fot. CPA Cycling

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, UCI (Międzynarodowa Unia Kolarska) w porozumieniu z organizatorami imprez i kolarzami opublikowała listę nowych środków, które mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas wyścigów.

UCI poinformowała dziś o wprowadzeniu środków zwiększających bezpieczeństwo zawodników i zawodniczek. Są one efektem kilkumiesięcznej pracy Międzynarodowej Unii Kolarskiej, CPA (Stowarzyszenie Kolarzy Zawodowych), AIGCP (Międzynarodowe Stowarzyszenie Profesjonalnych Drużyn Kolarskich) i AIOCC (Międzynarodowe Stowarzyszenie Organizatorów Wyścigów Kolarskich). Lista została zaakceptowana przez PCC (Rada Profesjonalnego Kolarstwa) i zostanie przedłożona do zatwierdzenia Komitetowi Zarządzającemu UCI.

Międzynarodowa Unia Kolarska planuje wprowadzenie funkcji Dyrektora ds. Bezpieczeństwa, który odpowiadałby za nie podczas wyścigów. UCI zamierza też przeanalizować dane na temat wypadków z ostatnich lat, by mogła podejmować skuteczniejsze decyzje w sprawie bezpieczeństwa. Wykorzystane mają też zostać nowe technologie, dzięki którym organizatorzy będą mogli ocenić ryzyko trasy wyścigu. UCI chce też udoskonalić specyfikacje dotyczące zabezpieczeń różnego rodzaju przeszkód, a także zamierza ujednolicić sygnalizację podczas wyścigów.

Międzynarodowa Unia Kolarska zamierza też zwiększyć bezpieczeństwo w szczególności w końcówkach wyścigów – wraz z ekspertami chce ustalić określone standardy barierek. Dodatkowo ulepszona ma zostać komunikacja z zawodnikami przy podejmowaniu ważnych decyzji i stworzenie bardziej szczegółowego protokołu dotyczącego neutralizacji wyścigów. W grupie środków bezpieczeństwa, które mają zostać wprowadzone, znalazły się też ograniczenia dotyczące zawodników i uczestników kolumny wyścigowej. W przypadku tych pierwszych dojdzie do zaostrzenia przepisów dotyczących pozbywania się bidonów, a także zajmowania pozycji na rowerze, w szczególności podczas zjazdów. Do tego UCI przeglądnie zasady dotyczące wyrzucania śmieci poza wyznaczonymi strefami. Zaostrzone mają zostać też przepisy obowiązujące uczestników kolumny wyścigowej – motocyklistów, kierowców samochodów i pilotów telewizyjnych helikopterów.

Jako zawodowy kolarz, bezpośrednio dotknięty przez nowe środki, jestem wdzięczny za to, że mogłem brać udział w procesie konsultacji prowadzonym przez UCI. To pozwoliło mi wyrazić nasze obawy dotyczące ważnych tematów, takich, jak projektowanie barierek ochronnych czy zapewnienia bezpiecznego przejazdu pojazdów kolumny wyścigowej obok zawodników. Cieszę się z wyniku rozmów i z tego, że mój wkład zapewni nam i następnemu pokoleniu kolarzy lepsze bezpieczeństwo

– mówił Philippe Gilbert (Lotto Soudal) – jeden z przedstawicieli CPA – cytowany w komunikacie prasowym UCI.

Ogłoszone dziś środki umożliwią nam dokonanie ważnego kroku naprzód w poprawie bezpieczeństwa podczas szosowych wyścigów, co przez kilka lat było głównym priorytetem UCI. Wszystkie organizacje podzieliły się swoimi obawami i zaproponowały rozwiązania. Na tej podstawie ogłoszone środki zostały opracowane przed zatwierdzeniem ich przez różne kompetentne organy, w tym PCC. Kolarstwo ma teraz solidny plan działania, który będziemy stale poprawiali w porozumieniu ze wszystkimi stronami

– mówił David Lappartient, prezydent UCI.