Po sezonie 2022 Międzynarodowa Unia Kolarska rozda licencje World Tour na rok 2023 na uczciwych, wynikających z rankingu zasadach. Liczone do tego zestawienia są sezony 2020-22, a 18 najlepiej punktujących zespołów pozostanie w najwyższej dywizji kolarskiego świata.
Dokładniej o tej sytuacji pisałem w drugiej połowie lutego w tym artykule, natomiast obserwując wyniki poszczególnych ekip uważam, że temu zestawieniu należy się aktualizacja. Prawie połowa drużyn z obecnego World Touru jest bowiem zamieszana w walkę o utrzymanie, a kolejne wyścigi choć miały rozjaśniać sytuację, to mam wrażenie, że jeszcze bardziej ją komplikują.
Czołowe ekipy kompletnie nie muszą przejmować się punktowaniem – w latach 2020 i 2021 zebrały wystarczająco, by nie martwić się niczym. Wydaje się, że 10. ekipa Astana Qazaqstan Team jest bezpieczna, 11. AG2R Citroën Team też zdobywa dość stabilnie kolejne oczka i utrzymanie powinno pozostać formalnością.
Cała zabawa zaczyna się na miejscach 12-20. Team DSM teoretycznie ma zapas, ale w tym roku nie idzie im kompletnie – są jedyną ekipą World Tour bez zwycięstwa, ba, nadal nigdzie nigdy nie stali nawet na podium etapowym! Sytuację nieco uratował Søren Kragh Andersen wysokimi lokatami w Mediolan-San Remo i Gandawa-Wevelgem, ale włodarzom ekipy powinno się palić czerwone światło w temacie obrony licencji.
W top3 tego sezonu jest 13. Team Arkéa-Samsic – oni po prostu wyraźnie wyznaczyli sobie za cel zdobycie awansu i robią to bardzo skutecznie. Cała zabawa zaczyna się niżej – fatalnie radzi sobie 14. EF Education-EasyPost, które jednak powinno odżyć m.in. podczas Wielkich Tourów, na granicy utrzymania są też Intermarché-Wanty-Gobert, Movistar Team czy wyraźnie uzależnione od postawy swoich liderów Team BikeExchange-Jayco.
Nad kreską wisi obecnie Cofidis, acz francuska formacja z pewnością musi po prostu zbierać punkty. W poprzednim tekście „śmiałem się”, że zagrożony może być klub emeryta z Israel-Premier Tech i proszę – już na początku kwietnia są pod kreską. To byłby prawdziwy dramat dla Sylvana Adamsa i jego ekipy, w którą pompowane są zdecydowanie większe pieniądze niż w walczącą jak lew formację Lotto Soudal – Belgowie pozostają jednak na pozycji 20.
Mój typ?
Spadną Israel-Premier Tech i Cofidis, acz do ostatniej chwili walczyć będzie Team DSM, Lotto Soudal i Team BikeExchange-Jayco. Poniżej aktualne zestawienie.
Lp. | Drużyna | Suma punktów | 2022 | 2021 | 2020 |
1 | Quick-Step Alpha Vinyl Team | 28.083 | 2.536 | 15.681 | 9.866 |
2 | Jumbo-Visma | 26.788 | 3.930 | 12.935 | 9.923 |
3 | UAE Team Emirates | 26.162 | 5.234 | 12.425 | 8.503 |
4 | INEOS Grenadiers | 25.897 | 3.201 | 15.053 | 7.643 |
5 | Bahrain Victorious | 18.230 | 2.992 | 10.552 | 4.686 |
6 | BORA-hansgrohe | 17.123 | 2.078 | 8.297 | 6.748 |
7 | Alpecin-Fenix | 15.195 | 2.138 | 8.277 | 4.780 |
8 | Trek-Segafredo | 15.042 | 1.833 | 6.618 | 6.591 |
9 | Groupama-FDJ | 14.379 | 1.995 | 6.770 | 5.614 |
10 | Astana Qazaqstan Team | 14.205 | 1.019 | 6.574 | 6.612 |
11 | AG2R Citroën Team | 12.698 | 1.826 | 7.244 | 3.628 |
12 | Team DSM | 12.652 | 1.088 | 3.982 | 7.582 |
13 | Team Arkéa-Samsic | 12.261 | 3.524 | 5.040 | 3.697 |
14 | EF Education-EasyPost | 11.833 | 735 | 5.522 | 5.576 |
15 | Intermarché-Wanty-Gobert | 11.750 | 2.757 | 5.230 | 3.763 |
16 | Movistar Team | 11.569 | 1.926 | 6.686 | 2.957 |
17 | Team BikeExchange-Jayco | 11.481 | 1.769 | 4.726 | 4.986 |
18 | Cofidis | 10.700 | 2.410 | 5.484 | 2.806 |
19 | Israel-Premier Tech | 10.167 | 1.033 | 6.757 | 2.377 |
20 | Lotto Soudal | 9.814 | 1.839 | 4.729 | 3.246 |
21 | TotalEnergies | 6.796 | 2.187 | 3.197 | 1.412 |