Po sezonie 2022 Międzynarodowa Unia Kolarska rozda licencje World Tour na rok 2023 na uczciwych, wynikających z rankingu zasadach. Co prawda dyskusyjna jest forma ogłoszenia tego z liczeniem punktów z datą wsteczną, niemniej pojedynek o utrzymanie w najwyższej dywizji trwa obecnie w najlepsze.
Dla słyszących o tym temacie po raz pierwszy krótkie słowo wstępu – zgodnie z zapisami ze swoich regulaminów Międzynarodowa Unia Kolarska wydysponuje 18 licencji World Tour dla ekip, które w latach 2020-2022 nazbierają najwięcej punktów rankingowych. Tym samym pomijane dotychczas przez cały świat oczka nabierają jakiegokolwiek znaczenia, a walka o nie nabrała rumieńców wraz ze startem sezonu 2022.
O ile bowiem czołówka rankingu nie musi niczego zmieniać w swojej strategii, o tyle drużyny będące w okolicach 18. miejsca mogą czuć się zagrożone (w przypadku obecnych ekip WT) bądź poczuć szansę na awans (w przypadku Pro Teamów). W górę z pewnością pójdzie (jeśli tylko się na to zdecyduje) Alpecin-Fenix, który obecnie sklasyfikowany jest na 9. pozycji.
Prawdziwa rywalizacja zaczyna się moim zdaniem od 11. lokaty w dół. O ile Team DSM ma bezpieczną (na papierze) przewagę, to już ich obecny skład i perspektywy punktowe nie wyglądają zbyt kolorowo. Rok temu dużo skuteczniejsze były EF Education-EasyPost, AG2R Citroën Team i Movistar Team, które łatwo powinny przeskoczyć holenderską formację.
Już na 15. miejscu, po piorunującym początku sezonu 2022, mamy Team Arkéa-Samsic. Francuzi zapowiedzieli atak na World Tour i skutecznie zbierają punkty od pierwszych startów. Podobnie aktywnie jeżdżą zawodnicy Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux (obecnie 17. lokata), którzy zaraz mogą zapewnić swojej ekipie awans przed Team BikeExchange-Jayco.
Tuż nad przepaścią wisi Israel-Premier Tech. Teoretycznie jest tam wielki budżet, w praktyce nie idą jednak za nim wyniki, a to sprawia, że pojedynek między nimi, Cofidisem i Lotto Soudal może być bardzo emocjonujący. 21. TotalEnergies i 22. w zestawieniu Uno-X Pro Cycling Team mają już raczej zbyt wielkie straty by włączyć się do walki.
Tabela z punktacją za sezony 2020-2022:
Lp | Drużyna | Punkty 20-22 | 2022 | 2021 | 2020 |
1 | Quick-Step Alpha Vinyl Team | 26.723 | 1.176 | 15.681 | 9.866 |
2 | INEOS Grenadiers | 23.661 | 965 | 15.053 | 7.643 |
3 | Jumbo-Visma | 22.988 | 130 | 12.935 | 9.923 |
4 | UAE Team Emirates | 22.363 | 1.435 | 12.425 | 8.503 |
5 | BORA-hansgrohe | 15.905 | 860 | 8.297 | 6.748 |
6 | Bahrain Victorious | 15.783 | 545 | 10.552 | 4.686 |
7 | Trek-Segafredo | 13.745 | 536 | 6.618 | 6.591 |
8 | Astana Qazaqstan Team | 13.670 | 484 | 6.574 | 6.612 |
9 | Alpecin-Fenix | 13.182 | 125 | 8.277 | 4.780 |
10 | Groupama-FDJ | 12.716 | 332 | 6.770 | 5.614 |
11 | Team DSM | 11.683 | 119 | 3.982 | 7.582 |
12 | EF Education-EasyPost | 11.473 | 375 | 5.522 | 5.576 |
13 | AG2R Citroën Team | 11.210 | 338 | 7.244 | 3.628 |
14 | Movistar Team | 10.428 | 785 | 6.686 | 2.957 |
15 | Team Arkéa-Samsic | 10.166 | 1.429 | 5.040 | 3.697 |
16 | Team BikeExchange-Jayco | 10.137 | 425 | 4.726 | 4.986 |
17 | Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux | 9.974 | 981 | 5.230 | 3.763 |
18 | Israel-Premier Tech | 9.690 | 556 | 6.757 | 2.377 |
19 | Cofidis | 8.854 | 564 | 5.484 | 2.806 |
20 | Lotto Soudal | 8.796 | 821 | 4.729 | 3.246 |
21 | TotalEnergies | 5.217 | 608 | 3.197 | 1.412 |
22 | Uno-X Pro Cycling Team | 4.734 | 538 | 2.864 | 1.332 |
23 | B&B Hotels-KTM | 3.982 | 91 | 2.726 | 1.165 |
24 | Sport Vlaanderen-Baloise | 3.199 | 162 | 1.923 | 1.114 |
25 | Bingoal Pauwels Sauces WB | 3.053 | 233 | 2.037 | 783 |
26 | Drone Hopper-Androni Giocattoli | 2.835 | 101 | 1.710 | 1.024 |