Połączenie geometrii, sztywności i responsywności dotychczasowego modelu Ostro VAM z poprawionymi osiągami aerodynamicznymi przy jednoczesnym obniżeniu wagi w stosunku do swojego pierwotypu.

14 lutego Factor – producent rowerów premium z Tajwanu podał publicznie informację o wypuszczeniu na rynek kolejnej generacji swojego flagowego modelu roweru szosowego – Ostro VAM. Nowa konstrukcja łączy w sobie zalety dwóch typów rowerów szosowych: aero i all-round.

Inżynierom Factora udało się uzyskać idealny balans pomiędzy wagą, sztywnością i aerodynamiką bez kompromisów i strat w którymkolwiek z tych obszarów. W rezultacie dostajemy w ręce nowoczesny, ultralekki, aerodynamiczny rower, który spełni wygórowane oczekiwania w zakresie precyzyjnego i pewnego prowadzenia, bezstratnego przekazywania mocy kolarza, zapewniania komfortu na nierównych drogach oraz niskiej wagi, której znaczenie na podjazdach jest nieocenione.

Konstrukcja nowego Ostro VAM zdążyła się już sprawdzić w zawodowym peletonie pod nogami Steviego Wiliamsa z Israel – Premier Tech w trakcie Santos Tour Down Under 2024.

Aerodynamika

Factor już nie pierwszy raz podszedł holistycznie do zagadnień aerodynamiki w swoich nowych konstrukcjach. Zaczynając od krytycznie istotnych, z punktu widzenia oporu aerodynamicznego, kształtu główki ramy i przedniego widelca, poprzez górną rurę oraz sztycę wraz z rurą podsiodłową, sztab inżynierów Factor dokonywał obliczeń z wykorzystaniem CFD (Obliczeniowa Dynamika Płynów). Każda wersja koncepcyjna ramy nowego Ostro VAM była weryfikowana niezależnie, jako kompletny rower, a także z dynamicznym wpływem kolarza na zachowanie się całego układu. Dzięki posiadaniu własnej fabryki Factor może pozwolić sobie na bardzo dużą ilość iteracji takiego procesu. 

Równolegle z kształtem ramy projektowane były nowe dedykowane koła Black Inc 48//58. Nowy profil obręczy został zoptymalizowany pod oponę o szerokości 28 mm, przy wewnętrznej szerokości obręczy 23 mm. Ich kształt zapewnia bardzo dobre wyniki aerodynamiczne nie tylko przy czołowym, ale również przy bocznym wietrze, co w wyścigach często odgrywa kluczową rolę. Karbonowe szprychy z nyplami i nowa konstrukcja piasty podnoszą sztywność kół, a jednocześnie umożliwiają zachowanie niskiej wagi. 

 

Przy projektowaniu nowego Ostro VAM bardzo dużo uwagi poświęcono również koszykom na bidony. Każdy frameset jest seryjnie wyposażony w ich nową wersję od Black Inc. Osobno został zaprojektowany przedni i tylny koszyk. Nowy kształt koszyków kieruje ruch powietrza w najbardziej efektywny sposób wokół elementów ramy i dalej w stronę tylnego koła i to bez względu na to, czy w koszykach znajdują się bidony, czy nie.

Wszystkie te zabiegi zaowocowały mierzalnym spadkiem oporu dynamicznego. Oszczędność wynosi 7 W przy 48 km/h w porównaniu do poprzedniej wersji Ostro VAM. 

Waga

Inżynierowie Factora uwzględniając zmienione przepisy UCI dotyczące szerokości przekrojów i z wykorzystaniem takich narzędzi jak FEA i CFD przygotowali nową odsłonę Ostro VAM. 

Rama nowego modelu waży 820 g (dla rozmiaru 54 w kolorze Chrome/Black), co jest wynikiem lepszym o 45 g w porównaniu do poprzedniej wersji. Masa 1270 g dedykowanych, nowych kół Black Inc 48//58 umożliwia bez większego problemu zbudowanie kompletnego roweru poniżej 6,8 kg (limit UCI) nawet przy seryjnych komponentach. Podsumowując: nowy Ostro VAM, na nowych kołach jest lżejszy o 267 g od swojego pierwowzoru (dla rozmiaru 54 w kolorze Chrome/Black).

Rob Gitelis, założyciel i współwłaściciel Factor i Black Inc: “Wraz z premierą nowego OSTRO VAM, przesuwamy granice w projektowaniu i produkcji karbonowych rowerów, by poprawić coś co aktualnie jest uznawane za doskonałe. Wygrana w klasyfikacji generalnej Santos Tour Down Under na początku tego roku była wymarzonym debiutem nowego OSTRO VAM, i już nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć kolarzy z zawodowego, a także z amatorskiego peletonu, gdy sięgną swoich wyżyn, dzięki temu rowerowi.”

Dostępność i ceny:

Nowy Ostro Vam będzie dostępny w wybranych sklepach w Polsce za pośrednictwem wyłącznego dystrybutora marki Factor i Black Inc na Polskę – firmy Pro Bikes.

Do zamówienia jako Frameset Premium, Frameset Premium z Kołami Black Inc lub Kompletny Rower w rozmiarach 45, 49, 52, 54, 56, 58, 61.

