Już w sobotę odbędzie się wyścig Milan-San Remo 2010. Najbardziej prestiżowy włoski klasyk, w kolarskim światku uważany jest za „wiosenne mistrzostwa świata”. Dość zróżnicowana końcówka powoduje, że o zwycięstwo walczą kolarze klasyczni lub sprinterzy. Przed rokiem triumfował Oscar Freire (Rabobank), który znów się pojawi na starcie „La Classicissima”.

Trasa:

Pozornie, w większości płaska trasa faworyzuje sprinterów, ale po siedmiu godzinach ścigania niewielkie podjazdy Cipressa i Poggio, dają się mocno we znaki zawodnikom. Jest to najdłuższy wyścig klasyczny na świecie, liczy sobie aż 298 km.

Każdego roku, przed wyścigiem pewnie wielu z Państwa obstawia czy w San Remo walczyć będą sprinterzy, kolarze klasyczni, czy też może dojedzie ucieczka. Zaraz po starcie, zawodnicy przez pierwsze godziny rywalizować będą na nizinach Lombardii.

Tempo zacznie rosnąć kiedy zawodnicy przejadą przez pierwsze podjazdy Campo Ligure i Passo Turchino około półmetka. Choć w przeszłości właśnie tam, skuteczne ataki przeprowadzali Fausto Coppi w 1946 roku oraz Claudio Chiappucci w 1991r., to te akcje są już raczej pięknym wspomnieniem. Żadna z ekip nie odpuści w takim momencie któregoś z faworytów. Następnie do pokonania będą podjazdy pod: Turchino, Ligurii, a po Le Manie (204 km), to tu wyścig rozpocznie się na dobre.

Wreszcie na ostatnich 50 kilometrach, na zawodników czekają: Capo Mele, Capo Cervo i Capo Berta, niewielkie podjazdy które zlokalizowane są blisko siebie. Najczęściej, właśnie tutaj do chodzi do pierwszych selekcji w peletonie.

Jeśli marzy się o wygranej w Milan-San Remo, na 27 kilometrów przed metą na podjeździe Cipressa trzeba być już z przodu. Jeśli na tym blisko 6 kilometrowym podjeździe znajdzie się na ogonie, na Poggio może być już bardzo ciężko. Wspomniany, ostatni podjazd rozpoczyna się na 9 kilometrów przed metą i liczy sobie blisko 4 kilometry. Ze szczytu do mety pozostają już tylko kręte zjazdy i finałowa prosta.

Mapa Mediolan – San Remo 2011:

Profil Mediolan – San Remo 2011:

Retransmisja wyścigu w Eurosporcie o godzinie 18:00 (60 min.)

Zawodnicy:

Z numerem jeden, w barwach ekipy Rabobank pojedzie ubiegłoroczny zwycięzca – Hiszpan Oscar Freire. Holenderska ekipa do pomocy byłemu Mistrzowi Świata akredytuje byłego torowca Larsa Booma oraz szybkiego Mistrza Świata U-23, Michaela Matthewsa.

W barwach Acqua & Sapone pojedzie bardzo dobry włoski sprinter, Danilo Napolitano. Na podjazdach  końcówce widoczny będzie doświadczony Massimo Codol.

Dobry skład wystawia jedyna francuska ekipa ProTeam, Ag2r La Mondiale. Na podjazdach swojej szansy szukać będą: Rinaldo Nocentini,  Biel Kadri oraz Sébastien Minard.  Szybkimi zawodnikami w tej ekipie będą: Sébastien Hinault oraz Anthony Ravard.

Androni Giocattoli stawia na duet zawodników, którzy są w stanie przejechać podjazdy Cipressa oraz Poggio oraz dobrze zafiniszować. Takimi kolarzami są: Angel Vicioso oraz Roberto Ferrari.

BMC Racing Team pod nieobecność Cadela Evansa liczy na byłego Mistrza Świata i specjalistę od klasyków, Aleksandro Ballana. Dobrze zafiniszować może również Marcus Burghardt.

