Kanadyjski producent rowerów szosowych Cervélo uchylił rąbka tajemnicy przedstawiając zdjęcia swojej najnowszej ramy. Wykonana z włókien węglowych rama w rozmiarze 54 cm waży tylko 700 gramów!

Projekt Kalifornia, jak nazwał ramę producent, to najmłodsze dziecko Cervélo. Thor Hushovd, jeden z najszybszych i najsilniejszych sprinterów świata jeżdżący w kontynentalnym zespole Cervelo Test Team, otrzymał prototyp ramy ważący 648 gramów.

Kiedy podniosłem ramę, ważyła tyle co nic. Litrowa butelka mleka jest lekka, a ta rama waży niemal połowę mniej, to niesamowite – powiedział zdumiony Hushovd. – Kiedy ją zobaczyłem, pomyślałem, że może być niewystarczająco sztywna. Jednak testując ją w czasie sprintów i zakrętów okazało się, że jest zadziwiająco sztywna i rower reagował tak, jak tego chciałem – dodał Norweg.

Współzałożyciel Cervélo, Gerard Vroomen, nie zdradził szczegółów dotyczących konstrukcji nowej ramy. Wygląda jednak na to, że przypomina ona obecną R3. Dolna rura ma nieco kwadratowy przekrój o dużej przekątnej. Rura podsiodłowa jest natomiast długa i smukła, o małej średnicy. Dolne rury tylnego trójkąta są wysokie i szerokie. Górne rury tylnego trójkąta, podobnie jak rura podsiodłowa, są bardzo cienkie. Najprawdopodobniej rama posiada zintegrowany suport, lecz najpewniej nie jest on wykonany w standardzie BB30. Linki i pancerze będą poprowadzone na zewnątrz ramy, która wyposażona będzie w konwencjonalną, wysuwaną sztycę. Według Hushovda największą różnicą w stosunku do obecnych modeli jest większy przedni trójkąt i sztywność suportu, przy tym samym poziomie komfortu jaki oferują ramy z serii S2 i S3.

Projekt Kalifornia jest ultralekką, niezwykle sztywna i do tego dosyć wygodną ramą, ale jest także bardzo droga. Każda rama z nowej serii będzie produkowana ręcznie w USA przez tych samych ludzi, którzy ją projektowali. Planowana szybkość produkcji to jedna rama dziennie. Taka niszowa produkcja przełoży się to oczywiście na cenę, która ma oscylować wokół 8000 euro. Rama ma być dostępna w sierpniu 2010 roku.

Zapewne dla zdecydowanej większości amatorów rowerów szosowych Projekt Kalifornia będzie poza zasięgiem cenowym. Jednak możemy liczyć na to, że doświadczenie i technologia poznane przy projektowaniu i budowie ramy zostaną zastosowane w tańszych ramach tego producenta.

Rud

Poniżej znajduję się filmik przedstawiający nową ramę: