Fot. Assos Poland

Przed nami kilka jesienno-zimowych miesięcy, z którymi trzeba sobie jakoś poradzić i pomimo nieciekawych warunków na zewnątrz utrzymać formę i przygotować się do kolejnego sezonu. Oprócz rozwiązań typu ZWIFT czy obóz na Majorce pozostaje również trenowanie na zewnątrz. Wymaga to jednak trochę więcej rozsądku, logistyki i samego przygotowania do treningu niż w letnich miesiącach.

Wychodząc na rower w okresie zimowym pamiętaj proszę o ośmiu poniższych zasadach:

1️⃣Dopasuj odzież do warunków pogodowych.

Pamiętaj, że ze wzrostem prędkości odczuwalna temperatura będzie niższa, niż ta, którą wskazuje termometr za oknem lub aplikacja w telefonie. Warunki pogodowe w czasie długiego treningu mogą zmienić się kilkukrotnie, więc najlepszym rozwiązaniem jest ubranie się na ‚cebulkę’ i skorzystanie z kilku warstw odzież, które można ściągać i zakładać w czasie treningu. Odzież rowerowa powinna być wodo i wiatro odporna i oczywiście oddychająca. Zapewni Ci to izolacje przed warunkami zewnętrznymi, nie wychłodzi organizmu, a jednocześnie pozwoli na wydostanie się nadmiaru ciepła i pary wodnej przy bardziej intensywnym wysiłku. Dotyczy się to również takich części garderoby kolarskiej, jak czapka pod kask, rękawiczki oraz pokrowce zakładane na buty. Większość nowoczesnych tkanin jest bardzo lekka i po zwinięciu mieści się w kieszonce koszulki.

2️⃣Zacznij w komforcie.

Trening rozpoczynaj w komforcie i poprzedzaj go dłuższą rozgrzewką. W niskiej temperaturze układ krwionośny i mięśnie potrzebują więcej czasu na uzyskanie optymalnego poziomu gotowości do wysiłku. Ponadto energia zużywana jest również do utrzymania właściwej temperatury ciała, więc weź to pod uwagę przygotowując strategię żywieniową na trening w mroźne dni. Zima to czas na korzystanie z termo bidonów, które przez długi czas utrzymują wysoką temperaturę napoju, np. herbaty z miodem.

3️⃣Bądź widoczny na drodze.

Jesień i zima to okres krótkich i często pochmurnych dni. Jeśli masz możliwość trenuj w ciągu dnia i kończ trening przed zachodem. Trenując na szosie, w ruchu samochodowym szczególnie zadbaj o własne bezpieczeństwo – bez względu na porę dnia zamontuj lampki, dzięki którym kierowcy zauważą Cię dużo wcześnie. Staraj się zakładać odzież w barwach rzucających się w oczy i posiadających odblaskowe elementy. Możesz również do roweru przykleić specjalne naklejki fluorescencyjne.

Fot. Trek Bikes

4️⃣Zaplanuj trasę przed treningiem.

Weź pod uwagę jej ukształtowanie i postaraj się by trudniejsze elementy były na początku treningu. Jeśli jest słonecznie staraj się wykorzystać wyższą odczuwalną temperaturę i nie wjeżdżaj w zalesione, osłonięte przed słońcem trasy. Weź pod uwagę dostępne na trasie sklepy lub stacje benzynowe, aby w razie potrzeby zatrzymać się na chwilę, ogrzać i napić się czegoś ciepłego lub nawet zjeść.

5️⃣Weź pod uwagę wiatr.

Planując trasę staraj się by odcinki pod wiatr były na początku treningu i w drodze powrotnej do domu jechać już z wiatrem w plecy. Nie sugeruj się średnią prędkością w takiej pogodzie – bazuj na swoim odczucie, wskazaniach miernika mocy i pulsometru. Przy wietrznej pogodzie unikaj otwartych przestrzeni i wybieraj drogi prowadzące przez las.

6️⃣Trenuj z przyjaciółmi.

Wspólny trening to doskonały czas na spędzanie czasu z osobami dzielącymi Twoją pasję. To idealny motywator, który uchroni Cię przed wymówkami, by zostać w ciepłym domu na kanapie i przed telewizorem. Jest to czas na rozmowę i żarty, a to odwraca uwagę od mało idealnych warunków i pozwala przetrwać mżawkę czy mroźny wiatr. W grupie również dużo łatwiej przetrwać trudne warunki – możecie dawać sobie zmiany co jakiś czas i na zmianę odpoczywać jadąc na kole.

7️⃣Dbaj o swój rower.

Warunki pogodowe, deszcz i śnieg nie oszczędzają też naszego sprzętu. Dlatego w tym okresie należy szczególnie o niego dbać po każdym treningu. Sól, którą posypywane są drogi dostaje się do elementów napędu momentalnie przyspieszając jego zużycie, dlatego spłucz lub umyj rower po każdym treningu. Do łańcucha używaj olejów na mokre warunki, który dużo dłużej utrzymuje się i jest odporny na wypłukiwania. Bez względu na to po okresie zimowym kompletny serwis będzie i tak absolutnie konieczny – przegląd wszystkich łożysk i wymiana pancerzy i linek raczej nie unikniona.

8️⃣Jeśli jest zbyt zimno – zostań w domu.

Nawet jeśli skorzystasz z wszystkich powyższych rad to zdarzają się takie dni, że mimo wszystko lepiej zostać w domu. Pozwól do głosu dojść zdrowemu rozsądkowi i nie ryzykuj, bo nie chodzi tu o udowadnianie sobie swojej mentalnej siły. Chodzi głównie o Twoje bezpieczeństwo i cenę, jaką możesz zapłacić za brak rozsądku. Ty możesz być gotowy na marznący deszcz i lód na drodze ale niestety są jeszcze inni użytkownicy dróg w samochodach, którzy nie zawsze są przygotowani na trudne warunki.