SRAM czerpiąc korzyści ze współpracy ze znaną z produkcji kół firmą Zipp, wprowadza na rynek trzy nowe modele szosowych kół aluminiowych: S27 AL Comp, S30 AL Sprint oraz S30 AL Race.

W zeszłym roku SRAM tworząc serię S wkroczył na zatłoczony rynek producentów kół.  Koła S40, S60 i S80 posiadały aluminiowe obręcze zbliżone profilem do tych znanych z produktów firmy Zipp. Nowe zestawy z serii S będą również wykonane w technologii pochodzącej od Zippa, jednak będą miały niższy profil obręczy, dzięki czemu będą bardziej praktyczne od wysokoprofilowych karbonowych kół poprzedniej generacji.

Koła różnią się od siebie wagą oraz ceną, ale wszystkie trzy zestawy zbudowane są z aluminiowych obręczy, nowo zaprojektowanych piast, które łączą ze sobą wykonane ze stali nierdzewnej szprychy Sapami. W przednich kołach znajduje się ich 18, w tylnych 20. SRAM postawił na kompromis pomiędzy niską wagą, odpowiednio dużą sztywnością, aerodynamiką i komfortem.

Prosta konstrukcja piast zapożyczonych z kół Zipp 1080 zapewnia łatwe serwisowanie. Piasty te posiadają łożyska maszynowe oraz powiększoną do 17mm oś, która ma za zadanie przeniesienie obciążeń tak blisko haków, jak to możliwe w celu maksymalizacji sztywności. Z tego samego powodu tylne koło jest zaplecione w słoneczko także po stronie napędu, aby zaoszczędzić parę milimetrów, co nie udałoby się w przypadku stosowania zaplotu „na krzyże”.

Modele Sprint i Race czerpią pełnymi garściami z zippowskiej technologii Hybryd Toroidal, użytej do produkcji obręczy, których wysokość wynosi 30mm. Taki profil w połączeniu z oponą ma stawiać niski opór aerodynamiczny. Również piasty o małej wysokości mają za zadanie oszukać wiatr. Wewnętrzne aluminiowe nyple także dbają o gładki profil kół. Dodatkowo przyczyniają się do efektownego wyglądu. Jednak centrowanie będzie utrudnione.

Natomiast najniższy model – S27 AL Comp – wyposażony jest mosiężne, zewnętrzne nyple, co odbija się na zwiększonej masie. Stalowe szprychy firmy Sapim zostały użyte z myślą o zapewnieniu odpowiedniego komfortu oraz wytrzymałości. Model Comp posiada aluminiową, spawaną obręcz o szerokości 27mm. Piasta użyta do budowy tych kół to SRAM Comp, szprychy to Sapim CX. Sugerowana cena detaliczna to około 500 USD, waga 1620 gramów (735g przód, 885g tył). Koła będą oferowane w kolorze czarnym matowym.

Model S30 AL Sprint jest lżejszy od Compów o 125 gramów – całość waży 1495 gramów (680g przód, 815g tył). Zastosowano tutaj aluminiowe nyple, szprychy Sapim CX Sprint oraz zredukowano masę tylnej piasty. S30 AL Sprint dostępne będą w błyszczącym czarnym wykończeniu. Przewidywana cena to około 750 USD za parę.

Najwyższy model serii – S30 AL Race – dostępne będą w srebrno-czarnym wykończeniu. Poza wyglądem różnią się od Sprintów także masą. Race są lżejsze od nich o 65 gramów – masa zestawu to 1430 gramów (645g przód, 785g tył). Obniżenie masy zostało osiągnięte przez dalsze odchudzanie wnętrza tylnej piasty oraz użycie szprych Sapim CX Rays. Cena to około 1000 USD.

Produkcja kół rozpoczęła się w styczniu 2010 roku, a pierwsze modele powinny być dostępne na wiosnę. Wszystkie trzy modele kół przystosowane są do użycia zwykłych opon z dętkami. Jednak SRAM nie wyklucza wprowadzenia w przyszłości technologii bezdętkowej, chociaż jednoznacznych planów jeszcze nie ma.

Koła którymi SRAM rozpoczął podbój nowego rynku – S40, S60 i S80 – będą dostępne aż do 2011 roku. Przeszły one delikatny retusz. Obecny karbon 3K został zastąpiony nowym, jednokierunkowym włóknem węglowym skutkującym redukcją wagi o 30-40 gramów na parze kół. Wszystkie trzy modele będą dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych Red Race (czerwono-białe) oraz Black Stealth (srebrno-białe).

Rud

Foto: www.sram.com