Już w najbliższą niedzielę, najlepsi zawodnicy świata wystartują w 68. Tour de Pologne UCI ProTour. Dla polskich kibiców będzie to spore wydarzenie, biorąc pod uwagę liczbę kolarzy z naszego kraju, która stanie na starcie wyścigu w Pruszkowie.

W peletonie zobaczymy dwie polskie drużyny: CCC Polsat Polkowice oraz Reprezentację Polski. Jednak Tour de Pologne to nie tylko Polacy. W wyścigu pojadą takie gwiazdy światowego kolarstwa jak byli mistrzowie świata: Tom Boonen (Quick-Step) oraz Alessandro Ballan (BMC-Racing), zawodnicy walczący o podia w Wielkich Tourach: Danilo Di Luca (Katusha), Vincenzo Nibali (Liquigas-Cannondale) czy Michele Scarponi (Lampre-ISD). Na polskich szosach zobaczymy również wschodzące gwiazdy zawodowego ścigania, czyli Petera Sagana (Liquigas-Cannondale) oraz aktualnego mistrza świata młodzieżowców: Michaela Matthewsa (Rabobank).

Trasa Tour de Pologne 2011:

Siedem etapów do pokonania mają zawodnicy z kolumny Tour de Pologne. Sprinterzy będą mieli cztery szanse na zwycięstwo, a trzy pozostałe etapy preferują kolarzy klasycznych lub górali.

1. etap (niedziela 31.07.2011) to krótki, uliczny odcinek z Pruszkowa do Warszawy o długości 101,5 kilometra. W międzyczasie, kolarze pokonają osiem 8,1 kilometrowych rund po stolicy. Na trasie wyznaczono trzy lotne premie Fiata, w tym jedną specjalną w Alejach Ujazdowskich, poświęconą 67. Rocznicy Powstania Warszawskiego. 10 kilometrów przed kreską, na ulicy Belwederskiej czeka górska premia 3. kategorii Tauronu.

2. etap (poniedziałek 01.08.2011) to już przenosiny na południe. 162 kilometry z Częstochowy do Dąbrowy Górniczej, to kolejna gratka dla szybkich kolarzy. Na trasie znajdują się cztery lotne premie Fiata, w tym jedna specjalna Powiatu Myszkowskiego w Mrzygłodzie. Na 137 kilometrze kolarze wjadą na ponad cztery 5 kilometrowe rundy. Dwie górskie premie Tauronu 3. kategorii czekają na zawodników na tym etapie. Jedna w Będzinie, przed wjazdem na rundę, a druga już na rundzie w Dąbrowie Górniczej, na 12 kilometrów przed kreską.

3. etap (wtorek 02.08.2011) to też w dużej mierze odcinek uliczny. Etap prowadzi z Będzina do Katowic, a jego długość to 135,7 kilometra. Zaraz po starcie, kolarze pokonają dwie małe 4 kilometrowe rundy w Będzinie, by skierować się w stronę stolicy województwa śląskiego – Katowic. Przed wjazdem do miasta, na zawodników czekają dwie lotne premie Fiata. W samych Katowicach, punkty będą na dwóch premiach, w tym jednej specjalnej firmy Novum. Tutaj do pokonania będzie osiem rund po 11,2 km każda. W końcówce, rozegrana będzie górska premia 3. kategorii Tauronu.

4. etap (środa 03.08.2011) to mała „polska Flandria”. Etap z Oświęcimia do Cieszyna o długości 176 kilometrów to bardzo ciekawy odcinek. Na trasie cztery lotne premie, w tym jedna specjalna w Ustroniu. Na 75 kilometrze pierwsza trudność tegorocznego wyścigu, ponad 10 kilometrowy podjazd pod Przełęcz Koniakowską, następnie zjazd i pierwszy z trzech podjazdów pod górską premię Tauronu 1. kategorii na Kubalonce. Tam zawodnicy pokonają dwie rundy po 17 kilometrów. Później, kolumna przez Ustroń wjedzie do Cieszyna. Ta końcówka, w ubiegłym roku była bardzo emocjonująca. Ostatnie kilometry do złudzenia przypominały takie wyścigi jak wyścig dookoła Flandrii. 3 rundy po 6 kilometrów, prowadzące częściowo przez czeską stronę miasta, oraz niewielki podjazd i kostka na kilkaset metrów przed kreską to czynniki, które zapewnią nam wiele emocji!

5. etap (czwartek 04.08.2011) to naszpikowany w premie górskie odcinek w Zakopanem. Tak zwany etap na „wymęczenie”. 201, 5 kilometra w górzystym terenie (bo trudno nazwać 7-10 kilometrowe podjazdy górami), to prawdopodobnie trudniejsze wyzwanie przed kolarzami niż etap kończący się na Galibier czy Alpe d`Huez. Wszystko to spowodowane jest ilością tych podjazdów. Kolarze w sumie pokonają 5 rund po 40,3 kilometra. Na każdej z nich, znajdują się dwie górskie premie Tauronu. Premia do Olczy 2. kategorii, to podjazd który liczy sobie nieco ponad 6 kilometrów. Głodówka otrzymała 1. kategorię. To wzniesienie to około 8 kilometrowa przełęcz. Meta zlokalizowana jest zaraz za premią do Olczy. Na trasie znajduje się jedna lotna premia Fiata.

6. etap (piątek 05.08.2011) to królewski odcinek 68. Tour de Pologne. Start spod Bukovina Terma Hotel Spa, meta na podjeździe do Bukowiny Tatrzańskiej. Gdyby nie fakt, że jedenaście górskich premii Tauronu 1. kategorii, zaznaczone jest od startu do mety 207 kilometrowego etapu oraz wysokość polskich podjazdów, można by zaryzykować stwierdzenie, że profil jest zbliżony do ardeńskich klasyków. Zaraz po starcie, na kolarzy czeka nieco ponad 3 kilometrowy, sztywny podjazd pod Ząb, a po zjeździe zawodnicy wjadą na najbardziej spektakularny podjazd w Polsce – Gliczarów Górny. Wzniesienie liczy sobie około 6 kilometrów, jednak momentami nachylenie wynosi tam ponad 22 %! Dalej kolarze będą musieli wspinać się na Bustryk, który ma około 10 kilometrów. Ten podjazd peleton wjedzie 3 razy, a Ząb i Gliczarów Górny kolarze pokonywać będą czterokrotnie. Meta znajduje się na około 4 kilometrowym wzniesieniu. Będzie ciężko…

7. etap (sobota 06.08.2011) to finał wyścigu. Gospodarzem tego przedsięwzięcia będzie Kraków, który zorganizuje uliczny wyścig o długości 128 kilometrów. Start na przepięknym Rynku w stolicy Małopolski. Dalej zawodnicy będą ścigać się na 10 rundach po 12,4 km każda. Meta na Alei Focha, ot taka mała krakowska Champs Elysees. Na 8 rundzie lotna premia Fiata.

 

Zawodnicy Tour de Pologne 2011:

Najpierw pozwolimy sobie przedstawić Państwu sprinterów Tour de Pologne 2011. Czwórka z nich od razu rzuca nam się w oczy.

Mistrz świata 2005 z Madrytu, Tom Boonen poprowadzi Quick-Step na płaskich etapach. Niepocieszony po przedwczesnym wycofaniem się z Tour de France Belg, będzie bardzo zmotywowany, by sięgnąć po sukces w Polsce.

Jego najgroźniejszym rywalem, powinien być  Francuz Romain Feillu z Vacansoleil-DCM. Były lider Tour de France, to również uczestnik tegorocznej Wielkiej Pętli, gdzie na etapach kończących się finiszem z peletonu pięciokrotnie meldował się w czołowej szóstce. Oprócz tego, 27-latek w tym sezonie ma już 8 zwycięstw!

Pozostała dwójka to młodzi gniewni zza naszej zachodniej granicy.

John Degenkolb (HTC-Highroad), to zaledwie 22-letni zawodnik z Turyngii. Młody Niemiec w tym roku wygrał już dwa etapy Criterium du Dauphine, oraz odniósł cztery inne zwycięstwa. Zdobył również brązowy medal mistrzostw Niemiec.

23-letni Marcel Kittel (Skil-Shimano) również pochodzi z Turyngii. Niemiec w tym sezonie ma już 8 zwycięstw na koncie!

O czołowe lokaty na płaskich etapach, mogą walczyć również: Heinrich Haussler (Garmin-Cervelo), Peter Sagan (Liquigas-Cannondale), Luca Paolini (Katusha), Juan Jose Haedo (SaxoBank SunGard), Giacomo Nizzolo (Leopard-Trek), Alexander Kristoff (BMC-Racing), Ian Stannard (Sky Team), Enrico Gasparotto (Astana), Adam Blythe (Omega Pharma-Lotto), Michael Matthews (Rabobank), Manuel Cardoso i Michał Kwiatkowski (RadioShack), Anthony Ravard i Sebastien Hinault (Ag2r La Mondiale), Błażej Janiaczyk oraz Bartłomiej Matysiak (obaj CCC Polsat Polkowice), Piotr Gawroński (Reprezentacja Polski).

Do triumfu w całym wyścigu, szczególnie trzeba wyróżnić czterech zawodników.

Ubiegłoroczny triumfator, Daniel Martin (Garmin-Cervelo), z pewnością również w tym roku będzie chciał powalczyć w Wyścigu Dookoła Polski. W tym sezonie Irlandczyk pokazywał już wysoką formę, wygrywając klasyk Giro della Toscana oraz zajmując trzecie miejsce w generalce wyścigu ProTour, Volta a Catalunya.

Drugi kolarz tegorocznego wyścigu Giro d`Italia, Michele Scarponi (Lampre-ISD) co prawda w Polsce ma pracować na Przemysława Niemca, jednak jeśli do Polski przyjeżdża również jego najgroźniejszy rywal Vincenzo Nibali, to z pewnością będzie chciał z nim powalczyć.

Nibali, który podobnie jak Scarponi przygotowuje się do hiszpańskiej Vuelty, Tour de Pologne potraktuje treningowo. Jednak na pewno jeśli poczuje się dobrze, to będzie chciał odegrać kluczową rolę w wyścigu.

Marek Rutkiewicz (CCC Polsat Polkowice), to nasza nadzieja na triumf Polaka w naszym narodowym Tourze. 30-latek w ubiegłym sezonie ukończył wyścig na 7. pozycji. W tym roku, wydaje się że „Rutek” jest lepiej przygotowany do wyścigu.

Na górskich etapach z pewnością powalczą: Christophe Le Mevel (Garmin-Cervelo), Przemysław Niemiec (Lampre-ISD), Danilo Di Luca (Katusha), Rafał Majka (SaxoBank SunGard), Kanstantin Sivtsov (HTC-Highroad), Fabian Wegmann (Leopard-Trek), Alessandro Ballan (BMC-Racing), Thomas Lovkvist (Sky), Fredrik Kessiakoff i Maxi Iglinsky (Astana), Bart De Clerq (Omega Pharma-Lotto), Tiago Machado (RadioShack), Marzio Bruseghin (Movistar), Matteo Carrara (Vacansoleil-DCM), Rinaldo Nocentini (Ag2r-La Mundiale), Jacek Morajko, Jose Mendes i Tomasz Marczyński (wszyscy CCC Polsat Polkowice), Bartosz Huzarski i Paweł Cieślik (Reprezentacja Polski).

Serdecznie zapraszamy do kibicowania na trasie wyścigu, a po zachęcamy do odwiedzania naszego serwisu. Nasz wysłannik codziennie będzie przekazywał najświeższe informacje z 68 Tour de Pologne.

Kto jest Twoim faworytem do końcowego triumfu. Zagłosuj na naszym profilu na Facebooku > tutaj

Klasyfikacje Tour de Pologne 2011:

– klasyfikacja „generalna” (żółta koszulka) – sponsorem Skandia
– klasyfikacja „najlepszy góral” (różowa) – sponsorem Tauron Polska Energia
– klasyfikacja „punktowa” (niebieska) – sponsorem Plus
– klasyfikacja „najaktywniejszy zawodnik” (czerwona) – sponsorem FIAT
– zwycięzca etapu uhonorowany zostanie koszulką z logotypem Banku BGŻ

Tour de Pologne 2011 w liczbach:

2 – rowery przygotowane dla każdego kolarza jadącego w wyścigu

7 km – banerów reklamowych

14 miast – starty i mety poszczególnych etapów

13 km – płotków wygrodzeniowych

15 km – przewodów elektrycznych

16 – osób w każdej ekipie kolarskiej

22 – tiry scenografii

50 – pojazdów w kolumnie reklamowej

300 – osób ekipy technicznej i organizacyjnej

350 – osób Komitetu Organizacyjnego w miastach etapowych

400 – osób w ekipach sportowych

400 km – taśmy zabezpieczającej trasę wyścigu

400 – miast i miejscowości, przez które przejeżdża wyścig

420 – aut w kolumnie wyścigu

450 – elementów scenografii przestrzennej (balony, bramy, namioty)

700 kg – spaghetti zjedzonych przez kolarzy podczas wyścigu

770 – opon rowerowych przygotowanych na każdy etap

1200 – osób przemieszczających się codziennie wraz z wyścigiem

6000 – piktogramów opisujących i wyznaczających trasę wyścigu

7000 – identyfikatorów

14 000 – bidonów zużytych podczas wyścigu

21 000 – osób biorących udział przy zabezpieczeniu trasy całego wyścigu

30 000 m2 – mobilnego miasteczka Tour de Pologne (scenografia, prezentacje zawodników i sponsorów, animacje, imprezy towarzyszące, koncerty i parady, dwa mobilne biura MOVICO)

2 000 000 – publiczności na trasie wyścigu

Lista startowa Tour de Pologne 2011 > tutaj

Specjalna zakładka poświęcona Tour de Pologne 2011 > tutaj

Plan transmisji TV w Eurosporcie > tutaj

Andrzej

 

Poprzedni artykułFilippo Pozzato: „Nie mogę się doczekać Tour de Pologne”
Następny artykułJarosław Kowalczyk wygrywa 3 etap „Dookoła Mazowsza”. Selig nowym liderem.
W redakcji naszosie.pl praktycznie od samego początku. Obecnie większość czasu poświęca na prowadzenie grupy GVT. Weekendy zazwyczaj spędza na szosach całej Polski. Dla naszosie.pl zdobył trzy medale Mistrzostw Polski dziennikarzy w tym dwa złote. W Mistrzostwach Świata dziennikarzy na Krecie wywalczył czwarte miejsce w jeździe indywidualnej na czas.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments