Jest 31 maja 1967 roku, dwunasty etap wyścigu Giro d`Italia. Kolarze mierzą się z ostatnim tamtego dnia podjazdem – pod Blockhaus (znanym także jako Passo Lanciano). Belgijski specjalista od „jednodniówek” Eddy Merckx, pokonuje Włocha Italio Zilioliego, odnosząc pierwsze w karierze etapowe zwycięstwo w wielkim tourze, a włoska La Gazzetta tytułuje swój artykuł: „Włoskie rozczarowanie: Belgijski sprinter zwycięża w górach”.
Ostatniego dnia maja 1967 roku rozpoczęła się historia podjazdu Blockhaus. Los tak chciał, że jej karty zaczął zapisywać „Kanibal”, jeden z najlepszych i najbardziej znanych kolarzy w historii tej dyscypliny. Pokonanie Italio Zilioliego zapowiedziało, że z niesamowitym Belgiem trzeba będzie liczyć się także w górach. Pokonany Włoch mówił wówczas na mecie, że Merckx minął go w mgnieniu oka i nie zwalniając ani na chwilę pognał do mety, na którą wjechał dziesięć sekund przed nim.
Rok później Eddy Merckx wrócił na Blockhaus, lecz finiszował drugi, odziany w różową koszulkę lidera klasyfikacji generalnej, którą utrzymał na ramionach do końca rywalizacji, wygrywając jednocześnie swój pierwszy z pięciu wyścigów Giro d`Italia.
Historyczne wzniesienie nie kojarzy się jednak „Kanibalowi” tylko i wyłącznie dobrze. Nauczyć się pokory wobec Blockhausu musiał w 1972 roku, kiedy to Corsa Rosa po raz trzeci w historii odwiedził Passo Lanciano. Merckx stracił do zwycięzcy dwie i pół minuty, a na metę dotarł wyczerpany, ze spuszczoną głową i osłabionym morale.
Trasa Giro d`Italia ostatni raz miała zaszczyt gościć Blockhaus w 2009 roku, kiedy to zwycięstwo odniósł Franco Pelizotti. Rezultat ten został jednak później wymazany z palmarès Włocha z powodu wpadki dopingowej.
Inne wyścigi także chciały doświadczyć rywalizacji na Blockhausie. W 2014 roku, podczas Tirreno-Adriatico, wygrał tam Alberto Contador, dzięki czemu objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej, które utrzymał do końca wyścigu.
Podczas dziewiątego etapu setnej edycji Giro d`Italia każdy z górali będzie miał w dłoniach pióro, którym może dopisać kolejną opowieść do historii o jednym z najbardziej legendarnych i trudnych podjazdów.