Fot. Marek Bala / naszosie.pl

Jedną z nowości firmy SCOTT przygotowanej na sezon 2021 są rowery szosowe z elektrycznym wspomaganiem. Elektryfikacji doczekały się męskie modele Addict i żeńska Contessa. W piątkowe popołudnie, na zaproszenie SCOTT Polska, mieliśmy okazję się im przyjrzeć z bliska.

Wybór padł więc na rowery o najbardziej wszechstronne modele rowerów szosowych, charakteryzujące się lekkością, aerodynamicznymi kształtami, całkowicie wewnętrznym prowadzeniem linek i przewodów, sztywnością, oraz tarczowymi hamulcami. Męskie modele występują w pięciu rozmiarach (odn XS do XL), a żeńskie w trzech rozmiarach (od S do L).

Sercem elektrycznych rowerów szosowych SCOTT’a jest system wspomagający hiszpańskiej firmy Mahle. Silnik elektryczny M1 umieszczono go w tylnej piaście, dzięki czemu możliwe było zachowanie stosunkowo smukłej linii ramy.

Oprócz silnika elektrycznego ważącego 2,1 kg i charakteryzującego się momentem obrotowym 40 Nm, na system X35 składają się między innymi wewnętrznego źródło zasilania (dostarczone przez firmę Panasonic), inteligentny kontroler iWOC z modułem komunikacyjnym Bluetooth, oraz czujnik PAS (umieszczony w wolnobiegu). W takiej konfiguracji całkowita masa systemu wspomagania wynosi 3,5 kg.

W momencie, gdy silnik jest wyłączony, użytkownik w ogóle nie odczuwa jego posiadania (poza wagą), a wyposażenie systemu w czujnik PAS rozpoznający pedałowanie wpływa na niespotykanie płynne dołączenie wspomagania. Korzystając jedynie z wewnętrznej baterii wspomagania wystarczy na około 60 km. Możliwe jest skorzystanie z dwóch dodatkowych dedykowanych źródeł zasilania w postaci baterii zewnętrznych xTra Power swoim wyglądem przypominających bidony i umieszczanych w koszykach na bidony.

Każda dodatkowa bateria zapewnia wspomaganie na kolejne około 60 km, a może być wykorzystywana jako źródło zasilania baterii wewnętrznej, lub dodatkowe źródło zasilania. W rowerach szosowych z elektrycznym wspomaganiem firmy SCOTT sprzedawanych w Europie ograniczenie prędkości wspomagania wynosi 25 km/h. W przypadku rynku północnoamerykańskiego wartość ta wynosi 20 mph, czyli około 33 km/h.

Męskie

Topową elektryczną szosówką SCOTT’a jest model Addict eRIDE Premium w kolorze zielonym. Wyposażono go w elektroniczną grupę osprzętu Shimano Dura-Ace Di2 9150. Uwagę zwracają na siebie także zintegrowana z mostkiem kierownica Syncros Creston iC SL wykonana z włókna węglowego, koła z wysokim stożkiem Syncros Capital 1.0 40e Disc oraz bezdętkowe opony Schwalbe PRO ONE.

Przy takiej konfiguracji w rozmiarze M rower waży 10,7 kg (bez pedałów i zewnętrznej baterii) i kosztuje 39 tysięcy złotych.

Rama: SCOTT Addict eRIDE Disc HMX
Widelec: SCOTT Addict eRIDE HMX Flatmount Disc (1 1/4” – 1 ½”)
System wspomagający: Mahle ebikemotion X35 40 Nm (z ograniczeniem prędkości do 25 km/h w Europie)
Bateria: Mahle 36 V – 250 W (zintegrowana w ramie)
Zapasowa bateria: xTra Power 36 V – 250 W (montowana na ramie)
Ładowarka: Mahle 100-240 V – 2 A
Kontroler: Mahle iWoc Bluetooth
Kierownica i mostek: Syncros Creston iC SL
Siodełko: Syncros Belcarra Regular 1.0
Sztyca: Syncros Duncan SL Aero
Przedni hamulec: Shimano Dura-Ace BR-R9170-F
Tylni hamulec: Shimano Dura-Ace BR-R9170-R
Przednia tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT900 CL 160 mm
Tylna tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT86 6B 160 mm
Klamkomanetki: Shimano Dura-Ace ST-R9170
Przednia przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2 FD-R9150
Tylna przerzutka: Shimano Dura-Ace Di2 RD-R9150
Mechanizm korbowy: Shimano Dura-Ace FC-R9100 Hollowtech II (50-34 T)
Wkład suportu: Shimano SM-BB92-41B
Kaseta: Shimano Dura Ace CS-R9100 (11-30 T)
Łańcuch: Shimano Dura-Ace CN-HG901-11
Koło przednie: Syncros Capital 1.0 40e Disc (24 szprychy)
Koło tylne: Syncros Capital 1.0 40e Disc (32 szprychy)
Opony: Schwalbe PRO ONE Microskin (700x30C) – bezdętkowe

Oczko niżej w hierarchii znajduje się czarny model Addict eRIDE 10. Wyposażono go w elektroniczną grupę osprzętu Shimano Dura-Ace Di2 8050. Miejsce zintegrowanej z mostkiem kierownica zajęła klasyczna kierownica Syncros Creston iC 1.5 Compact wykonana z aluminium oraz mostek Syncros RR iC. Zostały koła z wysokim stożkiem Syncros Capital 1.0 40e Disc jednak obuto je w opony Schwalbe ONE Race-Guard. Przy takiej konfiguracji w rozmiarze M rower waży 11,6 kg (bez pedałów i zewnętrznej baterii) i kosztuje 29 tysięcy złotych.

Rama: SCOTT Addict eRIDE Disc HMX
Widelec: SCOTT Addict eRIDE HMX Flatmount Disc (1 1/4” – 1 ½”)
System wspomagający: Mahle ebikemotion X35 40 Nm (z ograniczeniem prędkości do 25 km/h w Europie i 20 mph w USA)
Bateria: Mahle 36 V – 250 W (zintegrowana w ramie)
Ładowarka: Mahle 100-240 V – 2 A
Wyświetlacz: Mahle iWoc Bluetooth
Kierownica: Syncros Creston iC 1.5 Compact
Mostek: Syncros RR iC
Siodełko: Syncros Belcarra Regular 2.0
Sztyca: Syncros Duncan 1.0 Aero
Przedni hamulec: Shimano Ultegra BR-R8070-F
Tylni hamulec: Shimano Ultegra BR-R8070-R
Przednia tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT800 CL 160 mm
Tylna tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT86 6B 160 mm
Klamkomanetki: Shimano Ultegra ST-R8070
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra Di2 FD-R8050
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-GS
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra ST-R8000 Hollowtech II (50-34 T)
Wkład suportu: Shimano SM-BB72-41B
Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11-32 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra CN-HG701-11
Koło przednie: Syncros Capital 1.0 40e Disc (24 szprychy)
Koło tylne: Syncros Capital 1.0 40e Disc (32 szprychy)
Opony: Schwalbe ONE Race-Guard (700x30C)

Podstawowym modelem szosy z elektrycznym wspomaganiem jest srebrny SCOTT Addict eRIDE 20.

Wyposażono go w mechaniczną grupę osprzętu Shimano 105 7000 (poza tylną przerzutką Ultegra). Koła z wysokim stożkiem zastąpił podstawowy model Syncros Capital 2.0 25e Disc. Przy takiej konfiguracji w rozmiarze M rower waży 12,0 kg (bez pedałów i zewnętrznej baterii) i kosztuje 19 tysięcy złotych.

Rama: SCOTT Addict eRIDE Disc HMX
Widelec: SCOTT Addict eRIDE HMX Flatmount Disc (1 1/4” – 1 ½”)
System wspomagający: Mahle ebikemotion X35 40 Nm (z ograniczeniem prędkości do 25 km/h w Europie i 20 mph w USA)
Bateria: Mahle 36 V – 250 W (zintegrowana w ramie)
Ładowarka: Mahle 100-240 V – 2 A
Wyświetlacz: Mahle iWoc Bluetooth
Kierownica: Syncros Creston 2.0 Compact
Mostek: Syncros RR iC
Siodełko: Syncros Belcarra Regular 2.0
Sztyca: Syncros Duncan 1.0 Aero
Przedni hamulec: Shimano 105 BR-R7070-F
Tylni hamulec: Shimano 105 BR-R7070-R
Przednia tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT800 CL 160 mm
Tylna tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT76 6B 160 mm
Klamkomanetki: Shimano 105 ST-R7020
Przednia przerzutka: Shimano 105 FD-R7000
Tylna przerzutka Shimano Ultegra RD-R8000-GS
Mechanizm korbowy: Shimano 105 FC-R7000 Hollowtech II (50-34 T)
Wkład suportu: Shimano SM-RS500-PB
Kaseta: Shimano 105 CS-R7000 (11-32 T)
Łańcuch: Shimano 105 CN-HG601-11
Koło przednie: Syncros Capital 2.0 25e Disc (24 szprychy)
Koło tylne: Syncros Capital 2.0 25e Disc (32 szprychy)
Opony: Schwalbe ONE Race-Guard (700x30C)

