Tak, jak obiecaliśmy, prezentujemy Państwu wyniki szosowej ankiety rowerowej, podsumowującej 2018 rok. Nie da się ukryć, że odpowiedzi na niektóre pytania mogły zaskoczyć.

Na początek chcielibyśmy jednak podziękować Państwu za udział w naszym badaniu. W sumie otrzymaliśmy ponad 2000 odpowiedzi, co powoduje, że próba jest naprawdę wiarygodna.

Wracając już do wyników samych w sobie – przede wszystkim cieszymy się, że są wśród Państwa przedstawiciele praktycznie wszystkich grup wiekowych. Jednocześnie nie kryjemy radości, że około 95% naszych czytelników to ludzie aktywnie uprawiający kolarstwo – czy to amatorsko, czy czysto hobbystycznie.

Co więcej, jak można było się spodziewać, prawie połowa z Państwa zamieszkuje duże miasta w całym kraju. Dziwić może za to dość duża różnica w poszczególnych województwach. Czyta nas bowiem niewielu kibiców z województwa Opolskiego, Podlaskiego czy Zachodniopomorskiego.

Co powinno zainteresować osoby decyzyjne w państwie, ponad połowa z Państwa to osoby, które zapoznały się z kolarstwem od sukcesów naszych znakomitych kolarzy. Jednocześnie cieszy nas, że również większość czerpie informacje o kolarstwo z sieci.

Jeśli chodzi o sam ranking wortali branżowych, cieszy nas pozycja nr 1. Nie dziwi nas też wysoka pozycja naszych kolegów z rowery.org. Podium jeśli chodzi o serwisy kolarskie uzupełnili koledzy z bikeworld.pl. Nie dziwi nas fakt, iż prasa, nawet ta kolarska, odchodzi w zapomnienie. Większość z was jej nie czyta.

Co ciekawe, choć jesteśmy portalem czysto szosowym, wśród naszych czytelników znajdują się też osoby, które próbują kolarstwa górskiego czy przełajowego. Jednocześnie warto zauważyć, iż najpopularniejsze marki rowerowe na świecie, prowadzą także w naszym rankingu. Wygrywa Trek przed Giant’em, trzecie miejsce ex aequo dla Meridy i “Speca”.

Przechodząc już do bardziej szczegółowej części ankiety – jak można było się spodziewać, zdecydowana większość respondentów używa osprzętu shimano. W przypadku mierników mocy sytuacja jest znacznie bardziej wyrównana, choć należy wspomnieć, że korzysta z nich zaledwie około 17% z Państwa. Ciekawe jest to, że polska firma InPeak, która weszła na rynek w 2018 roku, zajęła czwartą pozycję, przed takimi markami jak Quarq, Garmin czy Power2Max.

Równie niewiele osób korzysta na co dzień z usług trenerów, których rynek także jest bardzo mocno wyrównany. Jednocześnie, co ważne, ponad 2/3 z Państwa korzysta z kolarskich suplementów diety, takich jak napoje izotoniczne czy żele energetyczne, co z pewnością jest też związane z tym, że ponad połowa odpowiadających startuje w wyścigach amatorskich (korzystając głównie z ciuchów sieci Decathlon). Kolejnym żadnym zaskoczeniem nie jest też fakt, iż najpopularniejszą imprezą dla amatorów jest organizowane przez Lang Team jednodniowe Tour de Pologne. Wielu z Państwa startowało też w Velo Toruń, które nie odbędzie się w sezonie 2019.

Kończąc część specjalistyczną, musimy też powiedzieć, że zdecydowana większość z nas używa liczników oraz aplikacji rowerowych. Tym samym potwierdziło się stwierdzenie o legendarności połączenia Garmin – Strava lub Garmin – Garmin Connect. Małym zaskoczeniem jest fatalny wynik Polar Flow, który zmieścił się w granicach błędu statystycznego.

Na koniec przyszedł czas na podsumowanie preferencji czysto kibicowskich. W przypadku wspierania ekip zawodowych, wszystko jest powiązane z Polakami. Ogromny procent odpowiadających wskazał bowiem ekipy CCC, BORA oraz Sky. Podobnie można było się spodziewać, iż najchętniej wspierają Państwo duet Michał Kwiatkowski – Rafał Majka. Zaskoczeniem może być za to wynik Petera Sagana, który okazał się być absolutnym nr 1 pośród zawodników zagranicznych.

Jeśli chodzi o wyścigi zawodowe, spodziewaliśmy się odpowiedzi, jakie otrzymaliśmy od Państwa. Ulubionym Wielkim Tourem Polaków zostało bowiem Giro d’Italia, ulubionym klasykiem Paryż – Roubaix, a ulubionym wyścigiem tygodniowym Tour de Pologne (tutaj chcielibyśmy wyróżnić osobę, która jako jedyna wskazała Tour of California – to się nazywa nonkonformizm! 😉 ).

Jeśli chodzi o ściganie w kraju, widać, że brakuje odpowiedniego zainteresowania. Choć ogromna większość z Państwa interesuje się wynikami, jedynie 37% odpowiadających śledzi rywalizację na bieżąco. Jednocześnie w jednej kwestii jesteśmy bardzo zgodni – krajowemu kolarstwu należy się więcej uwagi mediów.

Poniżej szczegółowe wyniki ankiety 2018: