fot. Rotor

Hiszpańska firma specjalizuje się w nietypowych rozwiązaniach i nie inaczej jest tym razem – do oferty wkracza hydrauliczny osprzęt 1×13!

Na razie Rotor przyjmuje zamówienia, pierwsze egzemplarze 1×13 mają dotrzeć do klientów w kwietniu. Co ciekawe osprzet ma pasować nie tylko na szosy, ale też do przełajówek, graveli i rowerów górskich. Wyróżnikiem na tle konkurencji jest oczywiście działanie hydrauliczne (Rotor zrezygnował z linek, kabli czy bezprzewodowych nadajników na rzecz rurek z płynem).

fot. Rotor

Producent na tę chwilę przygotował cztery wersje różniące się dodatkami:

  • 1×13 Groupset Kit 2Inpower – 4 499€
  • 1×13 Groupset Kit Super Light – 3 449€
  • 1×13 Groupset Adventure – 2 599€
  • 1×13 Ready Groupset Kit (12-rzędowy) – 1 999€

Różnice? W najdroższym zestawie oprócz osprzętu dostajemy też karbonowe koła (z dopasowanym do 13-rzędowego osprzętu bębenkiem) i pomiar mocy. Drugi “poziom” to podobna oferta, ale bez pomiaru mocy, a trzeci – z aluminiowymi kołami. Jeśli kolarz na tę chwilę nie chce zmieniać kół i woli poczekać na dostępność bębenków, to może się zdecydować na najtańszą wersję z 12-rzędową kasetą.

fot. Rotor

Dla fanów liczb i niskiej wagi (to na szosie zdarza się ktoś, kto nie liczy gramów?) – waga całego osprzętu (kaseta 10-36, korba ALDHU) to 1785g. Pozostałe wartości przedstawiają się następująco:

Element Waga
Grupa 1×13 (kaseta 10-36) 1785g
Prawy zestaw przerzutka/hamulec 863g
Lewy zestaw hamulcowy 443g
12-rzędowa kaseta 11-36/11-39 225g/221g
12-rzędowa kaseta 11-46/11-52 282g/314g
13-rzędowa kaseta 10-36/10-39 236g/241g
13-rzędowa kaseta 10-46/10-52 290g/321g
Tarcza Q RING 48 zębów 131g
Korba z pomiarem mocy 2INpower z osią 608g
Korba ALDHU (bez osi) 352g
Standardowa oś ALDHU 96g
Tylna piasta RVOLVER 1×13 246g
Przednia piasta RVOLVER 1×13 124g
Łańcuch 269g
Karbonowe koła 1476g
Aluminiowe koła 1556g

 

Rotor postanowił stworzyć 13-rzędowy osprzęt, by pokazać, że pozbywając się przedniej przerzutki, a dodając kolejne “ząbki” na kasecie, można zbliżyć się do najbardziej popularnych aktualnie ustawień 2×11. Dlaczego? Teoretycznie 2×11 daje 22 “biegi”, ale niektóre wartości się powtarzają i ich praktyczny zasięg to 14 różnych ustawień. Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłoby przestawienie się na 1×14, ale inżynierowie uważają, że tak szeroka kaseta zmuszałaby do sporych innowacji w budowie łańcuchów, dlatego pojawia się 1×13. Czy to dobry plan? Czas pokaże, chociaż dość głośna porażka roweru 3T Strada w zeszłym sezonie nie napawa optymizmem…