fot. TotalEnergies

Kolejną drużyną w naszym przeglądzie składów zespołów ProTeams na sezon 2023 jest francuski TotalEnergies, ekipa Petera Sagana. I choć Słowak jest najbardziej medialnym kolarzem drużyny, napisanie, że zespół opiera się tylko na nim byłoby błędem.

Głębia składu francuskiego TotalEnergies jest o wiele większa i nie kończy się ona na uwielbianym przez kibiców 32-latku z Żyliny. Ubiegły sezon, o którym więcej można przeczytać –> tutaj, pokazał jednak, że w drużynie sponsorowanej przez petrochemicznego giganta jest kilku zawodników z równie dobrymi silnikami, co Słowak.

Chrapkę na walkę w różnym terenie będą mieli między innymi: Pierre Latour, Anthony Turgis czy Julien Simon, który wygrał w tym roku Puchar Francji. W porównaniu z tegorocznym składem, w składzie TotalEnergies doszło do kilku roszad. Ekipę opuszczają między innymi: doświadczony Niki Terpstra, Chris Lawless, Cristian Rodriguez i, być może, Niccolo Bonifazio, a na ich miejsce przychodzą utalentowani Francuzi, w tym: Jason Tesson, Thomas Bonnet czy Emilien Jeannière.

Podobnie jak w tym roku, w barwach francuskiej drużyny Jeana-René Bernaudeau będzie ścigał się doświadczony Maciej Bodnar, mistrz Polski w indywidualnej jeździe na czas. 

Główne gwiazdy TotalEnergies na sezon 2023:

a) na klasyfikacje generalne wyścigów wieloetapowych:
Francuskie ekipy ProTeams skupiają się raczej na wyścigach jednodniowych, przez co w swoich szeregach nie mają wielu specjalistów od jazdy po górach. Swoje miejsce w ekipie TotalEnergies znaleźli jednak Pierre Latour, Victor de la Parte, Steff Cras i Alexis Vuillermoz. Każdego z nich, a w szczególności pierwszego, stać na miejsca w czołówkach wyścigów pierwszej kategorii i ProSeries, a i w worldtourowych wyścigach mogą pokusić się o solidne rezultaty. Są to oczywiście kolarze, mogący z powodzeniem walczyć też o zwycięstwa na górskich odcinkach po ucieczkach.

b) na sprinty:
Patrząc na skład TotalEnergies, od razu rzuca się w oczy nazwisko Petera Sagana, który wciąż jest bardzo szybki, co pokazał wielokrotnie kończąc worldtourowe finisze w czołówkach w sezonie 2022. Wcale nie musi być on jednak najszybszym zawodnikiem w ekipie – warto zwrócić szczególną uwagę na Jasona Tessona, który w ostatnich latach reprezentował kontynentalny St Michel – Auber93. Francuz z roku na rok robi ogromne postępy, a w ubiegłym sezonie odnosił triumfy na odcinkach Boucles de la Mayenne i 4 Jours de Dunkerque, co przy zawodniku trzeciej dywizji jest szczególnie imponujące. Ekipa będzie mogła też liczyć na Lorrenzo Manzina i Juliena Simona, choć ten swoją obecność powinien zaznaczyć w jednodniówkach…

c) na klasyki:
W wieku 37 lat Julien Simon zaliczył jeden z najlepszych sezonów w karierze, regularnie plasując się w czołówkach francuskich wyścigów jednodniowych, dzięki czemu zwyciężył w klasyfikacji łącznej Pucharu Francji. Nie wiadomo, czy w 2023 roku będzie w stanie powtórzyć tegoroczne występy, ale należy mieć na niego oko, ponieważ może on pełnić rolę maszynki do zdobywania punktów UCI. Oprócz dynamicznego Francuza, w wyścigach nad Loarą o zwycięstwa mogą też walczyć tacy kolarze, jak Sandy Dujardin czy charakterystyczny Mathieu Burgaudeau.

Jeśli chodzi o północne klasyki, kapitał ludzki ekipy TotalEnergies również prezentuje się nieźle. Liderami na największe wyścigi będą zapewne wspomniany już Peter Sagan, którego nigdy nie można lekceważyć, a także wieczny czarny koń – Anthony Turgis. Francuz, przy odrobinie szczęścia, którego zdecydowanie brakowało mu przez większość poprzedniego sezonu, jest w stanie rywalizować o wygrane w największych klasykach. Pokazał to zajmując drugie miejsce w Mediolan-San Remo. W rolach pomocników z szansami na jazdę na własne konto mogą występować też Dries Van Gestel, a także doświadczeni Daniel Oss i Edvald Boasson Hagen.

W bardziej pagórkowatym czy górzystym terenie, ekipa może polegać na takich zawodnikach, jak Pierre Latour czy Alexis Vuillermoz.

d) na czasówki:
Indywidualna jazda na czas to specjalność jedynego polskiego zawodnika w TotalEnergies – Macieja Bodnara, mistrza Polski w tej konkurencji. Oprócz doświadczonego Polaka, na czas solidnie radzi sobie również Pierre Latour. Francuz w tym sezonie ukończył 6 czasówek/prologów w czołowej dziesiątce (na 9 przejechanych).

e) kolarze, na których warto zwrócić uwagę:
Włodarze TotalEnergies wykorzystują swoją młodzieżówkę – Vendée U (od przyszłego roku będzie się tam ścigał Mateusz Gajdulewicz), sprowadzając najlepszych zawodników do składu proteamowej drużyny. Wśród z nich znajdziemy między innymi takie talenty, jak: Thomas Bonnet, Emilien Jeannière, Alan Jousseaume, który w TotalEnergies ściga się od początku tego roku, a także Mattéo Vercher. Każdy z nich ma potencjał na dobre wyniki w pagórkowatym terenie – cała czwórka powinna być bardzo przydatna w wyścigach Pucharu Francji jako pomocnicy, którzy potrafią wykorzystać okazję, jeśli taka się trafi, a, przy dość specyficznym sposobie rozgrywania tych wyścigów, raczej któremuś z nich się trafi.

Skład formacji TotalEnergies na sezon 2023:
🇫🇷Thomas Bonnet, Mathieu Burgaudeau, Jérémy Cabot, Fabien Doubey, Sandy Dujardin, Valentin Ferron, Fabien Grellier, Emilien Jeannière, Alan Jousseaume, Pierre Latour, Lorrenzo Manzin, Paul Ourselin, Julien Simon, Geoffrey Soupe, Jason Tesson, Anthony Turgis, Mattéo Vercher, Alexis Vuillermoz
🇧🇪Steff Cras, Dries Van Gestel
🇳🇴Edvald Boasson Hagen
🇵🇱Maciej Bodnar
🇪🇸Víctor de la Parte
🇮🇹Daniel Oss
🇸🇰Peter Sagan

Podsumowanie
Jak na ekipę ProTeams, skład TotalEnergies wygląda naprawdę dobrze. Jest to drużyna, która powinna być widoczna w praktycznie każdym terenie, a w szczególności w jednodniowych wyścigach, gdzie może liczyć na największe sukcesy i zarazem największe zdobycze punktowe. Francuski zespół z pewnością będzie myślał o rankingu UCI – po to, by w 2024 roku znów dostać zaproszenia na wszystkie wyścigi World Tour, a także, by w rankingu trzyletnim załapać się do czołowej „18”, umożliwiającej przyznanie ekipie licencji najwyższej dywizji na lata 2026-28. Z tego powodu wydaje mi się, że to właśnie jak największa zdobycz punktowa będzie nadrzędnym celem drużyny na przyszły rok.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments