disc 12s
Tylna przerzutka: Campagnolo Super Record EPS Disc 12s
Mechanizm korbowy: Campagnolo Super Record (52/36 T)
Wkład suportu: Campagnolo UltraTorque Pressfit
Kaseta: Campagnolo Super Record 12s (11-29 T)
Łańcuch: Campagnolo Record 12s
Koło przednie: Campagnolo Bora One 50 Disc
Koło tylne: Campagnolo Bora One 50 Disc
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 41 799 złotych

Canyon Aeroad CFR Disc AXS

Rama: Canyon Aeroad CFR Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: SRAM RED HRD
Tylni hamulec: SRAM RED HRD
Tarcze hamulcowe: SRAM Centerline X CL
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Przednia przerzutka: SRAM RED eTap AXS
Tylna przerzutka: SRAM RED eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM RED D1 (50/37 T) ze zintegrowanym miernikiem mocy Quarq
Wkład suportu: SRAM RED DUB Pressfit
Kaseta: SRAM RED XG-1290 12s (10-28 T)
Łańcuch: SRAM RED 12s
Koło przednie: DT Swiss ARC 1100 Dicut
Koło tylne: DT Swiss ARC 1100 Dicut
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 37 199 złotych

Canyon Aeroad CFR Disc Di2

Rama: Canyon Aeroad CFR Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano Dura-Ace
Tylni hamulec: Shimano Dura-Ace
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-900 CL
Klamkomanetki: Shimano Dura-Ace Di2 R9170
Przednia przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2 R9150
Tylna przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2 R9150 11s
Mechanizm korbowy: Shimano Dura-Ace 9100 PM (52/36 T) ze zintegrowanym miernikiem mocy
Wkład suportu: Shimano BB92 Pressfit
Kaseta: Shimano Dura-Ace 9100 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano Dura-Ace 11s
Koło przednie: DT Swiss ARC 1100 Dicut
Koło tylne: DT Swiss ARC 1100 Dicut
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 34 899 złotych

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc AXS

Rama: Canyon Aeroad CF SLX Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: SRAM Force HRD
Tylni hamulec: SRAM Force HRD
Tarcze hamulcowe: SRAM Centerline X CL
Klamkomanetki: SRAM Force eTap AXS HRD 12s
Przednia przerzutka: SRAM Force eTap AXS
Tylna przerzutka: SRAM Force eTap AXS 12s
Mechanizm korbowy: SRAM Force D1 (48/35 T)
Wkład suportu: SRAM RED DUB Pressfit
Kaseta: SRAM Force XG-1270 12s (10-28 T)
Łańcuch: SRAM Force 12s
Koło przednie: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Koło tylne: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 24 599 złotych

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2

Rama: Canyon Aeroad CF SLX Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano Ultegra
Tylni hamulec: Shimano Ultegra
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-800 CL
Klamkomanetki: Shimano Ultegra Di2 R8070
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra Di2 R8050
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra Di2 R8050 11s
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra R8000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano Ultegra 8000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra 11s
Koło przednie: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Koło tylne: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 23 199 złotych

Canyon Aeroad CF SL 8 Disc Di2

Rama: Canyon Aeroad CF SL Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0051 CF SLX Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon H38 Aerocockpit CF
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Sztyca: Canyon S27 Aero VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano Ultegra
Tylni hamulec: Shimano Ultegra
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-800 CL
Klamkomanetki: Shimano Ultegra Di2 R8070
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra Di2 R8050
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra Di2 R8050 SS 11s
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra R8000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano Ultegra 8000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra 11s
Koło przednie: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Koło tylne: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 22 299 złotych

Canyon Aeroad CF SL 8 Disc

Rama: Canyon Aeroad CF SL Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0099 CF SL Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP10 Aerocockpit CF
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLS
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano Ultegra
Tylni hamulec: Shimano Ultegra
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-800 CL
Klamkomanetki: Shimano Ultegra R8020
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra R8000
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra R8000 SS 11s
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra R8000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano Ultegra 8000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra 11s
Koło przednie: Reynolds AR58 DB
Koło tylne: Reynolds AR62 DB
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 17 199 złotych

Canyon Aeroad CF SL 8 WMN Disc

Rama: Canyon Aeroad CF SL Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0099 CF SL Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP10 Aerocockpit CF
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLS
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano Ultegra
Tylni hamulec: Shimano Ultegra
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-800 CL
Klamkomanetki: Shimano Ultegra R8025
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra R8000
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra R8000 SS 11s
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra R8000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano Ultegra 8000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra 11s
Koło przednie: Reynolds AR58 DB
Koło tylne: Reynolds AR62 DB
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 17 199 złotych

Canyon Aeroad CF SL 7 Disc

Rama: Canyon Aeroad CF SL Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0099 CF SL Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP10 Aerocockpit CF
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLS
Sztyca: Canyon SP0046 VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano 105
Tylni hamulec: Shimano 105
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-70 CL
Klamkomanetki: Shimano 105 R7020
Przednia przerzutka: Shimano 105 R7000
Tylna przerzutka: Shimano 105 R7000 SS 11s
Mechanizm korbowy: Shimano 105 R7000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano 105 R7000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano 105 11s
Koło przednie: Reynolds AR58 DB
Koło tylne: Reynolds AR62 DB
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (28 mm)
Cena: 15 299 złotych

Canyon Aeroad CF SL 7

Rama: Canyon Aeroad CF SL
Widelec: Canyon FK0068 CF
Kierownica: Canyon H16 Aerobar AL
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Mostek: Canyon V13
Siodełko: Fizik Arione R5
Sztyca: Canyon S27 Aero VCLS CF
Przedni hamulec: Shimano 105 R7010
Tylni hamulec: Shimano 105 R7010
Tarcze hamulcowe: Shimano RT-70 CL
Klamkomanetki: Shimano 105 R7000
Przednia przerzutka: Shimano 105 R7000
Tylna przerzutka: Shimano 105 R7000 SS 11s
Mechanizm korbowy: Shimano 105 R7000 (52/36 T)
Wkład suportu: Shimano BB72 Pressfit
Kaseta: Shimano 105 R7000 11s (11-28 T)
Łańcuch: Shimano 105 11s
Koło przednie: Reynolds AR58 DB
Koło tylne: Reynolds AR58 DB
Opona przednia: Continental Grand Prix 5000 (23 mm)
Opona tylna: Continental Grand Prix 5000 (25 mm)
Cena: 12 499 złotych

Canyon Aeroad CFR Disc Frameset

Rama: Canyon Aeroad CFR Disc (oś sztywna 12 x 142 mm)
Widelec: Canyon FK0060 CF Disc (oś sztywna 12 x 100 mm)
Kokpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Owijka: Canyon Ergospeed Gel
Siodełko: Selle Italia SLR
Klamkomanetki: SRAM RED eTap AXS HRD 12s
Cena: 19 999 złotych