W czwartek odbyła się wirtualna konferencja prasowa Polskiego Związku Kolarskiego, w trakcie której na pytania dziennikarzy odpowiadali prezes Związku, Rafał Makowski, dyrektor sportowy – Marek Rutkiewicz, a także Michał Jackowiak, prezes Fundacji Wspierania Polskiego Kolarstwa. Poniżej w pigułce prezentujemy najważniejsze tematy poruszone na konferencji:

Sprawozdania, zadłużenie i tor w Pruszkowie

Palącym tematem była kwestia sprawozdań finansowych i zadłużenia Polskiego Związku Kolarskiego, które wynosi około 19 milionów złotych. Jak poinformował prezes Związku, odsetki rosną w skali 1,5 miliona złotych rocznie. Przez kilka lat księgowość w PZKol-u nie była prowadzona, przez co cały czas odbywają się prace nad „najbardziej problematycznym” sprawozdaniem finansowym – za rok 2017. Zostało ono sprawdzone przez biegłego rewidenta, który znalazł w nim błędy – obecnie PZKol szuka podmiotu, który poprawi sprawozdanie. Trudnością w sporządzeniu sprawozdania za rok 2017 było poukładanie i uporządkowanie dokumentów (ponad 40 segregatorów A4).

Celem Polskiego Związku Kolarskiego jest wykonanie sprawozdań finansowych za lata 2017-21 w tym roku.

Polski Związek Kolarski dąży do tego, by tor w Pruszkowie stał się własnością Centralnego Ośrodka Sportu (COS), a Związek byłby jedynie jego dzierżawcą. Prezes Rafał Makowski przyznał też, że nie ma planów wyburzenia welodromu – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zakłada wyłącznie działalność sportowo-rekreacyjną w tamtym miejscu i żadne zmiany nie są planowane.

Na obecną chwilę prezes PZKol-u nie podał żadnych terminów i szczegółów dotyczących przekazania toru w ręce COS-u, ponieważ wszystko zależy od sformalizowania przychylności Ministerstwa Sportu. Aktualnie PZKol jest na etapie ustalania odpowiedniego rozwiązania z Ministerstwem.

Prezes Polskiego Związku Kolarskiego zapowiedział też zmianę w komunikacji z mediami, czego dowodem miała być dzisiejsza konferencja prasowa.

Wydarzenia organizowane przez Polski Związek Kolarski

W tym roku Polski Związek Kolarski stara się angażować w organizację wydarzeń okołokolarskich, takich jak: 2. Szczyt Rowerowy, który 22 marca odbędzie się w Warszawie, Światowy Dzień Roweru w Pruszkowie (3 czerwca), a także Grand Prix Polski w kolarstwie torowym, które ma zostać zorganizowane w dobrej obsadzie w ostatnim kwartale tego roku. Będzie to drugie Grand Prix Polski rozegrane w 2023 roku. Jako kraj posiadający tor kryty, Polska musi zorganizować przynajmniej jedną imprezę UCI w roku – styczniowe zawody były zatem rozegrane za rok 2022, przez co konieczna będzie organizacja drugiej imprezy w bieżącym sezonie.

Starty reprezentacji Polski na szosie

Dyrektor sportowy Polskiego Związku Kolarskiego – Marek Rutkiewicz – podczas konferencji prasowej przedstawił najważniejsze starty szosowych reprezentacji Polski, wśród których są oczywiście imprezy mistrzowskie (w tym EYOF, Olimpijski festiwal młodzieży Europy), a także Tour de Pologne. Dodatkowo reprezentanci Polski U23 mają w planach start w ORLEN Wyścigu Narodów – oprócz kadry, na liście startowej majowego wyścigu może znaleźć się też 1-2 polskie drużyny U23.

Ze względu na większy budżet na szkolenie orlików, planowany jest także start reprezentacji Polski w Tour de l’Avenir – najważniejszym wyścigu w sezonie dla kolarzy tej kategorii wiekowej. W tym sezonie rozegrana zostanie też pierwsza edycja kobiecego „Wyścigu Przyszłości”, na starcie której również mają stanąć zawodniczki w biało-czerwonych strojach. Kobieca reprezentacja Polski ma w swoich planach również starty w takich wyścigach, jak: Tour de Feminin, Women’s Cycling Grand Prix Stuttgart & Region, Princess Anna Vasa Tour czy Watersley Womens Challenge.

Niepewny start drużyn na 4 kilometry w Pucharze Narodów w kolarstwie torowym w  Kairze

Trwają kwalifikacje olimpijskie do Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w kolarstwie torowym. Do rankingów olimpijskich jak dotąd wliczały się mistrzostwa Europy, a także pierwsza runda Pucharu Narodów, która została rozegrana w Dżakarcie. Reprezentacja Polski poleciała do Indonezji w okrojonym składzie – wystartowało tam jedynie trzech średniodystansowców, natomiast kadra kobiet (średni dystans) w ogóle nie wzięła udziału w zawodach. Z tego powodu Polska nie stanęła na starcie zmagań w jednej z konkurencji olimpijskich – drużynowym wyścigu na dochodzenie.

Jak mówił Marek Rutkiewicz, problem dotyczył dostępności zawodników i zawodniczek średniodystansowych, którzy na co dzień ścigają się w ekipach szosowych. Na obecną chwilę nie wiadomo, czy w najbliższym Pucharze Narodów w Kairze, który rozpocznie się w przyszły wtorek, Polska wystawi drużyny w wyścigu na dochodzenie. Pewne jest jednak, że w Egipcie zobaczymy sprinterów, sprinterki, a także zawodników i zawodniczki specjalizujące się w średnim dystansie.

Fundacja Wspierania Polskiego Kolarstwa

Fundacja została powołana w 2015 roku, jednak dopiero w 2022 roku, po dopełnieniu wszystkich zaległych formalności, zaczęła ona działać na dobre. Wraz z UEC (Europejską Unią Kolarską) brała ona udział w pomocy 60 sportowcom z Ukrainy. Dodatkowo, również we współpracy z UEC, a także kilkoma innymi federacjami kolarskimi, Fundacja Wspierania Polskiego Kolarstwa zrealizowała unijny projekt poświęcony e-sportowi, który ruszył 1 lutego. Wartość dofinansowania to 400 tysięcy euro – mniej więcej 1/4 tej kwoty jest przeznaczona na Fundację Wspierania Polskiego Kolarstwa.

Poprzedni artykułWypowiedzi po 4. etapie Tirreno-Adriatico
Następny artykułParyż-Nicea 2023: Olav Kooij i Mads Pedersen podsumowują 5. etap
Szukam ciekawych historii w wyścigach, które większość uważa za nieciekawe.
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
jeremi
jeremi

Dno i 5 metrów mułu…. Ten Botwina miał się znać na finansach… i zwiał, coś zrobił?

Albert
Albert

Tam już od wielu lat jest dno i szorowanie po dnie. Przegonić wszystkich ,,działaczy” do domów i rozwiązać wszystkie te związki typu pzkol, pzm, pzn, pzw. Relikty komunizmu. Oni są wszyscy blokadą rozwoju sportu jako takiego w tym kraju. Układy i układziki…a sport przede wszystkim młodzieży na ostatnim miejscu niestety.

Hubert
Hubert

Jak trenować w tym kraju? Coraz więcej zakazów, nakazów jeżdżenia po niebezpiecznych gruzach. Kto o zdrowych zmysłach puści swojego dzieciaka na drogi aby mogło trenować na rowerze…

Rowerzysta
Rowerzysta

Powinien być delegowany przedstawicie PZKol do rozmów w sprawie nowelizacji kodeksu ruchu drogowego w celu wypracowania porozumienia i zwiększonego szacunku dla rowerzystów na Polskich drogach.

Co roku giną rowerzyści, tysiące wypadków..
Należy zmienić system szkolenia kierowców!
Szkoda wszystkich tych żyć i zdrowia!!