Dla Pań

Szosowy SCOTT z elektrycznym wspomaganiem dla Pań to fioletowa Contessa eRIDE 10. W kwestii wyposażenia od męskiego modelu Addict eRide 10 różni się jedynie siodełkiem Syncros Savona 2.5 V-Concept dedykowanym dla kobiet. W takiej konfiguracji w rozmiarze M rower waży 11,6 kg (bez pedałów i zewnętrznej baterii) i kosztuje 29 tysięcy złotych.

Rama: SCOTT Addict eRIDE Disc HMX
Widelec: SCOTT Addict eRIDE HMX Flatmount Disc (1 1/4” – 1 ½”)
System wspomagający: Mahle ebikemotion X35 40 Nm (z ograniczeniem prędkości do 25 km/h w Europie i 20 mph w USA)
Bateria: Mahle 36 V – 250 W (zintegrowana w ramie)
Ładowarka: Mahle 100-240 V – 2 A
Wyświetlacz: Mahle iWoc Bluetooth
Kierownica: Syncros Creston iC 1.5 Compact
Mostek: Syncros RR iC
Siodełko: Syncros Savona 2.5 V-Concept
Sztyca: Syncros Duncan 1.0 Aero
Przedni hamulec: Shimano Ultegra BR-R8070-F
Tylni hamulec: Shimano Ultegra BR-R8070-R
Przednia tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT800 CL 160 mm
Tylna tarcza hamulcowa: Shimano SM-RT86 6B 160 mm
Klamkomanetki: Shimano Ultegra ST-R8070
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra Di2 FD-R8050
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-GS
Mechanizm korbowy: Shimano Ultegra ST-R8000 Hollowtech II (50-34 T)
Wkład suportu: Shimano SM-BB72-41B
Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11-32 T)
Łańcuch: Shimano Ultegra CN-HG701-11
Koło przednie: Syncros Capital 1.0 40e Disc (24 szprychy)
Koło tylne: Syncros Capital 1.0 40e Disc (32 szprychy)
Opony: Schwalbe ONE Race-Guard (700x30C)

Podobnie jak w przypadku rowerów górskich, można się oburzać na ich elektryczne wspomaganie, jednak nie jesteśmy w stanie zatrzymać tego trendu. Wielu amatorów może się obawiać, że na lokalnych ustawkach, czy wyścigach będą “objeżdżani” przez “nieuczciwych” zawodników na elektrykach, jednak nie takie jest ich przeznaczenie. To że ktoś nie ma “wyścigowej nogi”, a stać go na rower elektryczny, wcale nie oznacza, że nie może cieszyć się jazdą na szosie. Być może dzięki takiemu wspomaganiu będzie w stanie wjechać na Passo dello Stelvio, objechąć Tatry dookoła, czy cieszyć się z wspólnej jazdy z mocniejszymi kolegami bez konieczności proszenia ich co chwilę o zwalnianie. A kto wie, być może niebawem doczekam się szosowych mistrzostw świata na rowerach elektrycznych sankcjonowanych przez Międzynarodową Unię Kolarską? Ich górski odpowiednik już istnieje, więc jest spora szansa, że na kolejnych czempionatach zobaczymy na trasie elektryczne Addicty.

Poprzedni artykułSoren Kragh Andersen: „Marc Hirschi mnie zmotywował”
Następny artykułTadej Pogacar: „na następnych etapach będzie więcej ataków”
Oficer marynarki handlowej z wykształcenia i zawodu. Pracę na morzu łączy z pasją do kolarstwa, a w szczególności do klasyków. Ma jedną wadę - lubi pływać przed i biegać po rowerze.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments