Na czwartkowym spotkaniu w Genewie Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) ustaliła światowy kalendarz, który jest kompromisem pomiędzy organizatorami wyścigów a UCI.
Prezydent UCI, Pat McQuaid, powiedział, że osiągnięty kompromis jest wynikiem współpracy nie tylko władz kolarskich i organizatorów wyścigów, ale przede wszystkim drużyn i samych zawodników. Pat McQUaid, ma nadzieję, że nowa struktura przyczyni się do rozwoju kolarstwa.
McQuaid podziękował wszystkim, którzy pracowali przy kalendarzu, a także EPA (Editions Philippe Amaury) grupie medialnej, właścicielowi Tour de France za wkład i wspólną pracę przy nowej formule wyścigów.
Podczas prezentacji Światowego Kalendarza zostały przedstawione zasady funkcjonowania projektu, regulamin i punktacja, na podstawie której powstanie ranking indywidualny, zespołowy i narodowy.
Wyścigi wchodzące w skład Światowego Kalendarza zostały podzielone na cztery kategorie:
Kategoria I – Tour de France
Kategoria II – Giro d`Italia i Vuelta Espana.
Kategoria III – Tour Down Under, Paris-Nice, Tirreno-Adriatico, Milan-San Remo, Tour of Flanders, Tour of the Basque Country, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Tour of Romandie, Volta a Catalunya, Dauphine Libere, Tour de Swiss, Tour de Pologne, Eneco Tour, Tour of Sochi i Tour of Lombardy.
Kategoria IV – Gent-Wevelgem, Amstel Gold Race, Fleche Wallonne, San Sebastian, Vattenfall Classic i GP Ouest France – Plouay.
Zmienił się także system punktacji.
Kategoria I :
I miejsce w klasyfikacji generalnej – 200 pkt, II miejsce – 150 pkt, III miejsce – 120 pkt
Kategoria II:
I miejsce – 170 pkt, II miejsce – 130 pkt, III miejsce – 100 pkt
Kategoria III:
I miejsce – 100 pkt, II miejsce – 80 pkt, III miejsce – 70 pkt
Kategoria IV:
I miejsce – 80 pkt, II miejsce – 60 pkt, III miejsce – 50 pkt
Ekipy Pro Tour mają obowiązek startu w wyścigach Pro Tour i wyścigach historycznych (Paris – Nice, Tirreno-Adriatico, Milano-San Remo, Paris – Roubaix, La Fleche Wallonne, Liege – Bastogne – Liege, Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta Espana i Giro de Lombardia). O „dzikie karty” w wyścigach kategorii I,II,III i IV mogą ubiegać się jedynie drużyny Professional Continental, które prowadzą „paszporty biologiczne”. Ponadto, w wyścigach Pro Tour mogą wziąć udział narodowe drużyny kraju, gdzie rozgrywany jest dany wyścig.