Prokontynentalna ekipa Colnago – CSF Inox pojedzie w swoim najmocniejszym składzie, a jego trzon stanowi trójka zawodników: sprinterzy Sacha Modolo (4. w ubiegłym sezonie) oraz Manuel Belletti i specjalista od krótkich podjazdów Domenico Pozzovivo.

Cofidis, Le Credit en Ligne do boju wystawia swojego najmniejszego… a zarazem najszybszego kolarza czyli filigranowego sprintera z Kolumbii, Leonardo Duque. Groźni będą również belgijscy specjaliści od klasyków czyli Kevyn Ista oraz 23-letni Jens Keukeleire.

Euskaltel-Euskadi potraktowała włoski wyścig bardzo treningowo, ponieważ mocniejszy skład z pewnością pojedzie na rozpoczynający się w poniedziałek wyścig dookoła Katalonii. Jednak w składzie baskijskiej drużyny można znaleźć dwóch kolarzy, którzy całkiem nieźle radzą sobie w klasykach są to Egoi Martinez oraz Amets Txurruka.

Farnese Vini – Neri Sottoli będzie kierowana przez Mistrza Włoch, Giovanniego Viscontiego oraz Patricka Sinkewitz`a. Czarnym koniem może być Oscar Gatto, który bardzo aktywnie jechał podczas edycji w 2008. Wtedy jako pierwszy rozpoczął zjazd z Poggio, niestety chwilę po tym zaliczył groźny upadek.

Liderem FDJ będzie 25-letni Yoann Offredo. Francuz w ubiegłym sezonie był bardzo aktywny na Poggio, a teraz znów znajduje się w dobrej formie. Na 7. miejscu ukończył Tour of Qatar, oraz był 4. w Omloop Het Nieuwsblad.

W składzie Geox-TMC można znaleźć dwóch sprinterów, którzy potrafią przejechać podjazdy. Są to młody Słoweniec Marko Kump, oraz Hiszpan Juan Jose Cobo.

HTC-Highroad przyjeżdża w bardzo silnym sprinterskim składzie, na czele ze swoim wodzem Markiem Cavendishem. W razie niepowodzenia Brytyjczyka, równie dobrze zastąpić może go ktoś z dwójki  Matthew Harley Goss  oraz Mark Renshaw. Na hopkach aktywny może być Peter Velits.

Katusha Team to przede wszystkim Filippo Pozzato. Jednak włoski gwiazdor lubi zawodzić, a gdyby tak się stało to w barwach rosyjskiej ekipy pojedzie specjalista od tego typu wyścigów: Alexandr Kolobnev. Dobrze zafiniszować może Luca Paolini, który przed rokiem w tym wyścigu był 10.

Lampre – ISD jest ubezpieczone na wszystkie ewentualne warianty. W razie gdyby dojechała kilkunastoosobowa grupka kolarzy klasycznych, z pewnością znajdzie się tam Michele Scarponi. Jednak gdyby o zwycięstwo walczyli sprinterzy, w składzie znajduje się Alessandro Petacchi. Jego występ do końca będzie stał pod dużym znakiem zapytania. Mimo wszystko nawet bez „Ale-Jeta” , we włoskiej drużynie pojadą tacy sprinterzy jak: Danilo Hondo czy Grega Bole.

Liquigas-Cannondale poprowadzi jeden z liderów ekipy, Vincenzo Nibali. Mimo tego że Włoch potrafi dobrze pojechać w klasykach, to trasa Milan-San Remo jest dla niego jednak zbyt płaska. Jeśli nie Nibali to o sukces powalczyć może jeden z najbardziej wszechstronnych kolarzy czyli rewelacyjny Słowak Peter Sagan.

Hiszpański Movistar Team, również może pochwalić się bardzo dobrym składem. W barwach tej drużyny pojedzie dwóch, dobrze radzących sobie na podjazdach sprinterów czyli: Francisco José Ventoso  oraz Jose Joaquin Rojas. Ponadto, na Poggio powalczyć mogą:  Branislau Samoilau oraz Marzio Bruseghin. Ekipa Alejandro Valverde do Włoch zabiera również walecznego Białorusina, Vasili`a Kiryienkę.

Omega Pharma-Lotto to kolejni dwaj faworyci w walce o zwycięstwo. Najlepszy kolarz na wyścigi klasyczne ostatnich lat czyli Philippe Gilbert oraz jeden z najlepszych sprinterów świata, Andre Greipel.

Pro Team Astana koncentruje się na finiszu z peletonu. Liderem Kazachów będzie Allan Davis, który dwa lata temu w wiosennych Mistrzostwach Świata zajął 4. pozycję. W ekipie pojedzie również 8. przed rokiem Maxim Iglinsky.

Quick-Step to przede wszystkim drugi w ubiegłym sezonie Tom Boonen. Jednak na Poggio i Cipressi`e aktywni z pewnością będą Sylvain Chavanel oraz Francesco Reda.

Saxo Bank Sungard liczy na finisz Juana José Haedo, a o atak na którymś z podjazdów pokusić może się Nick Nuyens.

184,75m – to średnia wzrostu ośmiu kolarzy ekipy Team Sky na wyścig Milan-San Remo. Jak na drużynę kolarską to bardzo dużo, dlatego Brytyjczycy dominują na rantach. Jednak podczas „primavery”, rzadko peleton dzieli się z powodu wiatru to i tak groźny będzie Thomas Lovkvist. Szwed bardzo dobrze radzi sobie w klasykach. Nie można zapominać również o Edvaldzie Boasson Hagenie, którego trzeba zaliczyć do kolejnego z faworytów wyścigu. Młody Norweg wspólnie z Saganem to chyba obecnie dwaj, najbardziej wszechstronni kolarze na świecie.

Szefostwo ekipy Team Garmin-Cervelo pomyliło chyba Milan-San Remo z rozpoczynającymi się 23 marca Mistrzostwami Świata na torze w holenderskim Apeldorm. W barwach amerykańskiej ekipy na La Classicissima pojedzie aż trzech znakomitych sprinterów! Thor Hushovd, Tyler Farrar oraz Heinrich Haussler. Ta trójka w Holandii mogła by pokusić się o dobry wynik w sprincie drużynowym…

Leopard Trek przyjeżdża ze swoją lokomotywą, Fabianem Cancellarą. Szwajcar na ostatnich kilometrach z pewnością będzie próbował rozerwać peleton, jednak to będzie bardzo ciężkie zadanie. W ekipie braci Schleck pojedzie również włoski sprinter Daniele Bennati.

Team RadioShack jest w pełni podporządkowany pod sprint z peletonu, w którym groźny będzie Robbie McEwen. Doświadczonego Australijczyka rozprowadzać będzie Robert Hunter.

I ostatnia na liście startowej ekipa Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team, przyjeżdża do Włoch z dwoma dobrymi sprinterami. A są to: Borut Bozic oraz Romain Feillu. Atakować będą waleczni Marco Marcato oraz objawienie wyścigu Paryż-Nicea, Thomas De Gendt.

Pełna lista startowa > tutaj

Poprzedni zwycięzcy:

2010 Oscar Freire Gomez (Spa) Rabobank
2009 Mark Cavendish (GBr) Columbia-HTC
2008 Fabian Cancellara (Swi) CSC Saxo Bank
2007 Oscar Freire (Spa) Rabobank
2006 Filippo Pozzato (Ita) Quick Step-Innergetic
2005 Alessandro Petacchi (Ita) Fassa Bortolo
2004 Oscar Freire Gomez (Spa) Rabobank
2003 Paolo Bettini (Ita) Quick.Step-Davitamon
2002 Mario Cipollini (Ita) Acqua & Sapone
2001 Erik Zabel (Ger) Telekom
2000 Erik Zabel (Ger) Telekom
1999 Andrei Tchmil (Bel) Lotto-Mobistar
1998 Erik Zabel (Ger) Telekom-ADR
1997 Erik Zabel (Ger) Telekom
1996 Gabriele Colombo (Ita) Gewiss Playbus
1995 Laurent Jalabert (Fra) ONCE
1994 Giorgio Furlan (Ita) Gewiss Ballan
1993 Maurizio Fondriest (Ita) Lampre
1992 Sean Kelly (Ire) Festina
1991 Claudio Chiappucci (Ita) Carrera
1990 Gianni Bugno (Ita) Chateau d’Ax
1989 Laurent Fignon (Fra) System U
1988 Laurent Fignon (Fra) System U
1987 Erich Mächelr (Swi) Carrera
1986 Sean Kelly (Ire) KAS Mavic
1985 Hennie Kuiper (Ned)
1984 Francesco Moser (Ita) GiS Gelati-LucTuc
1983 Giuseppe Saronni (Ita) Del Tongo
1982 Marc Gomez (Fra) Wolber Spidel
1981 Alfons DeWolf (Bel) Vermeer-Thijs-Gios
1980 Pierino Gavazzi (Ita) Magniflex Olmo
1979 Roger De Vlaeminck (Bel) Gis
1978 Roger De Vlaeminck (Bel) Sanson
1977 Jan Raas (Ned) Frisol-Gazelle
1976 Eddy Merckx (Bel)
1975 Eddy Merckx (Bel)
1974 Felice Gimondi (Ita)
1973 Roger De Vlaeminck (Bel)
1972 Eddy Merckx (Bel)
1971 Eddy Merckx (Bel)
1970 Michele Dancelli (Ita)
1969 Eddy Merckx (Bel)
1968 Rudi Altig (Ger)
1967 Eddy Merckx (Bel)
1966 Eddy Merckx (Bel)
1965 Arie den Hartog (Ned)
1964 Tom Simpson (GBr)
1963 Joseph Groussard (Fra)
1962 Emil Daems (Bel)
1961 Raymond Poulidor (Fra)
1960 René Privat (Fra)
1959 Miguel Poblet (Spa)
1958 Rik Van Looy (Bel)
1957 Miguel Poblet (Spa)
1956 Fred DeBruyne (Bel)
1955 Germain Derijcke (Bel)
1954 Rik Van Steenbergen (Bel)
1953 Loretto Petrucci (Ita)
1952 Loretto Petrucci (Ita)
1951 Louison Bobet (Fra)
1950 Gino Bartali (Ita)
1949 Fausto Coppi (Ita)
1948 Fausto Coppi (Ita)
1947 Gino Bartali (Ita)
1946 Fausto Coppi (Ita)
1943 Cino Cinelli (Ita)
1942 Adolfo Leoni (Ita)
1941 Pierino Favalli (Ita)
1940 Gino Bartali (Ita)
1939 Gino Bartali (Ita)
1938 Giuseppe Olmo (Ita)
1937 Cesarde Del Cancia (Ita)
1936 Angelo Varetto (Ita)
1935 Giuseppe Olmo (Ita)
1934 Joseph Demysere (Bel)
1933 Learco Guerra (Ita)
1932 Alfredo Bovet (Ita)
1931 Alfredo Binda (Ita)
1930 Michele Mara (Ita)
1929 Alfredo Binda (Ita)
1928 Costante Girardengo (Ita)
1927 Pietro Chesi (Ita)
1926 Costante Girardengo (Ita)
1925 Costante Girardengo (Ita)
1924 Pietro Linari (Ita)
1923 Costante Girardengo (Ita)
1922 Giovanni Brunero (Ita)
1921 Costante Girardengo (Ita)
1920 Gaetano Belloni (Ita)
1919 Angelo Cremo (Ita)
1918 Costante Girardengo (Ita)
1917 Gaetano Belloni (Ita)
1915 Ezio Gorlaita (Ita)
1914 Ugo Agostoni (Ita)
1913 Odiel Defraeye (Bel)
1912 Henri Pellessier (Fra)
1911 Gustave Garrigou (Fra)
1910 Eugene Christophe (Fra)
1909 Luigi Ganna (Ita)
1908 Cyrille Van Hauwaert (Bel)
1907 Lucien Petit-Breton (Fra)
Poprzedni artykułJuż za tydzień „Otwarcie sezonu kolarskiego 2011″ w Warszawie
Następny artykułMróz ActiveJet wylatuje do Hiszpanii
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments