Fot. LaPresse - D'Alberto / Ferrari / Alpozzi

Ponad 200 milionów euro zostanie przeznaczone przez włodarzy miasta Mediolanu na zbudowanie sieci ścieżek rowerowych, która ma objąć ponad 80% budynków użyteczności publicznej i liczyć przeszło 750km. Plany zakładają rozbudowę trwającą aż do końca 2035 roku.

Świat idzie do przodu, a w różnych zakątkach świata co rusz rządzący stwierdzają, że jedną z metod na poprawienie jakości życia w miastach i ułatwienie komunikacji jest postawienie na rowery. Gigantyczny i godny odnotowania projekt przygotowano w Mediolanie. Nieczęsto słyszy się bowiem o inwestycji w ścieżki rowerowe wartej aż 200 milionów euro (bądź nawet funtów, zależnie od źródła).

Łącznie powstać mają 24 różne „linie”, które połączone ze sobą dadzą w sumie aż 750km ścieżek rowerowych. Część istniejących już tras zostanie przyłączona do tej sieci, ale wiele z nich zostanie zbudowane od podstaw. Zgodnie z takim projektem miasto oraz jego okolice mają mieć dostęp przy pomocy odcinków dedykowanych rowerzystom do ponad 80% budynków użyteczności publicznej – szpitali, szkół, stacji metra i innych tego typu punktów.

Ścieżki rowerowe będą wyposażone w najnowocześniejszą infrastrukturę, w tym oświetlenie z czujnikami ruchu, wyświetlacze cyfrowe i dedykowane stacje parkingowe dla rowerów. Włodarze miasta szacują, że wstępne prace ruszą już latem tego roku, a cała sieć ma zostać ukończona do 2035 roku.

Według radnej Mediolanu, pani Beatrice Uguccioni, projekt ma na celu uwolnienie miasta od problemów takich jak zatory komunikacyjne czy zanieczyszczenie powietrza. Planuje się, że mieszkańcy miasta będą mogli w bezpieczny sposób się przemieszczać przy pomocy rowerów i dzięki temu postawią częściej na taką formę podróży.

Naszym celem jest wypełnienie luki między nami a najbardziej przyjaznymi rowerom miastami w Europie. Ponieważ cykliści i kierowcy nie będą musieli dzielić tej samej drogi, wpłynie to na zmniejszenie emisji, a także poprawę bezpieczeństwa na drogach. To będzie wyjątkowy projekt we Włoszech

— opowiadała o tym projekcie rzeczona Beatrice Uguccioni.

Widać w tej inwestycji jasne nawiązania i inspirację czerpaną m.in. z paryskiego Plan Velo. W latach 2015-20 w stolicy Francji znacząco rozbudowano sieć ścieżek rowerowych co znacząco wpłynęło na poprawę sytuacji cyklistów w tej metropolii. Ciekawe kiedy doczekamy się podobnie ogromnego projektu nad Wisłą.

Poprzedni artykułSkąd pochodzą kolarze i kolarki ekip World Tour?
Następny artykułMarco Pantani – historia smutnej legendy
Niegdyś zapalony biegacz, dziś sędzia siatkówki z Pomorza, przy okazji aktywnie grający w jednej z trójmiejskich drużyn. Fan kolarskich statystyk i egzotycznych wyścigów. Marzenie związane z tą dyscypliną? Wyjazd na Mistrzostwa Świata do Rwandy w 2025 roku.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments