Hiszpańska firma specjalizuje się w nietypowych rozwiązaniach i nie inaczej jest tym razem – do oferty wkracza hydrauliczny osprzęt 1×13!
Na razie Rotor przyjmuje zamówienia, pierwsze egzemplarze 1×13 mają dotrzeć do klientów w kwietniu. Co ciekawe osprzet ma pasować nie tylko na szosy, ale też do przełajówek, graveli i rowerów górskich. Wyróżnikiem na tle konkurencji jest oczywiście działanie hydrauliczne (Rotor zrezygnował z linek, kabli czy bezprzewodowych nadajników na rzecz rurek z płynem).

Producent na tę chwilę przygotował cztery wersje różniące się dodatkami:
- 1×13 Groupset Kit 2Inpower – 4 499€
- 1×13 Groupset Kit Super Light – 3 449€
- 1×13 Groupset Adventure – 2 599€
- 1×13 Ready Groupset Kit (12-rzędowy) – 1 999€
Różnice? W najdroższym zestawie oprócz osprzętu dostajemy też karbonowe koła (z dopasowanym do 13-rzędowego osprzętu bębenkiem) i pomiar mocy. Drugi „poziom” to podobna oferta, ale bez pomiaru mocy, a trzeci – z aluminiowymi kołami. Jeśli kolarz na tę chwilę nie chce zmieniać kół i woli poczekać na dostępność bębenków, to może się zdecydować na najtańszą wersję z 12-rzędową kasetą.

Dla fanów liczb i niskiej wagi (to na szosie zdarza się ktoś, kto nie liczy gramów?) – waga całego osprzętu (kaseta 10-36, korba ALDHU) to 1785g. Pozostałe wartości przedstawiają się następująco:
Element | Waga |
Grupa 1×13 (kaseta 10-36) | 1785g |
Prawy zestaw przerzutka/hamulec | 863g |
Lewy zestaw hamulcowy | 443g |
12-rzędowa kaseta 11-36/11-39 | 225g/221g |
12-rzędowa kaseta 11-46/11-52 | 282g/314g |
13-rzędowa kaseta 10-36/10-39 | 236g/241g |
13-rzędowa kaseta 10-46/10-52 | 290g/321g |
Tarcza Q RING 48 zębów | 131g |
Korba z pomiarem mocy 2INpower z osią | 608g |
Korba ALDHU (bez osi) | 352g |
Standardowa oś ALDHU | 96g |
Tylna piasta RVOLVER 1×13 | 246g |
Przednia piasta RVOLVER 1×13 | 124g |
Łańcuch | 269g |
Karbonowe koła | 1476g |
Aluminiowe koła | 1556g |
Rotor postanowił stworzyć 13-rzędowy osprzęt, by pokazać, że pozbywając się przedniej przerzutki, a dodając kolejne „ząbki” na kasecie, można zbliżyć się do najbardziej popularnych aktualnie ustawień 2×11. Dlaczego? Teoretycznie 2×11 daje 22 „biegi”, ale niektóre wartości się powtarzają i ich praktyczny zasięg to 14 różnych ustawień. Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłoby przestawienie się na 1×14, ale inżynierowie uważają, że tak szeroka kaseta zmuszałaby do sporych innowacji w budowie łańcuchów, dlatego pojawia się 1×13. Czy to dobry plan? Czas pokaże, chociaż dość głośna porażka roweru 3T Strada w zeszłym sezonie nie napawa optymizmem…