© ASO/Pauline BALLET

105. edycja Tour de France to imponujące przedsięwzięcie sportowe, logistyczne i medialne.

Zaczynając od najważniejszego – ludzi. W Wielkiej Pętli udział bierze 176 kolarzy z 22 ekip, z którymi pracuje 450 członków zespołów takich jak mechanicy, masażyści, kucharze czy dyrektorzy sportowi. Przy samym wyścigu spotkamy w sumie ponad 4500 osób pracujących “na stałe” – organizatorów, sędziów, ochroniarzy, dziennikarzy czy członków kolumny reklamowej. Na transfery 15 i 28 lipca zabukowano już 6 samolotów, a w sumie wyścig odwiedzi przeszło 500 hoteli!

Codzienne przejazdy to też ogromny problem logistyczny. Średnio na etap przypada bowiem około 4km zwykłych barierek na starcie i mecie oraz 1050 wysokich barier na samym finiszu. Kibice będą mogli się zapoznać z banerami o łącznej długości… 2.7km, a obszar mety zajmuje ponad 7 hektarów. Przy trasach stanie z kolei od 10 do 12 milionów kibiców, a średnio zatrzymają się na drodze na… 6.5h!

Naturalnie bardzo ważną częścią ogromnej imprezy są media. Akredytacje otrzymuje ponad 2000 dziennikarzy, w tym 68 stacji radiowych, 301 gazet i agencji prasowych, 600 “nowych mediów”, 94 kanały telewizyjne oraz 91 agencji fotograficznych. Sam wyścig operuje kontami na instagramie, facebooku i twitterze w kilku językach oferując relacje na żywo czy ciekawe dane. Na stronę letour.fr w przeciągu trzech tygodni wejdzie około 40 milionów osób!

Cieszy fakt, że Tour de France to nie tylko sport zawodowy. Przy okazji Wielkiej Pętli ASO wspiera m.in. 88 wyjątkowych miejsc w przyrodzie czy zaprasza dzieci na trasę przez związek Secours Populaire oraz wielkie dyktando o Tour de France. Na trasie, by chronić środowisko, do sprzątania użyte zostanie 100 000 worków na śmieci (w pełni biodegradowalnych).

Do ochrony zatrudniono 29 000 (!) żandarmów, strażaków i policjantów, a w niebezpiecznych miejscach trasy zawieszono 3600 znaków ostrzegawczych. Kolarze pokonają 3351km na 21 etapach, z czego dwa to czasówki (indywidualna i drużynowa). Najdłuższy dzień to 231km z Fougeres do Chartres, a najkrótszy etap ze startu wspólnego to 65km po ciężkich podjazdach z Bagneres-de-Luchon do Col du Portet (który jest też najwyższym punktem tegorocznych zmagań – 2215m). Zawodnicy odwiedzą 579 miast, z których 39 będzie “miastami etapowymi” (goszczącymi start lub metę).