fot. Tomasz Śmietana / PT Photos / ORLEN Wyścig Narodów

W erze Pogačarów, Evenepoelów i innych kolarskich wybryków natury, można zapomnieć o znaczeniu kategorii U23. Dla wielu zawodników jest to istotny most między juniorskim ściganiem, a elitą. Właśnie z tego powodu imprezy pokroju rozpoczynającego się dziś ORLEN Wyścigu Narodów są niezwykle ważne i warto śledzić ich przebieg.

Dziś w Czechach rozpocznie się szósta edycja ORLEN Wyścigu Narodów. Organizowana przez Lang Team impreza od samego powstania cieszyła się sporą popularnością, ze względu na rangę wydarzenia. Wchodzi ono w skład serii Pucharu Narodów, do której zaliczany jest też między innymi słynny Tour de l’Avenir.

Po raz kolejny rywalizacja w ORLEN Wyścigu Narodów bedzie toczyła się na przestrzeni pięciu dni, a zawodnicy nie będą ścigać się tylko w Polsce. Na starcie stanie wielu utalentowanych zawodników, już teraz pukających do bram World Touru i światowej czołówki. Podobnie jak w przypadku pozostałych rund Pucharu Narodów, ORLEN Wyścig Narodów jest kuźnią talentów, a kolarze, którzy z dobrej strony pokazują się w Polsce i państwach ościennych znajdują zatrudnienie w najlepszych drużynach na świecie.

Trasa

Etap 1, 15 maja: Prościejów – Bouzov, 135 km

https://orlenwyscignarodow.com/wp-content/uploads/2024/05/STAGE-1-PROFILE.jpg

Tegoroczny ORLEN Wyścig Narodów zostanie zainaugurowany pagórkowatym etapem z Prościejowa do Bouzova. Trasa mierząca 135 kilometrów obfituje w krótkie podjazdy, mogące doprowadzić do drobnej selekcji. Wszystko powinno rozstrzygnąć się jednak na finałowej wspinaczce w Bouzovie (2,5 km; 5,5%), gdzie o wygraną najprawdopodobniej powalczą wytrzymali i dynamiczni zawodnicy.

Etap 2, 16 maja: Przerów – Kohutka, 110 km

https://orlenwyscignarodow.com/wp-content/uploads/2024/05/STAGE-2-PROFILE.jpg

Drugi odcinek ORLEN Wyścig Narodów jest skrojony pod górali. Na stosunkowo krótkiej, dynamicznej trasie organizatorzy zaplanowali kilka podjazdów. Najtrudniejszy z nich przypada na sam koniec – wzniesienie Kohutka mierzy 4 kilometry, a jej średnie nachylenie oscyluje w okolicach 8%. Jedno jest pewne, na mecie nie będzie żadnych przypadków.

Etap 3, 17 maja: Twardoszyn – Szczyrbskie Jezioro, 120 km

https://orlenwyscignarodow.com/wp-content/uploads/2024/05/STAGE-3-PROFILE.jpg

W piątek peleton przeniesie się na Słowację, gdzie odbędzie się etap zakończony długim podjazdem pod Szczyrbskie Jezioro. W przeszłości etap Tour de Pologne wygrywał tam Rafał Majka, a w ubiegłym roku – gdy ORLEN Wyścig Narodów również zawitał do tatrzańskiej miejscowości – najlepszy okazał się Francesco Busatto, wygrywając finisz z okrojonej grupy. Tym razem można spodziewać się podobnego rozstrzygnięcia.

Etap 4, 18 maja: BUKOVINA Resort, Niedzica – Jasło, 174 km

https://orlenwyscignarodow.com/wp-content/uploads/2024/04/STAGE-4-PROFILE-1.jpg

Na weekend wyścig wjedzie do Polski, gdzie rozstrzygnie się kwestia klasyfikacji generalnej. Zanim jednak zawodnicy powalczą na bieszczadzkich podjazdach, przejadą pagórkowaty etap z Niedzicy do Jasła. To właśnie w sobotę największe szanse na triumf będą mieli sprinterzy, choć nie można wykluczyć, że niektóre ekipy będą starały się nieco przerzedzić stawkę.

Etap 5, 19 maja: Lesko – Hotel Arłamów, 148 km

https://orlenwyscignarodow.com/wp-content/uploads/2024/05/STAGE-5-PROFILE.jpg

Finałowy etap poprowadzi po wymagającej trasie z Leska pod Hotel Arłamów. Szczególnie trudna będzie końcówka, podczas której kolarze pokonają liczne podjazdy, w tym pod sam hotel, gdzie ulokowana zostanie meta, a także Gruszową i Kalwarię Pacławską. W ubiegłym roku na ostatniej wspinaczce najlepszy był Antonio Morgado, a wygraną w wyścigu przypieczętował Gal Glivar.

Faworyci

Historie zwycięzców i czołowych zawodników poszczególnych edycji ORLEN Wyścigu Narodów mówią same za siebie – to impreza, pozwalająca kolarzom na wybicie się i zaprezentowanie ekipom najwyższej dywizji. Każdy z triumfatorów ściga się aktualnie w World Tourze bądź w drużynie development, co świadczy o randze polskich zmagań.

Część zawodników, którzy staną na starcie w Prościejowie, na co dzień również reprezentuje drużyny rozwojowe bądź ekipy ProTeams. W wyścigu weźmie udział wielu utalentowanych kolarzy, w tym ubiegłoroczny zwycięzca – Gal Glivar – który w tym roku wygrał między innymi Tour of Sharjah i Giro del Belvedere. Kolejna wschodząca słoweńska gwiazda dobrze radzi sobie na polskich szosach – udowodniły to triumfy w piątej edycji ORLEN Wyścigu Narodów, ale także w Karpackim Wyścigu Kurierów.

Jego głównym rywalem w walce o klasyfikację generalną powinien być Mathys Rondel z reprezentacji Francji. Kolarz młodzieżówki Tudor Pro Cycling Team ma w swoim dorobku 6. miejsce w klasyfikacji generalnej Tour de l’Avenir, a także drugą pozycję w Tour Alsace, czym pokazał, że w górach mało który zawodnik do lat 23 jest od niego lepszy.

Bardzo groźni powinni być Belgowie, na czele z Ramsesem Debruyne, Emielem Verstrynge i Robinem Orinsem. Każdy z nich dobrze radzi sobie na krótkich podjazdach, co potwierdzają wyniki w młodzieżowych odsłonach monumentów, jak Il Piccolo Lombardia i Liege-Bastogne-Liege Espoirs, gdzie meldowali się w czołówkach.

W kontekście walki o wygrane na pojedynczych etapach należy wspomnieć o utalentowanym i bardzo szybkim Matthew Brennanie, który będzie głównym faworytem finiszów z grupy. Na starcie staną też mistrz Europy Henrik Pedersen (Dania), Alessandro Pinarello (Włochy), Sebastian Putz (Austria), Matys Grisel (Francja) czy dynamiczny Radosław Frątczak, który powinien mieć okazję do zafiniszowania w sobotę.

W ORLEN Wyścigu Narodów weźmie udział reprezentacja Polski, Mostostal Puławy, TC Chrobry SCOTT Głogów i GKS Cartusia w Kartuzach Bike Atelier.

Portal Naszosie.pl przeprowadzi relację tekstową ze wszystkich etapów ORLEN Wyścigu Narodów. Ostatnie dwa odcinki będą transmitowane w TVP Sport, a z każdego etapu będą dostępne obszerne skróty.

Poprzedni artykułGiro d’Italia 2024: Lider klasyfikacji młodzieżowej poza wyścigiem!
Następny artykułDzikie plaże Adriatyku – zapowiedź 11. etapu Giro d’Italia 2024
Szukam ciekawych historii w wyścigach, które większość uważa za nieciekawe.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments