fot. Michał Kapusta / naszosie.pl

Mając podgląd na niektóre z Waszych kont w social mediach, jasne jest, że sezon zgrupowań zagranicznych uznać można za rozpoczęty. I choć w przypadku wyjazdów zagranicznych tematów, wartych omówienia, jest wiele, to w dzisiejszym wpisie skupić chcielibyśmy się na jednym tylko ich aspekcie. Przewożenia rowerów liniami lotniczymi. Bo chyba każdy z nas widział filmiki, pokazujące, jak potrafią być traktowane na sortowniach lotnisk nasze bagaże…

Wszystkie sprawy organizacyjne załatwione. Bilety kupione. Aparat naładowany, kupiona większa karta pamięci. Ubezpieczenie, urlop – wszystko mamy, przymierzamy się do zapakowania roweru, co samo w sobie jest czynnością wysoce stresującą. A jak pakowanie roweru, to trzeba mieć do tego specjalną walizkę…

Przedstawiamy najbardziej popularne, sztywne torby / walizki podróżne na rower.

Elite Vaison

Fot. Elite

Jest to jedna z popularniejszych walizek do bezpiecznego przewożenia rowerów (kompatybilna i z szosowymi i MTB). Wytrzymała, z podwójnymi ściankami (wypełnionymi powietrzem), wyposażona w kółka i rączki do ułatwienia przenoszenia walizki. Waga 17 kg, a wymiary zewnętrzne to 120 x 80 x 32cm. Koła układane są po jednej stronie walizki, z drugiej strony mieści się rama. Oczywiście wykręcamy pedały, wyjmujemy też siodełko, zdejmujemy też kierownicę, z kół wyjmujemy zaciski. Ramę mocujemy do walizki paskami, całość oczywiście obłożona jest gąbką. Walizka jest na tyle wytrzymała, że bez problemu można na niej stanąć.

Cena: 2399 zł

Thule RoundTrip Transition

Również sztywna walizka, wyposażona w wewnętrzny stelaż, wykonany z lekkiego aluminium. Stelaż ułatwia przymocowanie roweru i montaż roweru. Do walizki dołączone są nylonowe torby na koła, zapobiegające stykania się ich z ramą roweru. Walizka wyposażona jest w kółka, ułatwiające transport. Walizka mierzy 137 x 39.3 x 94 cm i jest kompatybilna z większością rowerów szosowych, MTB oraz przełajowych. W zestawie producent oferuje dwa adaptery do osi 15 oraz 20 mm.

Cena: ok. 2500 zł

Topeak Travel Case Pakgo X

Fot. www.topeak.com

Poliwęglanowa walizka, wzmocniona aluminiowym stelażem. Walizka wyposażona jest w cztery kółka, wbudowany zamek TSA i wewnętrzne uchwyty na rower, torby na koła oraz wewnętrzne, organizacyjne kieszenie. Wewnętrzy stelaż pełni też rolę stojaka rowerowego. Wewnętrzna, piankowa torba, chroniąca przed uderzeniami. Walizka jest kompatybilna z większością rowerów – poza MTB 27,5” i 29”. Rozmiar walizki to 127x85x35 przy wadze 12,8 kg.

Cena: ok. 3000 zł.


Rower przygotowany, teraz jeszcze należałoby ów spakowany rower zabrać ze sobą do samolotu. Z jakimi kosztami należy się liczyć?

Polskie Linie Lotnicze LOT

Regulamin jasno określa możliwość przewozu rowerów. W tym wypadku istnieje możliwość przewiezienia roweru bezpłatnie (jeśli mieści się w dozwolonym biletowym limicie bagażowym Free Baggage Allowance). Oczywiście muszą być spełnione wymogi, dotyczące maksymalnej wagi i ilości sztuk; dopuszczalne jest też przekroczenie wymiaru bagażu ze sprzętem sportowym. Jeśli ów nie mieści się w limicie bagażowym, wówczas naliczona zostanie stawka:
– za transport roweru rejsem krajowym 100 zł,
– rejsem międzynarodowym – 250 zł,
– rejs międzykontynentalny – 450 zł,
– szczegóły: https://www.lot.com/pl/pl/sprzet-sportowy
Oczywiście rower jest jasno definiowany, z wykluczeniem e-rowerów. Pamiętać także należy, że tolerancja linii lotniczych na przekroczenie wagi / wymiaru jest niewielka, więc przekroczenie wagi 23 kg skutkować będzie przejściem w kategorię nadbagażu. Maksymalna dopuszczalna waga to 45 kg; wszyto powyżej tej wagi transportowane musi być już liniami Cargo. By zapoznać się ze szczegółami – kliknij tutaj.

Wizzair

Ów popularny przewoźnik również daje możliwość przewiezienia roweru. Warunki jego przygotowania są dość oczywiste – rower musi być zapakowane w pokrowiec podróżny, muszą być zdjęte koła i pedały, a kierownica ustawiona równolegle do ramy, bądź też opakowana w karton. Musi być również spuszczone powietrze z opon. Bagaż rejestrowany musi zamknąć się w wymiarach 149x119x171 cm, oraz mieścić w jednym z limitów wagowych 10, 20 oraz (max) 32 kg. Istnieje możliwość nadania np. jednej sztuki bagażu o wadze 10 kg, 2 sztuk o wadze 20 lub trzech sztuk bagażu 32 kg. Maksymalnie nadać można sześć sztuk bagażu rejestrowanego.
Opłata za transport roweru wynosi (1 pasażer, 1 sztuka bagażu): 265,59 zł. Szczegóły: https://wizzair.com/pl-pl/informacje-i-uslugi/ceny-i-rabaty/wszystkie-uslugi-i-oplaty#/

Lufthansa

Bagaż sportowy nadany być musi najpóźniej 24 godziny przed wylotem. Ze względu na ograniczenia gabarytowe rower nadany być musi jako nadbagaż; w klasie Ekonomicznej (oraz Ekonomicznej Premium) nadbagażem jest wszystko, co przekracza 23 kg (do max 32 kg) oraz wymiary przekraczają sumę wszystkich wymiarów 158 cm. W klasie Biznes limitem jest tylko suma wymiarów 158 cm.
Posiadając bilet, zgodny z taryfą Light w klasie ekonomicznej, istnieje możliwość rezerwacji jednego bagażu o wadze do 23 kg. Każdy z rejsów (nawet z przesiadką) traktowany jest jako jedna trasa, natomiast w przypadku tras między Europą a USA (także Kanadą) można przewieźć dodatkową sztukę bagażu do 23 kg w cenie 90 EUR.
Ceny przewozu bagażu do 23 kg w taryfie Light:
– rezerwując online: na terenie Europy 25 EUR, na trasach międzykontynentalnych 50 EUR,
– kupując bilet na stanowisku Lufthansy na lotnisku: na terenie Europy 40 EUR, na trasach międzykontynentalnych 50 EUR,
– kupując bilet przy bramce: na terenie Europy 55 EUR, na trasach międzykontynentalnych 50 EUR.
Limitem wagowym przewoźnika jest 32 kg – wszystko ponad musi być nadane jako Cargo.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie przewoźnika:
https://www.lufthansa.com/ma/pl/bagaz-bezplatny-przepisy#lightfare/

Easy Jet

Wymogi tego przewoźnika jasno określają warunki przewozu rowerów (z wyłączeniem rowerów elektrycznych); w proporcji jedna sztuka bagażu na jednego pasażera. Rower należy przewozić w dedykowanej torbie (pojemniku). W torbie rowerowej znajdować się może tylko jeden rower i żadnych dodatkowych rzeczy (dotyczy to także ubrań). Kierownica musi być rozkręcona i złożona z ramą, wykręcone muszą być także pedały. Należy także spuścić powietrze z opon. W przypadku planów wyjazdów grupowych należy pamiętać, że na jedną osobę nabyć można maksymalnie sześć rezerwacji na bagaż sportowy; chcąc zamówić więcej, należy skontaktować się z obsługą klienta linii lotniczych.
Pasażer łącznie przewieźć może bagaż do 52 kg (na przykład: bagaż „zwykły” do 31 kg oraz torba z rowerem do 21 kg). Opłata za „duży sprzęt sportowy” to 267 zł.Szczegółowe informacje na stronie przewoźnika: https://www.easyjet.com/en/help/baggage/sports-equipment

Ryanair

Ryanair dopuszcza transport rowerów (do 30 kg) poza osobistym limitem bagażu rejestrowanego, za dodatkową opłatą za bagaż specjalny. Na stronie internetowej przewoźnika brak szczegółowych danych dotyczących sposobu spakowania roweru, domyślnie jest najlepiej go spakować zgodnie z wymaganiami innych przewoźników (wykręcenie pedałów, odkręcona kierownica, spuszczone powietrze z kół).
Transport roweru, korzystając z usług tego przewoźnika, to koszt 285 zł (korzystając z wcześniejszej rezerwacji) bądź też 360 zł (wykupując rezerwację na lotnisku) za lot w jedną stronę.
Szczegółowe informacje na stronie przewoźnika: https://www.ryanair.com/pl/pl/Przydatne-informacje/centrum-pomocy/warunki-i-postanowienia/termsandconditionsar_588326416

Enter Air

Oczywiście rower musi być odpowiednio przygotowany to podróży; jak i u innych przewoźników wyznaczona jest specjalna taryfa przewozu rowerów. Po zapakowaniu roweru w „sposób zabezpieczający przed uszkodzeniami” wysłać go możemy w kwocie 145 zł (w jedną stronę) lub 290 zł (w dwie strony).
Szczegóły: http://www.enterair.pl/uploads/OWP%20luty%202018/Za%C5%82%C4%85cznik%20III%20Tabela%20op%C5%82at%20dodatkowych%2023022018.pdf

Travel Service Polska

Po spełnieniu wymogów dotyczących pakowania roweru, przewieźć go można także za pośrednictwem Travel Service. Warunki pakowania roweru – przewoźnik określa zdemontowanie przedniego koła, pedałów oraz złożenie kierownicy wzdłuż ramy. W tym wypadku także limit wagowy ustalony jest na 32 kg. Koszt wysyłki jednego roweru to 240 zł. Pozostałe szczegóły: https://www.travelservice.aero/pl/dla-pasazerow/

Poprzedni artykułWszechstronny skład CCC Team na pierwszą edycję UAE Tour
Następny artykułTour of Antalya 2019: van der Poel zaczyna zabawę
Sławomir Niciński
"Master of disaster" Z wykształcenia operator saturatora; brak możliwości pracy w wyuczonym zawodzie rekompensuję jeżdżąc rowerem i amatorsko się ścigając, bardzo lubię też o tym pisać. Rytm tygodnia, miesiąca i roku wyznacza mi rower. Lubię się ścigać, i gdy jakiś wyścig mi nie wyjdzie, to wśród kolegów-kolarzy mówię, że jestem redaktorem sportowym, a gdy jakiś tekst mi nie wyjdzie, wśród redaktorów mówię, że jestem kolarzem-amatorem. I tylko do teraz nie rozgryzłem, czy bardziej lubię się ścigać, czy też pisać o tym, dlatego nadal zamierzam czynić i jedno i drugie, póki starczy sił.