Jeśli chodzi o projektowanie roweru dla czystej prędkości, nie ma lepszego ćwiczenia niż rower TT. W przypadku nowej Plasmy RC TT mieliśmy jeden prosty cel – zbudować najszybszy rower, jaki kiedykolwiek stworzyliśmy.

Givisiez, Szwajcaria. Maj 2023. Z uwagi na to, że najdrobniejsze marginesy mają monumentalne znaczenie, każdy aspekt roweru TT musi być przemyślany i oceniony. SCOTT miał solidny rower, ale wraz z postępem w projektowaniu, technologii i modelowaniu karbonu, wróciliśmy do deski kreślarskiej z prostym celem: zbudować najszybszy rower jaki kiedykolwiek stworzyliśmy – kropka. Chcieliśmy, aby Plasma RC TT była najszybszym rowerem TT z hamulcami tarczowymi na rynku.

Przed rozpoczęciem projektu przeprowadziliśmy otwarte dyskusje z naszymi zawodnikami z WorldTour, Team DSM aby zrozumieć, co jest potrzebne w nowym rowerze do jazdy na czas. Wymagania były dość jasne i wyznaczyły ramy, od których nasi inżynierowie i projektanci mogli rozpocząć pracę. Te wymagania to:

  • Najniższy możliwy opór przy prędkości 55 km/h
  • Większa stabilność przy dużych prędkościach
  • Maksymalna możliwość regulacji, aby dopasować się do wszystkich użytkowników
  • Najwyższa integracja
  • Hamulce tarczowe

NAJNIŻSZY OPÓR POWIETRZA PRZY 55 KM/H

Aby uzyskać jak najbardziej aerodynamiczny rower, zastosowaliśmy modelowanie komputerowe z wykorzystaniem Computational Fluid Dynamics, aby zidentyfikować nowe projekty. Analizując każdą rurę i każde połączenie ramy, zespół zidentyfikował kilka opcji do realizacji. Przenosząc się do tunelu aerodynamicznego, zespół był w stanie zmierzyć rzeczywisty wpływ poszczególnych opcji.

Używając roweru modułowego, zespół wraz z ekspertami od aerodynamiki Drag2Zero, był w stanie przetestować różne projekty główki ramy, rury dolnej, rury podsiodłowej i połączeń każdej z nich. Ten powtarzalny proces, choć dość czasochłonny, oznaczał również, że mogliśmy porównać każdy projekt nie tylko z poprzednim modelem Plasma, ale również z konkurencją.

Na przykład zespół stwierdził, że zastosowanie krótszego profilu rury podsiodłowej pozwoliło zaoszczędzić 2 waty, gdy na rowerze siedział rowerzysta, w porównaniu z dłuższą rurą podsiodłową, która okazała się szybsza bez rowerzysty.

WIĘKSZA STABILNOŚĆ JAZDY

Zespół skrócił offset widelca, aby uzyskać bardziej stabilną jazdę. To nie jest coś, co przyniesie rezultaty w tunelu aerodynamicznym, wiemy, że bardziej stabilny rower prowadzi do stabilniejszej pozycji kolarza. Stabilny kolarz, który może utrzymać swoją aerodynamiczną pozycję, wytwarza mniejszy opór i osiąga szybszy czas. Budowanie szybkiego roweru można rozpocząć w tunelu aerodynamicznym, ale równie ważne jest rozważenie rzeczywistych skutków tych decyzji.

INTEGRACJA

Aby zminimalizować opór, inżynierowie SCOTT stworzyli opatentowaną konstrukcję główki ramy, dzięki której kable mogą przechodzić bezpośrednio przez główkę ramy, uzyskując w ten sposób węższą główkę ramy niż było to wcześniej możliwe. Eliminuje to potrzebę prześwitu kabla wokół rury sterowej, a także pozwala nam na zastosowanie mniejszego górnego łożyska. Dodatkowo pozwala to na łatwy demontaż widelca i kokpitu, na przykład w celu transportu, bez konieczności rozłączania kabli.

INNOWACYJNA KONSTRUKCJA KOKPITU

Zespół projektantów i inżynierów zwrócił szczególną uwagę na stworzenie systemu, który pozwoli wszystkim typom kolarzy osiągnąć optymalną pozycję, tak aby zapewnić niski opór całego systemu; kolarza i roweru. Regulacja wbudowana w Plasma RC TT nie tylko pomaga kolarzowi znaleźć idealną pozycję ramion, aby osłonić ciało przed wiatrem i być jak najbardziej aero na rowerze, ale jest również kluczowa w umieszczeniu kolarza w fizjologicznie efektywnej pozycji, przekazując maksymalną moc i nadal móc dobrze oddychać.

ERGONOMIA

Udało się to osiągnąć, gdy punkty pomiarowe zebrane od zawodników i zawodniczek Team DSM zostały włączone do trójwymiarowego pliku geometrii. Na podstawie danych uzyskanych od każdego kolarza określono optymalny zakres regulacji i odpowiednio zaprojektowano nowy kokpit. W rezultacie posiada on wymienne i doregulowywane części, które zapewniają bardzo wysoki stopień dopasowania w wielu osiach, pozwalając kolarzom znaleźć odpowiednią pozycję na rowerze, która jest nie tylko najbardziej aerodynamiczna, ale także najbardziej ergonomiczna.

SYNCROS CRESTON iC TT KOKPIT

Mając na uwadze maksymalną możliwość regulacji, nasz zespół stworzył kokpit SYNCROS Creston iC TT – najbardziej regulowany zintegrowany kokpit TT na rynku. Charakteryzuje się on:

  • Bazą dostępną w trzech różnych rozmiarach: 85, 105 i 125 mm dla idealnego dopasowania
  • Wysokość kominów regulowana w zakresie od 0 do 145 mm, aby wspomóc elastyczność miednicy i bioder
  • Regulacja kąta pionowego przedłużenia od poziomu (0°) do 15°.
  • Regulowany kąt uchwytu w zakresie 13-53° dla optymalnej pozycji ręki
  • Regulacja położenia padów na łokcie w celu wsparcia idealnej ergonomicznej pozycji
  • Regulacja długości w zakresie 0-30 mm dla różnych długości ramion i postawy
  • Regulacja boczna przedłużeń w zakresie do 5° w celu dostosowania do odległości dłoni

LŻEJ I SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK WCZEŚNIEJ

Podczas pomiarów ostatecznego prototypu okazało się, że nowa Plasma RC TT nie tylko spełnia ambitne założenia dotyczące osiągów, ale wręcz je przekracza:
Plasma TT charakteryzuje się 12%-ową redukcją wagi bez poświęcania jakiejkolwiek sztywności czy aerodynamiki w porównaniu do swojego poprzednika.

Na typowej trasie TT o długości 40 km, nowy rower jest w stanie jechać o 33 sekundy szybciej przy tej samej mocy, w porównaniu do modelu poprzedniego i mierzonej w warunkach rzeczywistych z zawodnikiem.

Skupienie się na geometrii i realnym zastosowaniu oznacza, że udało nam się dostarczyć stabilny i responsywny rower. Skupienie się na pozycji kolarza oznacza, że jesteśmy pewni, że każdy kolarz będzie w stanie znaleźć optymalną pozycję fizjologiczną i aerodynamiczną na tej ramie Plasma RC TT.

PLASMA RC TT FRAMESET

SCOTT Plasma RC TT jest dostępna jako rama w rozmiarach S (49), M (54) i L (58), jest kompatybilna z elektroniczną zmianą biegów z maksymalnym prześwitem opon 30 mm z przodu i z tyłu, a także zawiera sztycę podsiodłową Syncros Duncan SL Aero i całkowicie nowy kokpit Syncros Creston iC TT.
Sugerowana cena detaliczna: 35 999 zł

Plasma RC TT Romaina Bardeta

Dla najbardziej utytułowanego czasowca Teamu DSM nie oszczędzano na żadnych specyfikacjach. Konstrukcja nowej Plasmy RC TT Romaina Bardeta przeznaczona do jazdy na czas zawiera najlepsze komponenty Shimano, szybko toczące się opony Vittoria Corsa Speed, siodło Syncros Belcarra, sztycę siodła Syncros Duncan SL Aero i całkowicie nowy kokpit Creston iC.

Poznaj szczegóły specyfikacji poniżej i obejrzyj pełną budowę tutaj:
Zobacz Video:

Rama: SCOTT PLASMA RC TT
Tylna przerzutka: SHIMANO DURA-ACE RD-R9250
Przednia przerzutka: SHIMANO DURA-ACE FD-R9250 ELECTRONIC SHIFT SYSTEM
Manetki: SHIMANO DURA-ACE ST-R9180
Manetki: DURA-ACE SW-R9160
Hamulce: SHIMANO BR-R9270 HYDRAULIC DISC
Korbowód: SHIMANO DURA-ACE FC-R9200-P POWERMETER HOLLOWTECH II 40/54T
BB-Set: SHIMANO DURA-ACE PRESS FIT SM-BB92-41
Kierownica: SYNCROS CRESTON iC TT
Pedały: SHIMANO DURA-ACE PD 9100
Sztyca: SYNCROS DUNCAN SL AERO 15MM
Komputer: WAHOO BOLT
Siodło: SYNCROS BELCARRA V TRI FIRM
Łańcuch: SHIMANO DURA-ACE CN-M9100 12SP
Kaseta: SHIMANO DURA-ACE CS-R9200 11-30T
Tarcze hamulcowe: SHIMANO RT-MT900 140MM
Opony: VITTORIA CORSA SPEED 25MM

„Już od samego początku można wyczuć, że Plasma RC TT jest zoptymalizowana dla kolarzy, którzy chcą dać z siebie wszystko podczas prób czasowych. To nie tylko sztywność, stabilność jazdy i aerodynamika ramy, która jest świetna, ale przede wszystkim możliwość regulacji nowego kokpitu: Dzięki ulepszonej ergonomii, która się z nim wiąże, robi to prawdziwą różnicę, ponieważ wspiera Cię w utrzymaniu najbardziej aerodynamicznej pozycji .”

– Romain Bardet, zawodnik Team DSM

Dystrybutor: Scott Polska 

Poprzedni artykułZmiany na 20. etapie Giro d’Italia?
Następny artykułGiro d’Italia 2023: Specjalne stroje EF Education-EasyPost i Israel-Premier Tech
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
zbig
zbig

już nawet Frankenstein był ładniejszy 😀