  • Na Frameset Premium składa się rama z widelcem na łożyskach sterowych i z suportem CeramicSpeed, ze sztycą i kokpitem Black Inc oraz owijką kierownicy Factor.
  • Na Frameset Premium z Kołami Black Inc składa się rama z widelcem na łożyskach sterowych i z suportem CeramicSpeed, ze sztycą i kokpitem Black Inc, owijką kierownicy Factor oraz kołami Black Inc. Koła Black Inc są zbudowane na łożyskach CeramicSpeed.
  • Na Kompletny Rower składa się rama z widelcem na łożyskach sterowych i z suportem CeramicSpeed, ze sztycą i kokpitem Black Inc, owijką kierownicy Factor oraz kołami Black Inc. Koła Black Inc są zbudowane na łożyskach CeramicSpeed. Kompletu dopełniają opony Goodyear Eagle F1 R, siodło Selle Italia SLR Boost Superflow L CRB oraz wybrana grupa elektroniczna Sram lub Shimano.

Sugerowane ceny detaliczne:

Frameset Premium – 29 999 zł (z VAT)

Koła Black Inc 48//58 – 14 999 zł (z VAT)

Frameset Premium z Kołami Black Inc 48//58 – 42 999 zł (z VAT)

Kompletny rower, Shimano Ultegra 8100 Di2 – 49 999 zł (z VAT)

Kompletny rower, SRAM Force eTap AXS z pomiarem mocy Quarq – 51 999 zł (z VAT)

Kompletny rower, Shimano Dura-Ace 9200 Di2 – 57 999 zł (z VAT)

Kompletny rower, SRAM Red eTap AXS z pomiarem mocy Quarq – 59 999 zł (z VAT)

O marce Factor i Black Inc

Factor rozpoczął działalność w 2007 roku jako wiodąca firma projektowo-inżynieryjna będąca pochodną bf1system, która to pracowała dla takich marek jak Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Maserati i wielu zespołów F1, MotoGP i WRC. Pierwszy karbonowy rower Factora ukazał się w roku 2009. Przełomowy FACTOR001 wyprzedził o lata swoje czasy pod względem osiągów, zaawansowania technologicznego i estetyki ustanawiając w tej kwestii precedens. Określił DNA dla wszystkich kolejnych rowerów Factor, które charakteryzuje sentencja: “Kwestionuj status quo i przesuwaj granice możliwości.” Dzisiaj firma Factor Holdings LTD posiada i działa we własnej fabryce karbonu i jest jedyną marką premium na świecie, która nadzoruje i kontroluje każdy etap produkcji rowerów karbonowych od koncepcji po finalny montaż.

Poprzedni artykułTour of Oman 2024: Adam Yates zgarnia wszystko
Następny artykułVuelta a Andalucia 2024: Pierwszy etap odwołany!
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Grzegorz
Grzegorz

Bla, bla, bla.
Rower z Deca w full opcji za 2/3 ceny, a dla przeciętnego amatora za 1/3 ceny.
Samo i tak nie pojedzie.

Michał
Michał

Panie Grzegorzu, to jest rower wyścigowy, więc dyskusja o jego cenie i porównanie do oferty z Decathlonu ma się tak samo, jak to, że Skodę Fabię można kupić już za ok. 80.000 zł, a wersję wyścigową Fabii R5 RC za ok. 1.000.000 zł. Obie z nich tak samo będą stały w korkach i same nie pojadą, ale zostały stworzone do czegoś innego, pomimo, że każda z tych Skód ma 4 koła i identyczny znaczek na masce.

Rowery wyścigowe są projektowane bezkompromisowo i do opracowania technologii pozwalającej zaoszczędzić ułamek sekundy czy tych kilka „W” wydaje się miliony $ lub € na laboratoria i dziesiątki inżynierów pracujących nad kilkuletnimi projektami.

Finalnie taki Roglić czy Pogaćar wykorzystają tę technologię, ale my zwykli śmiertelnicy możemy im jedynie łańcuchy smarować. Dobrze, że od jakiegoś czasu mając grubszy portfel jesteśmy w stanie obcować ów technologią, bo do jej wykorzystania niestety wiele nam brakuje.

Jestem odporny na marketingowy bełkot, ale dobrze jest wiedzieć skąd taka cena się bierze, bo można wyjść niepoważnie w niejednym towarzystwie.

Pozdrowe!

Marcin
Marcin

Ten rower z deca za 2/3 ceny wypadł kapitalnie w testach, jest obecnie najszybszym rowerem w całym world Tour na plaskim i zdeklasował każdy dotychczasowy model Factora.
Ogólnie obecnie top 5 najlepszych rowerów na świecie ( nie licząc niszowych marek) to:
Cannondale Supersix
Specialized Tarmac SL8
Canyon aeroad
Giant Propel
Van Rysel RCR
Oczywiście mowa jest o topowych wariantach ram.

Grzegorz
Grzegorz

Panie Michale
doskonale rozumiem dążenie do perfekcji przez producentów rowerów, którzy dziś współpracują m.in. z inżynierami F1.
Rozumiem, że gra idzie o ułamki sekund i tzw. marginal gains ale jak napisał @Marcin topowy model Deca na którym ściga się AG2R (i już wygrywa) nie odbiega niczym od znacznie droższej konkurencji m.in. Factor.
Francuzi rozbili marketingowo konkurencję przez sponsoring ekipy z WT.
Mam nadzieję że wygra na tym klient, niezależnie od preferencji marki i przekonania co do jakości tego czy innego producenta.

Skurvensen
Skurvensen

Ci co na tych supersixach jeździli mają trochę inne zadanie, polecam komentarze na bikeshow pod filmem sprzed kilku dni a także na kanale roadracing.pl