fot. Szymon Gruchalski / Tour de Pologne

Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) poinformowała we wczorajszym komunikacie prasowym o zatwierdzeniu licznych środków bezpieczeństwa. Dotyczą one między innymi organizacji wyścigów, szczególnie masowych sprintów, a także zachowania kolarzy na rowerze.

O planach UCI dotyczących poprawy bezpieczeństwa kolarzy pisaliśmy już w grudniu. We współpracy z organizatorami wyścigów i kolarzami zamierzała ona wprowadzić liczne zmiany, których celem miało być zminimalizowanie ryzyka niebezpiecznych sytuacji podczas wyścigów. Wczoraj Komitet Zarządzający UCI zaakceptował listę przepisów zaproponowaną przez UCI, CPA (Stowarzyszenie Kolarzy Zawodowych), AIGCP (Międzynarodowe Stowarzyszenie Drużyn Kolarskich) i AIOCC (Międzynarodowe Stowarzyszenie Organizatorów Wyścigów Kolarskich).

Największe zmiany będą dotyczyły organizatorów wyścigów. Według nowych przepisów każda impreza obowiązkowo będzie musiała wyznaczyć przeszkolonego wcześniej dyrektora ds. bezpieczeństwa. Dodatkowo UCI natychmiastowo wprowadzi regulacje dotyczące wagi i pozycjonowania barierek w końcówkach wyścigów, a ich jednolity standard wejdzie w życie w 2022 roku. Zmienią się również przepisy dotyczące zabezpieczenia różnego rodzaju przeszkód znajdujących się na trasie.

UCI skorzysta też z nowych technologii, by można było ocenić ryzyko poszczególnych fragmentów tras, a także stworzy bazę danych, w której znajdą się wszystkie wypadki ze szczebla WorldTour z ostatnich pięciu lat. Ma to pomóc Unii w bardziej efektywnym podejmowaniu działań na rzecz bezpieczeństwa podczas wyścigów.

Zmiany dotkną też samych zawodników. Od 1 kwietnia 2021 roku kolarze nie będą mogli przyjmować niebezpiecznych pozycji na rowerze. W szczególności chodzi tu o aerodynamiczną pozycję zjazdową na górnej rurze ramy. Za złamanie nowych zasad zawodnikom będzie groziło ostrzeżenie, a w przyszłości nawet wykluczenie z wyścigu.