FACTOR – producent topowych rowerów na świecie przedstawia zupełnie nowy NEW O2 VAM, najszybszy na świecie szosowy rower do wspinania na górskie przełęcze cechujący się bezprecedensową kombinacją niskiej wagi i doskonałej aerodynamiki. Nowy O2 VAM bierze udział w trwającym właśnie Tour de France za sprawą Israel-Premier Tech, którego zawodnicy odegrali ogromną rolę w fazie projektowania i testów.

OGÓLNY ZARYS

Nowy O2 VAM jest szosowym rowerem do wspinania – żaden inny tak lekki rower nie jest aż tak szybki i żaden inny tak szybki rower nie jest aż tak lekki. Odwieczny dylemat zawodników w kwestii wyboru sprzętu na najważniejsze dni podczas górskich etapów bez względu czy startują w Étape du Tour czy w Tour de France ma już swoje rozwiązanie.

Nowa rama została doposażona w zupełnie nowy zestaw kół Black Inc 28//33 (1146 g) z karbonowymi szprychami. Waga kompletnego roweru to 6,2 kg (rozmiar 54, Dura-Ace Di2).

Główny projektant i inżynier firmy Factor Graham Shrive

“Na samym początku zapytaliśmy zawodników grupy Israel-Premier Tech ‘W jakim terenie i gdzie zdobywa się przewagę by wygrać wyścig i jak możemy wam w tym pomóc?’ Powiedzieli, że chcą roweru, który będzie ważył poniżej 7 kg z pełnym wyposażeniem używanym podczas wyścigów, z pedałami, transponderem, licznikiem i numerem przypiętym na stałe do roweru”

“Potem spytaliśmy ‘Co powstrzymuje Was przed używaniem poprzedniej wersji O2 VAM?’ Odpowiedź była krótka ‘Za słabe osiągi aero i zbyt niska sztywność’. Więc zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy NEW O2 VAM. Jest tak samo sztywny jak OSTRO VAM, co stanowi 35% przyrost w stosunku do poprzedniej wersji. I NEW O2 VAM jest o 12W szybszy w testach aerodynamicznych w tunelu od poprzedniego O2 VAM, co plasuje go mniej więcej w połowie różnicy pomiędzy poprzednim O2 VAM, a OSTRO VAM. A przy niskich kątach odchylenia kierunku wiatru pomiędzy 0, a 5 stopni NEW O2 VAM jest wolniejszy tylko o 5W od OSTRO VAM.”

“Nowy O2 VAM, gdy zostanie przygotowany do wyścigu, jest dokładnie tuż ponad limitem wagi UCI i jest szybszy niż jakikolwiek inny rower w tym przedziale wagowym.”

Komfort jazdy został podniesiony dzięki zastosowaniu zewnętrznej sztycy i zaprojektowaniu bardzo wypłaszczonej górnej rury, której przekroje w najwęższym miejscu spadają do 10 mm, co w kontrolowany sposób pozwala na uginanie się rury podsiodłowej, a co za tym idzie: ruch siodła na wyboistych odcinkach drogi.

W odpowiedzi na analizę danych z własnego centrum fittingu użytkowników również sylwetka na tym rowerze ulegnie zmianie poprzez podniesienie parametru stack o 10 mm w całym zakresie rozmiarów.

Prowadzenie się roweru dzięki nowej geometrii będzie identyczne jak w OSTRO VAM, który jest chwalony za tą cechę zarówno przez zawodowych kolarzy jak i amatorskich użytkowników. Stała wartość parametru trail na poziomie 57 mm we wszystkich siedmiu produkowanych rozmiarach została uzyskana dzięki różnym offsetom przedniego widelca.

KLUCZOWE CECHY

  • kompletny rower od 6,2 kg
  • Waga ramy dla rozmiaru 54 – 730 g
  • 12 W szybszy niż poprzedni model w zakresie kierunku wiatru +15/-15 stopni dla prędkości 48 km/h
  • sztywniejszy średnio 35% od poprzedniej wersji w zakresie wszystkich rozmiarów
  • zewnętrzna sztyca
  • w kwestii aerodynamiki ścięte, D-kształtne profile rur
  • zoptymalizowany pod opony 28 mm
  • maksymalny rozmiar opony – 32 mm
  • stack wyższy o 10 mm w porównaniu z poprzednim modelem w odpowiedzi na dane z centrum fitingowego Factora
  • 7 rozmiarów, 3 wersje kolorystyczne
  • program personalizacji malowania “Prisma Studio” – dostępny od momentu premiery
  • nowy, dedykowany zestaw kół Black Inc 28//33 z karbonowymi szprychami (1146 g)

DLA KOGO JEST TEN ROWER

NEW O2 VAM jest dla każdego kto potrzebuje szybszej jazdy po asfaltach w terenie pagórkowatym i górzystym, chcącego znacznie poprawić czasy na długich podjazdach, wymagającego pewnego i przewidywalnego zachowania się roweru podczas szybkich zjazdów, oczekującego wyższych prędkości przelotowych po płaskich odcinkach i wysokiego komfortu na drogach o słabszej jakości. Nowy O2 VAM jest dla uczestników długich ustawek, ale również dla zawodników startujących w zawodach, jak i dla tych, dla których jeden weekend w wysokich górach to najjaśniejszy punkt w kalendarzu w sezonie. Jeśli maksymalne prędkości lub minimalne czasy podjazdów nie stanowią dla kogoś o jakości jazdy na rowerze to na pewno zachowana energia pozwoli przejechać więcej gwarantując satysfakcję z przejażdżki.

Ponadto, NEW O2 VAM jest przede wszystkim dla profesjonalistów startujących w Grand Tourach i największych klasykach. Daryl Impey, zawodnik Israel-Premier Tech podsumowuje go tak:

“Ten nowy rower jest pod tym względem naprawdę ekscytujący.”

ZAANGAŻOWANIE CHRISA FROOMA

Chris:

“Z nowym O2 VAM wszystko zaczęło się od konwersacji z Robem (Gitelisem, CEO w Factorze) ponad rok temu o tym jaki ten nowy rower będzie. Przedstawiłem mu wiele pomysłów na tym etapie i od tego czasu byliśmy w naprawdę częstym kontakcie.”

“Jedna rzecz to zbudować rower, który będzie poniżej 7kg, druga to, by ten rower, przy swojej niskiej wadze, nie odbiegał od konkurencji pod kątem aerodynamiki i sztywności, i to jest właśnie efekt czego dokonał Factor przygotowując NEW O2 VAM. To będzie bardzo wyjątkowy rower.”

“Okres jazdy na Factorach to pierwszy raz w mojej zawodowej karierze, gdy mam aż tak duży, bezpośredni wkład i tak wiele moich uwag w trakcie rozmów odzwierciedla się w kształcie i funkcjonalności sprzętu na którym się ścigam. To coś co mnie bardzo satysfakcjonuje, bo wiem, że moje uwagi zostały wysłuchane, a kilka tygodni, czasem miesięcy później widzę finalny produkt i wiem, że jest dokładnie taki o jakim rozmawialiśmy.”

TESTY ISRAEL-PREMIER TECH – KLUCZOWYM CZYNNIKIEM DECYDUJĄCYM O FINALNEJ WERSJI NOWEGO O2 VAM

W maju główny inżynier Factora Graham Shrive osobiście dostarczył pierwszy prototyp nadający się do jazdy na zgrupowanie wysokościowe Israel-Premier Tech w Andorze co spotkało się z wielkim podekscytowaniem wszystkich zawodników wśród których był też wspomniany wyżej Chris Froome. Wręczenie nowego roweru jednemu z najlepszych zawodników swojej generacji było naprawdę podniosłym momentem; miesiące pracy i niekończących się dyskusji z Chrisem przeobrażone w rzeczywisty produkt. Chris nie oglądając się na nic wskoczył na rower i odjechał, by powrócić z szerokim uśmiechem na twarzy.

“Czujesz to momentalnie”,

skomentował Chris.

“Przede wszystkim koła są bardziej responsywne. Naciskasz pedały i on po prostu jedzie, bez żadnych opóźnień. Nie wytłumaczysz tego komuś, kto nigdy tego nie poczuł. Ten zestaw będzie bardzo dobry na trudne dni w górach.”

W ciągu kolejnych dni również Dylan Teuns wykorzystał prototyp podczas ciężkich, treningowych dni w wysokich górach Andory. To nie był jakiś ustrukturyzowany test, a mocna jazda w terenie do jakiego ten rower został zaprojektowany.

“Dla nas ten test był walidacją”,

skomentował Graham na koniec.

“Komentarze i opinie były bardzo dobre. Posiadamy taki zapas czasu, że możemy nanieść ostatnie poprawki tam gdzie są konieczne, jednocześnie będąc już pewnym że ten rower nam się udał. Wiemy co zrobić, żeby odnieść pełen sukces i wiemy, że osiągnęliśmy doskonałe wyniki pod kątem aerodynamiki, niskiej wagi i wymaganej sztywności.”

WERSJE KOLORYSTYCZNE

  • Od momentu premiery rower będzie dostępny w następujących malowaniach:
  • Storm Grey
  • Red Velvet
  • Chrome/Raw Carbon
  • personalizowana opcja w Prisma Studio

NEW O2 VAM jest kamieniem milowym w inżynierii i w strefie estetyki zasługuje na coś równie wielkiego. Jay Gundzik dyrektor kreatywny w Factorze wprowadza za kulisy procesu powstawania niezwykłej wersji kolorystycznej Storm Grey – czyli wiodącej wersji malowania nowego O2 VAM.

“Zacząłem od rozważań na temat powietrza w celu odzwierciedlenia aerodynamiki. Pomysły o nieskazitelności i chęci życia wydawały mi się clichéd. Masy powietrza potrafią być potężne; przynoszą burze i huragany. Tak powstał ten koncept.”

“Z wykorzystaniem aparatu Leica udało mi się złapać złote godziny burz o wschodzie słońca na wyspie Vancouver w Kanadzie. Zrobione zdjęcia zostały obrobione w Photoshopie, a następnie przepuszczone przez Discord AI, najpierw z kinowymi podpowiedziami, a następnie z użyciem zwrotów dotyczących emocji takich jak gniew i nadzieja. Tytułową burzę dostrzeżemy na płaskich powierzchniach wewnętrznej strony przedniego widelca i tylnego trójkąta przeplataną pięknymi zieleniami i szarościami z widocznymi uderzeniami pomarańczy. Grafika jest nanoszona jako kalkomania w celu oszczędzenia 25-50 gram w stosunku do klasycznego malowania za pomocą farb.”

Wersje Red Velvet i Chrome/Raw Carbon kompletują możliwość wyboru mocno zróżnicowanymi opcjami. Oprócz tego klient końcowy może sięgnąć do programu personalizacji graficznej Prisma Studio – tworząc swoje własne projekty – tak bardzo zwariowane lub stonowane jak tylko pozwala mu na to jego wyobraźnia.

NOWE KOŁA BLACK INC 28//33

Nowy zestaw kół 28//33 został zaprojektowany jako uzupełnienie framesetu NEW O2 VAM i stanowi równorzędny przełom w temacie kół łączących jednocześnie niską wagę i świetne właściwości aerodynamiczne co sam nowy O2 VAM. 28//33 ze swoimi 1146 gramami to praktycznie nic jako koło typu clincher tubeless pod dedykowaną oponę 28 mm. Zestaw cechuje się różnymi wysokościami stożka: przód 28, a tył 33 mm. Szerokość wewnętrzna obręczy to 23 mm, a zewnętrzna to 28 mm. W koło zostały zaplecione wyjątkowo lekkie i mocne szprychy karbonowe z naciągiem regulowanym nyplami. Równocześnie ze znaczącym obniżeniem wagi redukują opór aerodynamiczny o 10 g w porównaniu do modelu Black Inc THIRTY. Jednocześnie oferują wysoką sztywność, a co za tym idzie responsywność i błyskawiczne przyspieszenie podczas jazdy.

28//33 są oferowane również niezależnie przez autoryzowanych dealerów Factora.

SKĄD WZIĄŁ SIĘ FINALNY KSZTAŁT NOWEGO O2 WAM

Proces rozpoczął się od postawienia ambitnych celów pod kątem wagi, sztywności i aerodynamiki. W następnym kroku zostały wyznaczone kształty rur roweru w oparciu o nowe przepisy UCI i z wykorzystaniem Finite Element Analysis (FEA) i Computational Fluid Dynamics (CFD) – narzędzi do komputerowego analizowania odpowiednio wytrzymałości i aerodynamiki kształtów. Dzięki FEA i CFD została przeprowadzona analiza obliczeniowa dla różnych profili rur z uwzględnieniem szerokiego zakresu prędkości i kierunku wiatru biorąc pod uwagę dokładne przekroje co w finalnym rezultacie pozwoliło również oszacować końcową wagę całej ramy. Ten skomplikowany proces optymalizacji pozwolił wybrać kształty rur z najlepszą korelacją aerodynamiki, sztywności i wagi.

Moce obliczeniowe wzrosły gdy firma Factor zatrudniła doktora aerodynamiki dzięki któremu stopień uszczegółowienia symulacji obliczeniowych przeskoczył na niespotykany dotąd poziom. Symulacje w opartym na chmurze CFD zaczęły uwzględniać koła w ruchu, a także pedałującego kolarza. Możliwość analizy oporu powietrza dla poszczególnych elementów składowych roweru stała się błahostką.

Gdy zostały już wstępnie wybrane kształty przekrojów rur poszczególnych elementów ramy w kolejnym kroku zostały one wirtualnie poskładane w jedną ramę, którą również wirtualnie uzbrojono we wszystkie komponenty roweru oraz pedałującego kolarza. Nadszedł czas na ostateczny test w procesie symulacji w CFD, a jego wynik został zestawiony z wynikami znanych rowerów określanych na rynku jako benchmark. Następnym krokiem były bardzo szczegółowe testy w tunelu aerodynamicznym.

Błyskawiczne techniki prototypowania pozwoliły na efektywne wykorzystanie czasu w tunelu aerodynamicznym. Factor posiadając swoją fabrykę ma możliwość bardzo szybkiego tworzenia kolejnych iteracji ułożenia włókien węglowych w procesie budowania ramy. Co oznacza zwiększoną ilość wersji, którą można przetestować zarówno w tunelu aerodynamicznych, a także na zewnątrz w naturalnych warunkach w poszukiwaniu perfekcyjnej wersji.

Wstępne testy roweru zostały przeprowadzone przez wewnętrzny personel Factora, którego wybrani członkowie wywodzą się z zawodowego sportu na najwyższym światowym poziomie oraz posiadają wieloletnie doświadczenie w produkcji rowerów. Finalny test prototypu został przeprowadzony przez wybranych zawodników Israel-Premier Tech.

WYJAŚNIENIE KWESTII AERODYNAMIKI W NEW O2 VAM

Czemu właściwie powstał szosowy rower w góry w wersji aero? Po pierwsze, podjazdy to tylko część trasy pokonywanej przez kolarza, a zjazdy i płaskie odcinki to reszta, którą należy pokonać i kwestia aerodynamiki ma tu ogromne znaczenie. Po drugie, bo “prosi” wspinają się na podjazdach w takim tempie, że kwestia aerodynamiki ma znaczenie nawet na 8% podjazdach, co jest często spotykanym nachyleniem na trasach największych wyścigów. Niestety kształty aero dodają wagi. Wyzwaniem jest uzyskanie jednocześnie dobrego wyniku w kwestii wagi i aerodynamiki. Factor nie jest pierwszym producentem, który przygotował rower aero pod kątem górskich szosowych wspinaczek. Ale jest pierwszym, który zrobił rower jednocześnie tak szybki i tak lekki.

Czerpiąc i poszerzając wiedzę z modelu OSTRO GRAVEL – najszybszego gravelowego roweru na świecie – zespół projektowy Factora przygotował zupełnie nowe przekroje rury dolnej, podsiodłowej i sterowej. Te kształty aero są wynikiem agresywnego odcięcia tylnej części klasycznego kształtu aerodynamicznego (przypominającego kroplę wody), co przekłada się na na bardzo sztywny profil z doskonałym stosunkiem wytrzymałości do wagi. Straty aerodynamiczne w wyniku “obcięcia” tylnej części klasycznego profilu są zminimalizowane poprzez takie dobranie zaokrągleń linii cięcia, by separacja i ponowne przylgnięcie strumienia powietrza opływającego rury ramy podczas jazdy było jak najmniej burzliwe. Bardzo małe promienie krzywizn w miejscu “cięcia” profili ramy są bardzo trudne do uzyskania w fazie produkcyjnej, ale świetnie ukazuje to przewagę jaką uzyskał Factor w dążeniu do doskonałości dzięki wybudowaniu własnej fabryki. Czyni go to niezależnym od innych firm i pozwala na błyskawiczne wprowadzanie zmian już na etapie produkcyjnym.

Skoncentrowanie uwagi na kształcie czołowych płaszczyzn dla niskich wartości odchyleń kąta natarcia powietrza sprawiło, że w zakresie od -5 do +5 stopni nowy O2 VAM jest tylko 5W za OSTRO VAM, który jest najszybszym rowerem aero na rynku. Podążając za wynikami badań, wszystko wskazuje na to, że NEW O2 VAM jest nie tylko najszybszym rowerem w swojej kategorii, ale jest również szybszy od wielu innych konstrukcji aero dostępnych w ofercie rynkowej.

ROLA NAJNOWSZEJ FABRYKI FACTORA W PROCESIE TWORZENIA NOWEGO O2 VAM

Od początku celami nowego projektu było zwiększenie sztywności ramy do tej osiągniętej w rowerze OSTRO VAM przy zachowaniu niskiej wagi, poprawieniu komfortu jazdy oraz zoptymalizowaniu przekrojów rur pod kątem aerodynamicznym. Wymagania dotyczące jednoczesnej kombinacji tych atrybutów nie byłyby możliwe do osiągnięcia przez firmę Factor, gdyby nie przygotowała się do wcześniej, budując własną fabrykę z działem R&D w Taichung na Tajwanie. W nowej placówce tempo przygotowania kolejnej wersji prototypu zmalało z trzech tygodni do jednego dnia, a wynaleziona metoda, która na to pozwala jest sekretem firmy chronionym patentem.

“Nie odkryliśmy nowego procesu”,

konkluduje Shrive“.

“Raczej udoskonalamy każdy jego etap. Podczas gdy 90% tego co tu robimy można zrobić gdziekolwiek, to te 10% ma kluczowe znaczenie. To nie żadna magia, to wykorzystanie najnowocześniejszych technologii.”

Nowy O2 VAM jest zbudowany z podobnego zestawu włókien karbonowych co OSTRO VAM. Do budowy wykorzystano włókna T1000, a także top topów – M60J Pitch Fiber. Przy budowie zewnętrznej sztycy został użyty boron, by uzyskać ekstremalnie wysoki stosunek wytrzymałości do wagi. Inżynierowie Factora przetestowali ponad 40 różnych wariantów ułożenia karbonu, za każdym razem układając włókna w inny sposób. Wszystkie siedem rozmiarów NEW O2 VAM posiada unikalny zestaw arkuszy karbonu oraz unikalny dla każdego rozmiaru sposób ich ułożenia. Wszystko po to, by zapewnić optymalną jakość jazdy każdemu użytkownikowi.

Ostatnio zmienione regulacje UCI dopuszczają produkowanie rur roweru o minimalnej szerokości 10 mm w najwęższych miejscach. Inżynierowie Factora wykorzystali tą okazję i w nowym O2 VAM można znaleźć takie miejsce. Górna rura w rejonie łączenia z rurą podsiodłową jest właśnie spłaszczona do dopuszczalnych 10 mm. Ma to umożliwić delikatne uginanie się rury podsiodłowej, a co za tym idze ruch siodła, co na nierównych drogach poprawia komfort jazdy.

KOMENTARZ ROBA GITELISA – ZAŁOŻYCIELA I CEO FIRMY FACTOR HOLDINGS LTD

“Przygotowanie się do zaprojektowania i budowy nowego O2 VAM zajęło nam wiele lat i wymagało pełnej zgody od wszystkich interesariuszy: sportowców, pracowników i akcjonariuszy. Dopiero wtedy byliśmy w stanie przyjąć holistyczne podejście, podejmując z osobna decyzję za decyzją by w końcu wyprodukować najlepszy, możliwy rower. Jestem niezwykle dumny z tego co osiągnął nasz team podczas przygotowywania NEW O2 VAM i nie mogę się doczekać, aż zobaczę go na kolarskich trasach.”

O MARCE FACTOR I BLACK INC

Factor rozpoczął działalność w 2007 roku jako wiodąca firma projektowo-inżynieryjna będąca pochodną bf1system, która to pracowała dla takich marek jak Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Maserati i wielu zespołów F1, MotoGP i WRC. Pierwszy karbonowy rower Factora ukazał się w roku 2009. Przełomowy FACTOR001 wyprzedził o lata swoje czasy pod względem osiągów, zaawansowania technologicznego i estetyki ustanawiając w tej kwestii precedens. Przedstawił DNA dla wszystkich kolejnych rowerów Factor, które charakteryzuje sentencja: “Kwestionuj status quo i przesuwaj granice możliwości.” Dzisiaj firma Factor Holdings LTD posiada i działa we własnej fabryce karbonu i jest jedyną marką premium na świecie, która nadzoruje i kontroluje każdy etap produkcji rowerów karbonowych od koncepcji po finalny montaż.

Z ofertą marki można zaznajomić się w jednym z ponad 20 sklepów w Polsce. Po więcej szczegółów można kierować się do Pro Bikes – dystrybutora marki Factor na Polskę.

Poprzedni artykułTour de France 2023: Sytuacja w klasyfikacji generalnej po 9. etapach
Następny artykułDobry thriller – podsumowanie 1. tygodnia Tour de France 2023
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Imię*
Imię*

Doczytałem jedynie do marketingowego pier…a o powietrzu. Dalej nie chciałem ryzykować.

ulrich
ulrich

Prosi jadą szybko nawet pod górę – a czy amatorom to wiatr wieje tylko w plecy…?

Hubert
Hubert

Wygra i tak albo Colnago (którego Boonen wyśmiał) albo cervelo. Ważny mimo wszystko na szczęście jeszcze jest ten kto jedzie a nie na czym jedzie.

charemski
charemski

71,500 zł