fot. Deceuninck-Quick-Step / Getty Images Sport

Za naszą południową granicą rozpoczęły się wczoraj pięciodniowe zmagania w Okolo Slovenska, w których bierze udział aż siedem ekip z grona WorldTeams, a także jedna polska drużyna kontynentalna – HRE Mazowsze Serce Polski.

Trasa

Prolog, 15 września: Koszyce – Koszyce, 1,6 km

Wczoraj odbył się płaski jak stół prolog, w którym najszybszy był Kaden Groves z Team BikeExchange, za którym uplasowali się Jannik Steimle (Deceuninck – Quick-Step) i Marceli Bogusławski (HRE Mazowsze Serce Polski). Polak do pierwszego etapu przystąpi w koszulce najlepszego górala.

Etap 1, 16 września: Koszyce – Koszyce, 158 km

Drugiego dnia rywalizacji, w środkowej części etapu, kolarze będą mieli do pokonania dwa kilkukilometrowe podjazdy – pod Stos (6,8 km; 4,8%) i Klenov (4,7 km; 6%). O tym, czy typowi sprinterzy, jak Kaden Groves, Cees Bol (Team DSM), Alvaro Jose Hodeg (Deceuninck – Quick-Step) czy Itamar Einhorn (Israel Start-Up Nation), przetrwają te podjazdy w grupie, zadecyduje tempo podczas ich pokonywania. Do mety w Koszycach powinien dojechać jednak mniejszy lub większy peleton. Możliwe są próby zawiązania kilkuosobowej akcji na wspinaczce pod Klenov, ale prawdopodobieństwo powodzenia takiego odjazdu jest bardzo małe.

Etap 2, 17 września: Spiskie Podgrodzie – Dolny Kubin, 179 km

Najcięższy etap pod względem liczby metrów przewyższenia. Około 120 kilometrów przed metą rozpocznie się podjazd pod Stary Smokovec (11,6 km; 2,8%). Niedługo po jego zakończeniu, kolarzy czeka kolejne wzniesienie – pod Strbske Pleso (Szczyrbskie Jezioro; 9,4 km; 3%). W końcówce organizatorzy ulokowali wspinaczkę pod Lucky (6,4 km; 3,7%), która również może dać w kość sprinterom (o ile będą oni wtedy jechali w grupie). Prawdopodobne są tam ataki zawodników gorzej czujących się na finiszu, ale nie tylko – podjazd ten nie jest bardzo wymagający, przez co w akcję mogą zabrać się też dynamiczni zawodnicy. Do mety w peletonie nie powinni dojechać tu typowi sprinterzy.

Finisz w Dolnym Kubinie jest bardzo techniczny, przez co bardzo ważne będzie ustawienie w peletonie (jeżeli dojdzie do sprintu z grupy).

Etap 3, 18 września: Dolny Kubin – Powaska Bystrzyca, 193 km

Trzeci etap będzie obfitował w kilka krótkich, acz wymagających podjazdów – Zazriva (3,6 km; 4,4%), Lutise (1,8 km; 7,6%), Semetes (1,4 km; 7,6%), Maninska Tiesnava (2,2 km; 7,6%) czy Celkova Lehota (0,9 km; 6,9%), które jednak nie powinny podzielić grupy. W Powaskiej Bystrzycy powinniśmy oglądać więc finisz z dużego peletonu.

Etap 4, 19 września: Trenczyńskie Cieplice – Trnawa, 159 km

Wyścig Okolo Slovenska zakończy się całkowicie płaskim etapem z Trenczyńskich Cieplic do Trnawy, gdzie nie znajdzie się żadna spora przeszkoda terenowa, która mogłaby peleton. Może zrobić to natomiast mocny, północny wiatr, o ile takowy pojawi się w niedzielę. Jeśli jednak pogoda będzie spokojna, powinniśmy zobaczyć finisz najszybszych zawodników z dużej grupy.

