Już w najbliższy wtorek 10 lipca rozpocznie się 69. Tour de Pologne! Najlepsze drużyny na świecie oraz Reprezentacja Polski, zmierzą się na siedmiu etapach, przemierzając południe Polski. Start wyścigu w Karpaczu, meta w Krakowie.
Trasa:
W tym roku Czesław Lang odszedł od szablonu wyścigów etapowych i już od początku zawodnicy muszą być w pełnej gotowości, gdyż będzie to ciężki pierwszy dzień. Kolarze wyruszą spod Hotelu Gołębiewski w Karpaczu do Jeleniej Góry i przejadą 4 rundy o długości 30,2 kilometra, gdzie na każdej z nich będą musieli pokonać kultowy podjazd Orlinek. Drugi etap będzie najdłuższy w całym wyścigu. Na trasie Wałbrzych-Opole do pokonania będzie blisko 240 kilometrów.
Ponad 200-kilometrowy będzie również trzeci etap z Kędzierzyna-Koźla do Cieszyna, na którym ponownie wyjedziemy na chwilę poza granicę naszego kraju. Ta końcówka, w poprzednich latach była bardzo emocjonująca. Ostatnie kilometry do złudzenia przypominały takie wyścigi jak chociażby dookoła Flandrii. 3 rundy po 6 kilometrów, prowadzące częściowo przez czeską stronę miasta, oraz niewielki podjazd i kostka na kilkaset metrów przed kreską to czynniki, które zapewnią nam wiele emocji!
Po trzech długich, ciężkich etapach, krótszy, ale z pewnością dużo szybszy odcinek Będzin-Katowice, gdzie w poprzednich latach oglądaliśmy piękne harce Polaków i niezwykłe pojedynki sprinterów.
Kolejne dwa etapy powinny zadecydować o losach wyścigu, choć tak miało być również przed rokiem, a wszyscy pamiętamy, że czekaliśmy do finiszu w Krakowie na finałowe rozstrzygnięcia. Etap piąty z Rabki Zdrój do Zakopanego i szósty – królewski etap – Bukovina Terma Hotel Spa – Bukowina Tatrzańska, to głównie góry i ciężko będzie znaleźć choćby kilka kilometrów płaskiego terenu. Podjazdy pod Gliczarów, Ząb czy Głodówkę wyłonią prawdopodobnie triumfatora tegorocznego TdP.
Wyścig tradycyjnie zakończy się w Krakowie, choć w tym roku również wystartuje z krakowskiego rynku. Będzie to duża atrakcja dla kibiców, gdyż kolarze pokonają aż 7 rund po 12,4 kilometra, a każda z nich prowadzić będzie przez Wieliczkę.
Mapy oraz profile wszystkich etapów, znajdą Państwo > tutaj
Analiza listy startowej:
Z numerem jeden na plecach w barwach Liqugas-Cannondale pojedzie Maciej Bodnar. Włoska ekipa z pewnością na płaskich odcinkach, będzie stawiać na Elię Vivianiego, który w tym sezonie ma już na koncie 6. zwycięstw. W generalce, wysoko powinni skończyć Eros Capecchi oraz młodziutki Moreno Moser. 21-latek wyrasta na gwiazdę włoskiego kolarstwa. W swoim pierwszym sezonie w zawodowym peletonie wygrał dwa, prestiżowe klasyki – Trofeo Laigueglia i Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt. Niedawno zdobył brązowy medal Mistrzostw Włoch na ciężkiej trasie.
Omega Pharma – Quick Step przyjeżdża ze swoją największą gwiazdą – Tomem Boonenem. Mistrz Belgii, lider rankingu UCI WorldTour oraz kolarz mający w tym sezonie już 10 zwycięstw będzie walczył o kolejne triumfy na płaskich odcinkach. W koszulce mistrza Polski pojedzie Michał Gołaś, który zapewne będzie celował w etap do Cieszyna. Od kilku lat „Goły” mówi, że lubi tę końcówkę. W naszym narodowym Tourze zadebiutuje również młody Michał Kwiatkowski. W klasyfikacji generalnej, o dobry wynik może pokusić się Zdenek Stybar.
W bardzo silnym zestawieniu, do Polski przyjedzie BMC-Racing. Liderem jest Alessandro Ballan – były triumfator Tour de Pologne. W sprinterskich pojedynkach walczyć będzie Thor Hushovd, a w generalce wysoko mogą przyjechać specjalista od klasyków – Greg Van Avermaet oraz solidny w tym sezonie – Mathias Frank.
Najbardziej znanym zawodnikiem w szeregach Lampre-ISD będzie Przemysław Niemiec. Polak w górach może liczyć na wsparcie młodego Kolumbijczyka, drugiego przed rokiem w młodzieżowym Giro d`Italia – Winnera Anacony. Do naszego kraju znów zawita Ukrainiec Denis Kostyuk, który ma za sobą przeszłość w polskich drużynach Piotra Kosmali.
Rudiger Selig znów wraca na polskie szosy. Drugi zawodnik ubiegłorocznego wyścigu Dookoła Mazowsza, tym razem w barwach Katushy będzie starał się zaistnieć w sprinterskich pojedynkach. Najpierw musi wygrać międzyklubową rywalizację o status najlepszego sprintera z Alexandrem Kristoffem. Norweg w tym sezonie kilka razy wskakiwał do top 10 na Giro d`Italia. Na trzynastym etapie przegrał jedynie z Markiem Cavendishem.
Kolejnych znakomitych zawodników odnajdujemy w składzie Astany. Liderem jest przygotowujący się do Igrzysk Olimpijskich – Roman Kreuziger. Czech w tym sezonie wygrał jeden z najcięższych etapów Giro z metą na Alpe di Pampeago. Podobnym osiągnięciem pochwalić może się jeden z najbardziej doświadczonych w tegorocznym peletonie Tour de Pologne – Paolo Tiralongo, który w maju pokonał Michele Scarponiego na mecie 7. odcinka wyścigu dookoła Włoch. Finiszować będzie Jacopo Guarnieri. Młody Włoch zna już smak zwycięstwa etapowego w naszym wyścigu.
W SaxoBank-Tinkoff zobaczymy kolejnych dwóch Polaków – powracającego do formy po kontuzji Rafała Majkę oraz Jarosława Marycza. Dobrym sprinterem w Duńskim zespole jest Juan Lucas Haedo.
Liderem Vacansoleil-DCM na klasyfikację generalną powinien być Sergey Lagutin. W górach aktywy z pewnością będzie były mistrz Polski – Tomasz Marczyński.
Bardzo szybkie zestawienie Rabobanku zobaczymy na szosach południowej Polski. Theo Bos w tym sezonie wygrał dwa etapy Tour of Turkey, a oprócz niego pojadą również – były mistrz świata orlików – Michael Matthews, wice mistrz świata z przed dwóch lat – Matti Breschel oraz były zwycięzca etapowy Tour de Pologne – Greame Brown.
O dobry wynik w klasyfikacji generalnej dla RadioShack-Nissan, powinien pokusić się Linus Gerdeman. Nie można zapominać o Tiago Machado, który od dwóch lat upodobał sobie wyścig dookoła Polski. Przed rokiem był 18, a na królewskim etapie do Bukowiny zajął 5. miejsce. W 2010 roku skończył wyścig na 9. pozycji. W składzie znalazł się również sprinter – Daniele Bennati.
W barwach Orica GreenEdge wystąpi czarnoskóry kolarz z Erytrei – Daniel Tekelhaimanot. W pagórkowatym terenie dobrze radzi sobie Tomas Vaitkus, a w finiszach Aidis Kruopis.
Kolejnym z czarnych koni do końcowego triumfu może być Belg Gianni Meersman. 27-letni kolarz w tym sezonie dobrze radzi sobie w pagórkowatym terenie, co potwierdził w Paryż-Nicea gdzie wygrał jeden z etapów. Szybki w składzie Lotto-Belisol jest Hiszpan Vicente Reynes.
Kilka gwiazd pojawi się również w barwach Garmin-Sharp. Największą z nich jest sprinter – Heinrich Hausler. Warto również zwrócić uwagę na Ramunasa Navardauskasa, który był w tym sezonie liderem Giro d` Italia.
Chyba najmocniejszym składem (przynajmniej na papierze) w 69. Tour de Pologne dysponować będzie Sky Team. Rigoberto Uran i Sergio Luis Henao to 7 i 9 kolarz tegorocznego wyścigu dookoła Włoch. Juan Antonio Flecha to specjalista od klasyków, a sprinter Ian Stannard to aktualny mistrz Wielkiej Brytanii.
Dwóch bardzo dobrych sprinterów przywiezie również Ag2r-La Mondiale. Mowa oczywiście o Manuelu Belettim i Jimmy`m Casperze, który ma na koncie m.in etap Tour de France.
Bardzo młody skład zaanonsowała kolejna z francuskich ekip – FDJ-BigMat. Poprowadzi go aktualny mistrz świata młodzieżowców i jeden z najlepszych w tym sezonie sprinterów – Arnaud Demare. 21-latek ma już na koncie 5. zwycięstw.
Giovanni Visconti to na pewno kolejny z faworytów do końcowego triumfu w Tour de Pologne. W hiszpańskiej drużynie Movistar nie brakuje kilku dobrych górali, znalazł się również bardzo uniwersalny Francisco Ventoso, który powinien przetrzymać nawet etap do Zakopanego i powalczyć na finiszu.
Liderem Euskaltel-Euskadi będzie przygotowujący się powoli do Vuelta a Espana – Igor Anton. Ciekawe, że Baskowie zdecydowali się na start w Polsce jednego z najlepszych swoich zawodników. Od lat przysyłali raczej młodych, którzy szaleli w ucieczkach. Tym razem przyjedzie również Romain Sicard, który powinien zaznaczyć swoją obecność na jednym z ciężkich etapów.
Pierwsza z pro-kontynentalnych drużyn Caja Rural, zyskała uznanie w oczach Czesława Langa podpisując kontrakt z Karolem Domagalskim. 23-letni Polak zadebiutuje w Tour de Pologne. Najlepszym kolarzem w tej drużynie jest sprinter – Manuel Cardoso.
W barwach Argos-Shimano nie zobaczymy niestety Marcela Kittela, za to zastąpić postara się go John Degenkolb. W górach warto zwrócić uwagę na Francuza, Alexandre Genieza.
Colnago-CSF Inox stawia na bardzo dynamicznego na podjazdach Domenico Pozzovivo. Triumfator tegorocznego Giro del Trentino chciałby również z dobrej strony pokazać się w Polsce. W finiszach groźny będzie Sacha Modolo.
Kolejna z włoskich ekip – Farnese Vini nie zdecydowała się zabrać na Tour de Pologne rewelacyjnego sprintera – Andreę Guardiniego. W jego zastępstwie, finiszować będzie Oscar Gatto.
Drużyna Utensilnord-Named po zeszłorocznych szarżach Adriana Kurka postanowiła zakontraktować młodego Polaka. Teraz – wychowanek Stali Grudziądz będzie bronił koszulki najaktywniejszego, którą wywalczył przed rokiem.
Bardzo młoda drużyna Team Type 1- Sanofi może liczyć na dwójkę bardzo dobrych Francuzów – szybkiego Juliena El Faresa oraz Remy`ego Cusina. Kapitanem będzie doświadczony – Laszlo Bodrogi.
Wreszcie doszliśmy do Reprezentacji Polski. Liderami mają być Bartosz Huzarski, Marek Rutkiewicz oraz Paweł Cieślik. Cała trójka na pewno nie zawiedzie i w górach, ich walka z najlepszymi dostarczy nam sporo emocji. Szkoda, że znów nie mamy żadnego sprintera. Ktoś z trójki Tomasz Smoleń, Konrad Dąbkowski, Grzegorz Stępniak mógłby na płaskich etapach pokusić się o wejście w dziesiątkę – co i tak przy takiej stawce było by sukcesem. W takim wypadku, na płaskim walczyć będą najszybsi w kadrze – Bartłomiej Matysiak i Damian Walczak.
Wstępna lista startowa > tutaj
Tour de Pologne w liczbach:
2 – rowery przygotowane dla każdego kolarza jadącego w wyścigu
7 km – banerów reklamowych
14 miast – starty i mety poszczególnych etapów
13 km – płotków wygrodzeniowych
15 km – przewodów elektrycznych
16 – osób w każdej ekipie kolarskiej
22 – tiry scenografii
50 – pojazdów w kolumnie reklamowej
300 – osób ekipy technicznej i organizacyjnej
350 – osób Komitetu Organizacyjnego w miastach etapowych
400 – osób w ekipach sportowych
400 km – taśmy zabezpieczającej trasę wyścigu
400 – miast i miejscowości, przez które przejeżdża wyścig
420 – aut w kolumnie wyścigu
450 – elementów scenografii przestrzennej (balony, bramy, namioty)
700 kg – spaghetti zjedzonych przez kolarzy podczas wyścigu
770 – opon rowerowych przygotowanych na każdy etap
1200 – osób przemieszczających się codziennie wraz z wyścigiem
6000 – piktogramów opisujących i wyznaczających trasę wyścigu
7000 – identyfikatorów
14 000 – bidonów zużytych podczas wyścigu
21 000 – osób biorących udział przy zabezpieczeniu trasy całego wyścigu
30 000 m2 – mobilnego miasteczka Tour de Pologne (scenografia, prezentacje zawodników i sponsorów, animacje, imprezy towarzyszące, koncerty i parady, dwa mobilne biura MOVICO)
3 000 000 – publiczności na trasie wyścigu
Historia:
Szosowy wyścig kolarski Tour de Pologne jest najbardziej prestiżową polską imprezą sportową, z 84-letnią tradycją. Tour de Pologne po raz pierwszy rozegrany został we wrześniu 1928 roku. Wtedy na starcie stanęło 71 kolarzy. Pierwszą edycję wyścigu zorganizowało Towarzystwo Cyklistów w Warszawie oraz gazeta „Przegląd Sportowy”. Wyścig od samego początku stał się jednym z największych wydarzeń sportowych Polski międzywojennej. Tradycja wyścigu została wskrzeszona po II Wojnie Światowej, w roku 1947. Do roku 1992 był on organizowany, jako wyścig amatorski.
W roku 1993, w historii Tour de Pologne otworzył się nowy rozdział. Srebrny medalista olimpijski z 1980 roku, prekursor polskiego zawodowego kolarstwa – Czesław Lang, zainwestował w upadającą imprezę własne środki finansowe. W krótkim czasie stała się ona wydarzeniem światowego formatu. W wyścigu pośród ekip zawodowych, które brały udział w Tourze, zaczęły pojawiać się gwiazdy międzynarodowego kolarstwa, tacy jak Maurizio Fondriest, Paweł Tonkow, Peter Lutenberger, Adriano Baffi, Andy Hampsten, Marco Pantani, Jewgienij Bierzin, Dmitrij Konyszew, Marcus Zberg, Jens Voigt, Peter van Petegem, Tom Steels, Jaan Kirsipuu, Aleksander Winokurow, Chris Boardman, Stuart O’Grady, Danilo Di Luca, a także najlepsi polscy zawodnicy – Zbigniew Spruch, Zenon Jaskuła i Dariusz Baranowski.
W kolejnych latach wyścig awansował w hierarchii UCI, mając w 2004 roku klasę 2.2. W sezonie 2005 Tour de Pologne znalazł się w cyklu ProTour, jako jedyna tego typu impreza w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.W 2011 roku Tour de Pologne został wpisany do kalendarza UCI World Tour, skupiającego 14 największych wyścigów etapowych na świecie. Prawo, a zarazem obowiązek startu w imprezach World Tour, ma 18 najlepszych ekip na świecie.
Ostatnia edycja wyścigu była wielkim wydarzeniem pod względem sportowym, organizacyjnym i medialnym. Miliony osób obejrzało relacje na żywo w Telewizji Polskiej, wyścig transmitował także Eurosport w 20 wersjach językowych, w 59 krajach świata. Na trasie zawodników podziwiało 3 miliony kibiców.
Przy okazji wyścigu organizowane są imprezy towarzyszące np. wyścigi dla młodych adeptów kolarstwa – Nutella Mini Tour de Pologne czy od 2010 roku wyścig Tour de Pologne Amatorów, przebiegający tą samą trasą, co wyścig zawodowców.
Na podium
3-0-1 Dariusz Baranowski, Andrzej Mierzejewski
3-0-0 Marian Więckowski
2-1-0 Jan Brzeźny, Jan Kudra, Wacław Wójcik
2-0-1 Bolesław Napierała
2-0-0 Ondrej Sosenka, Henryk Kowalski
1-2-0 Marek Leśniewski, Jens Voigt
1-1-2 Stanisław Gazda, Tomasz Brożyna
Zwycięzcy zagraniczni – 18
Belgia (3), Włochy (3), Rosja (2), Czechy (2), Niemcy (2), Hiszpania, Szwajcaria, Francja, Luksemburg, Irlandia, Słowacja.
Etapy w koszulce lidera
20 – Marian Więckowski (w 3 wyścigach, 1954-56)
16 – Wacław Wójcik (3, 1948-53)
15 – Bolesław Napierała (2, 1937-39) Marek Leśniewski (3, 1984-87) Zbigniew Spruch (4, 1989-98)
14 – Tadeusz Mytnik (4, 1972-80) Lechosław Michalak (2, 1977-79) Andrzej Mierzejewski (4, 1982-88)
Lider od startu do mety:
Józef Stefański (1929), Bolesław Napierała (1937).
Najwięcej – 6 liderów w 1957 roku: Grzegorz Chwiendacz, Dominik Jurek, Jerzy Jankowski, Wacław Wrzesiński, Stanisław Kamiński i Henryk Kowalski.
Najwięcej zwycięstw etapowych
15 – Ryszard Szurkowski
12 – Wacław Wrzesiński
10 – Zbigniew Spruch
9 – Stanisław Królak
8 – Jaan Kirsipuu, Stanisław Szozda, Stanisław Wasilewski, Adam Wiśniewski, Wacław Wójcik
7 – Jan Jankiewicz, Tadeusz Mytnik, Janusz Paradowski, Rajmund Zieliński
5 – Daniele Bennati
Największe – pomiędzy zwycięzcą a drugim kolarzem:
1:10:16 Feliks Więcek – Wiktor Olecki (1928)
40:45 Józef Stefański – Eugeniusz Michalak (1929)
23:54 Wacław Wójcik – Lucjan Pietraszewski (1948)
17:22 Bolesław Napierała – Marian Rzeźnicki (1939)
15:43 Wacław Wójcik – Józef Kapiak (1952)
Najmniejsze – pomiędzy zwycięzcą a drugim kolarzem:
0:03 Stanisław Grzelak – Zdzisław Stolarczyk (1947)
0:05 Kim Kirchen (Luksemburg) – Pieter Weening (Holandia – 2005)
0:07 Zbigniew Piątek – Marek Leśniewski (1987)
0:08 Janusz Kowalski – Jan Schur (NRD – 1976), Daniel Martin (Irlandia) – Grega Bole (Słowenia – 2010)
0:09 Dariusz Baranowski – Raimondas Rumšas (Litwa – 1992)
0:10 Alessandro Ballan (Włochy) – Daniel Moreno (Hiszpania – 2009)
0:15 Andrzej Mierzejewski – Jan Brzeźny (1982)
Najszybszy wyścig 1966 – przeciętna 44,010 (zwycięzca Józef Gawliczek)
Najwięcej etapów 13 – 1953, 1969, 1993 (z prologiem)
Najmniej etapów 4 – 1947
Najdłuższy wyścig 2311 km – 1953
Najkrótszy wyścig 606 km – 1947
Poprzedni zwycięzcy:
Lp | Rok | Etapy | Km | Zwycięzca | Kraj | Klub | Raport |
1 | 1928 | 8 | 1 491 | Feliks Więcek | Polska | Bydgoski Klub Kolarski | Tour de Pologne 1928 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 1929 | 12 | 2 250 | Józef Stefański | Polska | AKS Warszawa | Tour de Pologne 1929 |
*** | |||||||
3 | 1933 | 9 | 1 721 | Jerzy Lipiński | Polska | Skoda Warszawa | Tour de Pologne 1933 |
*** | |||||||
4 | 1937 | 9 | 1 336 | Bolesław Napierała | Polska | Polska II | Tour de Pologne 1937 |
*** | |||||||
5 | 1939 | 8 | 1 291 | Bolesław Napierała | Polska | Syrena Warszawa | Tour de Pologne 1939 |
*** | |||||||
6 | 1947 | 4 | 606 | Stanisław Grzelak | Polska | Tramwajarz Łódź | Tour de Pologne 1947 |
7 | 1948 | 11 | 1 963 | Wacław Wójcik | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1948 |
8 | 1949 | 12 | 1 994 | Francesco Locatelli | Włochy | Włochy | Tour de Pologne 1949 |
*** | |||||||
9 | 1952 | 11 | 1 959 | Wacław Wójcik | Polska | CWKS Warszawa | Tour de Pologne 1952 |
10 | 1953 | 13 | 2 311 | Mieczysław Wilczewski | Polska | Unia Chorzów | Tour de Pologne 1953 |
11 | 1954 | 12 | 1 925 | Marian Więckowski | Polska | CWKS Warszawa | Tour de Pologne 1954 |
12 | 1955 | 10 | 1 563 | Marian Więckowski | Polska | CWKS Warszawa | Tour de Pologne 1955 |
13 | 1956 | 8 | 1 221 | Marian Więckowski | Polska | CWKS Legia Warszawa | Tour de Pologne 1956 |
14 | 1957 | 11 | 1 968 | Henryk Kowalski | Polska | Lechia Gdańsk | Tour de Pologne 1957 |
15 | 1958 | 11 | 2 038 | Bogusław Fornalczyk | Polska | LZS Myszków | Tour de Pologne 1958 |
16 | 1959 | 11 | 1 621 | Wiesław Podobas | Polska | CWKS Warszawa | Tour de Pologne 1959 |
17 | 1960 | 8 | 1 336 | Roger Diercken | Belgia | Belgia | Tour de Pologne 1960 |
18 | 1961 | 8 | 1 329 | Henryk Kowalski | Polska | Lechia Gdańsk | Tour de Pologne 1961 |
19 | 1962 | 8 | 1 278 | Jan Kudra | Polska | Społem Łódź | Tour de Pologne 1962 |
20 | 1963 | 8 | 1 482 | Stanisław Gazda | Polska | Start Bielsko | Tour de Pologne 1963 |
21 | 1964 | 10 | 1 394 | Rajmund Zieliński | Polska | LZS Nowogard | Tour de Pologne 1964 |
22 | 1965 | 9 | 1 318 | Józef Beker | Polska | LZS Mokrzeszów | Tour de Pologne 1965 |
23 | 1966 | 10 | 1 272 | Józef Gawliczek | Polska | LZS II | Tour de Pologne 1966 |
24 | 1967 | 11 | 1 682 | Andrzej Bławdzin | Polska | LZS Mazowsze | Tour de Pologne 1967 |
25 | 1968 | 12 | 1 757 | Jan Kudra | Polska | Społem Łódź | Tour de Pologne 1968 |
26 | 1969 | 13 | 1 795 | Wojciech Matusiak | Polska | Arkonia Szczecin | Tour de Pologne 1969 |
27 | 1970 | 12 | 1 611 | Jan Stachura | Polska | Unia Oświęcim | Tour de Pologne 1970 |
28 | 1971 | 12 | 1 291 | Stanisław Szozda | Polska | CWKS Legia Warszawa | Tour de Pologne 1971 |
29 | 1972 | 10 | 1 194 | José Luis Viejo | Hiszpania | Hiszpania | Tour de Pologne 1972 |
30 | 1973 | 12 | 1 512 | Lucjan Lis | Polska | Górnik Radzionków | Tour de Pologne 1973 |
31 | 1974 | p+11 | 1 593 | André Delcroix | Belgia | Belgia | Tour de Pologne 1974 |
32 | 1975 | p+10 | 1 440 | Tadeusz Mytnik | Polska | Flota Gdynia | Tour de Pologne 1975 |
33 | 1976 | p+10 | 1 499 | Janusz Kowalski | Polska | Polska | Tour de Pologne 1976 |
34 | 1977 | p+10 | 1 460 | Lechosław Michalak | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1977 |
35 | 1978 | p+11 | 1 415 | Jan Brzeźny | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1978 |
36 | 1979 | p+9 | 1 335 | Henryk Charucki | Polska | Metalowiec | Tour de Pologne 1979 |
37 | 1980 | p+10 | 1 282 | Czesław Lang | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1980 |
38 | 1981 | p+9 | 1 195 | Jan Brzeźny | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1981 |
39 | 1982 | p+8 | 892 | Andrzej Mierzejewski | Polska | Polska | Tour de Pologne 1982 |
40 | 1983 | p+9 | 1 147 | Tadeusz Krawczyk | Polska | Polska I | Tour de Pologne 1983 |
41 | 1984 | p+9 | 1 219 | Andrzej Mierzejewski | Polska | Polska | Tour de Pologne 1984 |
42 | 1985 | p+10 | 1 224 | Marek Leśniewski | Polska | Polska | Tour de Pologne 1985 |
43 | 1986 | p+10 | 1 490 | Marek Kulas | Polska | Polska | Tour de Pologne 1986 |
44 | 1987 | p+8 | 1 162 | Zbigniew Piątek | Polska | Polska | Tour de Pologne 1987 |
45 | 1988 | p+7 | 1 016 | Andrzej Mierzejewski | Polska | LZS I | Tour de Pologne 1988 |
46 | 1989 | p+8 | 1 271 | Marek Wrona | Polska | JZS Jelcz Oława | Tour de Pologne 1989 |
47 | 1990 | 9 | 1 207 | Mieczysław Karłowicz | Polska | JZS Jelcz | Tour de Pologne 1990 |
48 | 1991 | p+8 | 1 222 | Dariusz Baranowski | Polska | OZKol Wałbrzych | Tour de Pologne 1991 |
49 | 1992 | p+8 | 1 149 | Dariusz Baranowski | Polska | Soia – Górnik | Tour de Pologne 1992 |
50 | 1993 | p+12 | 1 794 | Dariusz Baranowski | Polska | Pekaes Lang Rover Legia | Tour de Pologne 1993 |
51 | 1994 | p+7 | 1 110 | Maurizio Fondriest | Włochy | Lampre Panaria Animex | Tour de Pologne 1994 |
52 | 1995 | p+7 | 1 254 | Zbigniew Spruch | Polska | Lampre Panaria Animex | Tour de Pologne 1995 |
53 | 1996 | 8 | 1 346 | Wiaczesław Dżawanian | Rosja | Roslotto ZG | Tour de Pologne 1996 |
54 | 1997 | 8 | 1 499 | Rolf Järmann | Szwajcaria | Casino – Géant | Tour de Pologne 1997 |
55 | 1998 | 8 | 1 434 | Siergiej Iwanow | Rosja | TVM Farm Frites | Tour de Pologne 1998 |
56 | 1999 | 7 | 1 164 | Tomasz Brożyna | Polska | Mróz | Tour de Pologne 1999 |
57 | 2000 | 7 | 1 171 | Piotr Przydział | Polska | Mat Ceresit CCC | Tour de Pologne 2000 |
58 | 2001 | 8 | 1 249 | Ondřej Sosenka | Czechy | CCC Mat | Tour de Pologne 2001 |
59 | 2002 | 8 | 1 273 | Laurent Brochard | Francja | Jean Delatour | Tour de Pologne 2002 |
60 | 2003 | 8 | 1 233 | Cezary Zamana | Polska | Action Nvidia Mróz | Tour de Pologne 2003 |
61 | 2004 | 8 | 1 264 | Ondřej Sosenka | Czechy | Aqua & Sapone | Tour de Pologne 2004 |
62 | 2005 | 8 | 1 246 | Kim Kirchen | Luksemburg | Fassa Bortolo | Tour de Pologne 2005 |
63 | 2006 | 7 | 1 221 | Stefan Schumacher | Niemcy | Gerolsteiner | Tour de Pologne 2006 |
64 | 2007 | 7 | 1 237 | Johan van Summeren | Belgia | Predictor-Lotto | Tour de Pologne 2007 |
65 | 2008 | 7 | 861 | Jens Voigt | Niemcy | Team CSC | Tour de Pologne 2008 |
66 | 2009 | 7 | 1 253 | Alessandro Ballan | Włochy | Lampre | Tour de Pologne 2009 |
67 | 2010 | 7 | 1 241 | Daniel Martin | Irlandia | Garmin-Transitions | Tour de Pologne 2010 |
68 | 2011 | 7 | 1 113 | Peter Sagan | Słowacja | Liquigas | Tour de Pologne 2011 |
źródło: własne + Lang Team
Andrzej