Niemiecka Magura jest kojarzona głównie przez miłośników MTB. Amortyzatory i hamulce firmy z Badenii-Wirtembergii wykorzystywane są z reguły w modelach z wyższej półki, przeznaczonych dla zaangażowanych amatorów i zawodników. Magura produkowała już, w swej 25-letniej historii  hydrauliczne hamulce szosowe, jednak ich produkcja została przerwana w 2003.

Teraz postanowiła powtórnie wyjechać na twardsze nawierzchnie i w kolaboracji z Cervelo wyprodukowała nowy model hydraulicznych hamulców przeznaczonych na szosę. Głównym zastosowaniem dla   premierowych komponentów jest pomoc w samotnej walce z czasem, czyli triathlony i czasówki. Model RT8 TT został oficjalnie zaprezentowany dziś.

Mówi się od pewnego czasu, że w dziedzinie hamulców szosowych przyszłość tkwi właśnie w hydraulice oraz rozwiązaniach tarczowych. RT8 TT ma szansę być właśnie pierwszym masowym produktem wyznaczającym ten kierunek. Hydraulika daje lepszą siłę i modulację hamowania, atutem powinny być również bardziej odporne na gięcia w skrętach, w porównaniu z pancerzami, przewody z płynem.

Główny tłok wkomponowany jest w klamki, podczas gdy tłoki pomocnicze rozwierają aluminiowe ramiona, które, po aktywacji, tradycyjnie działają poprzez tarcie klocków o obręcz. Położenie cylindrów pomocniczych (slave cylinder) w tej samej osi pionowej co koło powoduje jednak, że funkcjonowanie jest w zasadzie hydrauliczno-mechaniczne, czyli aktywacja hydrauliczna, egzekucja mechaniczna. Zaletą uzyskaną dzięki takiemu rozwiązaniu jest możliwość zastosowania funkcji „quick release” załączanej dzięki przełącznikowi na klamkach. Przełącznik ten pozwala na dodatkowe rozwarcie szczęk, co pozwala szybciej wymienić koło podczas defektu.

Symetryczna budowa hamulca spełnia również wymagania aerodynamiczne. Cervelo odpowiedzialne w tym projekcie właśnie za aerodynamikę standardowo wyposaży w RT8 TT swoje nowe maszyny P5 i będzie przez 1 rok korzystało z wyłączności na konfigurację fabrycznych rowerów. Jak w pozostałych hamulcach Magury medium wykorzystanym w systemie będzie olej mineralny w przeciwieństwie do płynów DOT. Olej mineralny charakteryzuje się niższą temperaturą wrzenia, lecz w zamian zapewnia mniejszą absorpcję wilgoci i zapobiega powstawaniu korozji. Przy relatywnie mniejszym użyciu hamulców w jeździe indywidualnej kwestia niższej temperatury wrzenia nie powinna powodować problemów, za to użycie oleju zachęciło producenta do zaoferowania 5-letniej gwarancji przeciwko wyciekom substancji. Budowa hamulców powoduje, że będą one mogły być montowane zarówno na górnej części tylnego trójkąta jak i w rozwiązaniach „podsuportowych”. Cervelo za to w swoich maszynach zintegruje i schowa system w widelec oraz tylne orurowanie. Waga całego systemu to 495 gr co jest porównywalne z obecnymi standardami Dura-Ace (całość systemu).

Cena detaliczna RT8 TT została ustalona na 629 euro, ale Magura przygotowuje „lżejszą” wersję RT6 TT (529 eur) gdzie na przykład karbonowe klamki zostaną zamienione na lekkie aluminium. Zaproponowany będzie również konwerter hudrauliczno-mechaniczny dla tych, którzy będą chcieli kupić rozwiązanie, a jednocześnie zachować inne klamkomanetki.

Magura oznajmiła już że RT8 TT zostały już zaaprobowane przez UCI i zadebiutują, jako wyposażenie maszyn czasowych Garmin-Barracuda na Tour de France. Do oferty detalicznej produkt wejdzie w czerwcu 2012. W Polsce dystrybutorem jest firma BDC Bike. Produkt będzie dostępny w sprzedaży od 1 czerwca.

Bartek