Kupując szosowe dwa kółka za „trzy koła” możemy liczyć na osprzęt poziom wyżej od podstawowego, wagę poniżej 10kg i karbonowy widelec.
Rowery w przedziale cenowym „do 3000zł” mają aluminiową ramę, geometrię sprzyjającą dłuższym jazdom i „pancerne” koła. Są przeznaczone zarówno dla początkujących, którzy nie chcą wydawać ogromnych sum na swoją pierwszą szosę jak i dla „zapaleńców” poszukujących sprzętu treningowego. Na początku sezonu można liczyć na obniżki modeli z zeszłego roku, dlatego niekiedy delikatnie przekroczyliśmy zakładany budżet.
AUTHOR AURA 33 (3299zł)
Czesi znani są z bardzo dobrych rowerów w niskich cenach. W cenie nieco powyżej zakładanego budżetu otrzymujemy potrójnie cieniowaną aluminiową ramę, całkiem niezły, dziewięciorzędowy osprzęt Shimano Sora, koła Jalco MRX i, niestety, aluminiowy widelec. Waga tego modelu to 9.9kg. W cenie 2749zl dostępny jest niższy model czeskiego producenta, ale wyposażony w najniższą grupę Shimano Tourney, która stoi kilka klas niżej od Sory.
BTWIN TRIBAN 520 (2399zł)
Jeden z najlepszych modeli w tej cenie. Triban 520 ma osprzęt taki jak niemal 1000zł droższe rowery Krossa i Authora, a do tego oferowany jest z dożywotnią gwarancją na mostek, kierownicę i ramę. Przełożenia 3×9 Shimano Sora, karbonowy widelec i waga 9.9kg dopełniają obraz znakomitego sprzętu dla osoby początkującej w bardzo atrakcyjnej cenie. Dostępna jest również wersja dla pań z odpowiednio dobraną geometrią.
BTWIN TRIBAN 540 (3299zł)
Za nieco przekroczony budżet 3000zł we francuskim markecie dostaniemy fantastycznego Tribana 540 na pierwszej zawodniczej grupie osprzętu Shimano 105 i znanych (i cenionych) kołach Mavic Aksium. Jego geometria nie jest typowo wyścigowa, ale z wagą 9.4kg i naprawdę dobrym wyposażeniem Triban 540 staje się jednym z dwóch zwycięzców zestawienia. Decathlon do swoich rowerów dokłada lampki, więc odpada nam konieczność zakupu akcesoriów.
GIANT CONTEND 2 (2899zł)
Dość typowa propozycja w tej cenie – osprzęt Shimano Claris, aluminiowa rama z geometrią „endurance” i karbonowym widelcem oraz podstawowe koła. Giant montuje dobry mechanizm korbowy FSA Tempo i ośmiorzędową kasetę SRAM o rozpiętości zębów od 11 do 32, dzięki czemu nasze początkujące nogi wjadą na najcięższe wzniesienia. Producent stosuje ciekawe podejście i nie publikuje wagi swojego sprzętu, ponieważ „najlepszym sposobem, aby ocenić wagę konkretnego roweru jest jego wypróbowanie„.
KELLYS ARC 10 (2999zł)
Jego geometria jest dość wyścigowa, a osprzęt Shimano Claris ośmiorzędowy. Do tego, podobnie jak w większości modeli w tej półce cenowej, dostajemy aluminiową ramę z karbonowym widelcem i podstawowe, ale bardzo wytrzymałe koła. Niestety producent nie podaje wagi ARC 10, ale jego wcześniejsze wersje schodziły poniżej 10kg, więc możemy oczekiwać podobnego osiągnięcia również tutaj.
KROSS VENTO 3.0 (3299zł)
W tym modelu polskiego producenta czeka na nas dziewięciorzędowy osprzęt Shimano Sora, którego status mocno się poprawił po wprowadzeniu niższych Claris i Tourney. Aluminiowa rama z karbonowym widelcem założona jest na koła japońskiego producenta, które oferują dobry stosunek wagi do odporności. Cały zestaw waży 9.5kg i ma już dość sportową geometrię, odpowiadającą nawet na pierwsze wyścigi.
KROSS VENTO 2.0 (2699zł)
Niższy model Vento bez problemu mieści się już w naszym budżecie i dzięki temu możemy pomyśleć o akcesoriach czy stroju. Różnica w stosunku do 3.0 to przede wszystkim osprzęt i koła – zamian Shimano Sora dostajemy Claris (również 9 rzędów) oraz geometria – jest nieco mniej sportowa, ale to odpowiednie do długich wyjazdów. Wzrosła też niestety waga – do 10.15kg.
MERIDA SCULTURA 100 (2999zł)
Ciekawa mieszanka – przednia przerzutka Claris, tylna Sora i korba FSA połączone z aluminiową ramą i karbonowym widelcem. Scultura to seria, której topowy model jest najlżejszym produkcyjnym rowerem świata (4.56kg!). Dzięki temu możemy oczekiwać wyścigowej geometrii, zwijanych opon (rzadkość w podstawowych modelach) i odpowiedniej sztywności. Waga godna nazwy – 9.4kg. Bardzo dobry wybór do treningów jak i pierwszych wyścigów.
ROMET HURAGAN 3 (2799zł)
Polak potrafi! Romet, pod względem stosunku ceny do oferowanego sprzętu, bije swoich rywali na głowę. Klasyczna nazwa Huragan 3 tylko zachęca, a do tego trzeba doliczyć najwyższą amatorską grupę Shimano Tiagra, karbonowy widelec i koła na piastach Novatec i obręczach Alexrims. Waga roweru – 9.6kg.
ROMET HURAGAN 4 (3299zł)
Kolejny raz naginamy budżet, ale warto. Czwarty model Huragan jest wyposażony w pierwszą, zawodniczą grupę osprzętu – Shimano 105 – która zapewnia wysoką kulturę pracy i niewysoką wagę, a przede wszystkim jedenastorzędową tylną przerzutkę. Podobnie jak poprzednio opisany model rower oparty jest na aluminiowej ramie i karbonowym widelcu, a jego waga spada do zaledwie 9kg – razem z opisanym wcześniej Tribanem 540 zdecydowany zwycięzca zestawienia!
TREK 1.1 (2999zł)
Amerykański producent z budżetu zostawia nam zaledwie złotówkę, ale tradycyjnie dla jednej z najlepszych firm tworzących rowery możemy za to oczekiwać najwyższej jakości. Aluminiowa rama i karbonowy widelec posiadają dożywotnią gwarancję dla pierwszego właściciela. Koła Bontrager mają dwuścienne, pancerne obręcze, a osprzęt to znany już z wielu innych modeli Shimano Claris. Wyścigowo nastawiony model waży 9.96kg.
Model | Cena (zł) | Osprzęt | Rama | Widelec | Geometria | Waga (kg) |
Author Aura 33 | 3299 | Sora | Aluminium | Aluminium | Wyścigowa | 9,9 |
Btwin Triban 520 | 2399 | Sora | Aluminium | Karbon | Endurance | 9,9 |
Btwin Triban 540 | 3299 | 105 | Aluminium | Karbon | Endurance | 9,4 |
Giant Contend 2 | 2899 | Claris | Aluminium | Karbon | Endurance | b.d. |
Kellys ARC 10 | 2999 | Claris | Aluminium | Karbon | Wyścigowa | b.d. |
Kross Vento 2.0 | 2699 | Claris | Aluminium | Karbon | Endurance | 10,15 |
Kross Vento 3.0 | 3299 | Sora | Aluminium | Karbon | Endurance | 9,5 |
Merida Scultura 100 | 2999 | Claris/Sora | Aluminium | Karbon | Wyścigowa | 9,4 |
Romet Huragan 3 | 2799 | Tiagra | Aluminium | Karbon | Wyścigowa | 9,6 |
Romet Huragan 4 | 3299 | 105 | Aluminium | Karbon | Wyścigowa | 9 |
Trek 1.1 | 2999 | Claris | Aluminium | Karbon | Wyścigowa | 9,96 |
Ciekawe zestawienie. Obserwując rynek można zauważyć, że z roku na rok jest coraz większy wybór rowerów w szerszym zakresie cenowym. I dobrze. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Na polskim rynku pojawiło się też kilka firm sprzedających rowery szosowe używane, powystawowe, testowe i oferują na prawdę konkurencyjne ceny. Myślę, że artykuł o takich firmach mógł by przekonać nie jednego kupującego. Na pewno warto się temu przyjrzeć. Ja kupiłem rower powystawowy (Fondriest) nigdy nie jeżdżony z kilkoma zarysowaniami w naprawdę atrakcyjnej cenie (za ok 50% ceny rynkowej).
Kupiłem Tribana 540 i z czystym sumieniem mogę polecić 😉 Udało mi się kupić na wyprzedaży, ostatnia sztuka XL (zakup w listopadzie). Cena o ile pamiętam ok 2600 zł.
To i ja polecam Tribana 540 😉 wtedy ostatnia M (kupiona w lipcu 2016)
Czy warto kupić Treka, jeśli w tej samej cenie są rowery z dużo lepszym osprzętem?