fot. Tour de France

24 lipca na Polach Elizejskich zakończy się Tour de France, jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów kolarskich na świecie, który śledzą kibice w niemal 200 krajach. Tego samego dnia ze słynnej paryskiej alei wystartują panie w Tour de France Femme avec Zwift. Wyścig potrwa 7 dni i zakończy się 31 lipca 2022 r. na La Super Planche des Belles Filles. Dzięki partnerowi technologicznemu Tour’u, firmie NTT, kibice będą mogli śledzić zmagania i znaleźć się w samym środku peletonu.

W ostatnich latach kolarstwo za sprawą nowych technologii diametralnie się zmieniło. Dziś trudno wyobrazić sobie nawet na amatorskim poziomie tę dyscyplinę bez rywalizacji na Zwifcie czy bez zdobywania KOM’ów na Stravie. Sport profesjonalny idzie w technologicznym zaawansowaniu jeszcze dalej – z jednej strony ze względu możliwości dokładnej analizy wysiłku czy trasy i płynące z tego korzyści, z drugiej, potrzeb młodych kibiców, dla których technologia jest chlebem powszednim. Widać to doskonale na przykładzie Tour de France i tego jak zmienia się ten wyścig.

Od GPS do cyfrowego bliźniaka

Technologię ze sportem skutecznie łączy organizator Wielkiej Pętli – Amaury Sport Organisation, we współpracy z NTT Ltd. Ta japońska firma będąca oficjalnym partnerem technologicznym Tour de France, od 8 lat wspiera organizatorów Tour de France, a w tym roku także Tour de France Femmes avec Zwift, czyli rywalizacji kobiet. I dobrze ilustruje to w jaki sposób zmienia się profesjonalny sport.

– W 2015 r. po raz pierwszy wykorzystaliśmy nadajniki GPS do śledzenia lokalizacji kolarzy w czasie rzeczywistym, co dziś wydaje się dość oczywiste. Z roku na rok wprowadzaliśmy kolejne innowacje, w tym np. sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i rzeczywistość rozszerzoną po to, by ułatwić zespołom szybkie podejmowanie decyzji w oparciu o rzeczywiste dane a fanom stworzyć nowe możliwości interakcji z wyścigiem. W ubiegłym roku zamieniliśmy drogi Francji w największy na świecie cyfrowy stadion. Stworzyliśmy cyfrowego bliźniaka fizycznego wydarzenia odwzoworowując każdy z 3 400 kilometrów wyścigu, kolarzy, sprzęt aż po teren wokół startu i mety każdego etapu TdF. To najlepiej obrazuje jak duży postęp technologiczny dokonuje się w sporcie – tłumaczy Aleksandra Porowska, dyrektor marketingu z NTT Ltd.

Zbliżyć fanów do centrum akcji wyścigu – taki jest też cel NTT w tym roku. W jaki sposób firma chce to osiągnąć? W oparciu o sieć czujników, aplikacji, rozwiązań działających na krawędzi sieci, modelowanie predykcyjne, spółka opracowała szereg rozwiązań które pozwolą, np. na śledzenie kolarzy w czasie rzeczywistym w bardzo atrakcyjnej formule.Jednak przekazywanie informacji o stanie wyścigu to jedno, znacznie bardziej istotne z punktu widzenia startujących drużyn jest dostarczanie istotnych danych o wyścigu do kolarzy. Do niedawna podstawowym wyposażeniem drużyn były samochody i radio. Transmisja jednak nie pozwalała uzyskać pełnego obrazu stanu wyścigu ze względu na ograniczony zasięg sieci komórkowej na trasie Tour de France. NTT stworzyło więc rozwiązanie, które dzięki możliwościom przetwarzania danych na brzegu sieci – w wozie transmisyjnym – łączy obraz video i najważniejsze informacje o wyścigu w sygnał, który jest wysyłany do pojazdów w skompresowanym pakiecie przez tę samą sieć, z której korzysta zespół transmisyjny do transmisji materiału na żywo z wyścigu.

Coś dla fanów

Specjalnie dla fanów kolarstwa stworzono aplikację wykorzystującą rzeczywistość rozszerzoną pozwalającą oglądać w 3D zmagania na trasie wyścigu, niezależnie od lokalizacji. NTT przygotowało także Media Wall.

Wykorzystując doświadczenie w opowiadaniu historii za pomocą danych, zintegrowano dane dotyczące wyścigu w czasie rzeczywistym z dodatkowymi, pogłębionymi informacjami i przekazem na żywo. W strefach VIP w wioskach na starcie i na mecie, NTT Media Wall zapewni fanom wizualizacje danych w czasie rzeczywistym i na bieżąco dostarczy najświeższe informacje na temat wyścigu.

Przygotowano też specjalne Centrum Wyścigu a także interaktywny kiosk z wygenerowanym przez sztuczną inteligencję realistycznym awatarem człowieka, przeszkolonym w zakresie informacji o wyścigach. Technologia ta zostanie zastosowana w oficjalnym sklepie kibica podczas Grand Depart w Kopenhadze oraz w ciężarówce technicznej NTT na końcu każdego etapu.

Dodatkowo NTT we współpracy z firmą Strava uruchomiło kanał @letourdata, który będzie w czasie rzeczywistym porównywał wyniki amatorów, zawodowców i Króla Gór (lub najlepsze znane czasy) w mediach społecznościowych i na antenie podczas wyścigu.

Dane zebrane z czujników umieszczonych na rowerach kolarzy w połączeniu z informacjami pogodowymi i historycznymi statystykami wyścigu dostarczą obrazu wyścigu w czasie rzeczywistym i pozwolą przewidzieć, co może się wydarzyć w danym dniu. Oprócz tych danych, korzystamy z innych źródeł informacji, aby zapewnić organizatorom wyścigów wgląd w środowisko poza wyścigiem. W tym celu wykorzystujemy szeroką gamę czujników IoT, kamery o wysokiej rozdzielczości i system monitorowania oparty na sztucznej inteligencji, który może ostrzegać organizatorów, np. gdy jeden obszar staje się za bardzo wypełniony ludźmi, umożliwiając skierowanie kibiców do mniej zatłoczonych miejsc. Chociaż jest to przydatna informacja podczas organizacji każdej imprezy, przepisy dotyczące zapobiegania COVID-19 sprawiają, że są to dzisiaj krytyczne dane – tłumaczy Aleksandra Porowska z NTT Ltd.

Wyścig o wielu obliczach

Po wielu latach przerwy powrócą także zmagania kobiet (taki wyścig istniał w latach 1984-1989, ale upadł z powodu problemów finansowych). Już 24 lipca 2022 roku, na Polach Elizejskich wystartuje inauguracyjny Tour de France Femmes, którego partnerem jest firma Zwift. Zmierzą się ze sobą 24 zespoły składające się z sześciu kolarek. Zwycięzczynię poznamy już po siedmiu dniach, 31 lipca w La Super Planche des Belles Filles. W ubiegłym roku wyścig oglądało 30 milionów widzów.

Fakt, że NTT objęło rolę oficjalnego partnera technologicznego Tour de France Femmes avec Zwift oznacza, że będzie teraz wspierać A.S.O w czterech imprezach dla kobiet, w tym Paris-Roubaix Femmes avec Zwift, Flèche Wallonne Femmes i Liège-Bastogne-Liège Femmes.

Na koniec wart w kontekście rozwoju technologii zwrócić uwagę na jedną bardzo ważną rzecz. Otóż, choć NTT w trakcie 8-letniej współpracy zwiększyło na rzecz A.S.O. zakres usług ponad 5-krotnie, to koszty wsparcia spadły o połowę.

guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Pierre
Pierre

Dla kibica postęp jest tylko w liczbie reklam w ciągu godziny transmisji. Nawet komentarz nie uwzglednia tego że ktoś ogląda Eurosport płacąc przecieź za dostęp do tego kanału.

jachu
jachu

nie podoba mi się ta nadmiarowa cyfryzacja

giec
giec

czym więcej technologii tym bardziej zatraca nie duch sportu , zreszta cały ten artykuł to reklama NTT

Hubert
Hubert

W końcu zrobią, że to kolarstwo to każdy w domku będzie jechał na chomiku