Faworyci

Ze względu na specyfikę trasy, bardzo ciężko jest przewidzieć, kto będzie walczył o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Jeśli peleton będzie łaskawy dla sprinterów, o czołowe lokaty mogą pokusić się tacy kolarze, jak na przykład Cees Bol, Kaden Groves czy Alvaro Jose Hodeg, ale o wysokie miejsca mogą też powalczyć:

Jannik Steimle (Deceuninck – Quick-Step) – zwycięzca ubiegłorocznej edycji wyścigu Okolo Slovenska. W przeciwieństwie do swojego zespołowego kolegi, Alvaro Jose Hodega, powinien wytrzymać trudności zafundowane kolarzom przez organizatorów. Jeśli tak się stanie, będzie jednym z faworytów do sięgnięcia po etapowe skalpy, a tym samym cenne sekundy, które mogą pozwolić mu na zwycięstwo w całym wyścigu.

Peter Sagan (BORA-hansgrohe) – Słowak po raz pierwszy stanie na starcie swojego narodowego wyścigu i z pewnością będzie zmotywowany, by sięgnąć po zwycięstwo. Oprócz czekania na finisz z większej lub mniejszej grupy, sam może inicjować akcje na mniej wymagających podjazdach, co jest jego przewagą nad innymi sprinterami.

Alexander Konychev (Team BikeExchange) – młody Włoch może dostać szansę jazdy na własne konto, gdy z peletonem na podjazdach kontakt straci Kaden Groves. Może on wykorzystać wtedy swoją dynamikę i pokusić się o zajęcie pozycji premiowanej bonifikatą.

Fabio Felline (Astana – Premier Tech) – niedawno Włoch zaczął radzić sobie bardzo dobrze w cięższym terenie, ale wciąż potrafi zafiniszować, co pokazał choćby na pierwszym etapie Tour of the Alps. Astana – Premier Tech będzie jedną z drużyn, której najprawdopodobniej będzie zależeć na nadawaniu wysokiego tempa, by odczepić najszybszych zawodników w stawce.

Jakub Kaczmarek (HRE Mazowsze Serce Polski) – dynamiczny kolarz ekipy HRE Mazowsze Serce Polski ma za sobą dobre starty w Turul Romaniei czy CCC Tour – Grody Piastowskie. W przypadku finiszu z mniejszej grupy może pokusić się o miejsce w czołowej dziesiątce.

Adam Toupalik (Elkov – Kasper) – podobnie jak Jakub Kaczmarek, Adam Toupalik jest szybkim kolarzem, który może zafiniszować w czołówce któregoś z etapów. W tym sezonie między innymi zajął trzecie miejsce na odcinku Sazka Tour, a także wtgrał Visegrad 4 Bicycle Race – GP Czech. W czołowej dziesiątce klasyfikacji generalnej mogą znaleźć się też inni kolarze ekip kontynentalnych, jak Elkov – Kasper czy HRE Mazowsze Serce Polski, dzięki zdobywanym na lotnych premiach sekundach.

W przypadku powodzenia akcji, która zawiąże się na którymś z końcowych podjazdów jednego z etapów, oprócz wymienionych kolarzy, szanse na triumf mają na przykład Casper Pedersen (Team DSM), Alexey Lutsenko (Astana – Premier Tech) czy Krists Neilands (Israel Start-Up Nation).

W Okolo Slovenska wystartowało dziewięciu Polaków – Adrian Banaszek, Marceli Bogusławski, Marcin Budziński, Tomasz Budziński, Jakub Kaczmarek, Adrian Kurek, Piotr Brożyna (HRE Mazowsze Serce Polski), Marcin Zarębski (Cycling Academy Trencin) oraz Maciej Bodnar (BORA-hansgrohe).

Wyścig jest transmitowany na antenach Eurosport 1 (czwartek, piątek od 16.30) i Eurosport 2 (sobota od 15.00 i niedziela od 14.00).

Poprzedni artykułGiro della Toscana 2021: Michael Valgren wygrywa po solowym ataku w końcówce
Następny artykułGrand Prix de Wallonie 2021: Laporte z czwartym triumfem w sezonie
Szukam ciekawych historii w wyścigach, które większość uważa za nieciekawe.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments