fot. BORA–hansgrohe

Mamy już październik, a to oznacza, że World Teamy i Pro Teamy w sporej części domykają swoje składy. Gdzie jeszcze możemy się spodziewać jakiś nowych zawodników, a kto już zakończył budowanie swojej formacji na sezon 2023? Sprawdźmy.

Zacznijmy od części przepisowej – World Team, czyli każda z 18 ekip z licencją World Tour, liczyć może od 27 do 30 zawodników. Aby zatrudniać więcej niż 28 kolarzy trzeba mieć jednak w swoich szeregach tzw. neo-pro, czyli kolarzy debiutujących na jednym z dwóch najwyższych szczebli. W przypadku Pro Teamów górne ograniczenie również wynosi 30 zawodników, acz minimum wynosi nieco mniej, bo „tylko” 20 sportowców. Niegdyś mniej mogły zatrudniać ekipy spoza Europy, ale od sezonu 2023 na całym świecie zapanuje równość wobec przepisów.

Zamknięte składy
Na papierze, póki co tylko jeden zespół nie ma już żadnych możliwości transferowych. Jest to ekipa Alpecin-Deceuninck, która ogłosiła już całą trzydziestkę zawodników. Wiele ekip jest jednak o włos od takowego stanu, a wynika to w sporej części z polityki ogłaszania transferów, nie zaś fizycznego posiadania jeszcze wolnych miejsc w składzie.

Liczba kolarzy w poszczególnych World Teamach i Pro Teamach na sezon 2023 na dzień 02.10 prezentuje się następująco:

30 Alpecin-Deceuninck
29 BORA – hansgrohe, Jumbo-Visma, Team BikeExchange – Jayco
28 Groupama – FDJ, INEOS Grenadiers, Intermarché – Wanty – Gobert Matériaux, Soudal – Quick Step
27 AG2R Citroën Team
26 Cofidis, Trek – Segafredo
25 Uno-X Pro Cycling Team
24 Bahrain – Victorious, Lotto-Dstny*, Team DSM, UAE Team Emirates
23 EF Education-EasyPost, Israel – Premier Tech*
22 Movistar Team
21 Astana Qazaqstan Team
20 B&B Hotels – KTM, Human Powered Health
19 TotalEnergies
17 Green Project-Bardiani CSF-Faizanè
15 Team Arkéa Samsic
11 Equipo Kern Pharma, Sport Vlaanderen – Baloise
10  Bingoal Pauwels Sauces WB
7 Drone Hopper – Androni Giocattoli, Euskaltel – Euskadi
6 Caja Rural – Seguros RGA, EOLO-Kometa
5 Team Novo Nordisk
3 Burgos-BH
0 Tudor Pro Cycling Team, potencjalny projekt Douglasa Rydera

* nie wiadomo ilu kolarzy ma klauzurę odejścia w momencie spadku tej drużyny z World Touru

Na ten moment oficjalnie ogłoszone kontrakty w ekipach dwóch najwyższych dywizji mają następujący Polacy:

  • Michał Kwiatkowski (INEOS Grenadiers, 2025)
  • Rafał Majka (UAE Team Emirates, 2024)
  • Filip Maciejuk (Bahrain – Victorious, 2023)
  • Cesare Benedetti (BORA – hansgrohe, 2023)
  • Maciej Bodnar (TotalEnergies, 2023)
  • Łukasz Owsian (Team Arkéa Samsic, 2023)
  • Stanisław Aniołkowski (Human Powered Health, 2024)
  • Alan Banaszek (Human Powered Health, 2023)

Bez ogłoszonej oficjalnie umowy na ten moment pozostają:

  • Łukasz Wiśniowski (EF Education-EasyPost, nieoficjalnie zostaje w zespole na 2023 rok)
  • Kamil Gradek (Bahrain – Victorious)
  • Szymon Sajnok (Cofidis)
  • Kamil Małecki (Lotto Soudal)
  • praktycznie wszyscy zawodnicy grup kontynentalnych – te tradycyjnie ogłaszają składy w ostatnich miesiącach roku
Poprzedni artykułCRO Race 2022 – krótka historia jak nie prowadzić ostatnich kilometrów
Następny artykułFinisz Mistrzostw Polski na Zakręcie Śmierci. Szosowy Klasyk Szklarska Poręba
Niegdyś zapalony biegacz, dziś sędzia siatkówki z Pomorza, przy okazji aktywnie grający w jednej z trójmiejskich drużyn. Fan kolarskich statystyk i egzotycznych wyścigów. Marzenie związane z tą dyscypliną? Wyjazd na Mistrzostwa Świata do Rwandy w 2025 roku.
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej

Jeżeli można z ciekawości spytać, z jakich źródeł informacja o przedłużeniu umowy z Łukaszem Wiśniowskim przez ekipę Jonathana Vaughtersa?

Jacek
Jacek

Szanowny Panie Redaktorze,
Wakaty są tylko wolne ze swojej definicji. Nie ma innych. „Wolny wakat” to „masło maślane”, czyli pleonazm. Mocno razi w tytule.

Bohdan Smoleń Forever
Bohdan Smoleń Forever

I wolne wakaty zostaną, bo dla reszty są szybkie wakaty.