fot. Giro d'Italia

Po sezonie 2022 Międzynarodowa Unia Kolarska rozda licencje World Tour na rok 2023 na uczciwych, wynikających z rankingu zasadach. Co prawda dyskusyjna jest forma ogłoszenia tego z liczeniem punktów z datą wsteczną, niemniej pojedynek o utrzymanie w najwyższej dywizji trwa obecnie w najlepsze.

Dla słyszących o tym temacie po raz pierwszy krótkie słowo wstępu – zgodnie z zapisami ze swoich regulaminów Międzynarodowa Unia Kolarska wydysponuje 18 licencji World Tour dla ekip, które w latach 2020-2022 nazbierają najwięcej punktów rankingowych. Tym samym pomijane dotychczas przez cały świat oczka nabierają jakiegokolwiek znaczenia, a walka o nie nabrała rumieńców wraz ze startem sezonu 2022.

O ile bowiem czołówka rankingu nie musi niczego zmieniać w swojej strategii, o tyle drużyny będące w okolicach 18. miejsca mogą czuć się zagrożone (w przypadku obecnych ekip WT) bądź poczuć szansę na awans (w przypadku Pro Teamów). W górę z pewnością pójdzie (jeśli tylko się na to zdecyduje) Alpecin-Fenix, który obecnie sklasyfikowany jest na 9. pozycji.

Prawdziwa rywalizacja zaczyna się moim zdaniem od 11. lokaty w dół. O ile Team DSM ma bezpieczną (na papierze) przewagę, to już ich obecny skład i perspektywy punktowe nie wyglądają zbyt kolorowo. Rok temu dużo skuteczniejsze były EF Education-EasyPost, AG2R Citroën Team i Movistar Team, które łatwo powinny przeskoczyć holenderską formację.

Już na 15. miejscu, po piorunującym początku sezonu 2022, mamy Team Arkéa-Samsic. Francuzi zapowiedzieli atak na World Tour i skutecznie zbierają punkty od pierwszych startów. Podobnie aktywnie jeżdżą zawodnicy Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux (obecnie 17. lokata), którzy zaraz mogą zapewnić swojej ekipie awans przed Team BikeExchange-Jayco.

Tuż nad przepaścią wisi Israel-Premier Tech. Teoretycznie jest tam wielki budżet, w praktyce nie idą jednak za nim wyniki, a to sprawia, że pojedynek między nimi, Cofidisem i Lotto Soudal może być bardzo emocjonujący. 21. TotalEnergies i 22. w zestawieniu Uno-X Pro Cycling Team mają już raczej zbyt wielkie straty by włączyć się do walki.

Tabela z punktacją za sezony 2020-2022:

Lp Drużyna Punkty 20-22 2022 2021 2020
1  Quick-Step Alpha Vinyl Team 26.723 1.176 15.681 9.866
2  INEOS Grenadiers 23.661 965 15.053 7.643
3  Jumbo-Visma 22.988 130 12.935 9.923
4  UAE Team Emirates 22.363 1.435 12.425 8.503
5  BORA-hansgrohe 15.905 860 8.297 6.748
6  Bahrain Victorious 15.783 545 10.552 4.686
7  Trek-Segafredo 13.745 536 6.618 6.591
8  Astana Qazaqstan Team 13.670 484 6.574 6.612
9  Alpecin-Fenix 13.182 125 8.277 4.780
10  Groupama-FDJ 12.716 332 6.770 5.614
11  Team DSM 11.683 119 3.982 7.582
12  EF Education-EasyPost 11.473 375 5.522 5.576
13  AG2R Citroën Team 11.210 338 7.244 3.628
14  Movistar Team 10.428 785 6.686 2.957
15  Team Arkéa-Samsic 10.166 1.429 5.040 3.697
16  Team BikeExchange-Jayco 10.137 425 4.726 4.986
17  Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux 9.974 981 5.230 3.763
18  Israel-Premier Tech 9.690 556 6.757 2.377
19  Cofidis 8.854 564 5.484 2.806
20  Lotto Soudal 8.796 821 4.729 3.246
21  TotalEnergies 5.217 608 3.197 1.412
22  Uno-X Pro Cycling Team 4.734 538 2.864 1.332
23  B&B Hotels-KTM 3.982 91 2.726 1.165
24  Sport Vlaanderen-Baloise 3.199 162 1.923 1.114
25  Bingoal Pauwels Sauces WB 3.053 233 2.037 783
26  Drone Hopper-Androni Giocattoli 2.835 101 1.710 1.024

 

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments